Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pentax FF:n odottajille toivoa...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 5 Helmikuu 2015.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 551
    1 462
    113
    Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Mutta niin se taitaa olla. Olen (kuten varmaan suurin piirtein kaikki muutkin täällä) käpälöinyt giljoonaa kameraa myös yhdessä kavereiden ja kylänmiesten  kanssa ja kyllä se vain on niin, että kamera X on henkilön Y mielestä ergonomialtaan  hyvä ja henkilön Z mielestä huono. Pätee myös ammatikseen kuvaaviin.

2. markku55

markku55 Active Member

Noinhan se menee, ja ihan pakko myöntää, että jos kädessä on oma suosikki brandi, niin aika paljon antaa anteeksi, ennen kuin antaa periksi ja sanoo, että paskahan tuo;DD

3. RB

RB Well-Known Member

9 398
    1 259
    113

Kyllä näin varmaan onkin.
    Saattaahan se olla hyvä, mutta tosiaankin itse tarvin pystykahvan ennenkö annan pointseja tai ei.
    Itse yllätyin kuinka hyvin C5D mk3 istuu käteen verrattuna mk2:een jota oon pitänyt himpunverran liian suurena. Empä oikein tiedä mikä pitäis olla paremmin.

Tyttärelle aikoinaan hommasin K-r:n,  onhan siinä ajatusta mutta remonttia siinä on ollut enemmän kuin omissa 5 Canonrungoissa yhteensä (siis kerran).

4. keegan

keegan Well-Known Member

8 551
    1 462
    113

Pystykahvan suhteen olen kyllä samaa mieltä. Joten korjaan: ergonomia vaikuttaa hyvältä pystykahvavarauksella. Mjaa, pitäisikö vihdoin hommata F100:aan pystykahva?

5. RB

RB Well-Known Member

9 398
    1 259
    113

Vuosi sitten mulla oli peilitön lokakuu, ostin OM-D E-M1:n ja siedin sitä kuukauden.
    Vaihdoin sen puolivuotiaaseen mk3:een ja kuvasin hetken ilman kahvaa. Siinä vaiheessa en edes tiennyt että c:n kahva oli kehittynyt harppauksin eteenpäin. Kun sen hommasin, niin olin todella ihastunut.

Tuossa Pentaxissa iskee silmään säätökiekko jossa on ilmeisesti jotain valikkosäätöjä ninkuin nappuloissakin.
    Olyssa tuntui olevan kustomoitavaa paljonkin, ja samoja asioita pystyi säätämään monella tavalla,  niinkuin eivät tehtaan insinöörit olisi tienneet kuinka on hyvä....eivätkä ne tienneetkään. Toivottavasti Pentax ei ole yhtä surkee...vaikkapa mitäpä se mulle kuuluu..

6. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Minusta vaikuttaa kuvien perusteella mukavalta. Toivottavasti jyhkeän iso prisma tarkoittaa myös todella kunnollista etsintä, jossa silmäetäisyys on selkeästi > 20mm.

Pidän kannen layoutista, prisman oikealla puolella olevasta toimintojen valintakiekosta ja oikean reunan peukulla pyöritettävästä rullasta samaten kuin takaseinän yläreunan toistettavien kuvien suurennusrullasta. Ko. rullalla on myös hyvä, ulkoneva "kansi".

Kahva näyttää isolta ja tukevalta sekä korkealta kuten runko muutenkin. Sitä tuossa mietin, mahtuvatko sormet hanskat/sormikkaat kädessä kahvan ja optiikan väliin kunnolla.

Bajonetin vasemmalla puolella sijaitsevat AF / MF, Af Mode, raw ym. painikkeet ovat ihan oikeissa kohdissa.

Takanäytön kallistus/kääntömenkanismi näyttää ainakin kuvissa varsinaiselta himmeliltä. Jos se tosiaan on tuollainen siitä kyllä ihmettelen. Siksi että sekä Canonilla että Nikonilla on ollut käytössä vuositolkulla sekä toimiviksi että vahvoiksi todetut rakenteet.

7. RB

RB Well-Known Member

9 398
    1 259
    113

Onko vain Canonissa ylivoimaisen näppärä peukalopyörä, eikä semmonen onneton nytkytettävä niinkuin tuossa Pentaxissakin?
    Kuinkahan tuo Pentaxin etsimen kumin korkeus on verrattuna näytön tasoon? Canonin vitosmallissa kumi on matalalla, olyssakin se oli parempi. Tympiää kirkkaassa auringonvalossa kun pitää tihrustaa poski kiehnaten näytön pintaan.

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Jotka on ihan varmasti patentoitu, jolloin muiden pitää keksiä himmeleitä.

9. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Voipi hyvin ollakin.

Unohdin tosin, että Pentaxilla on itselläänkin käytössä noita vastaava (ja hyvin samanlainen) näytön kääntömekanismi.

10. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Olet oikeassa. Sinänsä ihan hieno kamera. Tulee mieleen, että vuonna 2010 tämä olisi laittanut vahvasti kampoihin Nion D700:lle, olihan sekin aika ruma möhkö.

Harmi vaan kun nyt eletään vuoden 2015 loppua - ja ehkäpä myös peilijärkkäreiden kultakauden loppua. Pentaxilla menee sitäpaitsi vielä kauan ennen kuin objektiivi- ja varustevalikoima on päivitetty tämän tulossa olevan kinorungon tasolle. Sanotaanko, että 5-10 vuotta. Eli niin kauan, että kameraa pitää päivittää sen prosessin aikana monta kertaa. Ja koko tuon ajan CaNikon tulee puskemaan markkinoille edelleenkehitettyjä versioitaan nykyisinkin jo erittäin pitkälle kehitetyistä peilikameroistaan ja objektiiveistaan.

Ja ihmittelijöille tiedoksi - runkovakaaja on mainio peli evf:n kanssa, mutta se ei ole mitenkään ihanteellinen ratkaisu kun kamerassa on peili ja optinen etsin. Siinäkin suhteessa Pentaxin kinokamera jää kahden eri aikakauden väliseen loukkuun.

11. ppohja

ppohja Active Member

510
    36
    28

Nappuloita näyttää olevan perhanasti, ehtiiköhän niitä oppia painelemaan ennenkuin seuraava malli pukkaa jo kauppaan..

12. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Tuohan on tuossa suhteessa ihan aloittelijan malli verrattuna Olyn järkkäreihin :)

13. Rutanen

Rutanen Member

667
    0
    16

Samat napit olivat jo K-7:ssa. What seems to be the problem?

14. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Pentaxia olen käyttänyt jo vuosikymmeniä - erilaisia runkoja filmistä digiin. Nyt on käytössä K-30. Etsimet Pentaxeissa ovat hakanneet niin canuunat kuin niikkonit ylihypäten. Eikä noitten nappuloitten sijoittelussa omassanikaan pahemmin moittimista ole. Tasapainon vuoksi olen käyttänyt myös Canonia ja Nikonia tälläkin hetkellä. Canonin peukalopyörä on kyllä oiva keksintö, mutta en moittisi noita Pentaxin pyörylöitäkään. Sonyn runkokin oli käsissäni pari vuotta. Kaikissa on omat hyvät ja huonotkin puolensa.

Uudesta Pentaxin ff kamerasta sanon sitten vasta, kun saan sen omiin hyppysiini. Paha sanoa mitään sitä ennen.

15. reijokoo

reijokoo Member

111
    5
    18

Menee vähän offtopic, mutta kun peilikameeoiden loppua ennustetaan, niin soisi Pentaxin tai jonkun muun kameranvalmistajan neuvottelevan Samsungin tuotannon hyppysiinsä. Näkisin mielelläni Samsung nx 1:n varustettuna vaikkapa Nikonin, Canonin tai Pentaxin bajonetilla varustettuna. Ainakin testien perusteella turhan hyvä tuote poistuu markkinoilta kun suurimmilta kameranvalmistajilta puuttuu edelleen kunnollinen peilitön valikoimistaan...

16. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Ennustetaanhan sitä maailmanloppuakin harva se viikko, mutta eipä ole näkynyt.

17. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Eikö se ole m4kolmonen, Samsunki?

18. ppohja

ppohja Active Member

510
    36
    28

K-7:aan nähden katolla pari-kolme rullaa ja 1 nappi enemmän, takakannessa 1 rulla ja 2 nappia enemmän.

Kyllä tuo uutuus tässä vaiheessa selvästi monimutkaisemmalta näyttää.

19. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Näppäimiä kuin hanurissa.  Niin se pitääkin olla.  Ei niitä kaikkia ole pakko edes tuntea, riittää kun saa kuviaan aikaiseksi.  Jos niitä ei olisi riittävästi, se olisi paha puute.

Kuka osaa kaikki modernin järkkärinsä toiminnat?  Käsiä ei nouse, ennustan.  Riittää että osaa ne toiminnat, mitä tarvitsee. Lisää opetellaan tarvittaessa.

20. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113

Kyllähän tuo melko epäergonomiselta vaikuttaa. Kuvissa. Vaikka Pentaxia olenkin suurimmaksi osaksi käyttänyt, niin K-5:ssä jo ihan liikaa näppäinkikkailuja minunlaiselle, jolla muutakin muistettavaa elämässä kuin kameran napit ja monitoiminto. Mulle ainakin turhan insinöörimäistä kikkailua. Joku toinen voi tykätä. Mutta mulla ei mene muistiin riittävän helposti.