Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pentax K20D+Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana kamis68, 20 Elokuu 2009.

  1. kamis68

    kamis68

    1
    0
    0
    Hei!

    Nyt tarvittaisiin hiukan apua asiantuntijoilta...Olen aloitteleva valokuvauksen harrastaja ja välineet on seuraavat:

    - runko Pentax K20D

    - objektiivit: Pentax smc PENTAX-DA 18mm-55mm F3.5-F5.6 ja Tamron AF70-300mm F/4-5.6 LD 1:2 Macro.

    Olen harrastanut sekalaista kuvaamista,mutta nyt minua on alkanut kiinnostaa enemmän tuo makrokuvaus ja sen harjoitteluun tuo Tamronin putki on ollutkin ihan ok.Perhosten ja kasvien kuvaus sillä vielä onnistuu jotenkin,mutta tuo tarkennusetäisyys (95cm) on liian pitkä pienten hyönteisten kuvaamiseen..Nyt olen etsimässä hieman valovoimaisempaa makroa lyhyemmällä min. tarkennusetäisyydella ja kiinnostaisi tuo Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro.Se kun on vielä suhtkoht kohtuuhintainen.Onko kenelläkään kokemuksia tästä K20D rungon kanssa?Sopiiko ns. sekalaiseen makroiluun?Vai onko parempia vaihtoehtoja?Tai varmaankin on,mutta jos puhutaan 400-500 €:n investoinnista.

    Myös halvempi  makroilu kiinnostaisi esim. loittorenkaiden tai lähilinssien kanssa.Löytyykö tähän hyviä vaihtoehtoja nykyisten linssien kanssa? Sopivuus riippuu ilmeisesti suodinkierteestä,vai kuinka?
    Kuvien laatuhan näillä on tietenkin huonompi kuin oikeilla makroputkilla otetuilla kuviilla,mutta tätä voisi ainakin kokeilla aika pienillä kustannuksilla....Eikö?

    Kiitokset hyvistä vastauksista jo etukäteen..!!
     
  2. Vs: Pentax K20D+Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro

    Minäkin olen aloitteleva valokuvauksen harrastaja, mutta olen käyttänyt aikanaan tuota K20D:tä (mainio kamera, muuten).Tamronin 90 on tuttu vain arvosteluista ja nettikommenteista, hyvänä lasina sitä pidetään. Itselläni oli silloin aikanaan Pentaxin 100/2.8 makro, jonka Af rutisi kuin sepelimylly mutta jälki oli erinomaista. Hankin kokemusta myös Sigman 105/2.8 makrosta, joka oli vielä Pentaxiakin parempi. Tuskin menee pahasti vikaan, vaikka noista kolmesta valitsisi minkä tahansa. Itse ottaisin ehkä Sigman, koska se on vielä vähän pidempi kuin Tamron, Pentax taas on selvästi muita kalliimpi. Sigma kannattaa ostaa kaupasta, josta sen saa 3 vuoden takuulla. Sigman back- tai frontfokusongelmista saa paljon lukea netistä, mutta itse en ole sellaisiin törmännyt vaikka olen omistanut toistakymmentä erilaista Sigman lasia. Ja, Pentaxissahan fokusta saa vähän säädettyä rungossa.

    Jari

    PS. Pentaxin kanssa käytin walkaroundlasina 35 Ltd makroa - todella loistava lasi mutta ötököiden kuvaamiseen tietysti vähän liian lyhyt.
     
  3. Vs: Pentax K20D+Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro

    Ja täälllä on kokemusta K20D ja juurikin tuo Tamron. Mainio lasi.