Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

PENTAX K200D HANKINNASSA

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana LeGuillotine, 3 Helmikuu 2009.

    Moi

    Olen hankkimassa ensimmäisen järkkärin ja olen päätynyt hankkimaan Pentaxin K200D mallin, mutta mikä paketti olisi järkevin?

    Pixmania tarjoaa seuraavia vaihtoehtoja:

    Paketti 1

    Runko
    SMC DA 18-55 F/3,5-5,6 AL
    SMC DA 50-200mm F/4-5,6 ED
    akkukahva
    laukku
    = 611e
    Tähän lisäksi Sigma EF-530 DG ST salama 136e

    yhteensä 747e

    Paketti 2

    runko
    SMC DA 18-55mm F/3,5-5,6 AL II
    SMC DA 55-300mm F/4-5,8 ED
    = 715e

    Vai pelkkä runko 440e + joku hyvä lasi?

    Budjetti on max 800e

    Kuvaan varmaan eniten ulkona maisemia ja "yksityiskohtia" vähän makrokuvausta ja sitten tytön jalka- ja koripallo pelejä.

    Pentaxin puolesta puhuu se rungon sääsuojaus ja tarkoituksena olisi hommata, kun saa budjetin kuntoon, Pentaxin DA* laseja.

    Kim

    Muitakin saa tarjota kunhan pysytään budjetissa.
     
  1. solisti

    solisti Member

    57
    0
    6
    Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Tässäpä jotain mietteitä, jos se avittaa.

    Jos erillistä salamaa et tarvitse, tuo kakkossetti lienee hieman parempi kuvanlaadultaan.

    Miten olisi Sigma 17-70, siinä on vähän paremmat makro-ominaisuudet kuin nuissa pentaxin laseissa sekä vähän parempi valovoima. Hyvä ja toimiva yleislasi jossa hyvä polttovälialue. Esim. tuolta: http://www.foto-palme.de/shop/product_info.php?products_id=19532&ean=

    Tuo lyhyempi tele taitaa sitten mahtua enää budjettiin. Hintaisekseen tuo DA50-200 on tosi hyvä objektiivi, mutta hintaakaan kun ei ole kuin reilu satanen ei se ehkä kaikkein kalleimmille vastuksille kaikessa pärjää ;). Itse olen sillä pärjäillyt.

    DA50-200 kanssa ovat monet käyttäneet "menestyksellä" ko. makroadapteria. Sillä tavoin pääsee jo todella lähelle. Raynox DCR-250 2.5x macro-objektiivi (52-67mm) - Digitarvike.fi Esimerkkejä löytyy esim. dpreviewin foorumilta.

    Kannattanee katsoa myös Sigman ja Tamronin 70-300mm zoomit.

    Koripalloon ovat varmaan aika pimeitä nuo molemmat telet, mutta valovoima maksaa.
     
  2. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Kiitokset vastauksesta

    Lueskelin juttuja tuosta Pixmaniasta ja ei oikein luotettavalta vaikuta.

    Taidan kasailla paketin jostain Suomalaisesta kaupasta... ellen sitten peräti paikallisesta (Kotka) kunhan saan sieltä tarjouksen.

    Kim

    Kellään kokemuksia Maitolaiturista tai cyberphotosta?
     
  3. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Hitto mut olit nopea muokkaamaan

    Pixmaniasta olen tilannut digivideokameran yms.
    Cyberphotosta olen ostanut rungon, jalustan, kuulapään (huom! jalustapaketin rahti oli  4,95€ ja se tuli ruotsista matkahuollolla, lisäksi on  mahdollisuus maksaa laskulla tai osamaksulla, riippuen tietysti luottotiedoista)
    Maitolaiturista olen tilannut repun ja laukun jne.

    Kaikissa on ollut ihan ok palvelu.
    Mielestäni parhaiten "palvelee" cyberphoto

    Monet verkkokaupat ovat mahdollistaneet "tinkaamisen" tyyliin:
    Lisää tilauksesi kohtaan lisätietoja että kyseessä on tarjouspyyntö.
    Tätä mahdollisuutta olen käyttänyt mm. tietokoneen osien kanssa j aon pelittänyt ihan hyvin.
     
  4. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Noista en osaa sanoa, mutta Telefoto & verkkokauppa.com on ainakin toimivia + hinnoiltaan kilpailukykyisiä.

    [tt]<mainos>[/tt]
    <SIZE size="80"]..jos kittilinssin sijaan kiinnostaa parempi valovoima eikä käytetty lasitavara "pelota", niin mulla on lähes vailla käyttöä (myytävänä) 1.5 vuotias Sigman 18-50mm F2.8 macro K-bajonetilla. Profiilista löytyy yhteystiedot.</SIZE>
    [tt]</mainos>[/tt]
     
  5. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Kannattaa myös katsoa top shot, siellä jotain pentaxia tarjouksessa. Pentaxilla on kyllä hiivatin hyviä pannukakkuja, pikkasen kiinnostaisi itseäkin.
     
  6. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Salamasta kysymys

    Kun en harrasta niinkään muotokuvausta yms, niin selviänkö normaaleista sisäkuvaussessioista (synttärit yms) ihan sillä kiinteällä salamalla? Koriskenttää tai koulun juhlasalia kun ei taida valaista sillä minun mainitsemallani Sigmalla?

    Kim

    Ainahan varusteita saa myöhemmin lisää ;)
     
  7. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Synttäreistä varmasti selviät, mutta suoralla salamalla harvoin saa mukavaa jälkeä. Mainitsemasi Sigma (ja lähes kaikki muutkin erillissalamat) saa heijastettua katon tai seinän kautta jolloin valo on pehmeämpää. Koriskentälle salaman valo ei tosiaan riitä. Ellet sinne pelin keskelle meinaa mennä kuvailemaan ;)

    Ja valovoimainen optiikka on kova sana sisäkuvauksessa, voi selvitä jopa ilman salamaa...

    Mutta kuten sanoit, niin varusteita voi myöhemmin hankkia lisää sitä mukaa, kun taidot karttuu ja vähän hiffaa, että mitä tarvitsee...
     
  8. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Niin...

    Minulla on entuudestaan kultaiselta 80-luvulta peräisin oleva pentaxin lasi:

    SMC PENTAX-M ZOOM 1:2.8~4 40~80mm

    Lasi näyttäisi olevan täysin kunnossa, onko lasi (ollut) hyvä?

    Mitenkös tuo 1,5 croppi vaikuttaa jos tuon isken tulevan K200D:n nokalle.

    Kuinka onnistuu tarkennus kun ei taida löytyä valmiina leikkolasia?

    Tekeekö ko. lasilla mitään?

    Kiitoksia kun autatte miestä mäessä

    Kim
     
  9. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    En tunne/ole kokeillut mutta optisesti luultavasti ihan yhtä hyvä (ellei parempikin) kuin nuo uudetkin edulliset linssit. Valovoima ainakin siellä laajemmassa päässä parempi.

    Kuva-ala on kapeampi. Eli tämä on se ikuinen kroppikennokeskustelu: 40mm vastaa kroppikennoisessa 60mm ja 80mm vastaa 120mm. Sisäkuvauksessa turhan ahdas, mutta ulkona varmaan ihan kiva potretteihin tms..
    Ja Digissä tosiaan ei toimi AF + valotuksen mittaus pelkästään manuaalisesti keskeltä. Niin ja aukon säätö objektiivistä, ei rungosta..

    Ei ihan yhtä hyvin, kuin leikkolasilla mutta M-lasit väläyttää Pentaxin digeissä ainakin keskimmäistä tarkennuspistettä, kun fokus on kohdillaan.

    No miksikäs ei tekis. Varsinkin jos automatiikan puute ei ole este.
     
  10. Vielä kysymys

    Kun tuossa K200D:ssä on runko suojattu, mutta kitti-linssit ei ole, eikä ole varaa vielä ostaa DA* laseja niin...

    Onko mitää suojaa olemassa millä linssin saa suojattua, että se kestäisi sää olosuhteet?
    Olen nähnyt jossain jotain reppusuojasysteemejä, vaikutti hankalalta ja kalliilta.

    Entä kuinka nuo kamerat kestää pakkasta? Manuaalissa, jonka netistä latasin, löysin käyttö lämpötilaksi alimmillaan nolla astetta?


    Kim
     
  11. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Kyllä ne lasit kestää hieman kosteutta, eivät ne sokerista ole. Kaatosade on sitten toinen juttu.

    Ne lämpötilajutut on vain valmistaja omaa varmistelua...  kamera kestää pakkasta siinä missä kuvaajakin, ainakin Pentaxit. Akkuja on hyvä olla kovassa pakkasessa pari, toinen takin sisällä lämpimassä ja vaihto kun kymennyt hyytyy. Hyytynyt takin alle lämpimaan ja vot sillä taas kuvaa hetken päästä.  KYlmää kaeraa ei pidä tuoda suojaamatta sisälle, kosk se kerää kaiken kosteuden ilmasta ja on hetken kuluuta aivan märkä. Pitää sen kameran vaikka kameralaukussa ja antaa lämmetä siellä.
     
  12. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Olen erinäisillä linsseillä kuvaillut merelläkin myrskyssä eikä ole vielä ongelmia tullut sen suhteen, ihan rauhallisin mielin voit kuvata. Ihan turhasta hössötetään nykyään monesta asiasta. Eihän ennenkään kameraa roikotettu olalla ulkona -20°C vaan se oli laukussa tai takin sisällä, paristot voi pitää sisätaskussa ajoittain. Kyllä nuo kestää ihan normaalin käytön.
     
  13. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Kameraa kun joutuu budjetti syistä odottelemaan vielä tovin niin ehtii miettimään kaikkea turhaa ja tyhmääkin ;)

    Aiemmin olen jo maininnut mitä tulisin pääsääntöisesti kuvamaan, niin kannattaako hommata ennemmin yksi hyvä linssi rungon kaveriksi vaiko se kittilinssin II versio ja 50-200mm?

    Olen päätynyt siihen että jätän kahvan ja salaman hommaamatta ja hommaan repun kalustolle. Joka siis toivottavasti laajenee laadukkaasti.

    Sitten jossain puhuttiin ettei digi vehkeissä pitäisi käyttää uv-suodatinta linssin suojana, kun kennossa on jo uv-suojaus, vaan joku ihan suoja vaan??

    Kim
     
  14. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    No pelkkä protect-filter vain nokalle, K200D on hieno runko. Satsaa vaikka pariin hyvään putkeen rahat, vaikka jokin sigma 17-70/2.8-4 ja sitten yksi pitempi, paljon on kehuttu tuota Penan DA55-300.

    Edit#
    Niin ja kannattaa etsiä noita laseja vaikka ennemmin käytettynä.
     
  15. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Moi taas...

    Aika vankka käsitys on että TeleFotosta hankin seuraavan paketin:

    Tuplakitti          659
    -18-55 II
    -50-200

    Reppu                69
    -Kata DR-465

    Akkukahva          98

    Yhteensä          826

    Pitkään mietin että ottaisiko jonkun laadukkaamman lasin, mutta kun budjetti on rajallinen, ei kaikkea voi saada. Ja minun mielestäni pääsen varmaan tällä paketilla liikkeelle ihan hyvin.
    Tuo kahva ei ole pakollinen, pärjään varmaan vallan mainiosti ilmankin, joten sille sataselle voi keksiä muutakin käyttöä.
    Protectorit hommaan sitten varmaan jostakin paikallisesta.

    Ja sitten siitä minulla olevasta vanhasta lasista, sekun on kohtuu valovoimainen siellä leveässä päässä. Niin pystyykö sillä kuvaamaan koripalloa, koulujen saleissa? AF toki puuttuu, eli tarkennuksen nopeus on omissa käsissä.

    Kim
     
  16. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Sitten jos vielä laittaa reppuun silikageelipussin / pusseja jotka imevät mahdollisesti muodostuneen kosteuden, niin aina parempi.

    [mainos]
    Jahka ompelija saa pussukat valmiiksi, laitan niitä tänne myyntiin.
    5x5cm ja 10x10cm kokoisia pussukoita on neulonnassa puuvillakankaasta, joka kestää parhaiten uunissa kuivaamisen, silikan määrän ilmoitan sitten myynti ilmoituksessa (punnituksen jälkeen) [/mainos]
     
  17. Vs: PENTAX K200D TILATTU

    Nonnii

    Nyt se on tilattu:

    K200D + 18-55 II + 50-200
    Hoya DMC Protector Pro 1 Digital 2kpl
    Sandisk SDHC Extreme III 4Gb
    Kata DPS DR-465

    yhteensä 797 postikuluineen telefotosta.

    Halvemmallakin olisi jostain saattanut saada, mutta karsastan jotenkin ulkomaisia nettikauppoja jo mahdollisten takuu asioitten takia.
    Viimeistään ensiviikon perjantaina pitäis meikäläisen astua järkkäri maailmaan...
    Heti sitten viikonloppuna kamera joutuukin sitten tulikokeeseen, tytöllä on jalkapallomatsi... hämärässä hallissa :D
    Odotukset ei kyllä ole järin korkealla tuolla optiikalla, mutta katsotaan kuin meitin käy.
    Aikaisemmin kuvasin samaisessa hallissa siskon Canon 400D:llä, ja vähänkin jos yritti nopeammalla suljinajalla jotain, saada niin kohina teki kuvista järjestään käyttökelvottomia. Canon oli varustettu sillä vanhemma kittiputkella.
    Nyt pääsee tekemään tiukan vertailun :D

    Ja jos mahdollisesti jotakuta kiinnostaa että miksi Pentax, kun samalla rahalla olisi muutakin saanut, ja halvemmallakin ja ehkä jopa parempaakin.
    Tämähän johtuu siitä, että ahkerasti nettiä selatessani kameraa valitessa alkoi karvani nousemaan pystyyn canonin ja nikonin kohdalla. Molemmat ovat ilmeisisti mainioita kameroita. Mutta mielikuva markkinointi kohdallani on kääntynyt päälaelleen. Toki asiaan vaikutti myös se, että minulla on se vanha pentaxin putki. Ja kyllä, kävin myös käpelöimässä kaikki kamerat läpi. Ja Pentax tuntui hyvältä.

    Nyt alkaisi sitten perehtyminen aukkojen ja muitten ihmeellisyyksien maailmaan. Nyt on tullut jo luettu kaiken maailman valokuvaus oppaat läpi, alkaa siis olla pienoinen käsitys asioista.

    Malttamattomin terveisin

    Kim

    Edit:

    Pirhana, eilen tavaraa oli tukkurin hyllyssä, en sitten tehnyt tilausta.
    Tänään tein tilauksen, Telefotosta soitettiin perään ja sanottiin että loppunut tukkurin varastosta :...(
    Ja ei juuri tietoa, että koska tulee lisää.
    Voi minua poloista...
     
  18. Verig

    Verig

    68
    0
    0
    Vs: PENTAX K200D TILATTU

    Vikaa on sitten myös kuvaajassa ja jälkikäsittelyssä. Jos ei alivalota pahasti niin kyllä 400D:n ISO 1600 on hyvinkin käyttökelpoinen. Muutenkin jos ei meinaa isoa printata niin ei se ole niin justiinsa. Nettikuvissa ja kymppikuvissa ei mitään kohinaa näy.
    Tulet kyllä pettymään Pentaxinkin kanssa, kittizoomin f5.6 ei vaan yksinkertaisesti riitä mihinkään sisällä edes 1600:lla. :(
     
  19. Vs: PENTAX K200D HANKINNASSA

    Moro

    Kyllä, kuvaajassa olikin suurin vika, ko. kuvaus keikka oli kolmas kerta järkkärin kanssa.
    Mutta kyllä sen canonin kittiputken syyksi voidaan laskea paljon. Sain kauniita ja hyviä kuvia sillä ISO1600 asetuksella, kunhan suljin aika oli riittävän pitkä. Mutta kuten sanoin, jos yritti vähänkään nopeammalla suljin ajalla, niin ei onnistunut. Ja kyllä, minulla oli aukko arvo mahdollisimman pienellä.
    En tule pettymään pentaxiin, koska en odota ihmeitä kittiputkilla. Tämänkin sanoin jo aikaisemminkin.

    Kim

    Edit

    Ja kyllä niistä canonin kuvista sai kelpaavia vääntämällä ne mustavalkoisiksi, nyt ne näyttää 1800-luvun sanomalehtikuvilta :D