Minulla oli aikoinaan käytössä TS-E 45mm, mutta tuo oli omassa käytössä auttamattoman ahdas ja lähti kiertoon kun oli ollut pari vuotta lipastossa käyttämättä. Laajemmalla olisi saattanut olla käyttöäkin, mutta en tiedä tuleeko koskaan hommattua. Saihan tuolla tehtyä niitä "pienoismallimaailmoja" jotka olivat muodissa kymmenkunta (?) vuotta sitten, mutta niidenkin hauskuus katoaa kun on muutaman vastaavan kuvan ottanut. Mutta: Jos kuvaa arkkitehtuuria ja maisemia, niin ovathan nämä aivan ehdottomia pelejä. Muuten miettisin tarkkaan kannattaako tällaisen hommaaminen.
Taisin periä nuo Eläkeläis-Kapan arkkitehtuurikuvaukset osittain. Itse käytän Canon TS 24:sta, koska siihen kun tottuu niin 50 kuvan toimittaminen hinkuajalle sujuu mielestäni jouhevammin niin ettei tartte kuvia Photoshopissa edes käyttää..tuo esimerkki on kyllä pielessä kun on vinossa!
Niin niistä shift-adaptereista keskikoon objektiiveille vielä. Niitä on taas tänä päivänä hiukan erilainen tarjonta kuin oli muutama vuosi sitten. Edellä oli mainittu jo ainakin Mirex ja Arax Kipon Zörk Products Zörk Panorama Shift Adapter Zörk Pro Shift Adapter hasselblad nikon shift | eBay Ja sitten on kokonaan mainitsematta adapterit APS ja M43 peilittömiin. Kinarin objektiiveja koklaamaan vaan. Siinä kannattaa vaan tiedostaa sama kuin isommissakin, että laajakulmien kohdalla voi olla vaikea löytää sopivaa tai tyydyttävää piirtoa. Vaikkei sitä tiedä ennen kuin kokeilee... mitä laajiksia tulis mieleen. Kuitenkin 20 millinenkin on vielä lähes normaali M43:ssa. Ja kyllä sen toisaalta tietää että tynnyrivääristymä yksinäänkin sen jo luultavasti pilaa. Fotodiox shift Kipon shift | eBay
Olen wanhaan aikaan käyttänyt Nikonin 24- ja 35-millisiä PC-optiikoita, ja ne tuntuivat mukavilta kyllä. Itseasiassa minulla pitäisi edelleen olla jossain 28 mm PC, mutta saattaa olla varastettu kun ei ole osunut vuosiin silmiin.. Ostin nyttemmin sitten tuon Samyangin 24-millisen TS-optiikan ja. Kyllä silläkin mielikseen kuvaa. Optinen laatu on hyvä eikä mekaaninenkaan huono, on tukevan oloinen. Pystyy kuvaamaan myös käsivaralta (vaikkei se ihan herkkua ole). Huonoja puolia sitten löytyy: Pyöritysmekanismi ei ole yhtä yltävä kuin Nikonin laitteissa. Panoraamojen kuvaus ei oikein suju, koska siirrot onnistuvat vain yhteen neljännekseen ympyrästä eli ylös-sivulle vain toiselle suunnalle. Ne säätönipukat ovat turhan pienet. Ja tilt-puolelle isommat (en juuri käytä), shift-puolelle pienemmät (käytän koko ajan). Kamera pitää vaihtaa manuaalille aina kun TS-optiikan vaihtaa nokalle. Ja ei riitä että yläpyörästä siirtää M:lle, pitää myös auto-ISO ottaa pois päältä. JA SILTI kun optiikkaa shiftaa valotus muuttuu radikaalisti. Valotus pitää siis joka kuvaa varten säätää erikseen, vaikka ihan just otin samasta kohteesta samassa valossa kuvan. Minusta tämäkin on rungon ohjelmallinen ongelma, ei valotusarvo noin paljoa muutu vain optiikkaa siirtämällä. Ja juu, tarkennus tuppaa menemään vähän arvaamalla. Hyöty on se, että ihan oikeasti etsimestä näkee mitä on kuvaamassa: ei tarvitse arpoa miltä kuvakompositio näyttää oikaistuna eikä varsinkaan miten paljon kuva-alasta katoaa kun perspektiivin korjaa ohjelmassa jälkikäteen. Voi olla että kun rikastun saatan hankkia Nikonin 19- tai 24-millisen, uskoisin että käsiteltävyys on parempi. Tietty voi toivoa että noihin joskus saadaan automatiikka rakennettua mukaan, mutta se saattaa viedä aika pitkään...
Tässä on vinjetointi mitattu yhdellä Canonilla. Eri aukot voi vaihtaa esitykseen. Samyang 24mm f/3.5 ED AS UMC Tilt-Shift Lens (Rokinon/Bower) Vignetting Tuokin vaihtelee eri kennoilla. Kennon ja objektiivin yhtälö se on. Filmillä asia on yksinkertaisempi. Fixx: Uskoisin kyllä että manuaalimoodi valotuksessa pitää kutinsa rungon osalta. Miten mahtaa olla sitten himmentimen laita, että onko sen toiminnassa vaihtelua valotuksesta toiseen. Canon TS-E 24mm f/3.5L II Tilt-Shift Lens Vignetting Mikä siinä on? Kokeilin omalla Nikonillani että ainakin ilman objektiivia A-moodi toimii.
Saattaa myös olla, että kennon pikselien edessä olevat mikrolinssit blokkaavat osan vinosti tulevista valonsäteistä, jolloin ruudun valotus menee perseelleen. Mites live-view ja valotuksen mittaus, mahtaisiko toimia paremmin?