No pojalla hassu asento. En tiedä on sopivaa sanoa, tai haluaako kuvaaja palautetta miten tällainen kuva koetaan? Oletuksella että kuvaajaa kiinnostaa miten kuvan koen niin kerron sitten. En saa kuvasta otetta, siis mikä sen idea on. Tietysti jos en olisi koskaan nähnyt liikenne valoja tai kaupunkia niin voisin ihmetellä. Nainen laitaa sateen varjoa kiinni tai auki, poika katsoo taivaalle. En siis ymmärrä, kertoisitko mikä on se juttu tai jos joku kertoisi mitä näkee?
Ei ole välttämättä aiheeltaan mitenkään erityisen kolahtava, mutta mustavalkotekniikkaa olen tuijotellut jo useamman kerran. Tosi upeaa työtä.
Jos veikata saa niin sanoisin että kuva on otettu Canon Eos 50 -kameralla ja 50/1,4 objektiivilla, filmin virkaa on toimittanut tri-x, iso mahdollisesti 400. Itse kuva on hyvin mielenkiintoinen. Pikaisella vilkaisulla se näyttää melko tylsältä, siinähän on vain pari henkilöä kadulla. Se on jopa hieman epätarkka, tärähtänyt.. Ihan turha räpsy siis.. Mutta jos jaksaa paneutua hieman enemmän, huomaa pojan, pojan jolla on ihmeellinen asento, miksi hän katsoo ylös? Entäs tuo toinen henkilö jolla on sateenvarjo kädessä, sulkeeko hän sitä, vai kenties aukaisee? Haa, siellähän alkaa satamaan, siksihän se poika katsoo ylös, se selittäisi sateenvarjonkin.. vai? Taustaltakin voi löytää kaikenlaista mielenkiintoista, on tupakkaa polttava henkilö, sekä mies joka odottaa valon vaihtumista huppuunsa vetäytyneenä, siellä on siis varmastikin ikävä ilma, vettä ja räntää, tervetuloa Suomeen siis, tyyppi on varmastikin masentunutkin.. Tai sitten ei.
Mun mielestä tämä on mielenkiintoinen kuva - siinä tapahtuu paljon, vaikkakin suht'koht staattisesti. Mv-työn laadusta olen samaa mieltä kuin Pekka. Mikäli yhtään arvaan oikein reseptinä tässä on ollut Xtol ja TX400. Edit: En Porista muista montaa kadun nimeä, mutta tämä voisi olla Isolinnankatu? :~)
Siis ei pahalla mutta käyttekö koskaan ulkona? Aukeassa on teemana tylsä arki ja sinne tuo toimisi kuin kello. Tarkoitan että tuollaiselta siellä ulkona näyttää, voisin kuvitella jos olisin vankilassa ollut 10v. niin olisi kiva piristys selin seinälle. No olen ymmärtävinäni että tän juttu on joku sen vaikea otettavuus jollain kameralla?
Jokainen näkee kuvassa mitä näkee, niin sen pitää olla. Näitä kuvissa tuurilla ja nopeudella on enemmän merkitystä kuin "lahjoilla" aika harvasta "tilanteesta" sitä loppujenlopuksi saa järkevän kuvan, tai edes ehtiä painaa nappia, kun on hidas kuin minä.
Taattua laatua. Jannen kuvat ovat arkisia, mutta niissä löytyy enemmän elämää kuin monessa kuvassa mitä monet uuden sukupolven digikuvaajat saavat aikaiseksi. Kuvassa ei ole tosin syvyyttä kauheasti vaan kahden henkilön taakse on vain arkinen kaupunki vedetty taustaksi. Lapsi katsoo ylös, miksi? Nainen laittamassa sateenvarjoa poissa, onko se virhe? Näiden kahden ihmisen välille tarina muodostuu. Yksinkertaista tarinan luontia kun vain hiukan keskittyy ja katsoo kuvaa niin voi antaa ajatuksen lentää.
Tässä taitaa olla hyvän tekniikan lisäksi se toinen syy, miksi jaksan katsella tätä kuvaa useammankin kerran. Ikään kuin kuva olisi otettu juuri ennen "ratkaisevaa hetkeä": jotain on tapahtumassa, mutta mitä, sen saa katsojan mielikuvitus kertoa. Mukavaa, että Emerik sai avattua arvioinnillaan solmun aivoistani, että pääsin vähän pitemmälle tämän "mikä miellytti"-probleeman ratkaisussa
*Nauraa kippurassa* Huh onko kuvan sisältö sittenkin selittäjien rakentama. Kyllä kuva kuin kuva saadaan ainakin selitettyä taiteeksi. Oletteko koskaan katsonut valvonta nauhoja,ne vasta mielenkiin toisia on. Jan ei kuva huono ole mutta nää tulkinnat on rock.