Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pentax KP tulossa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 25 Tammikuu 2017.

    Tässä on jotain mielenkiintoista. "Huhuttu" ominaisuusluoettelo sisältää muutaman mielenkiintoisen ja ilmeisen kilpailukykyisen ominaisuuden.
    Minä kun tykkään näistä tuoreemmista kroppikennoisista, tulee KP tarjoamaan hinon lisän siihen joukkoon.

    Henkilökohtaisella tasolla suurinta plussaa ovat ovat merkitty lihavoinnilla.

    - New generation, low-pass-filter-free, 24.32 Mpix APS-C CMOS sensor
    - Low-pass selector
    - 'PRIME IV' image processing engine with image accelerator unit
    - 5-axis 'SR II' in-body image stabilisation (5-stop correction)
    - 27-point 'SAFOX 11' autofocus system (25 cross-type)
    - High resolution RGB sensor of about 86,000 pixels
    - Sensitivity: ISO 100-819,200
    - Continuous drive: 7 fps (JPEG: up to 28 frames; RAW: up to 8 frames; RAW +: up to 7 frames)
    - Maximum shutter speed: 1/6,000s (mechanical shutter), 1/24,000s (electronic shutter)
    - Dust-proof and drip-proof casing with 67 seals; cold resistance up to minus 10℃
    - Pixel Shift
    - Optical viewfinder with approx. 100% coverage and approx. 0,95x magnification
    - 3-inch 921,000 dots vertical tilting LCD screen
    - Full HD video, 4K interval video
    - Dust Removal II
    - Motion bracket, depth-of-field bracketing function
    - Built-in Wi-Fi (IEEE 802.11b/g/n)
    - Compatible with 'O-GPS-1' GPS unit (sold separately)
    - Storage media: SD / SDHC / SDXC cards (compatible with UHS-I standard)
    - Battery: D-LI109
    - D-LI109 and D-LI90P available for battery grip D-BG7
    - Dimensions: 131.5 x 101 x 76mm
    - Weight: 643g (body only), 703g (including battery and memory card)
    - Color: Black / Silver
    - Expected release date: February 23rd, 2017

    http://www.pentaxforums.com/forums/16-pentax-news-rumors/338758-pentax-kp-specifications.html#ixzz4WnXozpA2

    Valokuvia:

    http://pentaxrumors.com/2017/01/24/more-pentax-kp-pictures/
     
  1. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Onpa mielenkiintoista. Minulla on Pentax K-x ja K-50, joka on kylläkin enemmän lasten käytössä. Olen miettinyt itse toisen K-50:n tai K-S2:n hankkimista (tai mahdollisesti K-3). Onneksi seuraavat isommat reissut ovat tulossa vasta keväämmällä joten voi rauhassa katsoa tämän hintatason, tai ainakin toivoa että se painaisi K-50:n ja K-S2:n hinnat alas. K-S2:ssa arveluttaa se taittuva linssi, mutta muuten näissä Pentaxeissa on kyllä rahalle vastinetta. Kovin monta oikeasti märkää retkipäivää vuodessa ei ole, mutta silloin aina kiittelee sitä että on yksi asia vähemmän huolehdittavana kun kamerassa on sääsuojaus.
     
  2. Tuli jo.... :)

    https://www.dpreview.com/news/0516825567/ricoh-announces-pentax-kp-with-new-shake-reduction-system-and-24mp-sensor
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Haaveilin K-70 rungosta, nyt taisi haaveet siirtyä vaan kauemmaksi ;)
     
  4. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Onkohan Pentaxilla myyjää Suomessa? Olen ostanut kaikki Pentaxit ulkomailta ja ihmetellyt miten tuntematon merkki on Suomessa. Joskus olen marketissa hypistellyt Canonin saman hintaluokan kameroita ja jonkun kuvankin ottanut Canonin kameralla ja aina kun kamera alkaa vastata esim. K-50:stä tuntumalta niin hintalapussa on jotakin ihan muuta kuin K-50 aikanaan maksoi. Kummallista ettei esim. verkkokauppa.comin kannattaisi pitää Pentaxin kuluttajalaitteita valikoimissa.
     
  5. Mielestäni Verkkokaupassa on ollut ja on Pentaxin kameroita (aiankin joitain malleja). Esim.:

    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/9096/gsdqd/PENTAX-K-1-jarjestelmakamera-runko

    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5633/fsqhd/Pentax-K-3-II-jarjestelmakamera-runko

    https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/4866c/Pentax-K-DA


    x
     
  6. ppohja

    ppohja Active Member

    504
    34
    28
    Minusta tuon kameran tärkein ominaisuus on tuo freesattu ulkonäkö.

    Topshot myy Pentaxia, business as usual.
     
  7. PePe

    PePe Member

    178
    2
    18
    Pentaxin jälleenmyyjäverkko on toki harvempi kuin isoilla merkeillä, mutta onhan noita. Paikkakuntakohtainen tilanne vaihtelee. Ihmetyttää kyllä että maahantuoja ei vieläkään ole saanut järjestettyä jälleenmyyjää esimerkiksi Tampereelle. Jälleenmyyjäluettelo löytyy osoitteesta http://www.ricoh-imaging.fi/fi/jalleenmyyja.html
     
  8. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Monella tapaa nuo lihavoimasi on olleet jo K5 (tai K5 II) lähtien (jo lähes) arkipäivää penassa. Edelleen kannattaa kuitenkin vertailla. Kaikki ei sovi kaikille, ja prosessorin teholla/nopeudella on kuitenkin se merkittävin rooli (omasta mielestäni). Ja jos keskitytään johonkin asiaan, niin kyllä se melkein näkyy kaikissa muissakin asioissa. Sanoisin, että Pentax ei ole ns. nykyajan kamera. Mutta jollekin sopii, toiselle ei.

    Mitä noihin jälleenmyyjiin tulee. Verkkokaupasta saa lähes mitä haluaa, jos ei niin "tilataan". Suomessa on myös paljon ns. kivijalkakauppoja edelleen, jotka ainakin tilaa penaa, jos varastossa ei ole.

    Tämä ei ole mikään mainos, mutta kehotan itse monea aloittelevaa kuvaajaa katsomaan penan järjestelmää.
     
  9. Myönnän huokeasti etten ymmärtänyt ajatustasi siitä, etteikö tuo olisi tämän päivän kamera siinä missä moni muukin.
    Mikä mielestäsi tekee siitä eilisen tai ehkä tulevaisuuden ;) kameran?
     
  10. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Kyllä kuluttajilla on mielessä valinta Canon tai Nikon. En halua kumpaakaan merkkiä moittia, koska tekevät kyllä kehitystyötä oikein ansiokkaasti.

    Pentaxin halvemmissa malleissa tosin on käsittääkseni enemmän ns. "perussäätö" mahdollisuuksia. Lähinnä valotukseen liittyen. Ja toisaalta hitaus ei ole mitenkään hyve tänä päivänä. Omasta mielestäni ihan ymmärrettävää. Mielestäni Pentax ei mitenkään sovellu henkilölle, joka vaihtaa kännykkää puolen vuoden välein. Tämä vaikka lainaumerkeissä. Vaikea vain selittää.

    Täysin tyhjästä aloittavalle pena on paras järjestelmä. Näin se vain on. Hemmetin hienosti piirtäviä 28 mm kakkuloita saa ilmaiseksi. Tämän päivän kameroissa Pentax tarjoaa normikuluttajalle sitä, mitä N/C ammattilaiselle. Sitä tarkoitan. En voi kuitenkaan suositella noin vain.
     
  11. Jaa. Itse edustan hieman toisenlaista laitekuvaa.
    On tehtäviä, joissa esim. tarkennuksen nopeus, seuranta ja tasainen valotus ovat ensisijaisia.
    Mulla ei ole mitään syytä uskoa, etteikö Pentax(kin) selviytyisi noista asioista.

    Toisaalta tämä mallihan on tarkoiotettu ns.harrastelijoile tai muuten suunnilleen budjettikalustolla työskenteleville.
    En ole löytänyt yhtään teknistä kohtaa, miksi ko. laite ei synnyttäisi yhtä käyttökelpoista tiedostoa kuin CA/Ni-mallit samassa kategoriassa.
    Jo toki Nikonin D500 odottaa kilpailijaansa myös Pentaxilta ja lienee se saakin sen ennen kesää - mutta kuitenkin.

    Itse uskon enemmän kuvaajan kokemukseen eri lajeissa ja taitoihin enemmän kuin mitä kameran etuseinässä lukee.
     
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Tietenkin noilla on merkitystä, mutta kyllä se, mitä siinä kameran etuseinässä lukee tahtoo välillisesti ratkaista sen, mitkä ja millaiset objektiivit siihen nimenomaiseen kameraan natiivisti sopii. Sillä taas sitten tahtoo olla vaikutusta millaisia kuvia lopulta syntyy. Ja en siis mitenkään halua väheksyä kuvaajan osuutta ja niin kuin todettu kaikilla nykypäivän kameroilla saa kohtuullisia kuvia toki. Totean vain, että kamerarunko on kuvanottojärjestelmän osa, eikä edes tärkein osa, ja se järjestelmä kokonaisuudessaan ratkaisee kamerankin soveltuvuuden käyttöönsä ja sitä kautta sen aseman markkinoilla.
     
  13. Olli: Mitä ominaisuuksia tuota Pentaxista puuttuu verrattaessa vaikkapa Canonin tai Nikonin vastaavan hintaluokan APS-C - runkoon? Eikös tuosta löydy jotain sellaistakin, mitä kilpailijoilla ei ole?

    PS.
    Olen itse ollut tekemässä osaltani Canonin nousua Nikonin rinnalle ja ohi, eikä silloinkaan keskuteltu siitä onko joku "parempi" kuin toinen, vaan liiketaloudellisten seikkojen valossa, kuka pystyy palvelemaan mm. lehtitaloja paremmin huollon ja varaosien saatvauuden ja -kameroiden osalta = mihin tehdas satsaa enemmän.
    Ei silloin, eikä nytkään esim. harrastelijoiden kameroissa olisi ollut Pentaxilla sellaisia puutteita, jotka olisivat estänyt myyntiä - paitsi mainosbudjetit, jotka meillä Canonilla olivat sentään varsin "kohtuullisia" ;)


    Summa summarum:
    Ei nyt keksitä merkityksettömiä puutteita laitteista, vaan haetaan niitä jostain aivan muista syistä - ei kuvaan ottoon liittyyvistä laatukysymyksistä.
     
  14. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Varmaan siinä rungossa on kaikki olennainen, en mä sitä epäile, mutta sitähän mä tavallaan yritin sanoa, että siitä puuttuu (Canonin tai) Nikonin objektiivit, ja sen mukana todellisen menestyksen elementit.
     
  15. Hmmm. Siihen menee omat (eri vuosikymmeniltä), Tamronin huippu-uutuudet, Sigman ART-optiikat jne. Mitä puuttuu?.
     
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Jos on sitä mieltä, ettei mitään, niin ei mitään.

    Minulle natiivit huippuobjektiivit ovat/olivat järjestelmää valitessa merkittävä osa, vaikkei niitä omistaisikaan heti ne on mahdollista hankkia, hyvät objektiivit kestävät sitten käytössä vuosikymmeniä. Joku taas valitsee järjestelmän pariksi vuodeksi käyttöön tulevan rungon perusteella. Tietenkään kamera ja pari optiikkaa ei ole ongelma vaihtaa parin vuoden välein, kokonainen järjestelmä kaksinumeroisine objektiivimäärineen ja useine runkoinen alkaa olla eri luokan kysymys.
     
  17. Toiseen asiaan ko. rungon osalta:

    "(...) So I guess you can see why we're excited here at IR. Perhaps more than anything else in a camera, what we want most is great image quality, especially as ISO rises. The Pentax KP has now completed its first leg of the lab journey, and our signature First Shots are now ready for the super-curious as well as the casual observers. Has Ricoh struck paydirt with this small yet seemingly powerful APS-C DSLR?"

    http://www.imaging-resource.com/news/2017/02/10/pentax-kp-first-shots

    Aika tiukka mielipide. Ja miksipä ei APS-C -kennot kehittysi siinä missä 1" ja µ4/3 -kameroissa?
    Meillä CaNikonlandiassa useimmat kuvaajat ovat sitä ikäpolvea, jotka eivät muista Pentaxin markkinaosuuksia.
    Pienen maan valikoimat ovat pienempia kuin isommilla markkinoilla.
     
  18. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Nyt on tällainen KP ollut käytössä hetken. Ostin ensin K-3ii:n mutta minulle sattui maanantaikappale, liian paljon kaikkea sellaista vikaa jota ei kamerassa saa olla. (Liian usein piti irrottaa akku että sai kameran taas toimintaan - se ei oikeasti käy, jos kuvia otetaan hankalissa olosuhteissa esim. merivettä ilmassa ja/tai kiireellä). Nettifoorumeiden perusteella K-3ii:ssä on ollut paljon kaikenlaista ja tuntui että minun yksilööni sattui yksi kerrallaan samat ongelmat, Kieltäydyin ottamasta uutta samanlaista (sinänsä asiallinen tarjous myyjältä) ja vaadin rahoja takaisin. Luottamus tähän malliin meni totaalisesti. Koskaan ennen en ole joutunut minkään merkkistä kameraa resetoimaan toistuvasti akkua irrottamalla, jos Sigman DP1M:ää' ei lasketa. Sitäkin olen 3-4 vuoden aikana resetoinut ehkä 2-3 kertaa, kun K-3ii piti reseoita tämän tästä.

    Olen aina ostanut harmaatuojilta tai itse "harmaatuonut", nyt sitten nähdään jäänkö tappiolle tässä sopassa kun myyjä ei ole Pentaxin virallinen. Ilmeisesti takuu menee nyt myyjän piikkiin ja siksi pelkäänkin että rahan saaminen takaisin voi olla kiven takana.

    Harkinnan jälkeen hankin tilalle KP:n (muutama kuukausi sitten päädyin K-3ii:hin sisäänrakennetun GPS:n vuoksi ja sitähän ei KP:ssa ole). Ensi vaikutelmat KP:sta ovat hävyttömän positiiviset. Puskuri loppuu kyllä kesken ihan normaalikuvauksessa mutta GPS:n puuttumisen lisäksi muita haittapuolia ei ole vielä tullut vastaan, Ylimääräinen säätöpyörä, jossa voi pitää haarukoinnin yhden pyöräytyksen takana, ja nelisuuntasäätimen palaaminen K-50 kaltaiseksi (eli ISO ym siinä) on ehdottomasti plussaa. Kuvanlaadusta en pysty vielä sanomaan paljon mitään, mutta mielestäni se on parempi joskaan samanlaista hyppyä ei siinä ole K-3ii:seen verrattuna kuin oli K-50:stä K-3ii:seen. Pitää nähdä ensin erilaisia olosuhteita, ennen kuin pystyy sanomaan enempää.