Etsiskelin tuossa sopivaa jalustaa itselleni, budjetti olisi kutakuinkin alle 150 euroa. Kuulapää minulla jo on, kiinasta ostettu melko laadukkaan oloinen ilman pikakiinnitystä. Tarvitsen vain jalustan. Haluaisin jalustaani niitä "innovatiivisia" ominaisuuksia joita 30 euron halpisjalustassani ei ole. Silmiini pisti Manfrotton jalustat Manfrotto 190 XPRO B ja Manfrotto 055 XPRO B. Hintaero näillä kahdella vain 20 euroa, mikä ei tässä hintaluokassa tunnu mitenkään. Edullisempi jalusta on hieman matalampi, mutta onko näissä muita eroja? Kumpi on parempi? Kamera on nikon d5000 ja kuvaan monipuolisesti luonnossa ja "kotistudiossa".
Vs: Manfrotton jalustat - kumpi? 055 on parempi. Painavampi - tietysti, mutta korkeampi ja tukevampi.
Vs: Manfrotton jalustat - kumpi? Eli taitaa olla niin että Manfrotto 055 on paras tohon hintaan? Laitanko tilaukseen?
Vs: Manfrotton jalustat - kumpi? Samaan hintaan minua kiinnostaisi Berlebach. Vaan 055 80-luvun lopun versiona on tuttu. Ihan kelpo työkalu, vaan puujalusta vaimentanee sulkimen, peilin tai muun aiheuttamaa värähtelyä paremmin.
Vs: Manfrotton jalustat - kumpi? Kerettiläinen ehdotus, mutta suosittelen 190:stä tuolla kalustolla. Tukevuusero on olematon, painossa sensijaan on eroa. Ja kuljetuskoossa. 190:n ainoa miinus tulee siinä vaiheessa kun pitää kuvata tosiaan korkeammalta. Mutta kuinka yleinen ko. tilanne on? (omistan molemmista jalustoista sen perus-pro -mallin...)
Vs: Manfrotton jalustat - kumpi? Vertailin noita kahta kanssa kaupassa ja valitsin painon puolesta pienemmän 190 xprob:n. Mun mielestä tukevuus on ihan riittävä normaalikalustolle, varsinkin jos harrastaa maisemakuvausta eikä tarvi niitä isoimpia teleputkia. Tuossakin 190- sarjassa on ihan tarpeeksi kantamista, ei sitäkään aina viitsi mukaan ottaa, joten mitä vähemmän painoa sen parempi. Maksimikorkeus saattaa kai tulla jollekin ongelmaksi, mutta sanoisin että alle 180 cm pitkä kuvaaja pärjää luultavasti ihan hyvin tuolla pienemmälläkin mallilla.