Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hania

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana ad3line, 14 Joulukuu 2010.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
    Kävin läpi viime kesän kuvia ja muutama mukavakin löytyi. Alemmassa tosin horitzointti aika keskellä kuvaa.

Ovatko mukavia muiden mielestä vai ei?

EDIT: Uudistettu versio, parempi vai ei ?

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Hania

Alempi on.

Ylemmässä kuvasuhetken valinta ei ole mennyt ihan nappiin, hiukan myöhemmin katuvalojen valaisema alue olisi enemmän esillä ja iltatoiminta rantakadulla nousisi kiinnostavammaksi osaksi kuvan sisältöä.

2. Vs: Hania

Jepp, sama mieltä kanssasi, omasta mielestäni olisin voinut myös jättää vähän enemmän tilaa vasemmalle, katu ja alakulmassa oleva penkki tuntuu jotenkin ahtaalta. Pitää joskus käyä uudestaa!

3. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jokus lähes samoilta jalanjäjiltä (filmi)kuvan ottaneena työstin (ilman lupaa) kuvastasi sellaisen kun miljöön muistan...

EDIT: klikkaa alkuperäiskokoiseksi

EDIT2: kuva poistettu tekijänoikeussyistä

4. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

On hyvä, että teit sen "taviksena", sillä jos tekisit sen "modena", se olisi jo todella omituista.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Tarkoitukseni oli osoittaa, että kuvaushetki saattoi hyvinkin olla "oikea", mutta kameran tekemää raakakuvaa täytyy säätää jotta se vastaisi kuvaajan visua.

6. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Ihan hauska muistutus piilomodekeskustelusta, mutta pointtia en näe. Mielestäni olisi ollut omituista jos AnselA olisi vaihtanut aloituspostaukseen kuvan! 

7. Vs: Hania

Nyt räjähti pankki!!!
    Vaikka alkup ei ollut minun, niin kiitän itse Anselmia tuosta esimerkistä sydämine pohjasta. Nimittäin juuri tämmöinen aktivismi on sitä varmaan parasta annettavaa oppimielessä kaikille!

Asiaa!
    Lisää tällaista kansalaistottelemattomuutta kehiin. Ja vaikka modeilta, ihan sama!

Se on kuitenkin tuo alkuperäinen tuossa, jolloin on OP näkemys / teos esillä.

Arveluttavaa olisi, jos mode kävisi muokkaamassa alkuperäisen! Tässä ei ole mitään arveluttavaa.

(sorba, niin ad-kolme voi olla asiasta eri mieltä, mitä näkemystä tietysti ymmärrän)

8. pb76

pb76

777
    0
    0

Juu todella paljon apua kun tietää mitä on tehty  :D :D :D

9. Vs: Hania

Juu kiitos tuosta vinkistä Ansela. Kyllähän tuo opettaa, olisin toki itse saanut sitä säädettyä lightroomissa / photoshopissa, mutta mielestäni se sopi parempan tumman. (makuasia sano kissa ku persettään nuoli).

Mutta joo, kyllä mielestäni tuollainen neuvominen auttaa, toki olisi mukava jos ensiksi kysyisi että "voinko näyttää miten itse olisin tehnyt". Mutta, no hard feelings tästä :D

Tattista vaan kommenteistanne, paitsi MVuoren...aivan turha.

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ensin levels, löysät pois

ja sitten

EDIT: tekijänoikeussyistä kuva on vaihdettu

11. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eiköhän oletuksena ole että postauksiin saa vastata sekä verbaalisesti että kuvallisesti. Pitääkö saitin sääntöjä tarkentaa?

12. Vs: Hania

Tietääkseni minun tekijän oikeudet eivät häviä siinä kun postaan kuvan tänne. Mielestäni myös aikeet, jossa aiotaan toisen kuvaa muokata, olisi hyvä ilmoittaa kuvan alkuperäiselle omistajalleen.

Niin kuin sanoin, No Hard Feelings...Mutta hyvin äkkiä muuttuu hard fiilingeiks jos tästä pitää vääntää. Kaiketi saan sanoa, mikä mielestäni olisi suotavaa jos toinen muokkaa ja käyttää luvatta kuvaasi?

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Pyydän anteeksi tekijänoikeusrikkomustani, en enää yritäkään neuvoa kuvankäsittelyasioissa.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kuvankäsittelyssä neuvominen (tai oman ehdotuksen esittäminen)  on juuri sitä, mitä sivustolla pitäisi olla tyhjänpäiväisen suunsoiton asemasta.  Sikäli Anselin ehdotus oli hyvä.  Tapoihin kuuluu kuitenkin kysyä lupa - saitin sääntöjä voisi vaikkapa tarkentaa siltä osin.  Minusta (imho)  luvan voisi jopa kysyä kuvan esittämälläkin:  "saako tämmöisen laittaa" ja ottaa sitten pois, jos oikeuksien haltija ei tykkää.  Lain mukaista on tietysti kysyä lupa etukäteen.

Kuvasta sinänsä, varjoalueiden avaaminen auttaa paljon, mutta katuvalojen ja muun vallitsevan valaistuksen suhdettahan se ei muuta, t.s. ei tule vaikutelmaa katuvalaistuksen piirissä häärivistä ihmisistä.

15. Vs: Hania

Huhhuh.

16. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Totta. Mutta kyllä kieltämättä aika karsean näköinen alkuperäinen kuva muuttui Anselmin käsittelyssä ihan komiaksi ja jopa tunnistin siinä sen Hanian missä minäkin olen joskus käynyt;)
    Mitenkään tietenkään puolustelematta tekijänoikeusrikkeitä, Higg

17. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Tällaista tapahtuu ja joskus sitten toinen ei siitä tykkää. Siihen vaikuttaa asenne - haluaako asettua tekijäksi vai opiskelijaksi.  Myös opiskelijalla on oikeus valita opettajansa,  luullakseni. 

Kuitenkin on hyvä että opettajaksikin asetutaan.  Erinomaista.  Näyttää ja kertoa mitä tietää.  Oppilas ja opettaja ovat myös rooleja, jotka vaihtuvat jatkuvasti sen mukaan kumpi onnistuu kertomaan jotakin uutta. Pitäisi mieluummin ajatella että olemme kaikki oppilaita lähtökohtaisesti, ja kun joku välillä viitsii kertoa mitä tietää, siitä on turha ottaa nokkiinsa.

--------------

Ylin kuva toimii ehkä paremmin pienenä.  Kun sen avaa, rannalla on sen verran elämän vilinää, että haluaisi erottaa siitä vähän enemmän.

Postikortin kokoisina kuvia katsoo eri lailla.  OK postikortit.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ehkäpä kuva kiinnosti osin sen takia, että tuolla rannalla on tosiaan tullut itsekin toljailtua.

19. Vs: Hania

Joo, niinkuin olen täällä sanonut niin omasta mielestäni versioni, tummempana oli parempi.

Se että Ansela näytti miten omasta mielestään olisi parempi, oli hyvä, ja tuollainen on myös erittäin hyödyllistä oppimisen kannalta. Niin kuin täällä on jo mainittukkin.

En ole ottanut nokkiini siitä, että Ansela muokkasi minun kuvaani ilman lupaa. Niin kuin sanoin tuossa yhdessä kommentissani. Olen kiitollinen siitä, että Ansela oli viitsinyt nähdä niinkin paljon vaivaa neuvomiseeni, että oli jopa muokannut kuvan, ja näyttänyt oman esimerkkinsä kuvasta.

Juttu lähti siinä vaiheessa rällästä (taas vaihteeks) kun mainitsin, että olisi tietenkin suotavaa että kysytään haluaako kuvan omistaja, että hänelle näytetään minkälaisena itse olisi julkaissut kuvan. Luulen ettei kovinkaan moni sanoo ettei halua.

Tämän jälkeen Ansela alkoi jotai valittamaan, ja siinä vaiheessa itseäni alkoi ainakin vituttamaan.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.