Niin joo tuo olikin, kiitos! Mulla on Affinity, sillä saa kaikki auki mutta ainakin kylmiltään vääntää sävyt poskelleen. Sitten on Dxo PhotoLab 5, sillä aukee nätysti Canonien kuvat mukavan sävyisinä mutta Sonyn ja Iphone12 Rawit jää aukeematta kun on vanhaversio. Eikä silläkään työkulku suuremmilla kuvamäärillä oikein natsaa ainakaan jos tykkää photarin kautta pyöräyttää. Sitten innostuin Dxo:n filmpack 8-ohjelmaan jos sillä sais käännettyä ne negat ja tuntuu löytyvän sopivaa filmilookkiakin sieltä.
Saattais olla, en oo tutkinu. Joka tapauksessa CC Photosoppi lähtee koneelta. Vaihtoehdot vielä vaiheessa.
Nonnii.... Photoshop CC lakkas laulamasta. Nyt pitää pärjätä CS6:lla, on kait sekin parempi kuin PS Elements....ja CS6 on kuitenkin tuttua tavaraa, ei tarvitte opetella uutta. Aika montaa hyvää juttua jää kaipaamaan. Mulla on 27" 4K näytöt....niin ikkunat ja valikot näyttää mikroskoopisen pieniltä, en oo vielä tutkinut saako niitä asetuksista suurennettua. Jatkossa kuvat pitää ajaa DNG Converterin kautta, pikku juttu sinänsä, mitä sitä nyt on pikaisesti tullut kokeiltua.
Elementseissä tuli vastaan, aikoinaan, bittisyvyysongelma ym. Miksiköhän se Affinity sulla "sävyissä" tökkii? Omasta mielestäni iisi ja yksioikoinen oppia ja käyttää... Omas käytös, tarkoituksella, kolmea resoluutiota: FHD, QHD ja UHD sekä lisäksi piirtonäyttö.
Kun Adobella aukaisi kuvia (RAW) niin kuvat oli sitä mitä kameran jäljiltä näytti tulevan. Affinityllä varmaan jotkut oletusarvot heittää, kuva semmonen tuhnu. Ja henkilökuvia sillä kokeilin. Ei huvita enempää selvittää kun on yksinkertaisempiakin konsteja. Affinity jääköön koneelle silti, voihan sitä joskus koittaa kesyttää. Mulla on komas näyttö 17" vanha Eizo jota ei saanut enää kalibroimalla näyttämään oikein. Piirtopöytä liikkuu kahdella 27" näytöllä, Eizolle pitää kiepata hiiren avulla.
OK. Itse käyttelen Wacomia välillä sen omalla näytöllä ja välillä kuin vanhempia piirtopöytiäni, katsellen eespäin... Aina se on kiinni. Diggaan kynistä hiiriä enemmän. Vaikeaa erilaiset näytöt yhdenmukaistaa (värit, sävyt...). "Töitä" teen eniten qhd -näytöllä. Käytännöllinen resoluutio ja sain parhaiten kalibroitua. Näin, toistaiseksi...
Mulla on 2 samanlaista Asuksen ProArttia käytössä, tuntuvat aika hyviltä. Vanhassa koneessa on 24" Eizon ColorEdge, ja ainakin aikoinaan oli ihan loistava. Ittelläkin oli vuosikaudet pelkkä kynä käytössä, mutta nyt kun hurahrin tuohon videohommaan niin kynä ei oikein toimi. Piirtopöytä on kyllä pöyrällä aina käyttövalmiina, joku vuosi sitten ostin uuden kun vanha oli niin kulahtanut.
Noista, Asuksistasi, olet kertonutkin... Itse melkein ostin semmoisen mutta päätinkin toisin. Tarttin hiukan muuta. Teen enemmän muita kuin valokuvia ja videoita näiden avulla (mainitut kun harrastuksia). On hiirikin jos tarvii (tosin vanha ja teipattu) ja, toisinaan, sen tarttuu tassuun myös. Tarvittaessa...
Moi! Mulla on vanha suomenkielinen Pohotoshop 6 viimeeksi olen käyttänyt sita Windows 10? Mahtaako toimia Win 11?
Saattaa toimia W 11 jos kympissä on toiminut. Itte asentelin CS6:n ja ajattelin ottaa enempi tehokäyttöön NIK7 suodatinpaketin...ei vaan NIK7 toimi noin vanhassa photarissa, NIK4:nen toimis. CS6:n ja sen Camera RAWin kanssa ei paljoa taiteilla...harmittava juttu.
Eihän tuo ole vanhakaan. Minulla taitaa olla mökkikoneessa vanhempi versio, kone ainakin on vuodelta 2008 (Mac Pro, toimii siten kuin uutenakin.) Tehtiin sitä kuvia silloinkin. - Toki, tuntuuhan se vähän kököltä joskus uudempiin työkaluihin tottuneesta, mutta tarvittaessa muutaman kuvan kyllä vääntää. ACR saisi sisältää sekin muutaman uudemman säädön, mutta, edelleen, tehtiin niitä kuvia silloinkin. DNG-konvertterin käyttö ei ole mikään juttu, en kuitenkaan muokkaile kuvia suoraan kamerakortilta, vaan kopioin ne ensin ulkoiselle SSD-levylle. Kortilta luku on niin hidasta, ettei se oikein kuvankäsittelyn yhteydessä viehätä. Kopioinnin voi tehdä DNG-muuntimen kautta, jolloin muunnoskin menee puolihuomaamatta.
Yks harmittava puute tuossa CS6:ssa on CameraRAW-filtterin puute. CC:llä on tottunut käyttämään kuvaa välillä camerarawin puolella vaikkapa valkotasapainoa säätämässä, ja sitten historiasiveltimellä maalata jonkun kohdan mieleiseksi. Muutenkin käytän melko paljon historiasivellintä kaikenlaiseen paikalliseen säätämiseen. Nyt tässä istuskelen ja tutkailen koneella olevan DxO Photolab5 käyttökelpoisuutta, tuntuu lupaavalta. Toki moni kuva menöö ihan Bridgen ja CS6:n kautta säätäen, ja se DNG-muunnin on näppärä.
Joo. Vanhemmilla versioilla joutuu muuttamaan työskentelytapojaan, ja sen takia pysyttelenkin mieluummin aina samassa ohjelmassa. - Camera Raw -filtteri on kyllä kätevä, mutta vastaavat säädöt löytyvät kyllä Photoshopin työkaluistakin.
Itte aikoinaan olin aika innokas photarin päivittäjä, kunhan 4:ta hyppäsin 7:aan...sitten varmaankin tuli joka versio. Sen muuttuminen CC:hin ei tuonut käyttökuluihin muutosta. Koko ajan on tullut pikkuparannusta, mutta välillä Wacomin piirtopöydän toiminta on takunnut. Yleensä päivityste myötä Wacomikin alkas toimimaan. Tuo värilämpötilan säätö suoraan sais olla Photarinkin puolella, saahan sen säätämällä mutta ei ihan niin kätevästi. CameraRAW:n maskaustyökalut on kans mukava, niillä pystyy säätelemään kuvan valoisuutta paikallisesti tosi näppärästi. Mutta nyt on kuvan käyttö kuitenkin muuttunut, ja kun saa ihan huvikseen tehdä niin voi kokeilla muitakin kuin Adoben tuotteita rauhassa.
Tässä olisi yksi prospekti. Jos joku ehtii ja haluaa kokeilla, niin olisi mukava kuulla kommentit. Itse en juuri nyt ehdi tsekata. RapidRAW
Huolimattomana kuvaajana tulee sössittyä kaikenlaista kuvatessa. Aika usein sitten teen niin, että avaan kuvan ACR:ssä kahteen kertaan eri arvoilla, ja laitan sitten ne päällekkäin. Maskilla on hiukan helpompikin säädellä kuin historiasiveltimellä.