Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

pentax k-m.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana pentax, 12 Elokuu 2009.

  1. pentax

    pentax

    46
    0
    0
    mulla on ollut tavallinen digikamera ennen. nyt ajattelin hankkia ensmäisen järkkärin. pudjetti on pieni , lisäksi ajattelin hankkia semmosen aloittelija mallin. tällästä oon mietttinyt. pentax k-m. siinä olis 18- 55 ja 50 - 200 putket. mitä mieltä ootte kamerasta. entäs noi putket pärjääkö niillä aluksi.
     
  2. pentax

    pentax

    46
    0
    0
    Vs: pentax k-m.

    niin pää tarkoitus olisi kuvata luontoa ja eläimiä , rakennuksia ,.y.m.s. ei niinkään ihmisiä.
     
  3. Antti M

    Antti M Member

    545
    18
    18
    Vs: pentax k-m.

    Varmaan ihan ok kamera ja noilla objektiiveilläkin pääsee oikein mukavasti kuvaamisen makuun. Tuo on aika pienikokoinen, joten kannattaa käydä kaupassa kokeilemassa sopiiko tuo omaan käteen.

    Jos ajatuksissa on myöhemmin päivittää noita objektiiveja parempiin, kannattaa tutustua tuohon Pentaxin objektiivivalikoimaan ja hintoihin myös tulevaisuutta silmällä pitäen. Esim telefoton tai cyberphoton sivuilta löytyy kattava valikoima hintoineen. Hinnat ovat nousseet aika huimasti eikä Pentax nykyään ole kilpailijoita edullisempi.

    Jos on tiukalla budjetilla liikkeellä, kannattaa mielestäni harkita myös käytettyä kameraa. Pari vuotta vanhalla digijärkkärillä saa käytännössä aivan yhtä hyviä kuvia kuin uudellakin, eikä häviä itse niin paljon jos myy sen myöhemmin eteenpäin.
     
  4. pentax

    pentax

    46
    0
    0
    Vs: pentax k-m.

    olis kiitollinen jos joku laittais jonkun linkin mistä sais tähän kameraaan suomen kielisen paperi ohjeen. ( kaveri aikoo kattoa jos se sais jostain ulkomaalaisesta verkkokaupasta sen kameran halvalla.)
     
  5. AkiMet

    AkiMet

    4
    0
    0
    Vs: pentax k-m.

    Moro! itselläni ei ole kokemusta tuosta Pentax-k-m mallista, mutta sen hyviä ominaisuuksia on kehitelty edelleen pentaxin uusimmassa lippulaivamallissa Pentax K-7 järkkärissä. K-m kulkee varmasti kehityksen kärjessä, sillä Pentaxilla on viime vuosina ollut kova tarve näyttää mihin se pystyy canon-nikon valtavirrassa - ja on siinä mielestäni onnistunutkin. Pentaxin etuna on vanhojen k-bajonettiobjektiivien yhteensopivuus, tosin niitä parhaita aika vähän liikenteessä Suomessa. Aloittelevalle kyllä löytyy myös käytettynä kohtuullisen hyviä filmiaikaisia Pentax-zoomeja.

    Tamron AF70-300mm F/4-5.6 LD 1:2 Macro Pentaxin sovitteella on laadukas vaikka luontokuvaukseen (linnut ja makroasennolla myös kasveja, hyönteisiä kohtuudella). Maksaa noin 150 euroa. Ks arvostelut, esim.

    http://www.objektiivi.info/objektiivi_i ... +macro/283"]http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Tamron/af70+300mm+f4+5+6+ld+1+2+macro/283

    Itselläni on parin vuoden kokemus Pentax kd10 mallista ja se sopii itselleni kuin hansikas käteen(kaikki namikat ja monipuoliset säädöt paikallaan). Noita hieman monipuolisempia ja mm. sääsuojattuja k10d ja k20d runkoja saa kyllä vähän käytettynäkin nyt sopuhintaan, ovat varteenotetavia vaihtoehtoja silloin k-m:lle.
     
  6. pentax

    pentax

    46
    0
    0
    Vs: pentax k-m.

    tota 70 - 300mm putkea olen ajatellut 3 putkeksi. jos halun ottaa  reissuun mukaan vaan kax putkee , onkos huono valinta esim 18- 200mm ja 70 - 300mm
     
  7. AkiMet

    AkiMet

    4
    0
    0
    Vs: pentax k-m.

    No jo nyt! Sattuupa mulla olemaan tuo Tamronin di 18-200 mm zoomikin. Olin aluksi tyytymätön sen reunojen terävyyteen, mutta lähetin takuuna huoltoon ja palasi Saksasta säädettynä ehtaan kuntoon: olen todella tyytyväinen, terävyys riittää hyvin ja vinjetointi + CA eli purpuravirheet hyvin hallussa myös ääripäissä, kun ei käytä suurinta aukkoa. Alkuperäinen Pentaxin kittizoomi 18-55 mm jäänyt varalle (kotiin). Suosittelen noita molempia, hintansa väärttejä varmasti. Kuvankäsittelyllä saa puutteita korjattua mukavasti myöhemmin, sillä Pentaxin runko tekee kyllä siistiä esityötä.

    Toisaalta etsiskelen kyllä vielä, jos löytyisi jostakin Pentaxin vanhempaa 400/4,5 tai 5,6 kiinteää Autofocus objektiivia. Hinta tulee olemaan toinen ja vielä kerran, kyllä noilla Tamroneilla pärjää terävyyden ja käytettävyyden (pieni koko, makrosta lintukuvaukseen) puolesta aivan mainiosti!