Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pienikokoinen ja/tai helposti siirrettävissä oleva pimiökalusto

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Schind, 20 Elokuu 2012.

1. Schind

Schind Member

493
    1
    18
    Pimiötoiminta Oulussa -viestiketjussa oli asiaa pienestä pimiöstä.

Pientä johdantoa aiheeseen:

Mulla on ollut tässä meneillään pienoinen tavarankarsimisprosessi siitä saakka, kun muutin pienempään huusholliin. Usein se on tarkoittanut myös sitä, että olen yrittänyt keksiä keinoja tehdä samat asiat pienemmällä kalustomäärällä, tai jos mahdollista - pienemmillä laitteilla. Eli myynyt jotakin pois ja ostanut tilalle jotakin pienempää, jolla sama asia hoituu.

Pimiötyöskentely on ollut toistaiseksi pakko ulkoistaa muihin tiloihin. Suurennuskojeet ja altaat ja kaikki piti myydä pois kun vuokrasopimukseen ei kuulu edes pienenpientä kellarikomeroa mihin kamat saisi pois näkösiltä, kun ei ne nyt niin kauniita sisustuselementtejä ole olohuoneen nurkassa tai kirjahyllyn päällä. Tai makunsa kullakin, mutta minua ne ressasi. :)

Toistaiseksi hoidan kotonani vain filminkehityksen, ne kamat litkuineen päivineen saa helposti yhteen 30L Orthexiin ja vaatekomeron hyllylle silloin kun niitä ei tarvitse. Mutta kyllä tuolla pesuhuoneessa yksinkertaista kymppikuvakoon kehitystäkin voisi harrastaa.

Eli asiaan. Tilaavievin komponentti on varmasti suurennuskoje. Millaista kannattaisi etsiskellä?

Mietin, että onko noista Durstin pienimmistä malleista (B30/F30?) mihinkään ja saako niihin laadukasta optiikkaa kiinni, antaako valonlähde tasaista valoa, jne muita huomioitavia asioita?
    Minua kiinnostavat ylipäätään kaikki seikat, millä on vaikutusta siihen, että vedostaminen ylipäätään on mielekästä. Mikään heiluva rimpula ei siis kiinnosta, ja kokoontaitettavuus tai helppo purkaminen on ehdottomasti se mitä tässä haen.
    Ketjussa Pienikokoinen suurennuskone mainitaan pari vaihtoehtoa Durstille. Onko vielä muita vaihtoehtoja ja onko noista käytännön kokemuksia kenelläkään?

Luulisin, että tähän olisi kehitetty aikojen saatossa lukuisia päteviä kompakteja ratkaisuja ja koneita, kun miettii, että kai reportteritkin ovat toimeksiannoillaan joutuneet vedostamaan?

Niin ja kaikenlaiset käyttökelpoiset niksit kiinnostavat, esimerkiksi sellaiset kuin nuo JMiehen toisaalla mainitsemat.

2. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Vs: Pienikokoinen ja/tai helposti siirrettävissä oleva pimiökalusto

Onko tarvetta muulle kuin kinofilmille?

Ainakin toi Opemus 4 menee sellaiseen pienehköön matkalaukkuun. olisko noin 60x40x25cm.

Mulla on myös hyllyn päällä Durst reporter. Oikeen pieni kone jolla aikanaan vedostelin kinosta aina 18x24 kokoon. Optiikka kiinnittyy kai jollan M39 kierteellä. Opaalilamppu ja hajotinlinssi joten valo on kohtuu tasainen. Nyt mulla on siinä joku venäläinen 55mm lasi eikä se kai kovin kuono ole. piirtää ainakin trix-rodinal yhdistelmän rakeen tarkasti ;)

Enpä kyllä oikeen tiedä raaskinko sitä alkaa myymään.