Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pentax FF:n odottajille toivoa...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 5 Helmikuu 2015.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113
    Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

Tuskin vaan se ketään harmittaa. Jos Pentax muutama vuosi sitten olisi sen täyskennoisen laittanut, olisin hetkeäkään epäröimättä sen ostanut ja varmasti olisin nyt aivan tyytyväinen. Ja minulle olisi edelleen aivan sama kuvaanko ammattilais- vai harrastajarungolla tai -järjestelmällä. Kunhan se minulle sopii niin hyvä on, kuvatkoon itse kukin tasan millä haluaa.
    Mutta kun kyllästyin sitä odottamaan, laitoin Nikonin ja kappas kummaa, nyt olen siihen aivan tyytyväinen. Näin se näyttää tavallisella harrastelijalla menevän:)

2. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Kyllä se Pentax varmasti on hyvä ja käyttäjiä löytyy, monet ovat odottaneet tätä kuin Jeesuksen uutta tulemista ja sanoneet samaa kuin Nikonin käyttäjät ennen D3:sta :) Jokusen ammattikuvaajan minäkin tunnen ja kaikilla on varsin tuore kalusto.

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Jonkunverran oon Pentaxilla kuvannut, kyllähän siinä ajatusta on, ja varsinkin kun olis kinokennoinen. Objektiivivalikoima mutuna ei oikein kiehdo.

Kieltämättä monella tutulla muotokuva-ammattilaisella on kohtuu tuore kalusto....mutta eräs heistä kerää Antiikkivitosia niinettä jokaiselle objektiiville on oma runkonsa ja runko vaihdetaan seuraavaan aina kun suljin tai joku muu pettää.

4. markku55

markku55 Active Member

Kerran vielä, mitä merkitystä sillä on millä "ammattilaiset" kuvaavat, sillä on merkitystä kuinka suuri osa kuvausharrastajista ja nimen omaan nousevista kuvausharrastajista kiinnostuu Pentaxin FF rungosta.
    Kuten on jo moneen kertaan todettu, niin monet harrastajat hankkivat ensin rungon peruszoomilla ja siihen se joillakin jopa jää, ne jotka kehittyvät harrastuksessaan valitsevat usein (luullen tarvitsevansa) seuraavaksi lyhyen telezoomin ja sitten jo laajiszoomin, näitä Pentaxilla on K-sarjalaisissa tarjolla käytettynä, toivotaan, että pian myös FA seuraajia.
    vasta tämän jälkeen alkaa harrastaja kiinnostua kiinteistä, joista usein kuvaan astuu hyvävalovoimainen normaali ja joku makrolasi jne.
    Uskoisin, että moni vanhakin harrastaja kokisi FF rungon mielenkiintoiseksi JOS sillä on helppo kuvata vanhoilla manuaalilaseilla.

5. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

No, tuossa suhteessa Pentax on ollut hyvinkin pitkäjänteinen.

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

(Luulisi vähemmän toistamisen riittävän. Kertaus on kyllästymisen äiti.)

7. markku55

markku55 Active Member

Ei tarvitse lukea ;D

8. markku55

markku55 Active Member

Säästin pitkään Pentaxin K-laseja, harmittaa vieläkin, että myin loppujen lopuksi todella halvalla mm 20mm F4 ja 100mm F4 lasit, nyt netistä niitä ei aina edes löydy ja jos löytyy, niin kaksin-kolminkertaisella hinnalla :(

9. Vs: Pentax FF:n odottajille toivoa...

On mielenkiintoista todeta, että niin täällä kuin esim. Dpreview:in saitilla kiinnitettiin paljon huomiota siihen, tuleeko huhutusta FF-mallista "ammattitason" laite. Kuitenkin Nikonin mallistossa myydään määrällisesti ihan hyvin semipro-malleja, sillä vain harvalla on todella tarvetta sille kestävyydelle mitä esim. D4/D4S mallit edustavat.

Mitä tulee tuohon optiikkamäärään, ei sitä millään merkillä ole ollut ensimmäisestä mallista lähtien täyttä settiä (mitä se nyt sitten itse kullekin tarkoittaa), vaan malleja on kehitelty kuvitellun tarpeen mukaan lisää. Vrt esim. Sony Alpha 7 / 7r / 7II -mallien originaaliobjektiiveja.

Kaiketi on niin, että Suomessa on suhteessa muihin merkkeihin myyty Pentaxia erittäin hyvin viimeeksi 60/70-lukujen taitteessa ja sen jälkeen koko hoiton on ollut määrällisesti enemmän tai vähemmän Canon/Nikon -linjalla.

Mutta Suomi ei ole koko maailma, eikä edes kelpaa esimerkiksi tyypillisestä ostajkunnasta, joten omista lähtökohdista ei voi vetää kummoistakaan yhtälaläisyysmerkkiä isojen markkinoiden osalta.

Ricohin pojat ovat olleet mielestäni hyvinkin innovatiivisia monen tuotteen kohdalla. Odotan siis mielenkiinnolla.

10. markku55

markku55 Active Member

Hyvin ja harkitusti sanottu, kiitos.

11. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    70/80 lukujen taitteessa Pentaxia vaivasivat laatuongelmat. ME Super oli vikaherkkyydessään todellinen painajainen. Vastaavaa teknologiaa edustaneissa Ricoh koneissa ei ollut oikeastaan koskaa vikoja. Pentax brändin kannalta oli hyvä että Ricoh sulatti sen osaksi itseään. Muutoin merkki olisi jo vaipunut unhon yöhön Minoltan, Konican ja monen muun aikanaan laadukkaan bändin mukaan. Sinänsä erikoista että Ricoh tuotemerkin alla myydään lähinnä taskukameroita. Ehkä siellä uskotaan edelleen Pentax nimeen.

12. Boucicaut

Boucicaut Member

251
    1
    18

AF-junasta jääminen oli se ongelma, ei jonkun mallin QC.

13. PePe

PePe Member

178
    2
    18

No joo, 70-luku on jo kaukana  :)
    Pentaxin meno näyttää nyt aikamoiselta. Toissapäivänä ilmoittivat kahdesta uudesta objektiivista ja tästä kinokennoisesta. Nyt on ilmoitettu että viikon päästä CP+-messuilla on näiden lisäksi esillä uusi harrastajarunko K-50:n tilalle. Tästähän oli ennakkotietoja jo aiemmin vilauteltu.
    Tahot jotka ennustivat oikein nämä viime päivien julkistukset ovat vinkanneet että uusia objektiiveja on tulossa 3-4 uuden mallin vuositahtia seuraavat pari vuotta. Tämähän menee mielenkiintoiseksi!

14. markku55

markku55 Active Member

Itse asiassa vaihdoin Minoltaan (9000 1985) juurikin AF:n takia koska näköpulmat alkoi haitata tarkennusta, mutta nyt 2000 luvulla olen omistanut muutaman Pentaxin digirungon ja kaikissa niissä oli kiva fiilis ja ne on hyvin tehtyjä (edelleen käytössä K-30), odotan innolla mitä Pentax nyt saa aikaiseksi ;)
    Ps: Tällainen on nyt hakusessa jotta sitten kun... http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-20-35mm-F4-Zoom-Lens.html

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ookko Markku sen Sonyn jo hukannu?

16. Boucicaut

Boucicaut Member

251
    1
    18

Jep. Mulla onneksi sattuu olemaan tämmöinen jo valmiiksi:
    http://www.pentaxforums.com/userreviews/tokina-20-35mm-x-pro-f2-8.html

Vielä ei tosin varmuudella tiedetä onko tuossa rungossa tukea näille ruuvitarkenteisille. Mutta minulla ei ole muutenkaan kiirettä näiden asioiden kanssa, ei tuo FF:n puuttuminen ole liiemmin tähänkään asti haitannut.

17. Rutanen

Rutanen Member

667
    0
    16

+1 tuohon. Kun ei pidä kiirettä niin saattaa vaikka vähän säästää  :)
    Nyt kun olen jo tovin odotellut käytettyjä K-kolmosia myyntipalstoille, niin luulisi että tämän uutuuden tullessa myyntiin saattaa tärpätä. Kolmosen ominaisuudet riittäisi omaan käyttöön loppuiäksi ja optiikkaakin olisi valmiina. Seiskan voisi jättää vararungoksi kun ei siitä saa enää järkevää hintaa myydessä.

18. markku55

markku55 Active Member

Sonyja on edelleen A900, A37 ja NEX 5n + SLT AF adapteri A-laseille.

19. PePe

PePe Member

178
    2
    18

Taitaa kestää ennen kuin ainakaan allekirjoittaneen K-3 tulee markkinoille. Aion pitää sekä sen että tuon kinokennoisen, ja hyödyntää molempien formaattien parhaat puolet.

20. markku55

markku55 Active Member

Pentax tullee tekemään fantastisen etsimen jossa on iso 100% optinen etsin ja lisäksi EVF ominaisuuksia, loistavaa jos näin tapahtuu:
    http://www.dpreview.com/forums/post/55246762