Mikäs vituttaakaan enemmän, kuin käsille menneet kuvat ja kuvaussessiot. Tänään oli oiva tilaisuus päästä tekemään tuttavuutta erään bändin kanssa. Olisi ehkä tulevaisuutta kuvata lisääkin ko. poppoota.. mutta mutta.. Äkkiseltään ilmoitus, että ehditkö.. (alkuviikosta oltiin sovittu,että en kuvaa, koska haluavat digikuvat heti ja mulla ei vielä ole digirunkoa.. kohta on nikon 50d) Jaahas.. sitten alkoi ressi.. ulkona on synkkää ja sataa.. mulla ei ole yhtään filmiä kaapissa.. kaupasta saa korkeintaa 400.. ööh... Mitä kävi? Karmeeta panikointia ja häitäilyä.. ihme räpsyjä ja epämääräisyyksiä.. En halua edes kertoa,mutta vituiksi meni.. toivottavasti edes kahdesta kuvasta saa jotain tolkkua. Olisi kuva kuulla muidenkin tapahtumia, ettei tarvisi yksinään hävetä..
On tuttua juttua. Totuus on kuitenkin että olet ollut itelles liian tiukka ja kun saat kuvat käteen niin ne näyttävätkin oikeastaan ihan hienoilta. ei pyydellä anteeksi eikä varsinkaan paljasteta kortteja malleille. Paskoistakin kuvista voi sanoa että näistä tuli tosi hyviä ja niin rahvas jää asiaa ihmettelemään että ompas hyviä. häntä pystyyn ja eteenpäin vaan.
Tästä(kin) asiasta mainittiin taiteilija Aallon kirjassa "kohteena ihminen". Mies oli lähtenyt vieraalle paikkakunnalle keikalle, ja ..öö, en tarkalleen muista miten se meni, mutta a) Hänelläkään ei ollut digirunkoa ja b) Hän unohti kaikki filmit pois matkasta.. ja muistaakseni tuo keikka taisi olla vielä jotakuinkin tärkeä tms... Itsellä ei ole täysin käsille päässyt vielä menemään, vaikka jotain sen suuntaista monesti käy. Digirunkoon en yksistään luota, milloin akut loppuu ja milloin kortti (saattaa) reistailla (esim. vimman ed. tampereen reissu). Sen takia kannattaa pitää aina vararunkoa ja mielellään siis juurikin filmirunkoa mukana. Hätäilemällä saa vaan kusipäitä mukuloita, joten kaikessa rauhassa kiireessäkin
Ei muuta kuin lyöt hivaskan kouraan ja sanot : Tässä minun näkemykseni. Riittävän iso lasku ja ette vaan typerykset ymmärrä ylenkatseisesti sanottuna, tekee kuvista persoonallisia eikä suinkaan epäonnistuneita.
Joskus aikanaan edäs pispalaisbändi halusi jonkinlaisia promokuvia. Yksi kaveri sopia asiasta mun kanssa. Jälkikäteen selvisi ettei muu bändi tiennyt koko sopimisesta mitään. Korvaukseksi sovittiin 500 markkaa ja tiettyä läjä tietynlaista matskua. No tuo asiasta sopinut kaveri tietenkin joi ne rahat, yksi bändin jäsen pelleili koko ajan ryhmäkuvaa otettaessa, bändillä ei ollut mitään yhteistä linjaa siitä mitä haluavat tai jos oli niin eivät kertoneet asiasta etukäteen. Lopputulos oli aika surkea ja minä sain kaikkien vihat päälleni, etenkin sen muiden rahat juoneen nilkin joka oli kusettanut niin minua kuin omaa bändiäänkin. (Oli kai sitten puhunut bändin suuntaan kaikenlaista levotonta tai paikkansapitämätöntä rahaan liittyvää ettei jäisi kiinni toisten rahojen juomisesta.) Yhden toisen kerran eräs kolmen hengen poppoo sopi keulahahmonsa kautta minun kanssani promokuvista. Ei oikein ollut selkoa mitä haluaa, joten käytin paljon aikaa asian selvittämiseen: läsnäolon tuntua vai etäisyyttä katsojaan, poseeraamista vai luonnollisuutta, miljöössä vai mitä... kun sitten kuvasin juuri esitettyjen toiveiden mukaan niin tuolla keulahahmolla oli kauhea raivoaminen päällä. Hän oli koko kuvaamisen ajan yliposeerannut aivan järjettömästi ja ei kai sitten tykännyt lopputuloksesta ja meikä sai vihat niskaansa. Revin materiaalin hänen silmiensä edessä ja ilmoitin että pitäköön hän rahansa (korvaus olisi ollut kulukorvaustasoa ihan kaverinpalveluksena) ja miinä pidän matskut. Raivostui vielä lisää. Promokuvien kanssa voi olla hyvä puhua etukäteen ajan kanssa siitä että mitä, millä hinnalla, miten jne. tehdään. Aika monelle (etenkään aloittelevalle) muusikolle ei mene jakeluun se että jos bändin kamoissa on kiinni 20 000 - 60 000 erkkiä niin muutaman satasen tai tonnin käyttäminen markkinointiin on järkevää ja että se että kitaristin tyttöystävä kuvaa bändin jäsenet tiiliseinän edessä ei kertakaikkiaan toimi promokuvina.
Tänään hain session kuvat.. ei helv.. noh.. kaikesta voi vain oppia. Vituttaa ( ja nyt vituttaa, ei syletä) vaan perk:eesti että loppuu yhteistyö het tykkänään.. Mitä muuten nuo perus labbisten skannauslaatu on negalta. Ei auta kuin ihmetellä tuota jälkeä, joka ei päätä huomaa.. Ei sinänsä, suurin syy löytyy kameran takaa tällä ketaa..