Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pentax

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana mlphotic, 20 Kesäkuu 2021.

1. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

7 058
    3 173
    113
    Pentaxilta on tullut markkinoille varsin järeä kroppikennoinen runko Pentax K3 lll. Speksit vaikuttavat asiallisilta, hinta on korkeahko kuten uusilla laitteilla aina pakkaa olemaan.
    Pentax K-3 Mark III initial review

Pentaxilla on myös ff-kennoinen K1 kamera ja sen päivitysmalli mkii markkinoilla.

Pentaxin kameroita mainostetaan erityisesti robustin rakenteen, sääsuojauksen, pakkaskestävyyden ja Nikoniin verrattavan kuvanlaadun laitteina.

Onko foorumilla kenelläkään kokemusta näistä laitteista käytännön kuvaamisessa vaativissa olosuhteissa? Myös objektiiveista.

Lähinnä kyselen back up laitemielessä kaamosajan ulottuvaan kuvaukseen kalottialueella, jolloin olennaista on pakkaskestävyys, akkukesto ja kennon hyvä dynaaminen toistoala kaamoksen upeassa valossa.

Erinomaisia Nikoneita löytyy, mutta just nyt vain peilittömiä.

papetsu ja motris tykkäävät tästä.
  2. keegan

keegan Well-Known Member

7 809
    849
    113
    Itselläni oli jonkin aikaa varhainen Pemtaxin digirunko K20D. Kyllä sillä Lapin talvessa hyvin pärjäsi sen vähän mitä siellä kuvasin. Erganomia oli hyvä Pentaxin tapaan. Kroppikennolaseja ei ollut muita kuin pikkuzoomi joka hoiti hommansa, käytin enimmäkseen filmiajan laseja. Kuvanlaatu oli minun silmiini hyvä, toisaalta kuvasin enimmäkseen raakakuvia. Värimaailma oli neutraali. Akkukesto oli muistiini yllättävän hyvä. Olisin käyttänyt sitä pitempäänkin, mutta se tippui varsin syvään veteen. Tuolloin ei Pentaxilla ollut vielä täyskennoista, niin ostin sitten D600:n. Jos tuolloin olisi ollut Pentaxilta myynnissä täyskennoinen, olisin kyllä sen ostanut. Tästä tuskin oli apua, muttei toivottavasti haittaakaan:)

3. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Kiitos, ei haittaakaan päin vastoin. Pitää miettiä, käytettynä ehkäpä.

Lähinnä olen huolestunut noiden peilittömien (Nikonien) pakkaskestävyydestä. Toki ehtiihän siinä akkuja latailemaan, jos yli kaamoksen tuolla taas viipyy. Tommonen D4s voisi olla kova laite myös, mutta ei oikein psyyke tahdo taipua hankkimaan enää kameraa, jonka on pari kertaa jo myynyt pois.
    Mutta pitääpä tutkia noita Pentaxeja vielä, käytettyjä myös.
    Kalliita ovat K1:set ebayssä kyllä. Kenno lienee siinä sama kuin Nikonin D810:ssä, joten erinomainen.

4. reijokoo

reijokoo Member

114
    8
    18
    Omistan Pentaxin k5:n ja on muuten ihan hyvä peli ja toimii pakkasessa ongelmitta (ei hyydy akku kuten Olympuksella), mutta tarkennus on mitä on. Ongelma on lähinnä kohteen seuranta ja k5:lla myös on ollut ongelmia suurilla aukoilla kuvatessa eli 50/1,8 objektiivilla k5 tarkentaa hitusen taakse. K3 iii on kai parantanut tarkennusta (arvostelujen mukaan) ja lienee jotakuinkin sillä tasolla kuin peililliset kilpailijat ovat olleet jo vuosia sitten. Tekisi itsekin mieli kokeilla, mutta hinta on sen verran suolainen, että tarkennan k5:lla vaikka manuaalisti ja sijoitan kaksi tonnnia ennemmin peilittömiin systeemeihin tai käytettyihin peilillisiin. Olisin kai vaihtanut jo kokonaan Nikonin peilillisiin, mutta vanhoille objektiiveille on ollut apua runkovakaajasta. Pentaxin systeemiinhän käy kaikki K-mount lasit 70-luvulta näihin päiviin ja niillä on välillä ihan mukava retroilla ilman adapterihässäkkää. Jos ostat k3 iii:n, niin suosittelen 55-300 plm objektiivia. Se tarkentaa nopeasti ja piirtää omasta mielestä ihan riittävän tarkasti hintaansa nähden. Olen käyttänyt sitä k5:n kanssa, vaikka k5 ei tuekaan objektiivin kaikkia ominaisuuksia ihan täysin. Onhan Pentaxilla kallista lasitavaraa, mutta jos sinulla on Nikonia ennestään, niin kannattaako uhrata hirveitä summia toiseen systeemiin. Kyllähän Pentax tuntuu kädessä robustilta ja itseni kaltainen amatöörikuvaajakin saa häivähdyksen laadusta, joka sopii jopa budjettiin.

mlphotic tykkää tästä.
  5. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Pentaxin järjestelmällä olen itse kuvannut reilun 30 vuotta. Edelleen käytössä sama järjestelmä.

Runkona on nyt pääosin K1 II. Sitä en ole kovissa pakkasissa käyttänyt, mutta K5 II ollut ihan käyttökelpoinen -25 °C. Plussaa noissa lämpötiloissa, että ei ole sitä kosketusnäyttöä... WR-lasien (weather resistant) kanssa ei tarvitse olla huolissaan säistä oikeastaan muutenkaan. Lähinnä jos vastis tippuu veden pohjaan, niin se on surku. Toki hyvä nostaa kamera heti ylös, jos tippuu...

Alkuperäisakut on mielestäni todella hyvin kestäviä. Nyt on myös usb-laturi lisäkilkkeenä markkinoilla.

Minun mielestäni Pentax ei ole nykyisellään mikään all-around, niin kuin edelläkin vähän mainittu. Lähinnä maisema- ja muotokuvat. Noh - youtubea ja markkinointia katsellessa antaa tilaa myös tilanteelle. Ja myös Canonin mainostamalle luovuudelle; ehkä jopa Canonia enemmän consumer-sarjassa. Toisaalta ostettu muisti ei maksa mitään. Suljinongelmia on ollut aika vähän, mitä itse seuraillut.

Vanhat lasit on hyviä ja edullisia. Näihin löytyy myös hyvin profiileja, jos sellaisesta tykkää.

Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu 2021
  6. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Sen verran vielä lisäyksenä, että D-(D-FA)sarjalla manualitarkennus on mielestäni hankalaa. Myös FA-sarjassa. Muksu on nyt vedellyt omalla Sonyllaan FA-sarjaisilla, ja kyllä sekin pesee vrt. Pentaxin oman rungon kanssa tarkennuksen suhteen.

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen pakkaskestävyydestä, akkukestosta ja kennon hyvästä dynaaminen toistoalasta; suosittelisin kyllä ainakin miettimään Pentaxia vaihtoehdoksi, jos maisemia. Esim. K5 II:sia saa käytännössä uutenakin tällä hetkellä saippuan hinnalla. Ja vaikea kuvitella, että jäisi kalustosta kiinni.

Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu 2021
    mlphotic tykkää tästä.
  7. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Hyviä kommentteja!
    Olennaista tuolla talvisen Jäämeren rannoilla on säänkestävyys, jossain Vardössä talvinen ilma on kakustolle todella rankkaa: pakkaskostea, suolainen ilma, autokin on kovilla, kamerasta puhumattakaan. Nikon D4s + 24-70 f2.8 toimi noissa oloissa moiteetta, akut kesti, kylmä kosteus ei haitannut. Pentax näyttäisi lukemieni testien perusteella olevan vähintäin yhtä kovaa tasoa.
    Pitää harkita!

motris tykkää tästä.
  8. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Mulla on tosi vähän vertailua. Speksien suhteen Pentax pesee kyllä muut. Itselläni ei tosiaan ole ollut ongelmia pakkasessa. Oikeassa meri-ilmastossa myös vähemmän kokemusta, mutta mitä ollut, niin toiminut ok eikä ongelmia ole jälkikäteenkään ilmennyt.

Jos löysää rahaa on, eikä myyntiin ole hankkimassa, niin ei tuossa mielestäni käteensä pahempaan työnnä.

mlphotic tykkää tästä.
  9. diefenbaker

diefenbaker Well-Known Member

3 298
    916
    113
    Nou hätä. Kuvasin maaliskuussa Lapissa Zetalla ja Fujilla. Pojalla oli peilikamera käytössä. Ei ollut nyt niin hirveän kylmä, mutta jotain -25 astetta välillä ja kova tuuli. Olin kameran kanssa monta tuntia ulkona muutamana päivänä (ja yönä) ja molemmat kamerat kestivät yllättävän hyvin. Ei ollut eroa pojan peilijärkkäriin (D810). Käytettävyys oli itse asiassa parempi kylmissä olosuhteissa kuin peilikameralla. Kuulapää ei tykännyt pakkasesta (Linhof), mutta elektroniikan kanssa ei siis ollut minkäänlaisia ongelmia.

10. m-kooteevee

m-kooteevee Well-Known Member

455
    622
    93
    Nikoneista en tänäpänä tiedä enää mitiä. Mutta ainakin toi EOS R kesti -18 asteen pakkasen paljon paremmin, kuin käyttäjän sormet. Enkä parin tunnin reissun aikana ehtinyt käyttämään yhtäkään akkua tyhjäksi. Sen sijaan näpläimiä alkoi aika pahasti särkemään.

Panan GX80:stä en ehkä ole ihan noinkaan pahaan pakkaseen vienyt, mutta jostain -10 asteen lämpötiloista sekin vielä selviytyi ilman ongelmia. Kiteytettynä, enemmän mulla on se oma pakkaskestävyys tullut vastaan ongelmana, kuin kaluston kesto. Ja vaikka Nikkeä ei ole tullut pitkään aikaan käytettyä, en usko sen olevan Canonia tai Panasonicia huonompi, olen ymmärtänyt niidenkin olevan valokuvaamista ajatellen valmistettuja laitteita.

11. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Nyt alkaa testikirjoituksia pikkuhiljaa tulemaan julkaisuihin. Tähän tuoreimpaan Kamera&Bild lehden arvioon voi käyttökokemuksen perusteella pitkälti kyllä yhtyä:
    Test: Pentax K-3 III – en rejäl uppdatering

Jos etsii vahvakenteista ja luotettavaa perinteistä kroppikoon peilikameraa, jossa on erinomainen ergonomia ja käytettävyys, sääsuojaus ja kameraluokan kärkeä edustava kuvanlaatu, se on tämä uusi Pentax. Ainoa asia, minkä kannssa vielä takkuilen, on että en ole löytänyt huippuluokan käyttöobjektiivia, tyyliin Nikkor Nikon Z 24-70 f2.8 S. Mulla on Sigman 18-35 f1.8, joka on kyllä hyvä, mutta kapea zoomausalue, 35 f2.4 hyvä ja terävä sekä 43 f1.9 Limited, joka on erinomainen, mutta polttoväliltään (61 mm crop) vähän rajoitettu (Muistoja Amurista kuvani galleriassa on otettu tällä objektiivilla).
    Pentaxin kittizoomit eivät kuvanlaadullisesti vakuuta (vaihdoin pehmeää jälkeä tekevän 18-135 millisen Sigmaan) ja 16-50 f2.8 DA on vähän jo vanhentunut ja heikko täydellä aukolla (koekuvasin senkin). Uusi konstruktio tälle versatiilille polttovälialueelle on kuulemma tulossa.

Jk. Joskus puhutaan Leican hienosta suljinäänestä. Tässä Pentaxissa on myös sellainen suljinääni, että se kutsuu ottamaan toisenkin kuvan.

Matero tykkää tästä.
  12. reijokoo

reijokoo Member

114
    8
    18
    Oletko kokeillut tätä?: Pentax HD DA 16-85mm f/3.5-5.6 ED DC WR - Review / Test Report ei ole omaa kokemusta. Mulla on 16-45/f4 Pentax SMC-DA 16-45mm f/4 ED AL - Review / Test Report , jota saa käytettynä pilkkahintaan. Muuten ok, mutta aberraatiota löytyy vähän liikaa vastavaloon kuvatessa. Olen itse miettinyt ostaa joskus täyskennoisille tarkoitetun zoomin, joka on saanut ihan hyviä arvioita. Tosin siinä laajakulma häviää kropissa. HD Pentax-D FA 28-105mm F3.5-5.6 ED DC WR Reviews - D FA Zoom Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database

mlphotic tykkää tästä.
  13. papetsu

papetsu Active Member

220
    112
    43
    mlphotic tykkää tästä.
  14. Tässähän oli mukavia pohdintoja. Tullut kevään aikana kaiveltua kaappeja ja kokeiltua vanhat k-bajonetti lasit filmi-ricoh rungoilla. Noita filmiaikoina näkyy kertyneen joitakin ja kohtuu hintaan saa lisää ostettua. :D Mutta seuraava pohdinta on ollut että miten nämä saisi digirunkoon, kun tosiasiassa nikoniin(jota digi systeemit kassissa ovat) sovittaminen vaikuttaa hankalalta monessa mielessä. Paras vaihtoehto olisi varmaan kuvata pentaxit filmille ja nikonilla nykyaikaa. Toiseksi parasta vaihtoehtoa kartoitaessa jäänyt vaihtoehdoiksi A7:n nykyversioita joka jälleen vaatisi adaptereita, mutta johon sitten voisi sovitella mitä sattuu. Tai K1. Vanhana pentax leiriläisellä ajatus lämpenee. Mutta jos järkeä koettaa hommaan hakea niin onko manuaalilasien tarkentaminen jommassa kummassa parempi, kun digi nikonissa manuaalilasien käyttö on mielestäni aika kökköä ilman leikolasia. Vai onko Sonylle tai pentaksille valmista ratkaisua näihin? Voihan nuo olla muiltakin osin aika erinlaiset rungot, mutta painoarvo käytettävyydessä ja pitkäikäisyydessä.
    Kysymykset voi olla yksinkertaiset, mutta niin on kysyjäkin ja tuntuu nykyaikana kokeilu mahdollisuudet käytännössä niin vähäisiltä, että kokeilu maksaa aina sen min.3000e. :)

15. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Pojalla on Sony ja käyttelee siinä joskus minun k-bajonettisia objektiiveja Novoflexin adapterilla. Sillä tavalla niiden käyttö on helpohkoa, että aukkokierättömättömissäkin objektiiveissa aukkoa voi säätää adapterilla. Tarkennusalue näkyy evf:ssä. Adapterin tilasin aikoinaan suoraan Novoflexilta. Taisi tulla ainakin silloin halvimmaksi tilata suoraan sieltä.

Itse käytän pääosin K1. Tarkennus tavallaan hitaampaa (vs. Sony) ja vain keskimmäinen tarkennuspiste toimii, tai siitä pitää katsoa tarkennuspiste. Itselleni tuo ei niin iso ongelma ole kuin lähinnä jalustalla kuvatessa. Ja eihän se tarkennus tietysti niin nopeaa ole muutenkaan kuin af-laseissa.

16. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Mietin tossa, että oliskohan Pentax K3iii tämän ajan paras aps-c kennokoon yleiskamera, siis kamera jolla selviää kaikissa kuvaustilanteissa riittävän hyvin, ja jota ”parempaa” ei kuvaaja juurikaan tarvitse? Ainakin se on paras niistä kroppikennoisista kameroista, joilla olen kuvannut.

17. keegan

keegan Well-Known Member

7 809
    849
    113
    Aikanani olin saman ongelman edessä. Koska Pentaxin FF-runko vain viipyi ja viipyi ostin Nikonin täyskennoisen (jos tarjolla tuolloin olisi ollut Pentaxin FF-runko, olisin ilman muuta sen ostanut) ja aloin sen ympärille rakentaa digijärjestelmää. Käsiin jäi sitten aika paljon K-bajonettirunkoja (ja tietysti myös Spotmatic) ja niihin lasitavaraa. En hennonut niitä myydä, tuolloin ei niistä olisi juuri portsarirahoja enempää saanut (nythän tilanne on toinen). Jätin ne filmikamoiksi (tosin Nikonillekin on kertynyt myös filmikamaa), K-bajonetille on ihan hyvää ja vielä toistaiseksi varsin edullista lasitavaraa M42-laseista puhumattakaan. Ja esimerkiksi KX ja K2 rungot sieltä 1970-luvun puolivälistä ovat aivan mainioita kameroita eikä netin hipsterilauma ole vielä aivan kohtuuttomasti niiden hintoja nostanut. Sinullahan tilanne on nyt sikäli toinen, että Pentaxilla on nyt tarjolla FF-digirunko....

Viimeksi muokattu: 7 Elokuu 2021
    hiltieetu tykkää tästä.
  18. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Tuli mieleen jäsen m-kooteeveen Merenrataa postauksesta, että viime päivinä on kameran ja objektiivin sääsuojauksella ollut kovasti käyttöä ja merkitystä. Tästä olosuhteet vain kovenevat, kun mennään kohti talvea.

Sääsuojauksesta huolimatta mulla on jo kesäsateessa aina vähän epävarma olo, kun kuvaan peilittömällä kalustolla, jopa nykyisin käyttämilläni Nikonin tässäkin suhteessa erinomaisilla Z runkoilla ja Z objektiiveilla.

Pentax K3iii on eri maata. Runko on rakenteeltaan niin luja ja erinomaisesti sadesuojattu, tiivistetty akkukoteloa myöten, että sen ja Pentaxin sääsuojatun WR tai *star objektiivin voi mennä levollisin mielin keliin kuin keliin. Ja näinhän valmistaja lupaakin ja myös testit todistavat. Taitaa olla markkinoiden paras kamera tässä suhteessa mukaanlukien Canonin ja Nikonin ns ykkössarjan mallit, ainakin ne joilla olen kuvannut (C 1mkiii, mkiv, 1DX, N D4s, N D5).

saloma-3 tykkää tästä.
  19. RB

RB Well-Known Member

8 392
    617
    113
    Itte ostin Canonin 20D:n vuonna 2004. Ihan ensimmäisellä kuvauskeikalla sai vettä niskaansa niin että lakkas toimimasta, nappasin vahnan D-satku Nikonin autosta ja hoidin homman loppuun.
    Sen jälkeen 20D on toiminut ilman pienintäkään toimintahäiriötä, akkukahvaa lukuunottamatta. ja toimii edelleen jos tarvetta ilmenee.