Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 6 Marraskuu 2007.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Mulla on toodella monivuotinen projekti, jota en koskaan ole päässyt tekemään, eli kuvata meren jäätymisvaihe. se, kun tulee ohutta riitettä, sitten sellaista makeasta halkeillutta jäätä jne.

jos tänävuonna onnistaisi. Pitäisi vain keksiä kuvauksellinen paikka.

Itse en keksi kuin suomenlinnan, jonka ongelmana on taustan lukuisat laivat. Olisi siis mukavampi löytää paikka, jossa on kalliota tai ehkä särmikkäämpääkin kiveä ja tausta olisi "luonnontilassa".

Vinkkejä?

2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

Joku lahdenpohjukka olisi meren äärellä varmin valinta varmaan. Ulkomeren läheisyydessä tuppaa helposti olemaan sen verran eloa veden pinnassa, että pitää olla pitkään tyyntä, jotta muodostuu kuvailemasi "makeasti halkeillut jää". Se on suht harvinaista kuitenkin. Jos se tavoittelemasi jää on sellaista, mitä luulen niin onnistuin taltioimaan dialle ilmiön useita vuosia sitten sattumalta Haukilahdenrannasta Espoosta. Sen jälkeen en ole törmännyt vastaavaan, vaikka ei ole tullut metsästettyäkään. Kalliotarjonta siellä on olematonta tosin. Mites joku järvi Nuuksiossa esmes?

3. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Mulla on vuosien varrelta muutamia kokemuksia tuollaisesta aallokon laatoiksi murtamasta peilijäästä, jota tarkoittanet. Kyllähän tuo ilmiö joka talvi ja kevät ilmenee, mutta sopivaan paikkaan sen äärelle pääseminen on ongelma. Toisaalta kun tilanteeseen pääsee, ongelmaksi tuleekin äkkiä filkan riittävyys ;-)

Tuollaisille kuvauspaikoille olen itse useimmin päässyt Suvisaaristosta, missä sisä-ja ulkosaariston raja on aika jyrkkä. Sisäsaaristo jäätyy nopeammin, ja esim Pentalan korkeudelle on usein päässyt jäätä pitkin saariin, samanaikaisesti kun saarten meren puoli on sula tai riitteessä. Toinen paikka missä olen samalla tavoin jalkaisin päässyt paikoille on Hirsala. Varoituksen sana sitten samaan syssyyn: noiden mainitsemieni alueiden salmet ovat oikeasti virtaisia, yksin ei ole pidä liikkua, ja kaksinkin on kaulassa oltava naskalit ja käsillä heittoliina. Olen itse hulluna (nuorena) useamman kerran pudonnut jäihin tuolla ja joutunut hölmöyttäni tilanteisiin joista ei viitsi edes kertoa.

Yksi paikka, mistä käsin on ollut turvallista kuvata jäälauttoja, on ms Eivor, Jurmon yhteysalus. Saaristomerihän ei jäädy läpeensä likikään joka talvi, ja usein kiintojään raja menee jossain Aspön ja Nötön kulmilla, samaan aikaan kun Jurmo ja Utö ovat käytännöllisesti katsoen auki. Kylminä jaksoina jääkansi tulee kyllä niihinkin asti, ja silloin on oikea aika tehdä visiitti. Silloin kun kiintojää ei ulotu Jurmoon, tuo riiteilmiö voi toistua aina tyynien, kylmien jaksojen aikana.

4. Vs: Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

Mä onnistuin viime vuonna olemaan Suomenlinnassa juuri sellaisena ihanan harmaana päivänä, jolloin ohuet jäälautat täyttivät meren Harmajalle päin.

5. Vs: Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

Porkkala, Kopparnäs yms. ?

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ongelma on tietysti auton puute. Porkkala olisi muutoin loistava paikka.
    Siksi ehkä Suomenlinna nousee aika vahvaksi ehdokkaaksi. Ainakin sitä on helppo käydä vilkuilemassa suht tiuhaan ja ihmetellä josko saisi haavekuvan viimeinkin.

7. diagonal50

diagonal50 Member

755
    0
    16

Moi!

Uutelasta/Kallvikista joskus "pikkupoikana" otin paljonkin juuri tuollaisia jäätymiskuvia. Silloin sinne poljettiin fillarilla 20 asteen pakkasessa ;)
    Taisi muutama kuva voittaa oikein palkintoja Kameraseuran kilpailuissa...

t. Jukka

8. Vs: Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

.

9. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kyllä mä voin fillaria lainata, jos lupaat polkea Porkkalaan Helsingistä kamerakalusto mukana myrskyä kuvaamaan :D

10. Vs: Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

Mä odottelen tässä kunnon syysmyrskyä. Alkuviikolla työt vähän hidastivat. Emäsalo kiinnostaisi nähdä kunnon tuulella. Mukana kyllä ja kuljetusväline löytyy. Muukin siis kuin polkupyörä ;)

11. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Julkisten kulkuneuvojen reitillä Hesassa on Lauttasaari ja Kaivopuiston ranta. Nämä on Kaivarin rannasta, siitä Carusel -ravintolasta eteenpäin kohti Hernesaarta, jos paikkaa ei kuvista tunnistanut.

12. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Myös Suvisaaristoon ja Porkkalaan pääsee julkisilla kulkuneuvoilla, tosin Porkkalan viikonloppuliikennöinti taitaa olla lopetettu talven ajaksi. Tuota pitäisi tiedustella M.V.Wikströmiltä. Arkiaamuisin sinne kumminkin pääsee kahdeksaksi ja illalla vartin ennen neljää kotiin :)

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Hanasaari
    Laajalahti Munkkiniemestä/Tarvaspäästä kuvattuna

14. Vs: Kuvauksellisia paikkoja stadin rannikolla meren jäätymiselle

Tarvaspää toimii.

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ja erinomainen kahvila, jonka laakeista ikkunoista voi seurata valon "kehittymistä"

16. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Tänään on sitten oikea päivä, ehkä vielä huomenaamunakin, jos ennustettu lumisade ei tule. Yön pakkanen teki parin sentin sileän kannen valtaosalle rantaviivaa. Se ei paljoa tarvitse murtuakseen kuvaukselliseksi mosaiikiksi.