Joo'o. Niinkuin Eero jo totesi että kuvat sinäänsä kai ok. Kuitenkin ilmiö josta kertovat siksi vastenmielinen että maa taidettiin erottaa esi-YK:sta, Kansainliitosta. Ja nimenvaihdosta huolimatta maa, kansa ja päämäärät samat. En tykkää ja toivoisin että kuvat eivät siksi näkyisi. T. K.
Hauki on kala ja kuva on kuva. CCCP oli mitä oli mutta arvostan suuresti sen dokumentointia. Niinkuin Saksankin ja kaikkien muidenkin maiden. Jopa Persustanin.
Hyvä dokumentointi on aina hyvä asia. Mutta missä nälkään murhattujen ruumisröykkiöt ja muu "likaisenruma" -dokumentti ? Vastaan, ettei niitä täällä näy - koska : Tuollaiset (ihan kelpo) turistikuvat ovat sitä, mitä tuolta haluttiin näyttää ja lähes ainoata, mitä täällä kuviaan esittelevät aikoinaan näkivätkin - totuus oli jemmassa. Suurelta osin on yhä. Mutta on hyvä muistaa, ettei jonkin verran ikääntyneiden valokuvien lämminsävytys poista tuollaisten mulkkisvaltioiden rikoksia. Joka kuvaan sijoitan -noihinkin, omassa mielessäni- väkivaltakoneiston kiduttamat poliittiset vastustajat, ammutut ihmisoikeuksien puolustajat sekä kansallisuutensa / muista syistä murhatut - viattomat - mustan kommunismin uhrit - heidän tuskanhuutonsa, hiljaisen epätoivonsa ja turhaan lausutut armon rukouksensa. Isoilla rakennuksilla ei ole niiden rinnalla mitään arvoa eikä sellaiset saa minua nostalgisoimaan rikollisvaltioita. Edit : Typo, jonka likvitoin !
Kommunismi oli ja on yhtä vastenmielinen kuin fasismi tai natsismi, ne sulle kuitenkin kelpaavat. USA:ssa kansalaisten valvonta tänä päivänä taitaa olla ainakin yhtä kovaa kuin ennen vanhaan kommarimaissa. Saksa on hieno esimerkki siitä, että maa ja kansat pystyvät muuttumaan, en ymmärrä miksi se olisi venäläisille mahdotonta.
Jätkät ei vaan hellitä, Tuo muistomerkkijuonne jo pantiin lukkoon, vikka siellä ihan järkeviäkin kannanottoja oli. Hopi Hopi J Vuokko, viikate käteen ja tänne...äkkiä!!
Mitä pahaa on siinä, että kuvat herättävät ajatuksia ja tunteita ? Ei kuvallisista viesteistä "keskusteleminen" voi olla pelkkää kaikille tuttujen teknisten asioiden toistoa. Turhaan yrittää kahlita keskustelua vain kameramerkkeihin ja filmien kehittämisprosesseista jankuttamisiin. Ei älykäs ja tunteva ihminen voi sellaisia robotin rajoituksia hyväksyä. Tässä keskustellaan kuvista ja niiden aiheuttamista tunteista. Mistäs plääkkä on siis nyt liian piukka ?
Onko joku väittänyt että olisi ihmisiä vastaan ... (siis mitä mielikuvituksellista "totaalia vihaa" tarkoitat ??????) ? En ainakaan minä ! Itse ainakin olen ihmisten murhaamista ja alistamista vastaan. Siis ihmisten puolella. Miten voit vääristellä noin käsittämättömällä tavoin toisen sanomaa ? Pitäisikö diktaattorit -mielestäsi- hyväksyä jos ne voittavat tarpeeksi ison sodan (kuten stalin) ?
Siis myönnät, että vääristelet - tahallasi ? On syytäkin pyytää anteeksi. Väärin perusteluin syyttelet muita täysin utopistisesti ja vieläkin syytät että tässä olisi tarkoituksellisesti oltu "tuhoamassa" kuvaketjua. Hieman omituista matelemista nyt, Higgins ? Miten alas älykkyysosamäärän pitäisi laskea ettei suomalaisilla "keskustelupalstoilla" joku alkaisi aina kärsimään liikaa ?
Luulisin, että se oli kuitenkin tarkoitettu angulexille jolla tuntuu olevan sokea ryssäviha ja yhtä sokea natsisaksan ihailu, voin toki olla käsittänyt jotain väärin?
Jos nyt yhteen asiavirheeseen pitää huomio kiinnittää, niin olkoon se tämä: Neuvostoliiton yhteydessä puhe kansasta yksikössä on karkea virhe. Neukkulahan koostui monista kansoista, joista monet olivat hyvinkin kriittisiä järjestelmälle. Eikä kaukana ollut sekään, ettemmekö me suomalaisetkin oltaisi jouduttu yhdeksi neuvostokansaksi muiden neuvostokansojen joukkoon. Ihmiset ovat muuten jotakuinkin yhtä mukavia tai ikäviä kaikkialla. Olen matkustellut aika paljon ja jokainen matka vain vahvistaa tuota käsitystäni. Ja mitä taas näihin cccp-kuviin tulee, niin kuuluvat Kameralaukussa sarjaan "parasta pitkään aikaan".
Ja sinä olet -taas- viaton "uhri" ? Ja minä "narsisti", vai ? En niele tommosta skei*aa, tsori. OK- mullekin riitti. Puhukaahan objektiiveistanne.
Totta, mutta kiihkeä suurvenäläisyys saa aikaan ihan samaa kuin muukin kiihkonationalismi. Ja Venäjällä on eniten venäläisiä. Ja Venäjää he kutsuvat mielellään kansallisvaltioksi. Sen verran vielä, että samaa mieltä siitä, että pärrejä ja vähemmän pärrejä on kaikkialla, ei ole kansasta riippuvainen ilmiö, eikä uskonnosta tai ihonväristäkään. Vastustan kaikkea rasismia enkä koskaan hyväksy, että minua sellaisen kannattajaksi (rasistiksi) nimitellään. Heippa !
Vs: Keskustelua Neuvostoliitosta (oli: cccp) Hehe, kun näköjään taas "sana on vapaa" siirryn kertomaan yhden noista tarinoista OMASTA elävästä elämästäni: Olin kuvausreissulla Moskovassa, Aeroflotin ja jonkun sikäläisen turistibyroon kustantamana, tarkoituksella tehdä edustava juttu Moskovasta ennen 1980 Olympialaisia. Olin jo aikaisemmin tavannut reissulla Stallareita ja muita vähemmistökommunisteja, jotka posket hehkuen tuhlaisvat niitä ruplia mitä olivat saaneet ruskeissa kuorissa "Neuvostomaan pääkaupunkiin tutustumiseen". No, päivän ohjelmassa oli tutustuminen GUM tavarataloon. ..Olin jo ennalta käynyt tsekkaamassa paikat, jotta tietäsin valot jne. Ruokakkauppa ekassa kerroksessa oli aivan tyhjä silloin. Vain joku posliininen kukko ja posliininen kinkunpotka imitaatio ikkunassa, hyllyissä ei mitään. OK, kuvauspäivänä tulin paikalle. kauppa pullotti kamaa, hyllyillä purkkeja jonossa, samaten upeita leipäpitkoja. kaikki aivan tuoreita. Jopa suodatinkahvipaketteja, kun siellä pavut jauhettiin myllyssä, kuten meillä ennenvanhaan. Ikkunassa näin että oli satamäärin ihmisiä tuijottamassa silmät kiiluen, lähimmillä lähes kuola valui suusta. Kysyin "Guidelta": Mikäs tuo hässäkkä on ?vastaus kuului tyynesti: Niin, meillä neuvostoliitossa on tapana että jonotetaan. Ok kuvasin kuvat , ja lähdin toimittajan kanssa pois. Kun"Guide" oli poistunut "tekemään raporttiaan" kävelin takaisin. kaikkii kadonnut: En kertonut kenellekkään että huomaamatta vähän katsoin kuvauksen yhteydessä noita etikettejä: Päälle liimattuja venäjänkielisiä paperietikettejä joista alta kuulsi Stockan hesan hintalaput ! Kaikki täyttä kusetusta, ei niitä kenellekkään jonottajalle myyty, menivät politbyroon jäsenille Vähitellen aloimme me suomalaiset kypsymään sihen, miten nuijina meitä pitivät ( tai täyteen omaan amatöörimäisyyteensä). Tämä Guide oli tietenkin KGB.n virkailija joka "osasi vain englantia", ei suostunut vastaamaan mitään suomeksi. Giltsit oli vähän shamppanjassa ja alkoivat ihan avoimesti takapenkillä pilkkaamaan sen asua, kampausta ja vaikka mitä SUOMEKSI.. EI voinut jässe mitään sille että puna alkoi nousta niskassa, tottakai se osasi suomea, sehän sen duuni oli että raportoisi kaiken... En kyllä tajua noita Taistolaisia, täysin sokeita tai kusipäisiä, jos eivät nähneet mikä on systeemi. Nyt myöhemmin on selvinnyt että hallitus, tai ainakin Demarit ja Maalaisliitto kyllä tiesivät CIA;n ja Jenkkien suurlähetystön kautta että koko systeemi oli ihan korttitalo. hetkessä se humahti kasaan kun joku (Solidaarisuus) hiukan keikutti laivaa...
Vs: Keskustelua Neuvostoliitosta (oli: cccp) Erotettiin 1939, kun N-L hyökkäsi Suomeen. Saksa puolestaan erosi Hitlerin noustua valtaan 1933 toiset demokratian puolustajat kuten Japani erosi samana vuonna, Italia 1937.
Vs: Keskustelua Neuvostoliitosta (oli: cccp) Vielä olis hyviä juttuja tarjolla mun dollareitten vaihtamisesta rupliin, ja siitä mitä oli tuon "virallisen. turisteille sallitun alueen" ulkopuolella Moskovassa, minne normaalisti ei ollut mitään asiaa, mutta Lähetystön tytöt saivat ajaa kun Diplomaattipostia hakivat lentokentältä. Hyvin avartava reissu... mutta jätetään toiseen kertaan , jos vaikka tätä juonnetta ei heti lukita.
Vs: Keskustelua Neuvostoliitosta (oli: cccp) Niin, tähän lisäisin heti: Ei ne kaikki kusipäitä olleet,Siellä virallisissa kuvioissa pyöri tuollaisia tyyppejä, tympeä ilme kasvoilla. Silmät pälyilivät ympäriinsä, kuin rotan silmät. Ne olivat niitä "aatteen miehiä", niitä näkee edelleen siellä. Ne on ne vaaralliset, odottaa vaan uutta tilaisuuttaan, lymyää tuon KGB everstin takana...