Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pentaxin linssit

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana LeGuillotine, 6 Maaliskuu 2009.

    Moi

    Kun nyt päätin hommata ensimmäisen järkkärin ja päädyin valitsemaan Pentaxin K200D mallin. Saan sen tämän kuun lopulla vasta, budjetti syistä.
    Nettijuttuja lueskellessani huomasin useasti kommentin että Pentaxiin on vähän linssejä tarjolla. Siis jos ei oteta huomioon vanhoja laseja joita on aika runsaasti. Tutkin sitten hieman tilannetta ja tein ohessa olevan exel-taulukon. Nopealla tutkimisella löysin noin 30 prime-objektiivia ja noin 30 zoomia. Eikö noilla nyt kuitenkin kata aikalailla kaikki tarpeet? Toki kahdelle suurelle löytyy paljon enemmän laseja.

    Tässä taulukossa on vain kahdesta netti kaupasta kaivetut obiskat ja hinnat rankasti pyöristettynä. Toivoisin että asiaa paremmin tuntevat täydentäisivät listaa.

    Kim
     
  1. Vs: Pentaxin linssit

    Kyllä noilla kuvaa sen mitä ihminen tarvitsee. Se objektiivien mallien vähyys on menneen tarlven lumia, ajalta jolloin Pentax vaihtoi filmiajan FA malleja digiajan DA malleihin. Sigma ja Tamronkin (taisi puuttua listastasi?) julkaisee nykyään kaikista objektiiveistaan myös Pentaxiin sopivat versiot.

    Sinulta puuttuu tuosta lisäksi kaikki kiinteäpolttoväliset, jotka ovat yksi Pentaxin bravuureista. Jos haluaa oikeasti kevyen ja pienen matkasetin, niin se on runko ja Limited pannarit 21, 40 ja 70. Kattaa monenlaiset kuvauksen tarpeet, on todella laadukas ja mahtuu takintaskuun.

    Tuossa on kaikki Pentaxin tuotannossa olevat ja tulevaisuuden suunnitelmat:
    http://www.pentax.jp/english/imaging/di ... oadmap.pdf"]http://www.pentax.jp/english/imaging/digital/lens/roadmap.pdf
     
  2. Vs: Pentaxin linssit

    Moro

    Listoista löytyi Tamron ja sen lisäksi Zeisskin.
    Ja kiinteä polttoväliset oli toisella välilehdellä ;)

    Kim
     
  3. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Vs: Pentaxin linssit

    Hyvin kattava tuo listasi on. Hinnat olivat vain joillain laseilla melko yläkanttiin. Hintaseuranta.fi sivulta löytää halvempiakin tarjouksia. Ja verkkokaupan sivuilla on muutama edullinen tarjous (verkkokaupan hinnat eivät näy hintaseurannan kautta).
    Itse laitan tämän kuun lopulla tilaukseen 21mm & 70mm limited linssit :D Niin hyviä piirroltaan nuo limitedit että hylkäsin zuumit samantien ;)
     
  4. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
  5. Vs: Pentaxin linssit

    Moi taas

    Hinnoista en niin perustanut että olisin jaksanut etsiä halvimmat hinnat, nuo hinnat on telefotosta ja cyberfotosta ja huom aina pyöristetty ylöspäin.

    Itse joudun lähtemään liikenteeseen tuolla telefoton tuplakitillä, katsoin sen minulle parhaaksi vaihtoehdoksi.

    Tarkoitus kyllä olisi hommata ajan kanssa parempia laseja, kunhan ensin saan selville mitä polttoväliä tulen enimmäkseen käyttäneeksi.

    Olisiko tuo SMC P-FA 35mm F2.0 AL hyvä normaali objektiiviksi? Kun 35x1,5=52,5. Vai onko 50mm normaali objektiivi myös croppikennoisessa? Ei ihan ole vielä tämä alue parhaiten hallussa :D

    Kim
     
  6. Vs: Pentaxin linssit

    Yksinkertainen vastaus: on ja on ;-)
    Siitä on hyvä aloittaa ns. "parempien" objektiivien hankinta.
     
  7. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Vs: Pentaxin linssit

    SMC Pentax-DA 21mm F3.2 Limited

    SMC Pentax-DA 35mm F2.8 Limited Macro
    tai
    SMC Pentax-DA 40mm F2.8 Limited

    Tuossa olisi sellaiset mitä itse suosittelen "normaali" objektiiviksi. Itsellä on yleiskäytössä tuo 35mm, ja todella tyytyväinen olen ollut. Siinähän saa samalla Oikean macro linssin, jonka suurennussuhde on 1:1.

    Tuo 40mm on melko halpa (mutta erittäin laadukas), mutta kannattaa valita vain toinen näistä, niiden polttovälit ovat niin lähellä toisiaan. 40mm on myös hiukan pienempi kuin 35mm.

    Tuon 21mm tilaan itsekkin, joka on omiaan "street" kuvaukseen, jos haluaa esim. ryhmiä/rakennuksia kuvaan. Myös laajakulmana se on oikein hyvä, ainakin mitä olen kuvista päätellyt.


    Tuolla vielä lisää arvosteluja, jokaisessa arvostelussa myös ko. linssillä otettuja mallikuvia.
     
  8. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Vs: Pentaxin linssit

    Niin ja on tuo 35mm hyvä, sitä en tarkoittanut. Laitoin vain muutamia vaihtoehtoja:)
    Voi olla vain vaikea löytää tuota linssiä, itse en ainakaan ole kovin useasti törmännyt.

    Tuolla on itse ottamiani kuvia, tuo 35mm on kyllä melko hyvä polttoväli.
    http://www.flickr.com/photos/19854176@N07/
     
  9. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Pentaxin linssit

    Ikävä kyllä pentaxinkaan kiinteistä ei saa kovin halpaa settiä. Itse en kuvaa ainakaan vielä Pentaxilla mutta vaihtoehdot kiinnostaa jos Nikonille käy huonosti (siis rungolleni) ennen kun saan perus laatuisena tarpeeni objektiiveina siihen. jotain vaihtoehtoja kaipaisi johonkin kohtiin mutta kyllä tuo enempi useimmilla mielikuvituksettomuutta kuin objektiivi puutteita sanoisin. Näin tosin ajattelee kasvi/sieni et niiden kasvuympäristöt mielenkiinnon kohteena oleva kuvaaja. Eli voisi olla toisin mielipiteeni jos kuvaisin villielämiä tai lintuja pääosin.