Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Photoshop CC, jippii.

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana RB, 19 Joulukuu 2013.

1. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Uudessa Photoshopissa on taas jotakin kivaa uutta.

Mun mielestä yksi kiva on Camera Raw-suodatin, sillä pystyy tekemään kuvalle kaikkea kivaa helpommin ja nopeammin kuin ennen. Moireen poisto käy mun antiikki-koneella paljon rivakammin ja kuvaan voi monella lailla tehdä paikallisia säätöjä paljon nopeammin ja näppärämmin kuin ennen.
    Sillä voi myös käyttää Camera Raw:n presettejä tehokkaammin ja monipuolisemmin kuin ennen.

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Photoshop CC, jippii.

Mä ajan kaikki kuvat Lightroomin kautta joten ei tule tuota Photarin RAW säätöä käytettyä. Pitäis varmaan katsoa jonkun kuvan numero ja mennä oikein kuvakansion kautta avaamaan kuva Photarilla niin näkis minkälainen konvertteri sieltä löytyy.

3. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Udessa ACR:ssä on myös kuvan koko, väriavaruus ym. asetukset niin hyvät, että viimeisetkin syyt käyttää LR:ää on multa loppuneet.

4. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Mullakin alkanu lipsuu RAW käsittely takas CC / ARC suuntaa. Ei ole harmittanu et tuli päivitettyy CC koneelle...

LR 5.3 päivitys tuli joku pv sitten. Mun kone tykkää enemmän uudesta versiosta, ainakin nopeuden suhteen mutta ihme tehosyöppö kyllä toi LR. Samalla koneella (3,1Ghz 8 gore prossulla ja 16 GB muistilla) ei saa CC:tä edes hidastuu tekee mitä vaan...

5. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Historiasivellin on oikea Photoshopin AARRE, sitä ei LR:tä löydy.
    Sitä tulee käytettyä lähes kaikissa kuvissa.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mikäs se sellanen historia sivellin on? Mulla on photari suomeksi kun menin sen vahingossa sellasen lataamaan. Katsotaaan ny opinko vai vaihdanko. Mä olen ihan uuno tän fotarin kanssa. En muista mistä saa hiiren scrolliin kuvan suurentamis/pienentämis scrollauksen laitettua päälle.

7. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Menet sinne historiaan (näyttää muistaakseni oletuksena 20 viimeisintä tekoa) ja klikkaat vasemmalla olevaa tyhjää ruutua siitä kohtaa, jonne haluat palata. Ilmestyy siveltimen kuva kiepsausnuolella. Sitten menet ja valitset työkaluista samanlaisen kiepsausnuolen, sille säädät siveltimen koon, peittävyyden ja pehmennyksen mielesi mukaan ja alat maalata kuvaa. Maalatut kohdat palautuvat valitsemaasi asetukseen, vai mikä sen nimi onkaan.

Jos sinulla on esimerkiksi kasvokuva, jonka pehmennät, mutta haluat silmät teräviksi ilman pehmennystä, niin klikkaat historiasta kohdan ennen pehmennystä ja valitset työkaluksi historiasiveltimen ja maalaat silmän haluamaasi asetukseen ennen pehmennystä.

Kapa

8. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

Vaihda tiedoston C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CC (64 Bit)\Locales\fi_FI\Support Files\tw10428.dat nimeksi jokin muu, niin CC muuttuu oletuskieliseksi eli enkuksi, kun niitä suomen valikoita ei enää löydy. Ehkä se kuitenkin kannattaa jättää talteen.

Tietty sillä pelkästään enkunkielisellä olisi "säästänyt" 2€/kk

9. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Esimerkiksi näin.

Ja kuvaan voi tehdä reippaanpuoleisen terävöityksen koko kuvaan, vähentää sitä (muistaakseni sift+Ctri+F) vaikkapa 30 prossaan, historiasivellin terävöityskohtaan ja siveltimellä halutut kohdat vielä terävämmäksi kun muut kohdat.

Maskien muokkaamiseen ja moneen muuhun h.sivellintä tulee käytettyä ja kaikkeen muuhunkin. Piirtopöytä tietysti vielä helpottaa asiaa.

10. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Lightroom = Adoben Camera Raw + käyttöliittymä. Jotta 1:1 sieltä löytyy, käyttöliittymä vain on eri kuin LR :)

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

+1000
    Tuon takia pelkästään jo photoshop on varsinkin skannaajalle ihan pakollinen väline. Millään ei poista pölyjä ja tuhnuja niin kätevästi kuin history brushilla.

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jo pelkästään tuo on hyvä syy käyttää fotaria.

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä en vielä osaa historiasiveltimen käyttöä. Mutta eikös aina tehdä kuvasta uusi taso jota muokataan. Ja eikös sitä tasoa voi pyyhkiä pyyhekumilla joten se toimii kuten historia sivellin? Vai oonko mä käsittänny koko siveltimen tussuksi?

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Pyyhekumin asemasta tasomaski on kivempi.

15. Vs: Photoshop CC, jippii.

Itsekään en tuota History Brushia edes käytä, munsta menee ton logiikka jotenkin "oudoks". Kyllä klassinen maskaus ja pensseli+X on munsta selvästi selkein tapa, pienetkin hiiren/piirtopöydän kosketusvirheet saa aina korjattua ad infinitum. Varsinkin kasvokuvis tms. ja varsinkin silmis. Lisäks kun noita tasojen läpinäkyvyyksiä tulee käytännös kokoajan säädeltyä, niin saan tuunattuu kyllä semmoset sävyt ja blurraukset, ettei tarkempaan työkulkuun oikeen millään työkalulla fotarissa edes pysty. Lisäks esmes blurrin (tai sharpin) layerin voi kopsata moneen kertaan ja näin saa helposti lisää vaihtoehtoa (+ varsinkin tason läpinäkyvyyden tai näyttötavan pelaamisella tämän lisäksi).

16. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Historiasivellin on ihana tasomaskienkin muokkaukseen.

Periaatteessa voit tehdä kuvalle jonkin säädön "yli", sitten klikkaat historiasiveltimen historiaikkunan siihen kohtaan, palaat sen jälkeen tilaan ennen säätöä ja historiasiveltimellä rapsuttelet kuvaan haluttuun kohtaan sitä tekemääsi säätöä.

Pitää vaan varmistaa että olet oikealla tasolla palatessasi, että historiasivellin "osaa" tehdä muutosta kuvaan.

17. Vs: Photoshop CC, jippii.

Joka kerran kun muistan koko historiasiveltimen, se ei toimi.

18. Vs: Photoshop CC, jippii.

Tän takia just en käytä, eli jos haluan hienosäätää jotain kohtaa, täytyy olla äärimmäisen tarkkana. Kai tota History Brushin muokkaamaa layeriä sentäs kai pystyy ohentamaan ja myös vaikka maskaamaan? Menee kyl monimutkaiseks varmaan. Lisäks kun tallennat tuntienkin työn, poistuu koko History. Ei sovi mun työkulkuun, usein haluan vielä varmistella seuraavana päivänä tms. tehdä jotain pientä säätöä. Eikä kaikkia isojakaan virheitä yön tunteina aina silmät edes huomaa, vaan taitaa toi CC sentäs tallentaa kaikki History Brushin tiedot että niitä voi vielä jälkikäteen rukata? Jos ei, niin kartan kyllä jatkossakin. 

19. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Ei historiasivellin tasoja ja maskeja korvaa, vaan se on lisänä.
    Itse tallentelin kuvat ennen PSD:nä siihen asti kun tulostetut/teetetyt kuvat olivat valmiina, nykyään yleensä tulee kuva tehtyä valmiiksi ja laitettua yhteen tasoon tallennettuna TIFFksi. Tietenkin erikoisjuttuja tallentelen PSD:kin.

20. Vs: Photoshop CC, jippii.

Näyttää enempiki olevan fotoharrastelijan gädgetti toi history brush, koska netistä en ihan äkkiä ainuttakaan järkevää tutoriaalia tms. tolle löytänyt. Joku osittainen efekti mv-kuva (tän voi tehdä about miljuunalla muulla tavalla, eikä tarvii pensselin koon kanssa jatkuvasti pelata) ja kaipa sitten roskien poistossa toi jelppaa (en tiedä), mutta siinä noi tais olla.

Mihin te tuota oikein käytätte?
    Blurraamisen toi ainakin on melkosen kömpelö, vai onko toi sen iänikuisen pisaratyökalun korvaaja?

Mielelläni kuulen ihan käytännön vinkkejä, koska fotarin käyttöä myös muille monesti neuvon.