Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jaahv, 19 Helmikuu 2009.

el miten on, pitääkö jotenkin "kompensoida" kehityksessä noita kauan sitten (jopa 2v) kuvattuja filkkoja (sekä värinega että mv)? *mitään hajua näistä...*
    On joitain jääny vähä "vaiheeseen"...

1. Vs: kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

huntua kai noissa voisi teoriassa olla mutta käytännössä tuskin.
    yli pitäs jos jotain pitäs. itse kehittäisin normaalisti.

2. Vs: kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

Ok, eli voisi ISO vetää pienemmälle vaikka 1/3 - 1/2 jos pelais varman päälle? Edit esim 400 320?

3. Vs: kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

20-30% pitempään, niin alkaa jo merkkaamaan. jos rotinaalilla 400 antaisi ajan 7 minuuttia niin voisi 9 minuuttia huljutella jos jotain tekee.
    filkkoja taitaa olla monta ja jos yhden kokeilee niin seuraavan jo tietää.
    [sub].. toisaalta tiedänhän minä että kaikki joutuu samaan pönttöön laittamaan ja kerralla vetämään ,D[/sub]

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113
    Vs: kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

Kyllä sekä teoriassa että kokemuksen mukaan kehittämätön kuvas (vaimikäsenytolikaan)  heikkenee ajan mittaan. Valon aikaansaamat muutokset hopearakeissa ovat osittain palautuvia.

Oma kokemukseni on, että puolikin vuotta kehittämättä ollut nega on aika ohut, jos se kehitetään normaalisti.  Lisäisin aika reilusti sekä kehitteen väkevyyttä että aikaa, jos kuvaamisesta on pari vuotta.

Huntua ei filkaan kertyne sen enempää, säilytetään sitä sitten valotettuna tai valottamattomana.

5. Vs: kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

no sanoppa sitten paljonko? oma kokemukseni on ilfordin hp5+ ja nopeammista eikä tiheydessä ole puolessatoista, kahdessa vuodessa tullut havaittavaa muutosta. tiedän että kirjallisuus sanoo valotetun filmin olevan erityisen herkässä tilassa.

6. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kehitin hiljattain yhden jopa 10 vuotta sitten valotetun.  Normaalilla kehityksellä vaan ja kuvat ilmestyivät.  Vaikea sanoa olivatko yhtään sen ohuempia, koska en muista valotustapaa - vähän vain mikäli olivat. 

Huntua näkyi joissain rullissa.  Taisi olla rullafilmiä ne ja noin 5 vuotiaita.

Parivuotiaissa en huomannut vikaa.  Tosin filkat ovat vasta negoina eikä niitä ole tarkasteltu hyvin.  Tutkimukset jatkuvat.  ;)

Minulla on edelleen kehittämättä yksi kinofilkka 2000-luvun alusta.  Tiedän sen koska siihen on kuvattu suuri hauki ja olen odottanut milloin se tulee vastaan.  Luulen nyt löytäneeni sen.

7. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Tää on aika hupaisa sivusto asiaan liittyen

Found Films

8. Vs: kauan sitten kuvattujen filmien kehitys

Mulla kävi tapaturma yhden rullan suhteen (tais olla mv c-41) kun jotenki unohtu kassiin ja kassi autoon ja sisätilalämppärin kohdalle hetkeks. Rulla oli aika kuuma kun muistin hakee sen pois, saa nähdä miten sen kävi?

V-MS