Yashica Lynx 14E sai uuden takin. Tilasin Mikkelistä Kalaparkista mateen nahkaa koepalan. Näytti niin hyvältä, että päätin kokeilla wanhan kunnon sotaratsun uudelleen päällystämistä. Otin vanhat nahat irti ja piirsin niiden avulla ääriviivat mateen nahkaan. Leikkaamisessa käytin mummolta perittyja 1920-luvun vanhoja Fiskarsin saksia, jotka ovat yllättäen parhaat ohuen nahan tarkkaan leikkaamiseen. Liimana käytin Bostik-tyyppistä kontaktiliimaa. Liima sekä nahan että kameran pintaan. Toisin kuin liiman ohjeessa käskettiin, laitoin nahat heti liiman levityksen jälkeen kiinni kameran pintaan. Silloin jäi pieni kohdistus- ja liikutteluvara ennen liiman jämähtämistä. Reuna-alueet nahasta painelin erityisen tarkasti klemmarin pyöreällä reunalla kiinni. Nyt sitten vain antaa liimojen kuivua ilmastoidussa tilassa, jolloin myös lievä kalan tuoksu häviää ajan oloon. Nyt on kalamiehellä kalan nahasta päällystetty kamera. Tässä projektissa vaikein paikka oli tuon kakkoskuvan pienen "SWITCH" -napin leikkaaminen. Se onnistuu parhaiten pienellä kirurgin- tai askarteluveitsellä. PS. Tuo vaakasuora raita nahassa on kalan kylkiviiva...
Vs: Matikannahkakamera On tuo matikka yllättävän hyvännäköstä. (ittellä kouluajoilta ihan erilaiset muistot)
Vs: Matikannahkakamera Lähetään siitä että vähä helvetin siistin näkönen tuli kamerasta. Rispektiä diy-hengestä ja materiaali valinnasta!
Vs: Matikannahkakamera Olen suuri madekeiton ystävä. Pitäisin varmaan myös tästä kamerasta jos sitä saisin tuoksutella.
Vs: Matikannahkakamera Voi jumankekka, mitä ottaisit jos käärisit mun Yashica Matin samanlaiseen nahkaan (mun nakeilla ei tuollaista tehtäisi)?
Vs: Matikannahkakamera Morot, Mitä noista nahoista köytit kameraasi: Kalaparkki oy - Nahkat kirjansidontaan T: Tomi
Vs: Matikannahkakamera Se oli tuo 1. vaihtoehto mateen nahoista. Saa olla rasvattu pinta, että kestää hieman säätäkin. Tosin laitoin itse vielä jälkikäsittelyna hyvin ohuelti minkinrasvaa nahan pintaan liimauksen jälkeen. Se suojaa jo pisaroiltakin. Rasvan levitin ensin pehmeällä säämiskällä, ja lopuksi pehmeällä paperilla pintasiloitus. PS. markku55: minullakin on paksut nakit sormien tilalla ja onnistuin Kannattaa vain kokeilla. Hyvä työvalo ja tarkat työkalut sormien jatkeena korvaavat paljon "nakkien" puutteellisuutta.
Vs: Matikannahkakamera Kiitos, Tiedä vaikka käyttäisin itsekin samaa nahkaa. Se oli ilmeisesti sopivan paksuista? Joskus, esim. käärmeennahat ovat valitettavan ohuita kameran päällystykseen. T: Tomi
Vs: Matikannahkakamera Se ei ole aivan tasapaksua. Ohenee pyrstöä kohti ja reunoilta hieman, mutta keskimäärin ainakin omasta mielestäni sopivaa. Ainahan nahka olisi paksumpaa mitä isommasta vonkaleesta sen saisi.
Vs: Matikannahkakamera Kuten linkissä on, niin yksi nahka ei kaada ojaan. Samasta nahasta riittää 3-4:ään tavallisen kokoiseen kinokameraan tarkasti leikkaamalla. TRL vie ehkä kerralla yhden nahan. Tosin en ole verrannut ...
Vs: Matikannahkakamera Tuo kirjan sidontaan tarkoitettu mateennahka on siis suositeltavin, miten se poikkeaa puukontuppeen sopivasta nahasta, onko esimerkiksi paksuusvaihtelut pienempiä tai eikö mehiläisvaha ole sopiva kirjan kansiin tai...?