Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Studiosalamat haussa

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana notko, 28 Maaliskuu 2015.

  1. notko

    notko

    2
    0
    1
    Pari vuotta on käytössä olleet 2 x Nissin Di866MK2 + Yongnuo YN-622-TX / YN-622N.
    Nyt pitäisi päästä valaisussa eteenpäin, ja kiikarissa isommat studiolamput. Kaipailenkin käyttökokemuksia ja vinkkejä studiosalamoista hintaluokassa +-500€/kpl.

    Erityisesti kiinnostaisi laaja tehonsäätömahdollisuus alaspäin, sillä kuvaustilat ovat välillä myös hyvin pienet. Kiinnostaisi myös tietää, voiko noita Yongnuoja käyttää minkään salaman tehonsäätöön kuten Nissineissä, vai toimiiko vain laukaisuun isommissa lampuissa. Jos hankintalistalle tulee myös uudet triggerit, vaikuttaa se myös valojen budjettiin.

    Tähänastiset postaukset aiheesta näyttävätusein menneen jonkun pienen hienosäädön hieromiselle, toisottavasti ei tällä kertaa :)
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Vs: Studiosalamat haussa

    Itse tein jokunen vuosi sitten valinnan ja ostin  Elinchrome Style RX 300 salamoita. Niitä on kyt 5 kpl.kpl. Niissä on suurempi tehonsäätövara kuin  D-Litessä ja BRX:ssä. Ja onpahan ne paremmin tehtykin.

    Tietysti nyt parasta Elinkalta:
    http://www.elinchrom.com/compacts/elc.html
    Niitä varmaan nyt ostaisin.
     
  3. asystem

    asystem Member

    123
    0
    16
    Vs: Studiosalamat haussa

    Vähän samankaltaisen asian kanssa tässä itsekin nyt painin.

    Tarve olisi saada (studio)valaisimet, joissa riittäisi hönkää myös tulevaisuuteen, mutta toisaalta haluaisin niiden olevan kätevästi mukana kulkevat.

    Nyt käytössä on 3 kpl Yongnuon 560IV välkkyjä ja ohjain, mutta ei kovin kummoinen softbox tarvitse olla, niin loppuu teho kesken.

    Godoxin mallistossa on kyllä kieltämättä kätevän tuntuinen Wistro AD180 sekä AD360, joissa riittäisi teho ja säätömahdollisuudet, ainoastaan mallivalo puuttuu jonka haluaisin.

    Jos jollain viisaalla on hyviä ideoita, niin minä otan niitä myös ilomielin vastaan.

    Budjetti minulla on noin 1500 euroa, jolla pitäisi saada 2 tai 3 valaisinta, mahdollisimman hyvä kirjo valonmuokkaimia, tukevat jalustat ja mukana kulkeva taustateline taustoineen. Tiedän, että ei mopolla moottoritielle, mutta jostain se on aloitettava.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Vs: Studiosalamat haussa

    Itsekin liputtaisin Elinchromen puolesta. Se on toimiva kokonaisuus, joka haukkuu hintansa. Lisäksi siihen löytyy tarvikeosia, jos haluaa ostaa kokeilua varten jonkin "ei-välittömään-tarpeeseen" tulevan muokkaimen tms.
     
  5. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Akullisena kannattaa katsastaa Godoxit. Siellä on 400 Ws joka on aika lähellä budjettiasi. Olen noita tosin vain testannut ja kuunnellut mielipiteitä, mutta pidän esim järkevämpänä kuin itsellä olevaa Profoton settiä.
     
  6. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Mulla oli kalliit henkselit, jotka möin pous. Nyt on ollut elincsn dliteä ja tyytyväinen olen ollut. Toimineet virheettömästi jo 8 vuotta. Elinchrom on kiva, kun löytyy valonmuokkaimia käytettynä järkihintaan
     
  7. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    DLiten ainoa heikkous on muovinen sateenvarjopidin. Niitä on hajoillut. Muuten kyllä pelittää.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 333
    3 000
    113
    Ostin joskus jostain poistomyynnistä Potkastudios-tarroilla varustettuja vanhoja salamalaitteita. Vanhoja siis, jostain 80-luvulta kai. 35 vuotta tai jotain. Toimivat edelleen kuin uutena.

    Tarkoitus on siis sanoa, että osta jotain laatukamaa. Voit käyttää niitä vielä vuonna 2055. Ne maksavat nyt, mutta ovat sitten olemassa. Unohda D-Litet, Youngnuot, Godoxit ymx rihkama ja hanki jotain kunnollista. Kamerat ja opiskat vanhenevat, niitä uusitaan, mutta valo on valoa. Se on aika vanhanaikaista.
     
    arthur ja niffe tykkäävät tästä.
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Niin no, tuotakin voi tarkastella useastakin näkökulmasta.

    Jos esim. Elinchrom:in Pro-mallin hinnalla saa kolme D-Lite:ä, niin sitten voi miettiä, käyttääkö tuota Pro-mallia esim. 30 vuotta vai ostaisiko 10 vuoden välein uuden D-Liten. Siis oletuksena, että se D-Lite hajoaa ennen Pro-mallia, mikä on pelkkä uskomus.

    Valo on kieltämättä ”vanhanaikaista”, mutta keinovalon tuottamisen menetelmät ovat kyllä aika paljon muuttuneet välillä alkuaikojen magnesiumjauheesta nykypäivän studiosalamalaitteisiin.

    Itse katsoisin asiaa lähinnä laitteiden ajatellun käytön kannalta. Jos laitteita tarvitaan säännölliseen ammattikäyttöön ja jos niitä asiakkaitakin on riittävästi noita laitteita maksamaan, niin sitten Pro-mallit.

    Satunnaiseen harrastekäyttöön valitsisin kyllä D-Lite:n.

    Tässä siis yksi näkemys monien muiden joukossa.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Riippuu käytöstä. Vanhemmat salamat ovat rakennettu tosiaan vähän pidemmälle elinkaarelle. Nykyisiin pieniin paketteihin on sullottu elektroniikkaa, joka jäähdyttämättömänä ei ole ikuista millään mittapuulla. Tarkoitan tällä Godoxeja. D-Liten ongelma on lähinnä siinä, että jotain koulukuvausta tehtäessä sen lämpösuojat laukeilevat jatkuvasti ja kuvaus keskeytyy jatkuvasti minuutiksi pariksi. Pro-mallit latautuvat nopeammin ja lisäksi niissä ei noita elektroniikkaa tärvääviä lämpöongelmia ole. Godoxeissa on puolestaan mukavana seikkana liikuteltavuus ulkokäyttöön jne.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 333
    3 000
    113
    En ottaisi D-liteä yhtään mihinkään käyttöön... :) (Tämä siis tietysti yksi näkemys monien muiden joukossa.) Ei säätövaraa, ei tehoa, ei sisäänrakennettua triggeriä, surkeat säätimet - ja kaiken huipuksi Elinchromen surkeaakin surkeampi muokkainten kiinnitysmekanismi . (En oikein ymmärrä, miten sveitsiläinen insinööri on VOINUT suunnitella mokoman polkupyöränvanteen - ylivoimaisesti hankalakäyttöisin, mitä vastaan on tullut. Firman perustajahan toimi aiemmin Venezuelassa, ja toi sen virityksen varmaankin muuttokuormassa.) Varsinainen PITA koko hökötys. Mutta, valoahan niistä saa, ja kohtuuhalvalla. Muokkaimet käyvät oikeisiin salamalaitteisiinkin, joten eivät mene hukkaan sitten kun kumminkin ruokahalu kasvaa.
     
  12. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Hä?
    Onhan sisäänrakennettu trigferi, 5 aukon tehonsäätö, 100, 200 ja 400 tehoisia, säädin ja logiikka ihan jees...
    Todellisempia eroja kalliimpiin laitteisiin lienee se, että värilämpötila muuttuu tehoa säätäessä jne
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    D-Litesta on kaksi versiota. Toisessa on tunnisteen perässä kirjaimet "it", mikä tarkoittaa vastaanotinmallia. Bajonetin lukitusrenkaasta olen samaa mieltä varsinkin isompien softboxien kanssa. Se ei ole paras näkemäni. Eikä toiseksi paraskaan, mutta yleensä näitä käytetään muotokuvauksessa pienten varjojen kanssa, jolloin se ei ole big deal.
     
  14. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Se on totta. Ei kai dliteen suositellakaan isoja valonmuokkaimia käytettäviksi. Enemmän lienevät kaiken tarkoitettu harrastajille, jotka käyttävät niitä pari kertaa kuukaudessa. Jos on päivittäistä käyttöä, ilman muuta kannattaa laittaa lähemmäs tonni per salama.
    Jos itse aloittaisin alusta, ostaisin yhden hyvän salaman ja monipuolisen valonmuokkaimen. Enemmän keskittyisin valon rajaamiseen eli estäisin sen pääsyn sinne, minne valoa en haluaisi. Jos valonmuokkaimessa on hyvät ladonovet, se auttaa. Lisäksi ainakin kaksi jalustaa, joihin saa noin 100*120 cm kevyen pahvin tms.
    Niitä voi käyttää vv-suojana salamalta kameraan päin ja esim. taustasta blokata epähalutun valon pois.
     
    niffe tykkää tästä.
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Just näin. Eri tuotekategorioilla on eri kohderyhmät. D-Lite soveltuu esimerkiksi pienissä sisätiloissa satunnaiseen kuvaamiseen varjojen kanssa erinomaisesti ja siinä säästää sekä painossa, tilassa että riihikuivassa verrattuna pro-versioihin. D-Liten mukana tulee kätevä "putkikassi", johon menee kaksi lamppua ja siinä on olkahihna. Selkäreppuun molemmin puolin yksi kevytjalusta ja valokuvausiskuryhmä on valmis. Pro-lamput pakataan yleensä perässä vedettävään trolley-kassiin, johon toki menevät jalustatkin. Isot boksit vaativat suurempia tehoja, jolloin D-Lite ei ole ensisijainen vaihtoehto muutenkaan.
     
  16. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Juu ja on langaton ohjaus jolla voi säätää tehoa sekä ohjausvaloa päälle ja pois jne. Lisäksi nämä uudemmat D-Lite:t ovat yhteensopivia Elinchrom:in kivan valaistuksensuunnittelusoftan kanssa. Edellyttää kyllä koneen USB-porttiin kytkettävää palikkaa, mutta sillä voi sitten suoraan sieltä tietokoneen näytöltä säädellä yksittäisten salamayksiköiden tehoa, tehdä testiväläytyksiä yms.

    Itse olen ainakin ollut D-Lite laitteisiin tyytyväinen ja minulle kun valokuvaus aiheuttaa pelkkiä kuluja, mutta ei tuloja, niin siinäkin mielessä hinnan puolesta hyvä valinta.
     
    niffe tykkää tästä.
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    D-litessä lienee 4 aukon tehonsäätö. Elinka huijaa näissä ilmoituksissa yhdellä aukolla.
    Style RX-sarja on vanhemmista Elinkan kompakteista ainut joissa on 5 aukon säädöt.
    Näissä uudemmissa on aika hulvattomat säätövarat ja ominaisuudet muutenkin.
    Mulla on RX:ä pääasiassa käytössä...meteli on päätä huimaava kun viiden salaman puhaltimet pyörii aina. EL 500/250 salamoita on yleensä ainakin yksi avustamassa, niistä lähtee haju kun alkavat kuumentua...muuten ovat hiljaa.

    Elinkan kiinnitys on kehno, heleposti teltta putoaa irti pyöritettäessä vaikka lukitus olis ”kiinni”. Yleensä pyörittelenkin niitä vain yhteen suuntaan.

    Yks torellinen suunnittelumoka löytyy välähdyspäästä kun ruvetaan taiteilemaan. Elinkan välähdysputki on syvällä, se on telttojen soviteosien kuopassa, valo välähdysputkelta lähtee kunnolla vain eteenpäin kun soviteosien reunat on sivuilla. Kun käytetään telttaa ilman kankaita niin valonjakautuminen on kaikkea muuta kuin hyvä.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Mulla on pari Dörrin strippiä. Halvalla ei saa hyvää.
    Eivät mahdu RX:ään kiinni jos ei sahaa salaman lukitusrenkaista paloja pois.
    HajotinKangas on huono kun tulee teltan reunojen yli. Kun teltta on lähellä taustaa mallia kohti korkovalona, hajotinkankaasta vuotaa valoa taustaan.