Onkos foorumilaisilla kokemuksia perspektiivinkorjailuobjektiiveista, esim. Canon TS-E 24 mm tai vastaavista? Eli, onko ollut hyödyllinen hankinta?
Repusta löytyy kolme TS- objektiivia ( 24, 35 ja 90) ja kaikille on löytynyt käyttöä maisemakuvauksessa, toki muutakin olen näillä kuvannut esim. ysikymppinen toimittaa hyvin makron virkaa loittorenkaiden kanssa. Monessa tilanteessa nämä ovat korvaamattomia ja vaikea niistä olisikin luopua, kun niiden kanssa on tottunut kuvaamaan. Näiden objektiivien käytön oppiminen vie aikansa ja kannattaakin paneutua huolella aiheen opiskeluun, jotta niistä saa mahdollisimman paljon hyötyä omassa kuvauksessaan. Hyviä ohjeita löytyy netistä kyllä riittävästi.
Onko kellään kokemusta Tilt-Shift Adaptereista? Olisi ainakin edullisempi vaihtoehto kuin nuo varsinaiset ko. tarkoitukseen tehdyt objektiivit.
Vaikka objektiivin saisi adapterilla toimimaan, ei se kuitenkaan luultavasti toimi odotetulla tavalla, ainkaan jos vertaa ihan oikeaan siirretävään objektiiviin. Siirrettävien objektiivien piirtoympyrä on suurempi ja sallii suuremman siirron ilman näkyviä varjoja reunoillakaan. Lisäksi objektiivit on suunniteltu ja optimoitu siirtäminen/taivuttaminen huomioiden. Valo kulkee taivutettuna ja siirrettynä eri pituisen matkan objektiivin sisällä eri reunoilla ja ei ole ihan yksinkertainen toteuttaa toimivasti (tai näin mulle on väitetty)..
@JPu Kyseenalaista on että kinarin PC objektiivi olisi optisesti jotenkin outo ja erityinen. Normaalistikin objektiivi kuin objektiivi pyritään suunnittelemaan tarkentumaan tasoon eikä siinä ole aina PC-objektiiveissakaan täydellisesti onnistuttu. Kallistus yksinkertaisesti kallistaa tätä tasoa ja se sekä siirto tietenkin edellyttää riittävää piirtoympyrää ja sen laatua reunoillekin. PC-objektiiveissakin laatu laskee reunoille, sillä se nyt vaan on normaalia. Tilt-shift sovitteet eivät ole edullisia. Oletko selvittänyt tarjontaa? Mirex? Keskikoon objektiiveja jos on käytettävissä, sovitus voi olla hyvinkin mielekäs, sillä kyllä niistä löytyy joitain tarkoitukseen hyväpiirtoisiakin, mutta polttoväliltään ei lyhyttä. Kohtuuhintaan hommasin Arax sovitteen Hasselblad-Nikon, mutta siinä ei ole siirtoa. Kallistus kyllä. Voisin kokeilla miten Distagon 50mm piirtää Nikonissa ja verrata Planar 80mm. En ole kokeillut 50mm vielä. Vaan kun ei ole siirtoa, en saa siihen käyttöön kaivattua tietoa tällä sovitteella.
Ilmoitus vuosien takaa. Kaivoin esiin sähköpostistani. Jäi ostamatta, mutta silloin en ainakaan löytänyt juuri muuta shift -vaihtoehtoa Nikoniin. Myydään Mirexin valmistama tilt-shift-adapteri Hasselin laseille Nikonin rungoissa. Sallii kymmenen asteen kallistuksen ja 15 mm siirron kaikkiin suuntiin, riippuen hieman toki linssistä. Mukaan Nikonin takatulppa, suojapussukka ja alkuperäinen laatikko. Hp. 349 €, sis. Alv. 23 %. MIREX-Adapter für die besondere Fotografie Tuossa Arax tarjontaa. Accessories for medium format cameras and lenses Näköjään hinta noussut reilusti Hasselblad-Nikon tilt-adapterissa siitä kun sellaisen sieltä tilasin. Siinä adapterissa taitaisi olla vähän viilaamista, koska se laukaisee sulkimen kun irrottaa objektiivin. Pitäisi tutkia oisko helppokin fiksaus. Tässä löytyy muutama idea mitä 90mm TS:llä voi tehdä: Digicamera.net - Valokuvausfoorumi • katso viestiketjua - Kuukauden klassikko objektiivi 10/2017
Näillähän onkin jo kokonainen sarja tilt-shift objektiiveja. 35, 50 ja 80mm. Muistelen että oli vaan 80mm aluksi. Arax Photo | Medium Format Lenses for ARAX, Kiev-60, Kiev-88CM, Pentacon Six Cameras.
Aikoinaan kuvasin palkilla tuollaiset, missä siirtoja ja kallistuksia tarvittiin. Nyt kun jo olen poissa työelämästä ja arkkitehtuurikuvauksesta, niin hyllystä löytyy 35 PC-Nikkor, jota käytän lähinnä panoraamakuvaukseen, ja toisena täyden koon jäänteenä ukrainalainen 80/2,8 Tilt/Shift-optiikka. Viime aikoina, kun vielä kuvasin arkkitehtuuria parille asiakkaalle, niin suoristukset hoitui Photarissa. Kalustona nyt jo kevyempi kroppikennoinen. Pikselipiipparit inisevät laadun vähenemisestä, mutta ei se ainakaan normaalikokoisessa lehdessä aukeaman kokoisessa kuvassakaan näkynyt. Jos palataan varsinaiseen kysymykseen, niin on hyödyllinen tai ei-hyödyllinen. Riippuu täysin siitä, mitä kuvaat. Tavarat tarpeen mukaan. Kapa
Make prints, not provo. Tuskin Kapalle on tultu inisemään laadun vähenemisestä, vaikka suoristi Photarilla tai käytti valitsemaansa kameraa? Se mitä ei näy, ei ole visuaalisesti olemassa. Jokainen tietää että kennokoko on yksi vaikuttava tekijä mm. kohinan näkymiseen herkkyyttä nostaessa ja että kännykästäkin saa hienolaatuista aika mittavaa printtiä kun vaan valo on hyvä. Pikseliä piippaa jokainen teknisestä laadusta välittävä eikä se ole teoriaa vaan havainnointia. Henkilöä, joka takertuu spekseihin eikä tarkastele asioita omin silmin, ei pitäisi nimittää täysin väärällä haukkumasanalla. No joo, OT ja mielensäpahoittaja minäkin.
Ei kannata tuosta kommentistani mieltä pahoittaa, jos siihen viittasit. En mielestäni haukkunut ketään, kunhan esitin vain oman näkemykseni. Ja sen käytännön pohjalta. Sama raha tuli tilille, vaikka Photarilla suoristin. Ei eroa lopullisessa painotuotteessa kukaan pystynyt havaitsemaan. Eri asia sitten isoissa printeissä. Kapa
Eivätpä nuo Tilt-Shift -adapterit aivan edullisia ole. Hinnat näkyvät olevan siinä 300 euron paikkeilla. Ne näkyvät lähes järjestään olevan jollekin keskikoon formaatin kameroiden objektiiveille suunniteltuja, jotta piirtoympyrä kinokäytössä ei heti lopu kesken. Suosituin näyttäisi olevan Hasselblad V Mount. En tiedä missä hinnoissa nuo Hasselblad-lasit yleensä ovat, mutta saattaapa olla, että hyvä sellainen maksaa tuon adapterin kanssa jo sen verran, että hinnanero esim. Canon:in omaan TS-objektiiviin ei välttämättä ole erityisen merkittävä(?).
Hasseliin on objektiiveja niin monelta vuosikymmeneltä että hintahaitarikin on suuri. Jos havittelet laajakulmaa vois kuitenkin jättää koko kelan sikseen, syynä koko/paino hinta piirto. Mieluummin varmaan Arax 35mm itäveljeltä, uskoisin.
Maailmassa on ilmeisesti ehkä paljonkin objektiivivalmistajia joista en ole koskaan kuullutkaan. Tuo ”Arax” näyttää kyllä jotenkin ”riisutulta” verrattuna Canon:in omiin vastaaviin, vaikka taitaapa ostohinnassakin olla hieman eroa(?).
En ehkä osannut kirjoittaa tarpeeksi selvästi. Ongelma ei ole adapteri tai sen kiinitys, vaan objektiivi ja sen piirtoympyrä. Vaikka mirror asiasta muuta väitti, siirrettävissä objektiiveissä on koko rakenne tehty huomioiden siirtäminen. Asiasta voi toki kirjoittaa ihan miten tahansa, mutta esim minun käytössä olevassa EOS 24 T/S objektiivissa ero reunoilla on aika pieni terävyydessä tai muussakaan kuvanlaadussa verrattuna muihin "L-objektiiveihin", eli kirjoitin käytännön havainnosta. Jos siis kiinität laadukkaan keskikoon objektiivin, niin luultavasti pääset samaan kuin kinnarin laadukkailla, riippuen toki objektiivista.. Mutta hinta kinnarin TS objektiivin ja laadukkaan keskikoon objektiivin + adapterin välillä taitaa olla kinnarin eduksi
Olihan siellä hintoja Araxin sivuilla. Liittyyköhän se samaan tehtaaseen mihin Hasselblad myi 1000F oikeudet 50-luvulla? Se oli verhosuljinmalli, jota sitten valmistettiin Neuvostoliitossa vuosikymmeniä. Niin tätä historiaa olisi hyvä tuntea. En tunne hyvin. On muunmuassa vanhoja saksalaisia tehtaita jotka sodan jälkeen pilkkoontuivat idän ja lännen puolelle. (Ja oli Neuvostoliitossa myös ansiokasta keksijää ja tutkijaa optiikan kehityksessä, esim Biogon tyyppinen laajakulma on sieltä alunperin: A History of the Photographic Lens , Rudolf Kingslake The Biogon Type Alkuperäinen 1946 patentissa: venäläisen optikon M.M.Roosinovin The Wild Aviogon. Mielenkiintoinen The Wild Aviogon -haku tuotti mm. http://www.airlandsurveys.com/images/pdf/ALS2012CameraCalibration.pdf https://pubs.usgs.gov/tm/11/b5/downloads/2012AerialMappingCameraSpecifications.pdf Googlasin vielä Roosinovin niin ehkä hän ei ollutkaan neuvostoliittolainen ainakaan sodan jälkeen vaan vaikutti jenkeissä?) Exakta - Ihagee Pentacon Contax - Zeiss Ikon A Guide to Russian & Soviet / Former Soviet Cameras Pentacon - Wikipedia
Nyt vänkää turhasta koska ei taida olla järkevää laajakulmaa keskareissa tähän käyttöön. Jos väittäisit ettei löydy hyvin toimivaa 75-100mm keskariobjektiivia TS-sovitettavaksi, haluaisin todisteita. 50mm osalta taas enemmänkin kysyn kuin vastaan. Ei siirto-objektiiveissa kuitenkaan ole optisesti mitään erityistä jippoa. Pitää vaan saada aikaan riittävän tasainen toiminta riittävän laajalle ympyrälle. Ihan normiehtoja suunnittelulle siis, mm vähäinen field curvature. Eikä saisi olla pahemmin geometristä vääristymää. Piirtoympyrä on 645 ja 66 objektiiveilla samaa kokoluokkaa kuin kinarin TS-optiikoilla ja se on hyvä lähtökohta tiedostaa kun aletaan eritellä muita eroja. Erot ovat luonnollisesti objektiivikohtaisia, joten ei voida yleistää paljoa. hasselblad planar | eBay hasselblad distagon | eBay
Sanoppa mirror oletko koskaan omistanut tai edes kuvannut yhdelläkään siirrettävällä objektiivillä ja tutkinut kuvaa jonka sait? Ihan vaan uteliaisuuudesta kysyn, besservisseröinti on niin helppoa guukkelin avulla...
Surkea asenne, pU. Olen. Kerro "mestari" mitä muuta siirto-optiikalta tarvitaan kuin luettemani asiat. Et näköjään uskalla myöntää tietämättömyyttäsi kun aloit panettelemaan. En kaipaa sellaisia ihmisiä. Voi hyvin.
Mulla on ollut Samyangin 24-millinen ja käytin sitä esimerkiksi, kun piti hävittää autoja ja liikennemerkkiviidakkoa kuvista. Tässä esimerkki Käpylän kirkosta alaviistosta kuvattuna em. syistä, että sai häiritsevän ympäristön edes jotenkin hallintaan. Tarkennustason pitäisi olla diagonaaliin päätyräystäiden välissä, vaan missä lie. Tarkentaminen ei siis ole helppoa ja olisi pitänyt himmentää vielä enemmän. Canonin omat ja jotkin Nikonin T/S-objektiivit ovat kalliita, mutta laadullisesti ne ovat mielestäni objektiivien ehdotonta aatelia. Samyang ei ole aivan yhtä hyvin rakennettu, mikä näkyy säätimissä ja pienenä "hölskymisenä", mutta kyllä silläkin alkuun pääsee ja saa erinomaisen vastineen rahoilleen.
Mitäs jos @JPu ja @Mirrored menisitte vaikka tuonne T&T:lle jatkamaan tuota nokittelua ja jättäisitte tämän ketjun itse aiheelle? https://foorumi.kameralaukku.com/forums/testaus-taistelu.76/