Tutkin photoshoppini (fotari 7) valikkoja ja siitä kysymykset: Mitkä vaihtoehdot tulisi valita kohtiin: 1. wiew - proof setup - Nyt siinä on valittuna Working CMYK (yhdeksästä vaihtoehdosta) 2. wiew - proof setup - custom Nyt on valittuna -custom -working cmyk-euroscale coated v2 - "intent" ja "simulate" kohdat myös hämärät mitä niissä pitäisi olla valittuna 3. edit - color settings - Nyt on valittuna Working space: -Adobe RGB... -Euroscale c...Dot Gain 15 Color managment: preserve embedded kaikissa kolmessa kohdassa Sitten on vielä advanced controls kohta, niissä valittu 20% ja 1,00 Sen ymmärrän että valinnat riippuvat siityä mitä photoshopilla tekee. Kone on xp ja photoshopilla käsittelen kamerasta koneelle asennettuja j.peg ja raw tiedostoja. Myös digitoin arkistoon vanhoja valokuvia jotka on skannattu epsonin skannerilla. Luulisin että oikea tila on tapauksessani Adobe RGB Skannausta ajatellen, proof setupista, profile kohdasta, löytyy listalta myös epsonin skannerini - tulisiko skannatessa olla tämä päällä?? Asia tuntuu monimutkaiselta - itsekseni miettien alan olla kypsä laittamaan päälle tuon Adobe RGB jokaiseen kohtaan missä se vain on valittavissa. Aavistelen että CMYK valinta on päällä vain silloin kun digikuvaa käsitellään kirjapainoa varten -?? Pitäisikö joku tietty asetus olla päällä (tässä puhutaan koko ajan noista yllä mainituista asetuksista) silloin kun skannaa vanhoja paperikuvia?? Adobe RGB? Kiitos etukäteen vastauksista jos joku etevä jaksaa paneutua! Rapo
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Tarkista pystyykö näyttösi Adobe RGB:hen, harva pystyy.
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Mä oon just tätä miettiny, adobe vai srgb kamerassa. Mulla on paska näyttö, ei varmaan näytä srgbeestäkään kuin osan. Työskentelyavaruutena kuitenkin adobe ja aika hyvin vastaa tulosteita. T Jukka
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Kai se avaruus kannattaa kameras pitää AdobeRGB:nä siltä varalta jos tettää tulosteita jossain profiilipaikas. Jos taas ei niin haitanneeko tuo.
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Mielenkiintoinen tuo sRGB vs. AdobeRGB. Jotkut laatunäytöt toistavat huomattavasti yli sRGB:n (CRT-puolella halpiksetkin tekivät). Nykyinen näyttö toistaisi prad.de:n mukaan 100% sRGB:stä ja 87% Adobesta. Mikä noiden näkemättä jäävien sävyjen merkitys on? Sotkevatko ne kuvaa? Photoshoppihan yrittää kuitenkin emuloida sitä working profilea näyttöprofiililla, eli jos teen AdobeRGB:nä niin saanko jotain outoja sekasävyjä mukaan tai kääntäen jos teen sRGBnä jolloin näen kaiken 100%, niin jääkö kuvista puuttumaan sävykkyyttä verrattuna siihen että sama käsittely olisi tehty AdobeRGB? Tähän saakka olen aina käyttänyt AdobeRGB:tä ja skannannut siihen profiiliin tuhansia kuvia. Työskentely-asetukset apinoin joskus Leuku-kuvatoimiston sivuilta N vuotta sitten, en tiedä ovatko ne fiksuimmat mahdolliset: http://www.leuku.fi/index.php?kuvank_ruutuk ja tuolta kohta 8. (joka näköjään on muuttunut reilusti sitten viime näkemän - ainakin euro scale coated on poistunut, en tiedä mitä merkitystä noilla on...) Tuolla muuten vähän noista väriavaruuksista kuvankäsittelyssä: http://www.leuku.fi/index.php?kuvank_rgbcmy
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Originaali ja käsittely: Kamerassa kannattaa pitää Adobe RGB valittuna, jos kuvaa JPG-kuvia. RAW-kuvien kanssa väriavaruudella ei ole merkitystä, ennen kuin kuvat tuodaan koneelle. Tällöin kuviin kannattaa liittää Adobe RGB tai mieluummin ProPhoto -profiili. Suurin osa käsittelystä kannattaa tehdä Photoshopissa tai muualla käyttäen jompaa kumpaa näistä laajemmista profiileista. Myös arkistoitavaan kuvaan kannattaa liittää laaja RGB profiili, ellei arkistoi alkuperäisenä RAW-tiedostona. Lopputulos ja viimeistely: Lopulliseen väriavaruuteen ja muotoon kuva muutetaan vasta kun kuva on suurimmaksi osaksi käsitelty ja sitä ollaan viemässä eteenpäin. - sRGB, jos kuva viedään nettiin. - kuvapalvelun profiili, jos kuva viedään paperille "kehitettäväksi". - CMYK -muunnos ja muunnos lopulliseen profiiliin, jos kuva menee painoon. Muunnoksen jälkeen kuvaan tehdään tarvittavat viilaukset. Tässä vaiheessa kaikkein tärkeintä on näytön kalibrointi. Varsinkin CMYK -muunnoksessa, koska silloin profiili käytännössä "simuloi" painojälkeä (painokoneen kalibrointia). Eli, jos oman näytön kalibrointi ei ole kunnossa, niin CMYK -värit toistuvat ruudulla (CMYK arvot ko. profiilin mukaan monitorin RGB profiiliin käännettynä) väärin ja kuvan "viilaus" on siinä vaiheessa aika turhaa. Photarin väriasetukset ovat lähinnä oletusarvoja sille mitä eniten tekee. Jos suurin osa työstä menee nettiin, kannattaa RGB Working space olla sRGB, tällöin kaikki Photoshopissa luodut uudet RGB-dokumentit ovat automaattisesti sRGB muodossa. Kuvien käsittely kannattaa silti tehdä laajemmassa profiilissa ja muuntaa sRGB:ksi vasta lopuksi. CMYK:n oletusprofiilina voi olla vaikka CoatedFOGRA27 tai joku muu euro standardi. Lopullinen CMYK -profiili pitää kuitenkin valita painon ja paperin mukaan (coated / uncoated). "Convert to Profile" on kuitenkin se mitä melkein kaikille kuville pitää jossain vaiheessa tehdä, jos niitä vie eteenpäin - riippumatta Photoshopin väriasetuksista. Suosittelen siis näppäinoikotien lisäämistä sille
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Ehkä painatettaessa kannattaa kuitenkin kysyä painosta millaisin asetuksin kuva halutaan cmykiksi konvertoitavan, jos ollenkaan.
8 vai 16 bittiä? Kiitos vastauksista ! jos jollain on vielä lisätietoja, ketjua voi tietysti jatkaa. "Photoshop valokuvaajille" tiiliskivikirjassa neuvottiin pitämään näpit irti custom valikon asetuksista koska se kuuluu enemmän kirjapainopuolelle. Tuli jo yksi pieni lisäkysymyskin, johon en ole toistaiseksi löytänyt vastausta: Tulisiko fotari 8. valikossa image - mode - - olla valittuna 8 vai 16 bittiä? - Nämä ilmeisesti vaikuttavat fotarissa käsiteltävän kuvan värisyvyyteen, sen olisi parasta olla mahdollisimman hyvä - eli 8 vai 16? (Epson skannerin skannausvalikossa mulla on 24 bittiä mitä pidän oikeana arvona)
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset RGB 8+8+8 = 24 RGB 16+16+16 = 48 Eli sinulla ei paljon sitten tarvetta ole 16 bittiselle käsittelylle. 16 bittisessä kuvassa vaan on enemmän informaatiota.
8 / 16 bittiä? Sorry, en ymmärtänyt vastausta. Laskutehtävä summineen jäi arvoitukseksi. Siksi jäi myöskin tienposkeen ymmärrys siitä miksi ei ole tarvetta 16 bittiselle käsittelylle. Jos saisi oikeasti selkeän vastauksen (enempipuheisen, erittelevämmän), sitten lupaan ymmärtää oikein. Rapo
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Kandee skannata kuvat 16-bit tilassa. ja siltäosin käsitellä kun PS7 siihen kykenee. PS7 16-bittisyys on todella suppea, josta johtuu että 8-bit käsittely on usein mielekkäämpää toimivien palikoiden vuoksi. Toi 8/16-bittisyys kuvia käsiteltäessä jakaa porukkaa aika kivasti, mutta selvää on että 8-bit tilassa informaatiota uupuu, jos on kuvat skannattu/kuvattu 16/14/12-bittisessä tilassa.
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Niin, ja jos kuva on jo 8-bit tilassa, ei sen muuttaminen 16-bit tuo mitään muuta lisää kuin kuvan fyysinen koko kasvaa. Kuva ei siitä 'parane'. edit, kah... vahingossa uus vastaus. Piti editoida tuota ylläolevaa.
Vs: Photoshop: Color settings, Custom -asetukset Siis skannerin tarjoama 24 bittiä (per kolme kanavaa) tarkoittaa samaa kuin 8 bittiä (per kanava).
nyt selkis! No nyt ymmärretty, thanks! Rapo Tuosta skannerista (Epson) että sen skannausasetuksissa on tarjolla värille "24- ja "48 bittinen värikuva", harmaasävylle tarjotaan 8 ja 16 bittiä. Olen skannaillut 24 bittiä asetuksilla, ja olen pitänyt tätä oikeana valintana, toimii kaikissa työvaiheissa, skannauksenkin jälkeen.