Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Yashica yashinon 50mm 1.4 manuaalilinssin kasaus.

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana jazmanaut, 1 Maaliskuu 2011.

1. jazmanaut

jazmanaut Member

52
    0
    6
    Tämä nyt ei antane muille kuin asian kanssa painiville mitään, mutta panen pienen ja epämääräisen vinkin jakoon ko. linssin kasaamisesta, kun en itse löytänyt moiseen mitään ohjeita vaan tappelin ummikkona pelkän peräänantamattomuuden ja logiikan turvin nelisen tuntia.
    Eli mulla oli sellanen tilanne, että linssin sisältä oli irronnut sitä koossapitävät ruuvit ja sehän pamahti palasiksi käsiini. Ammattimainen korjaus olisi maksanut sen verran, että sama olisi huutaa netistä uutta tilalle. No itse rungon uudelleenkasaus ei ollut temppu eikä mikään, mutta sitten kun se itse optiikka olisi pitänyt muiluttaa sinne sisälle, niin että himpparikin vielä toimisi niin...

Tällasta on aika hankala selittää suullisesti, mutta tässä vaiheessa olet luultavasti koittanut jo useampaa eri taktiikkaa, joten sisuskalut lienevät jo sapetukseen asti tutut. Kikka menee niin, että ensin ruuvataan tarkennusrengas objektiivin runkoon kiinni ihan tappiin, niin että se loksahtaa äärettömän merkin kohdalle. Tämän jälkeen pyöräytetään sitä puolitoista kierrosta takaisin päin. Sitten asetamme aukon arvoon 2.8, jotta aukon namiskuukkeli ja se kuparipalkki, joka linjaa optiikan paikalleen asettuu kohdilleen. Sitten asetamme itse optiikan puolelta aukonkoonsäätimen vastaavaa koloa vasten. Nyt tähtäämme nämä kuparizipaleet kohdilleen, ränknäämme optiikan kierteille pitäen optiikan kuitenkin samassa asennossa, pyörittäen vain aavistuksen tarkennusrengasta. Tässä helpottaa kun objektiivi on kiinni jossain rungossa tms. Sitten vetkuttelemme kiristystä ja objektiivia millin liikkeillä, kunnes se loksahtaa kohdalleen ja jatkamme kiristelyä loppuhun.

Menihän siinä aikaa, mutta taas oppi jotain uutta ja onhan tuo nyt melko pirun nätisti piirtävä vekotin!