Tarve olisi ns. kakkoskameralle, eli pokkarille joka kulkisi reissussa mukana (repussa, taskussa) varmuuden vuoksi, kun pääasiallinen tarkoitus ei ole valokuvata? Tarjolla on jos jonkinlaista pikkupokkaria, joten jos jollain on ollut samankaltainen tarve ja saanut sen tyydytettyäkin jollain laitteella, suosituksia peliin. Vaatimuksia ei erityisemmin ole, eli olen valmis tinkimään toiminnoista ja mm. manuaalisäädöistä, 2-3 Mpix tarkkuus riittää (toki voi olla enemmänkin), hinta mahdollisimman halpa (etsin Myy II:sen digiversiota, eli halpa peruspokkari hyvällä kuvanlaadulla, zoomikaan ei ole välttämätön). Yksi erityinen toive olisi: SD/MMC kortti yhteensopivuus (koska em. kortteja jo talosta löytyy). (Voin ostaa myös käytettynä)
Yksi vaihtoehto (SD/MMC) olisi tasainen testimenestyjä Canon Powershot A510. Canon PowerShot A510 Review http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/24574
Kiitos vinkistä, hieman liian suuri, mutta osui silmät samalla A410:een, miinuksena tosin 41 millin laajakuvapää. AA patterit iso plussa. Jotain tuon tyylistä (ja kokoluokkaa) mutta laajemmalla kuvakulmalla, niin ollaan jo lähellä. Olympuksen Minimyy menee yli budjetin, ja käyttää xD kortteja (+akkua), muuten olisi mainio paketti sekin.
Jos muistikortilla ei olisi ollut väliä niin olisin ehdottanut myös Olympusta. Steves Digicams - Olympus Stylus Verve S - User Review http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/25020
Ääni täältäkin tuolle A510:lle. Itsellä on sen isoveli vara/tasku/reppukamerana, mutta nyt valitsisin tuon A510:n pienemmän pikselimäärän ja sitä myötä pienemmän kohinan takia. Ominaisuuksia kamerassa ainakin on riittämiin, pääsee kuvaamaan niinkuin on tottunut, aikaa ja aukkoa ruuvaamalla
Pentax Optio WPi Tollanen voisi olla myös näppärä eli joku tollanen veden kestävä malli niin olettas että se kestäs retkeilyä ja voisi riuskemmin käyttää kuin tavallista pokkaria. Ei ole itsellä tosin sitten käyttökokemusta.
Nuo Fujin super-ccd:tä käyttävät pokkarit olisivat sikäli hyviä, että niissä on kohina saatu kuriin. Esim. F10:ssä Fujifilm FinePix F10 Review ...suurin iso-arvo on 1600. Tosin huomattavasti kohinaisempi kuin järkkäreissä, mutta mahdollinen silti. Iso 800 tuottaa vähemmän kohinaa kuin mihin pokkareiden 400:ssa on totuttu. Nuokaan eivät taida haarukkaan mahtua, koskapa tallennusmediana on xD-kortti. Hintakin noilla taitaa olla korkeahko.
Oma "kunnon" kamera on siis Panasonicin FZ20, eli järkkärillä en kuvaa, ja näin ollen mm. kohinaan on totuttu alemmillakin herkkyyksillä (FZ20:ssä 200 on jo siinä rajoilla). Voi olla että käytettyjen markkinat ovat lähimpänä omaa hintakipurajaa (jossain reilusti alle 200:ssa mennään). Laatikosta löytyy tuo filmimyy, mutta digi olisi siinä näppärämpi että kuvia voisi reissun päältä heittää webbiin tai spostiin puhelimen kautta, ja jonkinlaista laadutonta filmipätkääkin olisi hauska aina joskus tallentaa.
Mun mielestä Ricoh on tehnyt asiallisia halpoja kameroita, ainakin aikaisemmin. Pixmanialla Caplio R2 semmoset 230€, ei kovin pahan hintainen ja varmasti ajaa asiansa. Itsellä on vastaavanlaisessa käytössä Nikonin Coolpix 5900 ja hyvin on pärjäilty. 4600:n saa suomestakin alta 200€, joten se voisi olla aika sopiva valinta. Eikä kai Pentaxitkaan niin huonoja. Itse valitsen aina mieluusti sellaisen kameran jota ei aivan kaikilla ole. Eli siis en Canonia. Muutenkin minkään tuotteen myynti sillä perusteella että se on vertailuvoittaja, on vähintäänkin arveluttavaa. Kannattaa niistä vertailuistakin poimia ne itsellensä tarpeelliset osiot, katsoa pisteet ja tehdä painotuskin itse. Niinpä, tulos saattaa yllättää. Minulle on kyllä vertailut aikalailla yhdentekeviä muutenkin. Laadukkaampiakin esimerkkikuvia on saatavilla, ja yksi tärkeä tekijä on myös kameran käteensopivuus. Ei kai tollaset taskukamerat todenteolla sovellu kenenkään yli 5-vuotiaan kädelle, mutta joku on kenties vähemmän huono kuin toinen?
4600 Minulla on kesäkuun alusta lähtien ollut joka päivä reissuissa mukana Nikon 4600. Kamera tuottaa terävää jälkeä, mutta laajakulmapäässä on tynnyrivääristymää. Toimii kahdella AA-akulla/paristoilla. Aika nuuka virralle. Maksoin siitä 199 euroa 128 megan muistikortin kanssa. Olen ollut ihan tyytyväinen. Paras ominaisuus kamerassa on kuitenkin pieni koko.
Täällä tilapäisräpsylinjaa edustaa Nikon 5600. Tarkoitukseensa varsin ok, allekirjoittaneella tosin edelleen sopeutumisvaikeuksia, pokkariin kun en ole reiluun kymmeneen vuoteen koskenut kuin myydessäni sellaisia.
Suosittelen pienellä budjetilla toimivalle edelleen tuota Nikon 4600:tta. Zoomin kinovastaavuus on 34-102mm. Muutama ottamani kuva löytyy sivulta: http://www.a1netti.com/pw/pages/linkkejajahopinaa.html (pikkukuvista ei tarvitse tihruutella, niitä klikkaamalla tulee isompi versio esiin. ;~) Valotukset menevät ihmeen hyvin nappiin tällä Nikonin räpsyttimellä, samoin salama on hyvin käyttökelpoinen, ts. ei polta naamoja valkoiseksi. Toimii kahdella AA-akulla.