Viime kesänä tein kuvausmatkan keskiseen Suomeen. Otin paljon luontokuvia, käytössäni olevilla parilla rullafilmikameralla, kinofilmivärkeilläni ja parilla "digihärpättimelläkin". Tämä luonnonkuvaaminen on minulle henkilökohtaisesti ollut aina hyvin tärkeä ja rakas aihe. Kuitenkin olen tämänlaatuista kuvaa vähiten missään esille laittanut. Olenkin melkolailla epävarma kykyjeni suhteen tässä aihealueessa ja kaipaisin kipeästi Äidillisiä ja Isällisiä ohjauksia pyrkiessäni kehittymään kyseisen aihepiirin valokuvaamisessa. Kuvia on käsitelty hyvin vähän. Skannaamisessa olen myös varsin törppö. Uskaltauduin -nyt- kuitenkin laittamaan esille alustavasti pari aiheesta sumu. Pidän kovasti... sumuisuudesta. Kaino ja vieno toiveeni on saada rakentavaa kritiikkiä ja palautetta, kuten ilmaisin, kehittyäkseni. Ystävällisesti, Eero Edit: Tuon sinisävykuvan horisontti on kyllä aika tyylittömästi lähes keskellä kuvaa - siitä olisin voinut laittaa toisen version? - Sama dorga
Vs: Sumua maalla Sumu on valokuvaajan parhaita ystäviä. Heikura sanoi palkintohaastattelussaan: Kun pääsen eläkkeelle, kuvaan pelkästään sumua. Sä olet siinä jo, Erska. jatka vaan tätä tietä...
Vs: Sumua maalla Mä tykkäsin tosta missä on lintu ja etualalla vihreää. Vaikka noi muutkin yksinkertaisuudessaan toimii niin, ööh, luonteeni puolesta kaipaan jotain sellaista "juttua" kuvaan, tiedätkö? Toi lintu on oikein hyvä "juttu", ja alleviivaa kuvan hiljaisuutta. Muissa kuvissa hiljaisuus on jäänyt alleviivaamatta, joka toki alkaa olla varsin hienoa sekin kun en ole läheskään riittävästi viettänyt aikaa kaupungin ulkopuolella viime vuosina.
Vs: Sumua maalla Sumu on vähän kuin löysät vaatteet läskillä, se mitä ei näe, niin sitä ei näe. Useimmiten se riittää vaikka tietää toisin.
Vs: Sumua maalla Kaunista<3<3<3 Sumussa on kyllä jotain hyvin maagista!!Töissä tämän takia aina kamerat mukana jos ja kun tulee sumua!Eikö vanhusten olisi jo aika muuttaa maalle kuvaa sumuja Olisi mukavaa pitää joskus miitti jossain laavuilla!
Vs: Sumua maalla lautturi: on kaksi trendiä vanhenevilla valokuvaajilla: Seksimaanikot alkaa kuvaamaan kukkasia, ja varsinkin terälehtiä jotka fallosmaisesti tököttävät. Sitten se toinen porukka alkaa kuvaamaan sumuisia luontokuvia, kun tuo "tuonelan joki" alkaa nousemaan vastustamattomasti alitajunnasta. kummassakin on voimakasta symboliikkaa joka puhuttelee. Itse kuitenkin koetan pysyä kynsin hampain kiinni tuossa "lihallisessa symboliikassa" mitä noi mun "mamma mia -äitienpäiväkuvat" edustaa, ja mitä mun näyttely"Bitches & Babes" tulee olemaan täynnä.(pieni puffi...)
Vs: Sumua maalla Juu, tuo Tuonelan joki on jo aika lähellä.... sydäntä siis. http://sakari.1g.fi/kuvat/Teija/_AAC1390.jpg/full
Vs: Sumua maalla sakke toi pohjan akka on ihan super, jos se on sun, siihen kun sumut vielä päälle, se on siinä... tervetuloa pohjolan perille, meillä on täällä pienet läksijäiset, ja osaanottajien nimet arvotaan uudenvuoden yönä heiluttamalla elämän puuta...
Vs: Sumua maalla Herkkiä kuvia, ekassa vähän tarkkaillaan, kuvissa 2-4 ollaankin jo itse osana leijailevaa sumua. Tykkään.
Vs: Sumua maalla Hienoja kaikki. Mun makuun on eniten nuo eleettömät, eteeriset kaksi ensimmäistä. Varsinkin ensimmäisen kuvan tumma/vaalea, usvainen/terävä-kontrastit uppoaa tänne.
Vs: Sumua maalla Rauhoittava katsoa tällaisia kuvia, joista tunnelma todella välittyy. Näissä ei ole mitään turhaa, ei väkisinvääntämistä. Itse asiassa nämä tuntuvat olevat sivutuotetta noista hetkistä nauttimisesta (ja tämä on erittäin positiivinen asia). Siis samoin kuin sävellys syntyy vaivattomasti ja luontevasti ilman väkisinvääntämistä. Siis nämä ovat, nämä eivät vaikuta siltä, että lähden kuvaamaan, otan kuvia. TJUkka
Vs: Sumua maalla Hyviä kuvia, multahan nyt on turha kuvitella mitään rakentavaa palautetta saavansa ;D
Vs: Sumua maalla Mukavan näköistä dokumentaatiota sumusta. 4. kuva on mun näytöllä melko magenta. Sääilmiöiden kuvaaminen on mielenkiintoista. Oliko tämä nyt rakentavaa tai kannustavaa, en osaa sanoa. Kommentoin kuitenkin.