Tulen tähän säikeeseen mukaan, kun on täsmälleen samaa asiaa. Tarkoitus oli hommata mittaria lähinnä FUJICA:n filmikameran kanssa käytettäväksi, mutta kun olen katsellut YouTube videoita aiheesta, niin saattaa tuo mennä digikameratouhuihinkin. Ekaks kokeilin eBay:n huutokauppaa, mutta siellähän on aina joku ohjelman kanssa, ja hilaa hinnan muutaman euron yli. Turhautuneena meninkin Amazoniin ostamaan uutta. Mä en löytänyt suomesta kuin maahantuojan noille. Olin jo painaa osta nappia Saksan Amazonissa: Sekonic Flashmate L-308S Digital Light/Flash Meter, Order Total: EUR 195,26 (Suomeen toimitettuna), mutta tuli empimys. 1) Tiedostan mittarissa olevan vain "Shutter Priority". Aperture Priority siis puuttuu ja se on vanhan filmikameran kanssa helposti se tärkeämpi. Vai onko? Ajattelin kyllä selviäväni ilmankin. 2) Päädyinkin kysymään vielä kokeneilta kuvaajilta neuvoa, kun joku valitti, ettei mittari olisi kovin herkkä tummassa päässä. Mittarin speksissä lukee: - Measuring Range (ISO 100) Ambient Light: - Incident light EV 0 to EV 19.9 - Reflected light EV 0 to EV 19.9 (with 40° angle) - Measuring Range (ISO 100) Flash: - Incident light f/1.4 to f/90.9 (approx. f/124) - Reflected light f/1.4 to f/90.9 (approx. f/124) with 40° Lumigrid - When set to full-stop mode, exposures are displayed in tenth-stop increments with a repeat accuracy of +/- 0.1 EV. Noi ei suoraan sano herkyydestä tummassa päässä, mutta miten on, olikohan eo. kommentin antaja kilpailijan edustaja? 3) USA:n Amazon kauppaa jo uudistettua versiota "Sekonic L-308S-U Flashmate Lightmeter", mutta en löytänyt kuukkelilla mitään arvostelua siitä. Muuten Saksan ja Englannin Amazonit myyvät vielä vanhempaa mallia (ilman U:ta). Mitä vilkaisin speksiä, niin ei pistänyt mitään eroavuutta silmään. 4) Onko sulla Niffe jokin syy, kun olet valinnut ton DC-version?
Periaatteessa esimerkiksi salamalla ulkona kuvatessa valitaan tavoiteltava aukkoarvo, johon salaman teho pyritään säätämään ja sitten suljinajalla säädetään vallitsevan valon määrää suhteessa salaman tuottamaan tehoon niissä puitteissa kuin täsmäysajat synkronoituvat sulkimen aukioloon. Siksi se on varmaan priorisoitu näin päin. Studiossahan ei suljinajalla ole niin merkitystä, kunhan se on riittävän ja suurimman täsmäysajan väliltä. Mittari näyttää joka tapauksessa keinuvivusta valitsemalla kaikki mahdolliset aukko- ja suljinnopeusyhdistelmät mitatulle EV-arvolle. Filmin osalta suljinaika on myös tärkeä, koska ainakin vanhempiin resepteihin perustuvat herkistykset, joita yllättäen on tullut uudelleen tarjolle suurten valmistajien laitettua herkistyslinjoja pakettiin, saattavat olla epäherkkiä tietyille valon aallonpituuksille tai omata hankalia resiprookkiominaisuuksia. Resiprookki saattaa alkaa vaikuttamaan tuntuvasti jo 1/10 pidemmällä ja 1/500 lyhyemmillä ajoilla, puhumattakaan siitä, että filmit olivat siniherkkiä korostuneesti ja valotusmittarit punaherkkiä vastaavasti, jolloin riippuen valon väristä ja käytetyistä suodatuksista ei edes arvioimalla korjauskertoimia valotus tahtonut oikein osua ihan kohdalleen ja haarukointi oli kriittisissä tapauksissa melkein välttämätöntä. Mittarin herkkyys on ollut käytännössä riittävä, mutta en kiellä, etteikö se herkempikin voisi olla. Jos kuvaa esimerkiksi isoilla filmiformaateilla ja valotusajat tuppaavat venymään himmennystarpeen vuoksi, saattaa olla perusteltua hankkia herkempi mittari. Muuten mittari on kätevä ja sopivan kokoinen, että sitä tulee kuljetettua mukana joko housujen tai pikkutakin taskussa. Samoin se käyttää aivan tavallista 1,5 Voltin AA-kokoista paristoa, joka on ainakin joidenkin mittarien tarvitsemiin kalliisiin ja heikosti saatavilla oleviin erikoisparistoihin verrattuna selkeä etu. DC-versiossa on piirteitä, joita leffantekijät käyttävät, kuten frames per second antaa 24 fps, 25 fps ja 30 fps -vaihtoehdot, eikä päästä säätämään arvoa alaspäin esimääritetystä. Lisäksi se kertoo haluttaessa leffakameran sulkimen kulmat asteina. En noita juurikaan ole tarvinnut, eivätkä ne ole käytettävissä, ellei käynnistä mittaria varta vasten cine mode-tila valittuna, mutta ne ovat siellä siltä varalta, jos innostuu enemmänkin videoimaan joskus myöhemmin. Se tavallinen salamaa ja vallitsevaa valoa mittaava versio käsittääkseni sisältää kaiken olennaisen ja on aivan yhtä hyvä valinta valokuvaukseen, jos sen saa esimerkiksi edullisemmin tarjouksesta.
Jos salamavalotusta haluaa mitata kirkkaassa auringonpaisteessa, niin merkkejä on 1 kpl, Minolta. Helpompiin olosuhteisiin voi valita muitakin. Minolta Spotmeter F:ssä valitaan aina aika ja mittari näyttää ajan, hyvin on silläkin pärjännyt. Flashmeterissä voi valita ajan tai aukon vakioksi jamittari näyttää sitten sen toisen. Salamaa mitatessahan valitaan aina ennakkoon aika. Digikamerakin tykkää erillisestä mittarista.
Et ole Sekonicia pitänyt kädessäsi. Niitä tehdään vieläkin ja noilla ominaisuuksilla. Minolta on kuollut. Kapa
Mulla on 2 elävää Minoltaa, mittaa salamavaloa kirkkaassa auringonpaisteessa kun kaverin Seconic secoaa, eli kuolee. Noissa mopoissa ei salamamittausherkkyys riitä.
Minoltasta on tehty samanlainen, ja hieman paranneltukin, tuote. Myös kuulemma Minoltan (vai Konican) luvalla. En vaan muista mikä yritys (Google auttanee). Hinta oli melkoisen muheva - vaikutti menestyneeltä laitteelta.
Juu ostin täältä laukusta tämmöisen ja olen tyytyväinen. Sillä pystyy mittaamaan kuplalla sekä pistemittarilisäkkeellä ihan pisteitä. Ja se että salamakäytössä tämä on hyvä. Mutta pieni se ei ole. Luulenkin että sellaset pienet käteen mahtuvat ei sitten ihan niitä parhaimpia ja tarkempia ole. Suosittelen Minoltaa jos käytettyä hankkii.
Olen samaa mieltä Minoltan erinomaisuudesta mittausvälineenä, mutta markkinoilla olevat alkavat olla 20 vuotta vanhoja ja niihin joutui esimerkiksi paristoja jahtaamaan "kissoilla ja koirilla". Samoin ne ovat kameralaukkukokoa, kun taas pienet Seconicit menevät taskuun.
Sekoniceja on montaa kokoa, Samoin taskuja. Minoltoihin saa metsästää AA-sauvoja. > Mulla oli melkein samanlainen eli Autometer IVf. Sama 5 asteen lisäke siinä. 5 astetta ei ole vielä varsinainen pistemittari. 1 astetta on. Mutta kyllä mä siitä tykkäsin ja tietynlaisiin tarpeisiin se on parempikin kuin 1 asteen mittaus. Loistava mittari mutta tuosta erillisestä osasta en tykännyt. Siis siitä että se on erillinen osa eikä kuplalla voi mitata kun se lisäke on paikoillaan. Siksi - vain siksi - vaihdoin jo kahdesti mainittuun Sekonic L-508 malliin, jossa myös AA-virranlähde ja pistemittari integroituna. (Jos siitä jotain puuttuu, niin pieni parannus olisi näyttö pistemittarin etsimessä. Sellaiselle joka semmoiseen on tottunut, se voi toki tuntua välttämättömältäkin.) Tämän Sekonicin zoomi ei ole mielestäni juuri mikään valintaperuste, vaikkakin sitä välillä tuleekin säädettyä laajaan asentoon, jolloin se vastaa tuota Minoltan lisäkettä. Mutta pisteeksi 1 astekin on vielä melko kookas mittauspläntti, jos oikein tarkoiksi aletaan. Siinä vaan tulee jo helposti tähtäysongelmia ja tarkoituksetonta vaihtelua mittauksiin kun piste pienenee.
Mulle tuo pienuus oli aivan oleellinen asia kun itse kamera on jo tiiliskiven kokoinen. Lähti muuten sitten jo tilaukseen: Sekonic L-308 S Flashmate EUR 195,25 (kotiovelle) Sold by: Amazon EU S.a.r.L. Arriving: Thursday, 1 December - Friday, 2 December
EV 0 on tuo "tumma" eli vähäinen valo. Eihän se ole maailmanennätys valokuvausvälineissä, mutta kuitenkin aika moneen riittävä. Vertailuksi (Wikipedian mukaan): Indoor, Artificial Light Galleries 8–11 Offices and work areas 7–8 Home interiors 5–7 Outdoor, Natural light Moonlight, Moon altitude > 40° Full −3 to −2 Siis kuunvalossa et sillä mittaa, mutta sellaiset ovatkin harvinaisuuksia. Vertailuksi erityisen herkkä Nikon F2SB tai F2AS, joihin ilmoitetaan -2 to 17 (f/1,4 objektiivi), mutta joittenkin tietojen mukaan alaraja olisi niissä -4. https://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
Mielestäni se Seconic alle 200 eurolla on hyvä diili. Herkkyys kohdistuvan valon mittauksessa ei välttämättä ole samalla tavalla kriittinen kuin heijastuvan valon mittauksessa. Esimerkiksi hämärissä sisätiloissa kameran läpi tapahtuva mittaus saattaa olla hankalaa mustasta puvusta, joka ei heijasta takaisin valoa kuin alle 5% siihen kohdistuvasta valosta, mutta kohdistuvan valon mittaus onnistuu siltikin vielä, koska sitä ei mitata valoa absorboivan kohteen kautta.
Oma Minolta Flashmeter IV tarvitsi mukamas päivitystä ja ostin Gossen Digiskyn. Gosseni on toki pääasiallisessa käytössä, näppärän koon ja sisäänrakennetun Skyport-lähettimen takia, mutta ainakin ulkomiljöökuvissa Minolta lähtee mukaan. Salamavalo on käytännössä syy erillisen mittarin käytölle, kuvattavan ihmisen naamalle osuvaa valoa ei voi tulkita histogrammista ja se on useinmiten kuvan tärkein kohde. Ja tosiaan, Gossenikaan ei kykene mittaamaan salamaa kirkkaassa auringonvalossa mutta Minolta osaa.
Seleenikennoista voi yleensä vähän säätää. Minulla esim Zeiss Ikonphot Zeiss Ikontan kaverina, kun säädöt on kaakossa, näyttää 2 diniä yli, eli näyttää etta valoa on tuon verran vähemmän. Kompenoin negalle kuvatessa sulkemalla yhden aukon. Tai sitten annan vain olla, eipä tuo Ikontakaan mikään kello ole enää. Gossenin patterimittarit on hyviä ja edullisia, koska niihin tuon oikean patterin saaminen on hankalaa ( täällä kyllä myynnissä konversioita ) Nykypatterilla taas, ainakin ne kaksi, joita käytän näyttävät taas kaksi diniä liikaa, eli tuon patterin ylitehokkuus saa ne käsittämään hämäränkin valoksi. Avaan siis yhden aukon niiden kanssa. Seleenikennoisista suosikkini on Seconic Studiodeluxe L-398. Ostin tämän vuonna 1987 ja se on edelleen tarkka digimittarivertailun mukaan. Muutenkin hyvä ja monipuolinen ja havainnollinen mittari.
Joskus kun mittareitten kanssa enemmän sählättiin, oli Gossenin ongelma hajoaminen. Niitä huollettiin jatkuvasti. Minolta ajaa saman asian ja toimii vuodesta toiseen.
Viittasin mm Lunasix3 ja Sixtar tyyppisiin joissa elopeaparistot. Onko noissakin ollut taipumusta hajoilemiseen? https://gossen-photo.de/en/ersatz-fuer-quecksilberoxid-batterie-v625px/
Ei tietääkseni, ne sotien jälkeiset mallithan ovat varsin luotettavia. Uudemmat pistemittarit ovat sitten eri juttu.