Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pentax K-50 käyttökokemuksia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana romano, 31 Tammikuu 2016.

  1. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Onko foorumilla muita K-50:n omistajia?

    Aika monta vuotta sitten valitsin speksien perusteella käyttökameraksi Pentax K-x:n, silloin valinnan ratkaisi se että siihen sai halvimmalla kunnollisen videon. Nyt uutta kameraa hankkiessa jälleen speksien perusteella tuli valittua Pentax K-50. Sääsuojattu kamera, APS-C-kokoluokan kenno, ym. Nyt on ollut K-50 käytössä muutaman kuukauden ja olen edelleen ällikällä lyöty siitä mitä kaikkea muutamalla satasella saa. Laite tuntuu suoraan K-x:n seuraajalta, jonka puutteet on huolella analysoity ja korjattu korjattu: tarkennuksen saa vivulla (ei valikosta) eri moodeihin, aukolle ja suljinajalle on eri pyörittimet, user-asetuksille on kaksi valintakiekon paikkaa (eli saat tutut asetukset päälle heti), ISO:n sieto on saatu aivan eri tasolle (6400 menee vielä hyvin) ja tarkennuskohta näytetään etsimessä punaisella pisteellä.

    Onko kukaan vertaillut Canonin ja Nikonin saman hintaluokan kameroita ennakkoluulottomasti tähän? Itse olen siis speksien perusteella jo kaksi peräkkäistä kertaa päätynyt Pentaxiin ja olisi hauska ymmärtää menetänkö jotakin. Tiedän hyvin mitä tarvitsen, eli toimivan yleiskameran ja kittilinssi riittää. Ymmärrän hyvin että jollekin objektiivien saatavuus voi olla tärkeä ja se ohjailee sitten muihin merkkeihin kuin Pentaxiin, eikä siitä tässä sen enempää (onhan minullakin muihin tarpeisiin muita kameroita), nyt haen takaa sitä onko itse kamera peruskokoonpanossaan oikeasti niin hyvä yleiskäyttöön, sisältäen hämäräkuvauksen, kuin speksit ja oma kokemukseni kertoisivat.
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 454
    1 393
    113
    Vs: Pentax K-50 käyttökokemuksia

    Ihan paria ensimmäistä yritelmää lukuunottamatta Pentaxin järkkärit ovat hyviä. Jos K-50 mielestäsi on hyvä, et ole yksin:
    http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_k50_review/conclusion/

    Usein Pentaxien arvioissa on kehuttu ergonomiaa ja monipuolisia ominaisuuksia (sääsuojaus, valotuksenhallinta jne). Puutteina on ollut automaattitarkennuksen (suhteellinen) hitaus ja hakeminen vähässä valossa. Niin, ja tietysti Canoniin ja Nikoniin verrattuna lasien puute ja järjestelmätuki (esim. salamat). No, eihän Pentax ammattijärjestelmäksi ole pyrkinytkään. Ulkomuistista sanoisin että monissa dpreview:n arvioissa on puhuttu siihen malliin, että Pentaxin rungot ovat ikäänkuin hintaansa nähden pykälää ylemmässä luokassa.

    Itse kuvasin pitkään Pentaxin K20D:llä ja pidin siitä kyllä kovasti-
    Saa nähdä nyt kun se täyskennoinen tulee...
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pentax K-50 käyttökokemuksia

    Minulla K-30 joka on nykyisistä rungoista se mieluisin, no Sonyn A900 on reilusti parempi etsimeltään, mutta mm A-37 on selkeästi Pentaxia surkeampi vaikka ominaisuuksia onkin enemmän.
    Varattomana miehenä odotan silti uutta FF-runkoa, myyn vaikka vaatimattomasta osakesalkustani puolet saadakseni tuon helmen, jos se nyt sitten osoittautuu helmeksi.
    Olen ollut ikäni Pentax ja Minolta fani, enkä taida luopua kummastakaan? 67 on hallussa, ja siitä en luovu vaikka en sitä koskaan käyttäisikään;D
     
  4. reijokoo

    reijokoo Member

    111
    5
    18
    Vs: Pentax K-50 käyttökokemuksia

    Vielähän tuolla k10D:lläkin ihan kelvollisia kuvia tuli kelkkamäestä käsitarkennuksella hyvässä auringonpaisteessa. Kyllästyin aikanaan k10:n tarkennukseen, kun se tarkensi FA 35/2:n kanssa aina vähän taakse, eikä tarkennuksen hienosäätöä ole. Varmaankin K-50 on tarkennuksen suhteen paljon luotettavampi peli...
     
  5. ppohja

    ppohja Active Member

    504
    34
    28
    Vs: Pentax K-50 käyttökokemuksia

    Kyllähn k-10:iinkin focus adjustmentin sai, joskin se asetus oli sitten sama kaikille linsseille. K-30/K-50 sitten linssi- ja zoomkohtaisesti pystyy laittamaan asetukset.
     
  6. reijokoo

    reijokoo Member

    111
    5
    18
    Vs: Pentax K-50 käyttökokemuksia

    K10:n tarkennusongelmista löytyi kyllä juttuja netistä, kun aikanaan ihmettelin pieleen tarkentuneita kasvokuvia. En vaan jaksanut sählätä noiden debugien kanssa...Olen sitten käsin tarkentanut 35 millisellä, kun kittilinssillä en vastaavaa tarkkennusheittoa ole huomannut niiin pahana...lieneekö syynä ollut isompi terävyysalue, F3,5, jo lähtökuopissa...
     
  7. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Nyt näyttäisi K-50 poistuneen kans. väl. verkkokauppojen valikoimista ja K-S2 hinta tippunut entry level -kategoriaan eli vähän reiluun 500 USD:hen. K-S2:ssa on kyllä paljon kameraa sen nykyiseen hintaan nähden.
     
  8. PePe

    PePe Member

    178
    2
    18
    Taitaa olla isompi kroppirunkojen päivityskierros tulossa lähiaikoina
     
  9. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Tämä K-S2:n halpeneminen ja KP:n tuleminen liipaisi minun osalta selvityksen mitä nyt oikeasti on tarjolla Pentaxin valikoimassa, kun lisäksi keväälle pitää hankkia reissukamera. Ensin haikailin Sigma SD Quattroa mutta se on saanut melko musertavia arvioita (ja kun sitten pitäisi kuitenkin olla vielä joku yleiskamera mukana) joten DP1M riittää Sigmaksi tällä hetkellä. Välillä mietin myös jopa täyskennoista pokkaria tai esim. Ricoh GR:ää, eli melko laaja skaala näitä laitteita on tullut evaluoitua. Kaikki asiat (käyttötarkoitus ja -tapa, hinta) kun ottaa huomioon, niin kyllä tämä miettimisprosessi näyttää (taas kerran) supistuvan Pentaxin kroppikennoiseen sääsuojattuun järkkäriin.

    Melko sekava tilanne Pentaxilla on, paljon päällekkäisiä malleja pari vuotta esitellyistä vähän vanhempiinkin jotka ovat mielestäni kilpailukykyisiä. Oma valinta näyttää nyt kallistuvan K-3 II:een. Sääsuojaus tässä hintaluokassa ja omat kokemukset merkistä pitävät merkin ehdottomasti edelleen Pentaxina. Pixel shift ja GPS yhdistettynä hintaan ratkaisevat sitten tuon mallin. GPS:ää olen kaivannut kun reissukuvista joutuu välillä arvuuttelemaan mistä mikäkin on otettu. WiFi olisi kiva mutta siitä en nyt taida maksaa tällä kertaa. K-3 II:sta puuttuu salama mutta kun mietin milloin olen viimeksi läiskäyttänyt K-50:n salamaa niin enpä taida sitä kaivata.

    18-135 WR-linssin tilasin jo (kun sopiva käytetty oli halvalla myynnissä), mutta vielä en ole painanut tilausnappulaa itse kameralle.