Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Capture jotain, siis se Nikonin ohjelma

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Heli, 7 Kesäkuu 2006.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Onkos sitä kellään käytössä? Kokemuksia? Mulla on Photoshop 7, mutta oisko tosta Nikonin ohjelmasta iloa? Ja mitäs ne maksoikaan?

2. e-0r

e-0r

936
    0
    0
  3. Odottelisin melkein sitä uutta Capture NX:ää, jos se pitää lupaukset niin siinä lienee varsin kätevä ja kattava kuvankäsittelyohjelma. Tämä nykyinen Capture kelpaa (mielestäni) lähinnä NEF:ien esikäsittelyyn, tosin siinä se onkin varsin hyvä. Itse käpistelen ensin Capturessa valkotasapainot, valotukset jne. kuntoon, tallennan tiffinä ja räpellän loput Photarilla.

RSE olis kiva, mutta kun se mokoma ei tue D1X:n neffejä :p

4. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Nikonin Capture 4.4 editor on varsin kökkö .neffityökalu. Neffien lataaminen ja selaaminen hidasta ja vaivalloista, samoin työkalut liian vaikeakäyttöisiä vaikka niitä onkin riittävästi .neffien kääntämistä varten.

RSE tarjoaa juuri ne tärkeät työkalut todella nopeasti kaikki esillä helposti käytettävissä kuvan vieressä. Parilla klikkauksella kuva konvertoituu ja avautuu automaattisesti photariin (tai mihin tahansa muuhun kuvankäsittely/katseluohjelmaan, saat itse määrittää sen) jatkokäsittelyä varten. Äärimmäisen paljon kätevämpi kuin NCap.

NX:stä en tiedä. Katsotaan sitten kun se tulee. :) Odotan kyllä.

5. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Mä oon saanu jostain käsityksen, että Capturella sais paremmin korjattua jotain valotusvirheitä? Että puhkipalaneestakin sais vielä jotain pelastettua? En kyllä ymmärrä, ku oon aina ajatellu että puhki on puhki, eikä sieltä mitään saa esille...

6. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Puhki on puhki on puhki, sille rawkaan ei voi mitään. Rawkuvat saattavat kuitenkin kamerassa _näyttää_ olevansa puhki, vaikka eivät oikeasti ole. Kamerahan ei tietenkään esikatselutilassa näytä sitä varsinaista monen megatavun raakakuvaa vaan jpeg-thumbnailin (käsittääkseni sen saman, joka windowsissakin .neffistä löytyy jos selaa thumbnails-tilassa), ja siinä jpegissä puhki oleva ei välttämättä rawissa sitä ookkaan. Sitten vielä sekin, että joidenkin kameroiden "puhki-vilkutus" näyttää alueet, jotka on puhki tai hyvin lähellä sitä.

Dpreviewllä muistaakseni joissain artikkeleissa (en tosiaan muista oliko nyt kyseessä mikä, ehkä joku Olympuksen digijärkän review?) on ihan vertailtu saman kameran tuottamaa dynaamista rangea (blackout, ei muista suomeksi) jpeg-kuvassa, ja raakakuvassa parilla eri kääntimellä.

Eli, raw-konvertterikaan ei voi 255-255-255:ttä parantaa, korkeintaan muuttaa sitä harmaaksi. Tai voisihan se arpoa sinne jotkut ihan omat luvut, mutta lopputulos ei olis ehkä kovinkaan nättiä. Mutta kyllä raakakuvista löytyy enemmän sävyjä, sekä puhkipalamisen rajalta että tukkoon jäämisen rajalta.

Sekä Nikon Capture että RawShooter Essentials osaavat näyttää puhki tai tukkoon jäävät kanavat, ja molemmilla on juttu jonka tekee paremmin kuin toinen. Nikon Capturessa painamalla (kai) H:ta näkee puhkimenevät kanavat (ei siis pelkästään 255-255-255:t vaan kun joku kolmesta kanavasta clippaa), ja L:ää tyrkkäisemällä näkee sitten tukkoon jäävät kanavat. Ja silloin Nikon Capture siis näyttää vain ne puhki/tukkoon menevät kohdat, mikä on omalla tavallaan vähän höhlää jos tahtois just säätää kuvaa.

RSE taas näyttää CTRL-nappia painamalla sekä puhki- että tukkoon menossa olevat kanavat, mutta näyttää myös koko kuvan. Tämä on siksi kätevää että kuvaan voi tehdä muokkauksia samaan aikaan kun katsoo, että vieläkö varjoissa ja highlighteissä löytyy tilaa, ja miten paljon löytyy. Toisaalta taas ei taida olla erikseen sellaista että näyttäisi vain puhki menevät tai vain tukkoon menevät, joten täytyy sitten itse tietää/päätellä kumpi on kyseessä. Mikä ei toki ole kovin vaikeaa. :)

7. No kuten tota puhki -käsitettä ollaan hiottu tuol.. ainakin 20d:llä kuvatuista raweista saa hyvinki RSE:llä kaivettua dataa "mukapuhki" -olevista kuvista. 20D kun näyttää kamerassa previkkana jotain pientä jiipekkiä joka menee aina niiden kameran jiipekkiasetusten läpi, on 8bit eikä 12bit kuten RAW.. niin se vilkuttaa aika turhan aikasin sitä puhki -merkkiänsä. eli RAW:ssa on viel informaatiota (detaljeja kaivettavissa esiin) reippaasti siinä kohtaa kun kameran previkka kuvittelee daattan olevan "puhki". Sanotaan et mutu-tuntumalta siin aukon verta pystyy helposti palautteleen detaljeja. Riippuu toki paljon kuvastakin. Ei siin digillä sitä dynamiikkaa kuitenkaan iha älyttömästi ole.

8. Sakarin kanssa samaa mieltä, ainakin itse olen pariin kertaan onnistunut sen n. aukon verran kaivelemaan detaileja esiin D1X:n neffeistä Capturella.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Päivitä photari CS2:een, saat Adoben RAW convertterin (Capture on mulla jäänyt käyttöä vaille) ja Bridgen, jolla hoitelet metatiedot kuviisi. Päivityksiä on saanut vähän päälle satasella.

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Niin... Photari 7 taitaa kadottaa exif-tiedot(?)... vai?

11. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Save for Web-toiminto se taitaa olla joka ne exifit hukkaa. En oo kyllä Photoshop 7:aa käyttänytkään, et en osaa sanoa.

RAW:ta kuvatessa pääsee erityisen helposti hyväksikäyttämään tätä:

Expose Right - Luminous Landscape

Vaara puhkimenemisestä tuolla tavalla lievästi ylivalottaessa on pienempi. Muutenkin, musta tuntuu aina että kameran LCD-näyttö valehtelee kuvien valoisuutta ylöspäin ja sit täytyy oman arvion mukaan vähän korjailla kuvaustilanteessa. RAW antaa arvointivirheille vähän enemmän pelivaraa.

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Ei kadota, mutta 7 ei vaan osaa D200:n NEF:iä, sitähän sä tarvitset?

13. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    no jaa, kyllähän tuo ne avasi, normaalisti kysyi että onko tää valkotasapaino ok jne.... Ei tunnu olevan sen kummempi kuin D70:nkään.

14. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Tai sitten yksi vaihtoehto ainakin alkuun on kokeilla RSE:tä. Mulla on PS7 ja RSE. Niiden kanssa toimii itelläni aika hyvin. RSE:stä saa aina "orginaalitiffit". RSE:ssä on sekin hyvä puoli, että sillä saa kätevästi raakattua turhat kuvat roskikseen. Eikä maksa mitään.

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    ARC tallentaa RAW-säädöt erilliseen XML-tiedostoon. Siis alkuperäiseen NEF:iin ei kosketa.

16. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Niin joo. Sama tietysti RSE:ssä. Ite en vaan uskalla pelkkiä raweja tallentaa, laitan sekä rawina että tiffinä. Tiffinä joskus samasta voi olla useampikin. Kaikista paras olisi varmaankin yksi ohjelma, jolla tekee kaiken. Että siinä mielessä CS2 on varmaan paras ratkaisu.