Nyt pistit jo pahan kyssärin No, sen jälkeen kun sain ostettua K35:n, ei ole tullut niin tarkkaan seurattua, mutta oma käsitykseni nykyisistä hinnoista voisi olla vaikka seuraava: A35/2 < 200EUR, M35/2 pari kymppiä vähemmän. K35/2:ta vaikea sanoa, niitä on niin vähän, muistaakseni itse yritin sitä joskus huutaa niin että olin laskenut hintakatoksi kuluineen 300EUR, enkä ostanut sitä Ebaysta Toisaalta muistan nähneeni huutokaupan jossa myytiin sellainen muuten hyväkuntoinen, mutta puhdistusta vailla oleva ~120EUR. Pidän mahdollisena löytää täysin kunnossa oleva reilulla 200EUR. Joskushan tuolla hinnat vaihtelee ihan käsittämättömästi ilman mitään näkyvää syytä. Ja jos huutokaupan kielenä on joku muu kuin englanti, ja valuuttana joku muu kuin USD, jää hinta yleensä pienemmäksi. Varmaan ajan kanssa löytyy jonkun muun kuin englannin kielinen huutokauppa, jossa menee M35 vaikkapa noin 100EUR ja A35 ~ 150EUR. K85:n hinnoissa Ebayn arvaamattomuuden on huomannut vielä selvemmin. Muistan niitä myydyn hintahaarukassa 210EUR-700USD ! Tässä eräänä päivänä päättyi saksassa M85/2 huuto vajaaseen 300EUR, kun ne välillä eivät mene kaupaksi 170EUR Buy It Now! -hinnalla ??? Parasta vain päättää oma hintakatto, jonka mukaan sitten huutelee. Eikä senttiäkään yli, vaikka viime hetkillä saattaa "poltella", muuten voi ns. lähteä mopo käsistä... Niko
Lukematta kaikki juttuja, niin tuolla olisi jottain: Digicamera.net - Valokuvausfoorumi • katso viestiketjua - Pentax objektiivejä + kaukolaukaisin
Näillä Oskun vinkeillä/ilmoituksilla on yleensä ollut vahva taipumus köyhdyttää meikäläisen tiliä. Saas nähdä kuinka nyt käy. Hintatasoltaan tuo digicamerassa myynnissä ollut 35/2.8 ainakin olisi hyvinkin houkutteleva, tiedä sitten optisesta laadusta. Ja kun parempi valovoimakin houkuttelee melkoisesti. Tässä kun on jo valmiiksi yksi M35/2 tähtäimessä, hintakin kyllä sitten jotain aivan toista. Saas nähdä taas mihin sitä päätyy. Ainakin jotain Nikon roinaa ilmestynee tuonne myyntipalstan puolelle...
Minä olen kuvannut eniten Pentaxin A-sarjan SMC 50/1.4:lla ja se nyt varmaan on suppeasta Pentaxiin sopivasta linssivalikoimastani paras. Mutta joo: Yksi putki on kuitenkin omalla tavallaan vielä parempi monessa suhteessa. Täytyy vielä sanoa, että tuo objektiivi on opettanut minulle sen, että aina ei kannata testitulosten perässä juosta - noh, itseasiassa nyt kun mietin, niin en ole ainuttakaan testiä ko. putkesta lukenut, mutta kyseessä on Helios 85/1.5. Polttöväli on jo sinällään aivan loistava varsinkin kasvo, puolivartalokuvissa, sekä lapsikuvissa silloin, kun haluaa pysytellä hieman kauempana. Perspektiivi säilyy vielä suht´ koht´ luonnollisena eikä latistu, toisin kuin esimerkiksi 135:lla jo helposti käy. Ja se bokeh... tuossa kaksi sillä ottamaani kuvaa: Jälkimmäisen mieskuvan oikeassa laidassa on hauska yksityiskohta, josta voi halutessaan laskea himmentimen lehtien lukumäärän. Mutta siis, vaikka tuo putki on painava ja pirun hankala käyttää, niin minun käyttööni se on aivan ensiluokkainen. Varsinkin tuosta valovoimaisuudesta on paljon hyötyä mm. isoissa sisätiloissa kuvatessa. Himmennin systeemi on aika jännä, himmentää voi myös portaattomasti. Ja kuten tuossa Helioksessa, myös super-takumarin 35/2 valonmittaus tuntui aluksi hieman oudoilta (*ist D:ssä), mutta nyt jo muutaman kuukauden kuvaamisen jälkeen en kiinnitä asiaan juurikaan huomiota ja tutut linssit eivät häiritse sitä pääasiaa - valokuvausta. Sekä 85/1.5, että 35/2 ovat m42 kierteellä, mutta sekään ei haittaa, ainakaan jos rakastaa valokuvausta. Ei kellään olis muuten pentaksin MX-runkoa myytävänä?
SMC Pentax-M 2/35mm tuli sitten ostettua. Tyytyväinen olen ollut. Kuvanlaadusta ei tiedä vielä mitään, mutta ainakin etsimen läpi näyttää hyvältä. Naurakaa vain Tele onkin sitten vielä hakusessa. Tosin tulla 35 millisellä kyllä pärjääkin taas jo pitkälle.