Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Photoshopille korvaajaa

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana RB, 3 Marraskuu 2025.

1. RB

RB Well-Known Member

9 536
    1 356
    113
    Mikä ohjelma olis hyvä vaihtoehto jos Photoshopista luopuu?
    Onko muuta kunnollista ohjelmaa missä pystyy käyttämään tasoja, laajentamaan kuvaa alkuperäisen ulkopuolelle, lisätä ja muokata tekstejä ynnämuuta tarpeellista?

Gimp ei käy, maksaa ohjelma vähän sais….

2. JPu

JPu Well-Known Member

5 559
    257
    83
    Miksi pitäisi luopua ohjelmasta, eli vanhasta photoshopista kun/jos siihen jo lisenssi on? Nuo kaikkihan sillä voi tehdä ja paljon muutakin. Mitä sillä on väliä jos ohjelma on vanha? Raw:eja sillä ei voi suoraan käsitellä, mutta saahan ne käännettyä ensin käsiteltäviksi kameran omalla softalla.

Vastauksen kysymykseen, mikä olisi hyvä vaihtoehto, ei mikään muu kuin photari itse, vaikka vanhana.

3. RB

RB Well-Known Member

9 536
    1 356
    113
    Jaa-a….nyt kun on Photoshop CC ja sen kuukausimaksut ovat nousussa ja käyttö vähenee ja maksajat hukassa.
    Vanha photari….hmmmm. Onkohan siitä asennuslevyä eikä niin vanha versio oikein vastaa mun mieltymystä. Tuskin sillä edes aukee nykyisellä photarilla tehdyt kuvat.

4. JPu

JPu Well-Known Member

5 559
    257
    83
    En osaa sanoa, itse en koskaan lähtenyt kuukausimaksuisiin ohjelmiin, enkä lähde. mulla vissiin versio 10 CS3. Toimii oikeasti hyvin. Lähetä minulle joku pikkuinen kuva tuolla uudella tehtynä, niin voin kokeilla aukeaako. laitan yksityisesti sähköposti-osoitteen.

On tuo paljon helpompi ottaa käyttöön, kuin opetella joku uusi korvaava, jossa ihan kaikki on eri paikoissa ja ideologiakin luultavasti poikkeaa.

Viimeksi muokattu: 3 Marraskuu 2025
  5. niffe

niffe Well-Known Member

13 617
    587
    113
    Affinityllä on uusi ohjelmistokonsepti. Kannattaa vilkaista, josko se olisi sopiva.

Est ja saloma-3 tykkäävät tästä.
  6. Est

Est Well-Known Member

18 446
    2 273
    113
    Ai sekin on muuttunut?
    Aikoinaan tuli maksettua kaikki kolme...

7. niffe

niffe Well-Known Member

13 617
    587
    113
    Joo, mä en ole ihan himassa sen kanssa mitä ne aikovat, mutta ilmeisesti sekä bittikartta-, vektori- ja taittosoftat ovat nyt samassa paketissa saman käyttöliittymän takana ja ainakin peruspakettia perusominaisuuksilla saa ilmaiseksi. Niillä oli just joku lanseeraus-summit tai vastaava. Tsiduilin vaan netistä, kun niiden toimari veti show'n. Itsekin olen ostanut Affinityn designer-, photo- ja publisher-paketin aikoinaan. Se on ollut ihan hyvä lisä, jos on tarvinnut vektorigarfiikkaa tai taittoa käsitellä satunnaisesti, kun Adoben Indesign ja Illustrator ovat turhan kalliita maksaa, ellei niitä tarvitse jatkuvasti. Tässä on linkki sen studioversion sivuille.

8. RB

RB Well-Known Member

9 536
    1 356
    113
    No taitaa sillä vanhallakin photarilla nämä nykyiset psd-kuvat aueta.
    Pääasiassa on kuvat tallennettu TIFF ja JPEG muodoissa.
    Paikalliselle elokuvateatterin pitäjälle oon tehnyt yli 10 vuotta julisteita, elokuvafestivaali ym. julisteita. Oon vähän luvannut tehdä niitä jatkossakin, mutta siihen tarvittis photaria.
    Uudessa photoshopissa on tosi paljon hyviä toimintoja jotka vanhoista puuttuu, on vähän kynnystä pakittaa taakseppäin.

Latasin Affinitynkin koneelle. Yhtä kuvaa koitin tuossa käpistellä, vähän tuntuu nahkealta. Kuvan värisävyt oli poskellaan kun Canonin RAWin avasin. Sai sen silti säädettyä….mutta ainakin totuttelua vaatis, ja paljon.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 623
    3 798
    113
    Luulen, että jo ne objektiivikohtaiset profiilit ovat hyvä syy pysytellä photarissa. Nykyisistä Canoneista en tiedä, mutta oletan, ettei vääristymiä tai värivirheitä ole korjattu sen enempää kuin Nikoninkaan puolella. Selvä ero kuitenkin on opiskan profiilin kautta avatussa ja ilman sitä.

(Canonin omat softat saattavat hoitaa homman, mutta askartelua siinäkin on.)

JPu ja RB tykkäävät tästä.
  10. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 368
    417
    83
    Tokkopa ne Adoben objektiiviprofiilit värivirheitä korjaa, mutta muita vääristymiä kuitenkin.

Tuetut objektiivit

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 623
    3 798
    113
    Täsmäisempi ilmaus olisi väriaberraatio, kaiketi. Tarkoittaa siis niitä värillisiä kehyksiä kontrastikkailla kohdilla. Niitä nuo po. profiilit korjaavat vallan hyvin, joskin saman saa aikaan kärsivällisellä käsin säätämisellä.

Väriaberraatio – Wikipedia

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 623
    3 798
    113
    . Screenshot 2025-11-04 at 14.29.26.png

13. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 368
    417
    83
    Ymmärsin kyllä, että tarkoitit väriaberraation korjaamista. Tiedän kyllä valinnan ja käytän säännöllisesti. Olin vain luullut, että algoritmi ei niinkään perustaisi korjausta objektiiviprofiiliin. Niin ne vain lähteet kuitenkin kertoo.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 623
    3 798
    113
    Sinänsä on kummallista, ettei objektiiviprofiileihin ole sisällytetty värien korjausta. Ehkäpä sitä ei ole pidetty tarpeellisena, objektiivien erot ovat ehkä nykyään niin pieniä. Korjaushan olisi varsin helppo toteuttaa LUT-tyyppisellä profiililla, samaan tapaan kuin printterien ja tulostuspaperien osalta. Tulostusprofiilejahan harrastajat tekivät itse jo joskus 90-luvulla (tai ainakin heti seuraavan vuosikymmenen alussa).

Photarin mukanahan tuli viime vuosikymmenellä Lens Profile Creator, jolla sai tehtyä vahhoillekin objektiiveille profiilin. Se edellytti tarkoitukseen tehdyn ruudukon kuvaamista, mutta toimi kai aika hyvin. Adobe lopetti sen kehittämisen joskus 2018 aikoihin, mutta joidenkin tietojen mukaan palikka olisi vielä ladattavissa Adoben sivuilta. Joka tapauksessa käsisäädöin värkätyn korjauksen voi tallettaa uutena profiilina, joten antiikkiopiskallekin saa tehtyä automaattisesti toimivan profiilin.

Jos semmoisen aikoo tehdä, niin ehkä jonkun tuommoisen ruudukon kuvaaminen olisi hyvä pohja (ruudukko toki voi olla omatekoinenkin, tuo hinta pahvilapusta on aika rasvainen).

Screenshot 2025-11-05 at 6.35.57.png

15. jussikn

jussikn Well-Known Member

863
    1 703
    93
  16. keegan

keegan Well-Known Member

8 760
    1 647
    113
    Jep, tuo on ilmainen ellei halua mukaan Canvan Ai-ominaisuuksia. Kyllä tuo olennaisilta osin Photarin hyvinkin korvaa (mitä alkuperäinen kirjoittaja kyseli). Affinity Photon käyttöliittymä hieman poikkeaa Photarista, mutta on aika helposti omaksuttavissa. Olen jonkin aikaa jo käyttänyt tuota Photarin sijasta.

17. Est

Est Well-Known Member

18 446
    2 273
    113
    Jonkin verran ehdin tutustua tuohon "uuteen" versioon.
    Toimi ihan ok. Sutjakkaastikin. Jonkin verran vanhemmasta muuttunut.
    Käsitykseni mukaan tuon "AI -ominaisuuksista" ei kannatakaan maksaa mitään. Ovat varsin mitättömiä.

Vaatii kirjautumisen.

18. MartinN

MartinN Active Member

585
    68
    28
    Minä olen käyttänyt PTLens photoshop plugaria Affinity Photossa jossa toimii hyvin, mutta arvelisin että sen plugarin kehitys on keskeytetty. Heh, minäkin maksoin Affinity ykkösversioista, mutta uusi Affinity tuli joululahjana. Photoshop ja Adobe ovat kurjat jäänteet, varsinkin sen takia että ryhdyttiin rahastamismallilla.

19. Est

Est Well-Known Member

18 446
    2 273
    113
    Kokeilin laittaa ton vanhan PTLenssin tähän uuteen versioon eilen ja toimii se siinäkin.
    Kuten muutkin lisäosat.
    Vielä kokeilematta saako joskus, erikseen, ostettuja digisiveltimiä yms. laitettua tuohon.

Vaan on niitä muitakin ohjelmia, koneella, muihin kuin valokuvakuvitustöihin.
    Joten ei olis suuri menetys.

20. Kona

Kona Well-Known Member

2 069
    2 378
    113
    Hyvää keskustelua ja pohdintaa jälleen ketjussa.

Aloin sitten ajattelemaan aiheen kysymystä ihan käytännön kannalta: siis valokuvaajan työn kannalta.

Nousi mieleeni esille kysymys: Onko jokin erityinen kuvausaihe tai tehtävä, jonka asianmukaiseen hoitamiseen photoshop ei ole riittävän hyvä?
    Vai onko ohjelma liian kallis?

Ensimmäiseen kysymykseen väitän suoraan, että foorumilla ei ole eikä ole koskaan ollut valokuvaajaa, jonka kuvaustehtävään Photoshop ei ole riittävä.

Toiseen kysymykseen rohkenen vastauksena otaksua, että jos Photoshop on liian kallis, niin pelkkä Lightroom on kyllä kaikkeen ihan riittävä.