Jos sellainen virhe oli päässyt käymään että lainasin SINUN viestiäsi niin pyydän anteeksi. Yritän välttää, vastedes. Ja muutenkin yritän olla "vilkaisematta" epäkohteliaitten kirjoittelijoiden tuotoksia. Hyvästi ja anteeksi
Gimp jo aloituksessa ilmaisena tyrmätty, enkä ole itse vielä enempää kuin äskettäin 2 min kokeillut, mutta.. Onko Photodemon täällä tuttu? Avoimen lähdekoodin portable softa jolla luulisin pääseväni yleensä riittävän pitkälle. UI tuntuu Adobistille kohtalaisen tutulta. Tukee .PSD tiedostoja ja plugareita. RB:n toiveet täyttyvät, olettaen kuvan laajennuksen tarkoittavan kanvaksen levittämistä. Home https://github.com/tannerhelland/PhotoDemon
Kantsii varoo.. Joku reliikki ehkä tukehtuu puustiinsa jos ehdottaa muuta kuin pyhää PHOTOSHOPPIA? Aina vaan Photoshop, koska se "riittää kaikkeen" yms. Ei ikinä mitään muuta. Muu on jopa vaarallista. Hahhah - vähän huumoria ___________ Mutta: Henkilökohtaisesti koin Gimpin vaillinaiseksi ja kököksi. Aikoinaan ja omiin tarpeisiini. Enkä usko että Photodemoonikaan kattaisi valtavat vaatimukseni. Lisäksi lataan vain mahdollisimman turvallista softaa... Ilmaiset kuvankäsittelyohjelmat myöskin yleensä olleet aika retardeja käytössä, valitettavasti.
Negative Lab Pro (vaatii LR:n), Grain2Pixel (vaatii Photarin), FilmLab, NegMaster (vaatii Photarin) ja darktablen moduuli negadoctor
Varmaankin asiat on mahdollista tehdä PS / LR-kombinaatiolla. Käytännössä lienee ihan kohtuullinen määrä sekä ammattilaisia että harrastajia, joiden mielestä heille tärkeitä asioita on helpompi / nopeampi / täsmällisempi tehdä jollakin muulla ohjelmalla (Capture One Pro, DxO PhotoLab Elite). Miten muuten on selitettävissä se, että nuo muut ohjelmat myyvät ja niitä jatkuvasti kehitetään? Ehkä olisi hieman arroganttia olettaa, että niiden käyttäjät vain eivät ymmärrä LR - PS:n hyvyyttä? Horses for courses, sanoo engelsmanni
Tässä kävi kyllä niin, että tulit vähän ns sivuväliintulijana ärhentelenmään ketjun aloittajan ja minun väliseen keskusteluun… Kova pätemisen tarve syynä, kun kello käy ikämiehelle? Kuitenkin circa 15 vuotta minua nuorempi luulemma.
Todellisuudentaju hukassa? Keskustelin aiheesta. Itse ilmestyit, myöhemmin (jälleen), pätemään. Kuten usein. Ei jaksa sun kanssas. Pistettävä, taas, ignoreen. On se vaihe (joka tulee tulee sykleittäin, näköjään) taas päällä. Päde ja vinoile rauhassa. Onneksi ei tarvitse lukea
Oikein hyvä loppuyhteenveto. Olen mielelläni ignoorattuna, vähän siis kuin holdissa, stand by tilassa, reservissä siis. Kapteenimiehenä, Niinistön ylentämänä. Tosiasia kuitenkin on - ja ketjussahan tuo näkyy - että tulit aivan turhaan pätemään ja ärhentelemään ns sivuväliintulijana ketjun aloittajan ja minun väliseen keskusteluun. Yritä kestää.
Kyllä. Pyrin itse minimoimaan kuvankäsittelyn tarpeen heti kuvaa ottaessani. Tämä tulee varmaankin luontokuvaustaustastani ja filmikuvauksesta. Nykyään kuvaan pääasiassa katukuvan tyyppistä valokuvaa - teemalla incomplete insane - sekä filmille että myös digille. Jonkin verran kuviani olen tännekin laittanut vuosien varrella - valitettavasti kolmella, neljälläkin nimimerkillä syystä, jonka vuoksi monet huomattavat valokuvaajat ovat foorumin jo jättäneet. Minun kuvausfilosofiaani Lightroom on täydellinen.
Tää on varmaan tylsää kun liittyy asiaan eikä henkilöihin, mutta: Jos tarvetta Wacomiin niin itsellä tökki semmoinen tuon uuden Affinity 2025 -version kanssa, aika ajoin, kun tänään koklasin. Lähinnä herkkyyden säätö... Siis brushien käyttö. Liekö säätöjuttu tai uutuuden kankeutta. Myös ohjelma, muutenkin, pari kertaa hieman jumitti. Vanhoilla versioilla ei ollut itsellä tuollaista (joillakin on ollut). Oletan että saavat aikaa myöten kuntoon, jos ei omien säätelyiden vika (?). Melkein aina uusissa ohjelmissa/versioissa alkukankeutta. samankaltaista probleemaa oli, aikoinaan mm. Photoshopissa ja Corel Painterissäkin. Valokuvien käsittelyssä, muutoin ja toistaiseksi ainakin, toimi ihan OK. Sitä varten tuo itselläni onkin. Grafiikkaa ja digimaalausta tehnyt itse muilla ohjelmilla, jotka varta vasten siihen kehitetty. Pahoittelen (asia)häiriötä. EDIT. Ongelma olikin muissa päivityksissä. Nvidia, Wacom ja Windows. Nyt kun ne ovat ajan tasalla niin toimii ihan kuin Akun auto (tosi hyvin).
No kerronpa miksi minä en käytä LR:a Ostin sen taannoin kauan sitten vielä kivijalkakaupasta. Ei koskaan saatu toimimaan koneellani. Latautui, avautui ja ainoa mihin sillä pääsin oli error code "Error switching modules". Sitä tutki lisäkseni joukko kokemusasiantuntijoita sekä kivijalkaisen ATK- liikkeen softapalvelu. Siihen se jäi ja sain rahat onneksi takaisin. Mutta erittäin hyvä jos muilla toimii.
Mulla on Lightroom ainoa järkevä vaihtoehto, kissanäyttelyissä saattaa tulla 2-3000 kuvaa, en usko, että millään muulla ne saisi käsiteltyä järjellisessä ajassa, lisäksi keywordit on kätevät. Voi olla, että jollain muullakin saisi tehtyä, mutta en tässä iässä halua turhanpäiten tapella ohjelmien kanssa, tuolla homma toimii pääsääntöisesti oikein hyvin, välillä jonkun päivityksen jälkeen voi olla pientä säätöä, mutta aina ne on korjaantunut nopeasti. Photarilla tekee sitten ne mihin LR ei taivu. En pidä kuukausihintaa mitenkään pahana, jättää pari kaljaa ottamatta kuussa.
Pohrinnat Photarin kanssa jatkuu. Asensin uurelle koneelle CS6:n. Tuntui pyörähtävän käyntiin. Mitäs nyt on vaihtoehtoja avata uuremman kameran Rawwit? Nyt olis tarvetta Canonin R ja R6 sekä Sony ZV-E10?
Tuli jotain, nopsasti, mieleen... Mut ei jaksa enää lukea jonkun Reeperbahnin turistin siansaksa-viisasteluita. Aina kun asiasta haluaisi keskustella. Vähäpätöiset neuvot ja kuvapostaukset, tältä suunnalta siksi toistaiseksi, talviunilla. Hauskaa joulua ja lämminhenkistä vuodenvaihdetta.