Itse säilytän "uusia" ja wanhoja käyttämättömiä filmejä pakasteessa. Kuvatut filmit pyrin kehityttämään viikon sisällä. Wanhat filmit, joissa päiväys on jo mennyt ohi jo aikoja sitten, vien kehitykseen samana päivänä, jolloin viimeinen ruutu on kuvattu. Mitä mieltä olette näistä menetelmistäni?
Hivenen jopa ylivarovaista tuo kuvatun filmin käsittely, mutta kyllä ne pakastimessa mullakin ylimääräiset lojuu. Kameralaukussa on OK määrä filmiä, eli ei heti tarvi pakastinta aukoa sen takia. Muistaa vaan, ettei jätä filkkaa kesäsellä kojelaudalle tuulilasintaa, niin nooo problem.
Ehkä minunkin mielestä pikkuisen ylivarovaisuutta. Minulla säilytys on tämmöistä ja tuommoista "käsivaraston" osalta, loput täyttävät suurimman osan -32 asteen lukemissa pyörivästä jääkaapin pakastelokerosta Kamerarepussa on aina muutama rulla ja onhan 5 filmiperääkin jatkuvasti ladattuina. Siihen nähden ehkä minäkin sorrun ylivarovaisuuteen pitämällä normaalia kuvaus-varastoa pienessä muovipussissa joka on jääkaapissa jollen pariin päivään ole lähdössä kuvaamaan.. Kuvatut, kehitystä odottelevat MV-filmit minulla on jääkaapissa. Tälläkin hetkellä noin 10 rullan jono odottaa käsittelyä.
Jääkaappi/pakaste säilytyksessä kannattaisi laittaa varmuuden vuoksi silicageeliä mukaan imemään kosteutta - ainakin pidempiaikaisessa säilytyksessä. Tuttu on laboratoriohommissa töissä ja kuulemma erinäiset jutut keräävät kosteutta vaikka olisivatkin kunnolla jäässä...alle -60 asteen pakkasissakin. Itse olen onneksi suhteilla saanut ison säkillisen silicageelipusseja ja kaikki laatikot ja pussit missä on filmejä ovat tuupaten täynnä sitä geeliraetta... Niin, eri asia on tarviiko sitä kostetutta imeä, mutta sitä kosteutta kyllä siellä ainakin on... Niin, omat filmit ovat kaksinkertaisissa muovipusseissa (silicageeliä mukana) ja kaikki joissa on päivämäärä mennyt umpeen / umpeutuu "lähiaikoina" ovat pakasteessa (-20 astetta). Jääkaapin pikkupakastimessa parikymmentä rullaa sekalaista filmiä ja jotain käyttöfilmiä minigrip pussissa jääkaapin hyllyllä.
Löysin pakastimesta Fujin Provia 100 rullafilmiä,joiden paketeissa oli päivämäärä 1998/1.Diafilmi oli lähes kahdeksan vuotta yli-ikäistä. Filmit kehittänyt liikkeen kokenut työntekijä ei pystynyt erottamaan kuvista oliko filmi tuoretta vai yli-ikäistä. Säilytän kaiken filmin pakastimessa (n.-20 astetta) ja laitan sieltä suoraan kameraan kuvaamaan lähtiessä. Ongelmia ei ole ollut filmin suhteen.
Annatko filmin lämmetä ennen kameraan laittamista? Itse annan filmin lämmetä filmipurkissaan noin tunnin, ennen filmipurkin avaamista ja filmin sieltä ottamista, ladattavaksi kameraan.
Minulla odotteli eräät kuvatut mustavalkolaakafilmit 8 kuukautta ennenkuin huvitti kehittää ne. En muista säilytinkö kylmässä. Onnistuivat ihan ok. Yleensä sanotaan, että filmit pitäisi kehittää niin pian kuin mahdollista heti kuvaamisen jälkeen. Minulla on vieläkin jossain kuvaamatonta -96 vanhentunutta NPS -laakaa, joissa kuvan reunat kellastuvat oudolla tavalla. Liekö jokin kosminen säteily vaikuttanut kuvapaketteihin sieltä filmin reunoista käsin. Ne filmithän ovat paketissa tiivisti toisiaan vasten, ja reunoilta päin pukkaa värivirhettä. Ihan jees efekti sekin.
Ihan jees efekti, kunhan sen tietää jo kuvatessaan =) On nimittäin ikävä yllätys, jos olet ottanut ruudun täydeltä jonkun oikein hermeettisen upean kuvan, esim. 'mato syö siiliä, kotkan kaarrellessa haaskalintuna taustalla'- otoksen, tiedät sen olevan just nyt ja justiinsa siinä.
Normaalisti on tullut ihan vaan muutama rulla ostettua, eli ihan kameralaukussa korkeintaan kuukauden ostamisesta eteenpäin. Nyt kävin kuitenkin vähän hamstraamassa, 15 rullaa Agfa RSX:ää ja 10 rullaa Optima Prestigeä, kun ei tiedä kauanko sitä enää saa. Laitoin pakastimeen, pari rullaa laitoin kameralaukkuun kun menevät tämän ja ensi viikon aikana. Fujin Astiaa, Proviaa ja Velviaa pitää kokeilla ennen kuin Agfat loppuvat, värinegafilmien kanssa en vielä ole varma. Fujiin varmaan menee sielläkin, en ole vielä päättänyt varmaksi asti. Ainakin diafilmeistä Fujin Sensiaa tulee silloin tällöin ostettua, täällä kun on tuo parempien diafilmien valikoima aikalailla eioo jos ei RSX:ää laskettu. Ihan OK filkkaa, ja kehitys sisältyy hintaan. Monesti on ollut useampia rullia mukana kun on vaikkapa reissukuvia otettu, ihan hyvin pärjäilee... Mutta kokeillaan noita Fujin parempia diafilmejä, ja mietitään sitten että mitä pitää kinuta hankkimaan tännekin myyntiin. Sen verran maksaa tuo hamstraaminen silti, ettei oikein nappaa. Äitikään ei tykännyt kun joulun alla täytin pakastinta... Kuvatut filmit tulee vietyä aikalailla kerran viikossa kehitykseen, riippuen vähän siitä paljonko on tullut kameran kanssa pyörittyä. Nyt on jotakin Agfan oikeinhalpaa 200 värinegafilmiä kamerassa, oli pakko ostaa K-kaupasta kun pihalla oli vanha Trabantti ja halusin siitä kuvan, mutta filmi oli loppu eikä mukana ollut. Jopa Agfan Vistat olivat niin järjettömän hintaisia etten raaskinut ostaa... Taidan tänään viedä jokusen värinegafilmin kehitykseen tunniksi, kymppikuvia kuitenkin vain tulossa. Diaa ajattelin lähettää ensi kerralla sinne JP-fotolle, kun on täällä netissä niin kehuskeltu. Kokeillaan, kokeillaan...
Ostan filmiä yleensä varastoon 6kk erän kerrallaan joten filmi ei pääse koskaan vanhenemaan ja varsinkin prässätessä filmin tulisi olla mahdollisimman tuoretta, varjodetaljit ovat aina paremmat tuoreella kuin vanhentuneella filmillä, filmiin kun tulee aina lisää pohjahuntua vanhetessaan, joka syö kontrastia. Normaaliolosuhteissa kun kuvaa niin harvoin sillä on merkitystä, mutta prässäyksiin ainakin käytän tuoretta tavaraa.
Jep kokeiluun menee JP meikäläiselläkin alkuviikosta, mutta aika vakuuttavasti osasi omaansa kehua puhelimessa =) No sittenhän nähdään, onko sanoille katteita.
mulla on mustavalkofilkka jääkaapin lokerossa. ei ne huonoksi ole menneet. eikä mustavalkofilmi muutenkaan helposti vanhene. kerran tosin ostin ammattikuvasta vanhaa t400CN ja ihan paskaa jälkeä tuli... enempi kyllä näytti siltä että litkut olisi olleet liika kuumia, tiedä sitten noista.
Itse säilytän pakastimessa sellaisessa tyhjässä karkkilaatikossa filmejä. Pakastin on täysillä koska sähkö kuuluu vuokraan täälä opiskelijaluukussa. Reissuun lähtiessä isken edellis iltana tarvitsemani filmit jääkaappiin josta ne sitten aamulla laitan kameralaukkuu/rinkkaan. Kuvatutu filmit on tilanteesta riippuen joko viikkoja rinkassa ja sivistyksessä jääkaapissa odottomassa sitä, että kerkeen kehittämään ne. Filmit ei yleinsä pitkään viihdy pakastimessani koska koskaan ei ole rahaa ostaa kovin montaa rullaa.
Minäkin ostin ammattikuvasta Mutta neopan 400:sta.. "vanhentunutta".. 20 rullaa. Jäljestäpä en sano mittään kun en siittä mittään tiijä.. pari rullaa olen kuvannut ja... noh - ekan prässäsin 800:n, toisen 1600:n.. negatiiveilta ne näyttää. Pakkasessa ja jääkaapissa niitä nyt lojuu, muttei varmaan kovin kauaa. Ärsyttävintä tässä "mv-projektissa" on se, että etsii aina ajatuksissaan digijärkkäristä filminsiirtovipua ja sitten kun ampuu kinarilla, niin tuijottelee ihan pöljänä sitä takakantta että "millanen tuli?!"