Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Tuli mieleen että kun kävin ensimmäisiä kuvia ottamassa mun Rolleicordilla niin tuli muuten päällekkäinvaloituksia koko rahan edestä ennen kuin muisti siirtää filmiä,osta siis filmikamera.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Onhan mulla toki filmikamerakin. Kuvittelin vaan että digissä olis tämmönen ominaisuus...
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Ominaisuutta ei oikeastaan tarvitse kun kuvia voi laittaa päällekkäin ihan niin monta kun tahtoo kuvankäsittelyssä. Eroaa toimenpiteenä päällekkäisvalotuksesta, mutta lopputulokseltaa ei, ellei halua näkyvää eroa.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Jossain monimutkaisessa valaisuhärdellissä saattais olla päällekkäisvalotuksesta olla hyötyä digilläkin. Vähentäis työtä photarilla. Kouluaikana oli eräs helikopterikuvausprojekti, jossa valaistusta rakenneltiin porukalla useampi tunti, ja kuvat napattiin laakafilmikameralla 10:llä valotuksella joihin valoja räpsyteltiin tiettyyn tahtiin....tietysti homma onnistuu koneellakin, mutta jossainmäärin valotuksen säätö valojen räpsyttelyllä on helppoa.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? D70 on mallinumeroltaan 10 numeroa liian pieni. D80 tuo ominaisuus löytyy. On tullut kokeiltua, mutta mieluummin teen koneella moiset jos on tarvis.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Jos digirungon laittaa siihen suunniteltuun palkkikameraan (olikohan se Cambo) niin sillähän onnistuis monivalotukset halpisrungoillakin. Jos on oikeanlainen optiikka, niin ei tarvitse viritellä laukausten välillä mitään, ja keskussuljin auttaa kameran pysymistä justiinsa samoilla kohdilla joka laukaisussa. Ja kamera tietysti luukkulevällään B-asentoon.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Olen tainnut nähdäkin kyseisen kuvan, on edelleen koulun seinällä roikkumassa (tai oli ainakin viime vuoden puolella vielä, kaitpa vieläkin) ;o) On aika vaikuttava kyllä!
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Sama tapaus Aamulla 8 jälkeen kopteri halliin...illalla n.klo 23 kamat kassissa ja Tamperetta kohti.... muuten...näkisitpä sen alkuperäisen 9x12 dian...se 90-luvun mustesuihkutuloste ei oikein tee oikeutta sille kuvalle.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Olen itse käyttänyt samaa taktiikkaa digillä, eli valaissut eri ruudut tietyin kohdin erikseen ja yhdistänyt lopuksi.. ero on oikeastaan vain siinä, että yhdistely tapahtuu jälkikäteen ja on tehtävissä halutulla valon voimakkuudella, halutuista kohdista ja halutulla läpäisevyydellä, mitä ei yhdestä diasta enää saa muuteltua. mut älkää ottako tätä vänkäämisenä, kunhan osallistuin
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Viisas tekee aina niin kuin sen helpoimmaksi kokee...yhtä ainoaa oikeaa tuskin onkaan.
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Juu ei varmasti tee... jos en ihan väärin muista nin MJK esitteli kerran jotain sessiossa otettua laakadiaakin, joka ei kai ollut ihan "priima" tai jotain? ja siitä oli parempikin versio olemassa... mutta siinäkin haukkoi silloin hetken henkeä kun katseli ja tiesi sen työmäärän jne... Meillä ei ihan yhtä mittavia projektreja ollut kuitenkaan, joskin jotain autokuvausta ym. käytin kyllä tekemässä "studiomaisissa olosuhteissa", digillä siis ja "usealla valoituksella" nekin tietenkin, joskin ne eri ruudut sitten photarilla läjään...
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Niitä "ei ihan priima" läpysköjä tulikin muutama...lisäksi kun miehistö pantiin eteen poseeraamaan niin onnistumisprosentti putosi vielä entisestäänkin. Niitä paukutettiin rullafilmiperällä negalle ja niistä ei tainnut ihan virheetöntä olla mikään. Jepet ei jaksaneet pysyä monivalotuksessa paikoillaan. Itse olin kyseisessä puljussa kun digi teki tuloaan, joten pääasiassa oli filmi käytössä ja kun niitä haettiin kehityksestä niin joko huokailtiin tai sitten jatkettiin kahta kauheammin yrittäen. Nykyään teillä on digillä "helppoa", mutta teidän kuvatkin on paljon hienompia aikanaan meidän tuskalla väännetyt yritelmät... Onkos sun koulu jo loppunut?
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Toimenpide-ero on sekin tärkeä: kun päällekäisvalotuksen tekee kamerassa, se on luovaa ja osaavaa kameran käyttöä, mutta kuvankäsittelyohjelmaa käytettäessä se muuttuu halpahintaiseksi manipulaatioksi...
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Jep, voin kuvitella että on tuskailtu ja huokailtu ja sen jälkeen väännetty kahta kauheammin... kuulostaa ihan normaalilta ko. koulussa ainakin ;o) Helppoa kenties joo ainakin sen suhteen että ne koiranoksennukset näkee heti ja voi samantien miettiä mikä taas meni pieleen... Koulu loppui joo, joulukuussa sain paperit, tai itse asiassa tänään tuli postissa just tutkintotodistus... Paitti et näillä näkymin parin vuoden päästä jatkan VATtiin, nyt siis KIP pulkassa. Pitää hetki hengähtää ja saada muut duunikuviot järjestykseen ennen kuin uskaltaa ottaa taas lisää hommia ;o)
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Tuosta olisin kyllä aikalailla eri mieltä, jos homma tehdään hyvin, niin se oikeastikin vaatii aivojen käyttöä kuten filmille kuvatessa...
Vs: Päällekkäisvalotuksesta? Juu kiitos! Ei todellakaan kaduttanut, muuta kuin muutaman kerran kun väänsi koulubriiffejä silmät solmussa aamuyöstä kasaan, mutta loppupelissä ei todellakaan! Btw, jos MJK:ta pidetään tiukkana, niin nykyinen rexi, eli Tiina on jo maineeltaan vielä tiukempi ;o)