Mikä kannattaa olla monitorin värilämpötila, kun kalibroi? Ja miten päin se menee? Jos monitorin värilämpötila on 5500 ja sitten saman kuvan katsoo 6500 kelvinin monitorilla, niin onko tuo 6500 oranssimpi? Entä jos 6500 kelvinin monitorilla tekee kuvan ja katsoo sen sitten 5500 kelvinin monitorilla, onko se magenta/sinertävämpi?
Nämä on helppo muistaa. Jos kuva on sininen, suurenna lämpötilaa (S -kirjain), jos punainen, pienennä (P -kirjain).
Käsittääkseni kaikki riippuu... Mihin tarkoitukseen näyttöä käytetään. MAC kuvailee eri käyttötarkoituksia tuolla sivustolla. Lyhenteet kuten D50 ja D65 viittaavat lähinnä eri värilämpötiloihin. D50 on yleissuositus graafiseen suunnitteluun ja kaiketi siten myös valokuvien printtaamiseen. Referenssitilojen käyttäminen Apple-näytön kanssa Sama kuva on sinisempi 6500K monitorilla kuin 5500K kalibroidulla katsottuna.
Kyllä se näin menee. Helppo kokeilla kuvankäsittelyssä. Laita mielivaltaisen iso WB, niin kuva punertuu ja vastaavasti pieni, niin sinistyy. Monitorin säädöt täytyy tietysti olla muuten kohdallaan. Vaikka kalibroimalla mittarillta tai jollain. Itsellä on tällainen Calibrite Color Checker Display -näytönkalibrointilaite – Verkkokauppa.com
Tottahan tuo. Noin se menee kuvankäsittelyssä. Tässä ketjussa nyt vaan ei ollut puhe siitä, vaan nimenomaan niistä monitorin säädöistä. Sitä "kalibrointia" tehdessäsi joudut valitsemaan jonkin arvon lähtökohdaksi, ja siitä oli nyt kyse. (Laitteessasi on 7 vaihtoehtoa: D50, D55, D65, D75, Native, Custom, Measured. Jos katsot ketjun ekaa viestiä, niin Jukka kysyi, kannattaako valita D55 vaiko D65.)
Eli siis, kuten saloma-3 edellä kertoi: näytön valkotasapainon asetus vaikuttaa siten, että pienempi luku tuottaa oranssimman kuvan, suurempi sinisemmän. Useimmiten käytetään kuitenkin lähtökohtana näytön omaa natiiviarvoa, mutta eihän mikään kiellä ottamasta jotain muuta mikä silmää miellyttää.
Ok joo, luin huolimattomasti. Itse en ole koskaan kiinnittänyt huomiota tuohon asetukseen, vaan säädän vain kirkkauden aika alas, kanavat ylös ja sitten kalibroin ja käytän sitä uskoen, että värit on suht luonnolliset. Seison siis korjattuna. Tämä kiittää.
Mulla on Eizo ollut vuosikauret noilla sääröillä. Kaliprointi joka 200 tunnin välein. Tuon lisäksi työskentelytilan valon värilämpötila ja varsinkin kirkkaus vaikuttaa asiahan.
LCD-paneeleissa pinoamistapa aiheuttanee sinisen väridominantin korostumista, jolloin varmaan tuo 6500 Kelviniä on aika lailla "natiivi" värilämpötila. LEDeistä en osaa sanoa muuta kuin, että niiden CR-arvot ovat parantuneet huimasti viime vuosina.