Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pentax 645D halpenee

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 27 Toukokuu 2013.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
    Vs: Pentax 645D halpenee

    Valokuvaus on kuitenkin halpa harrastus, noin suhteessa.

    Vilkaiskaapa lähintä suurta venesatamaa...  Kuinka monta yli 100 000 euron venettä seisoo laiturissa jouten päiten?  Jossain Espoon Suomenojalla niitä taitaa olla useita satoja.  Vuosikulut (vakuutukset, pursiseuran maksut, huollot, nostot,laskut jne)  luokkaa 5000 euroa per suvi.  Jollainhan tietysti on köyhän ainoa miljoona kiinni siinä paatissa, mutta useimmilla k.o. kokoluokan purkkarin tai moottoriristeilijän omistajalla on halutessaan varaa ostaa kaappiin ihan minkälainen kamera vain, vaikkapa siltä varalta, että innostuu joskus kuvaamaan.
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pentax 645D halpenee

    +1
    Mutta tuo elämä on takana, nyt ei ole kuin omakotitalo, pari autoa ja velat melkein maksettu. Kaksi lasta on lisääntyvä menoerä ja eläkkeelle vuoden kuluttua, eipä kauhean ruusuiselta näytä, mutta so what, lapset täyttää kaiken maailman "halutyhjiön", eikä asiat ole enää sen näköisiä kuin ennen lapsia.
    Harrastuksista on pakko tinkiä, mutta sekin on ihan ok jos olen lasten mielestä hyvä isä.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pentax 645D halpenee

    Minun mielestäni 645D on mitä oikeimmassa hallinnassa sinulla ja friikki on tässä kohtaa enemmänkin ylistävä positiivinen luonnehdinta.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pentax 645D halpenee

    +1
    Olen pahoillani jos omista vaatimattomista lähtökohdistani olen aiheuttanut mielikuvia jotka ei ole totta kaikkien osalta, ei mm timppiksen osalta.
    Myönnän oman virheeni määritellessäni jotain rajoja freekkien ja harrastajien osalta, mutta kuten sanoin, niin poikkeuksiakin on.
    Omalta kohdaltani kyse lienee enemmänkin kateudesta, koska minulla noihin laitteisiin ei enää ole mitää mahiksia.
     
  5. Vs: Pentax 645D halpenee

    Suoraselkäisesti myönnetty.
    Aika monella kylläkin olisi varaa ostaa vaikkapa tuo 645:n pentaxi.
    Kysehän on vain pelkästään siitä, mihin rahansa syytää. Jos vaikkapa vaihdat sen uuden skoodan -90 luvun octaviaan, niin vot, sinulla on unelmiesi järkkäri.
     
  6. Vs: Pentax 645D halpenee

    https://www.topshot.fi/product/5196/pentax-645d-55mm-kit
    Pentax 645 objektiivit

    ...vähän, sopivasti... ihan saakelisti, riippuu vähän kukkaron paksuudesta ja pankinjohtajan ymmärtäväisyydestä. Itse kuulun valitettavasti tuohon "ihan saakelisti"-porukkaan.
     
  7. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 895
    154
    63
    Vs: Pentax 645D halpenee

    Tärkeintä on aina ollut, että tunnen kameran itselleni sopivaksi. Merkillä ei ole koskaan ollut väliä, vaan sillä mitä kameralla saan aikaiseksi. Objektiivien toistokäyrätkään eivät minua kiinnosta vaan se lopputulos jonka saan kuvatessa ja käsittelyssä aikaseksi (omistamani linssit piirtävät minulle riittävästi.) Tärkeintä on se tunne, että tekniikka on kunnossa, loppu on itsestä kiinni. Joku kerää postimerkkejä tai maalaa tauluja, minä otan kuvia.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pentax 645D halpenee

    Ihan vaan kiinnostuksesta, mitä objektiiveja sinulla on tähän järjestelmään?
     
  9. Vs: Pentax 645D halpenee

    Tässähän se tuli. Fiilis ja oma juttu on ainoa, joka ratkaisee. On aivan sama onko se Pentax, Leica tai joku muu. Elämässä kun viihtyy niin kaikki on hyvin.
    -p-
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pentax 645D halpenee

    Mulla on siis 5 vuotta vanha skodilakki joka aikoinaan maksoi kerrotun 28k€, ei siitä taida saada enää edes suoralla myynnillä rahoja 645D settiin ;)
     
  11. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 895
    154
    63
    Vs: Pentax 645D halpenee

    35mm, 55mm, 75mm ja 200 millinen. Molemmat ääripäät eniten käytössä.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pentax 645D halpenee

    Mitäs kuvakulmaa tai kinarin polttoväliä tuo 35mm vastaa 645D:n kennon kanssa?
     
  13. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 895
    154
    63
    Vs: Pentax 645D halpenee

    Filkka rungossa linssi vastasi n. 21mm, mutta tämähän on croppi. Odota hetki, niin joku sen laskee. Tällä linssillä useimmat maisemani valotan oli se millimäärä mikä tahansa (oikeesti ei edes kiinnosta.)
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pentax 645D halpenee

    Elikkä jotain 27-28mm kinovastaava
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pentax 645D halpenee

    35mm, 55mm, 75mm ja 200 millinen. Molemmat ääripäät eniten käytössä.
    [/quote]

    Kiitos. Tuumiskelen valokuvauskaluston yksinkertaistamista. Tuossa on ideaa johon suuntaan olen itsekin liikkumassa, pienemmän formaatin puitteissa tosin.
     
  16. Vs: Pentax 645D halpenee

    Tervehdys kaikille tasapuoleisesti..

    Itse ostelin tuon Pentax645 vajaa pari vuotta sitten mutta alkuun ongelmia oli liiankin kanssa. Kamera roudattiin saksaan mistä se ei koskaan palautunut ja maahantuoja antoi uuden tilalle. Aikaa vierähti varmaankin sen kaksi viikkoa ennen kuin tuo uusi kamera tuli mutta ongelmat eivät loppuneet uuteenkaan kameraan vaan digitaalinen vesivaaka ei edelleen toiminut ja pian alkoi laukasimen napin tiiviste jumittamaan laukasinta, joten luotto kameraan kärsi osaltani pienehkön kolauksen. Pahinta kaikessa on Pentaxin hinnoittelu missä 645 hankkineet kärsivät nyt totaalista hinnan pudotusta ja tästä kaikesta pesee laitetta myyvät liikkeet ja maahantuoja kätensä. Kukaan ei siis ota juurikaan vastuuta kameran arvosta kun on selvinnyt mihin Pentax pyrkii tulevaisuudessa polkemalla kilpailutilanteessa kameroiden hintoja, mikä puolestaan taas vähentää laitehankintoja ja tuo epäluottamusta Pentax kameroita hankkiville. Itselläni juuri epäluottamus on oikea sana kun puhun maahantuojasta ja laitteen myyjästä.

    Nyt kun olen kritisoinut hinnan laskua ja ottanut asiaan kantaa useilla eri foorumeilla on laitteen myyjä alkanut esittämään syytöksiä herjauksessa yms. On mitä ilmeistä että liikkeellä joka yrittää toimittaa tavaraa sekä hyppiä maahantuojan pillin mukaan, joutuu ahdistuneeseen tilaan missä pelko kameramyynnistä hiipuu ajan saatossa. Näin voidaan asia ilmaista kun kyse on liikkeessä käyneistä asiakkaista jotka ovat sinne menneet suositukseni mukaisesti. Ei tietty voi moittia maahantuojaa asioiden hoitamisesta mutta se miten Pentax hoitaa huollot esim, 645 suhteen, siinä on hyvin paljon parantamisen varaa ja on todettu ettei huoltoja tekevä taho ole juurikaan tietoinen maahantuojan kanssa tehdyistä huoltosopimuksista. Mielenkiintoista on se myös kun JAS-Tekniikkaan jätettiin nimen omaan Pentax645 varalaitteeksi, siitä ei ollut mitään tietoa kun vein omani puhdistettavaksi. Maahantuojalta annettiin ymmärtää että kaikissa tapauksissa kun laite jätetään huoltoon ja kun kyse on ammattilaitteista, tulee asiakkaan saada varalaite huollon ajaksi. Voitte kuvitella toteutuiko tämä maahantuojan visio huoltopalvelusta JAS-Tekniikan osalta.

    Kyse oli alkuun siis Pentax645D hinnan pudottamisesta. Laitehan on oiva väline jokapaikan höyläksi keskikoon kameroissa. On sanottu jopa ettei Phase Onea voi ulos viedä sateella ja muitakin seikkoja löytyi runsaasti miksi Pentax oli juuri minun valintani. Kaupantekohetkellä kaikki meni kuin valssi, myyjä lupaili ja sai rahansa ja jokainen on osaltaan sangen tyytyväisiä. Alkoi suhde jota arvostin ja halusin panostaa tulevaisuuteen myös myyjäliikkeen osalta mutta kiitoksena kaikesta olen saanut osakseni huonoa palvelua ja syyteuhkailu kritisoimisesta, mikä on ollut mitä ilmeisemin arka paikka huimaa myyntivoittoa tavoittelevalle yritykselle.

    Kehoitin jopa liikettä sanoutumaan irti Pentax645D myynnistä jotta se olisi parantanut ilmapiiriä mutta ajatus japanilaisessa kulttuurissa olevasta harakiristä oli vieras käsite suomalaisessa arvonsa tuntevassa liikkeessä missä toimitusjohtajan roolissa yritetään pelastaa yrityksen maine laittamalla kärsijäksi asiakas oman itsensä edestä, omia etuja ja omaa elintasoa ajatellen.

    Suurin syyllinen Penta645D hinnan laskuun löytyikin sitten itse valmistajan osalta. Ei ollut myöskään vaikea kuvitella miksi valmistajat ja liikkeet lähtevät hintojen polkuralliin ja mihin sillä pyrkivät. Kaikkea tätä on mietitty hyvin tarkkaan ja maksajaksi on löytynyt asiakas. Se kun tulee uusia kameroita tai uudet tuulet puhaltavat. Kun tulee uusi Pentax645D2 jälleen houkutellaan kuluttajaa ostamaan uusi ja hieno mutta entäs ne todelliset maksavat jotka hylkäsivät asiakassuhteensa myyjän typerän käytöksen takia. he ostavat seuraavan uuden hienon sieltä mistä sen saa ilman sitoutumista.

    On todella ilo käydä kaupaa netissä. Kun ostat nettirahoituksen kautta, sinulla on mahdollisuus saada rahasi takaisin. Uudet hienot laitteet tullaan tulevaisuudessakin myymään suoraan sieltä mistä ne saa suoraan valmistajalta. Mihin tarvitsemme lopuksi onnetonta kauppaketjua ja lunastamattomia lupauksia myyjien suista.

    Vielä lopuksi niille jotka hankkivat kameraa ja aikovat kuvaajaksi. Opetelkaa perusasiat. Mikään uusi hieno kamera ei korvaa kädentaitoa ja mikään uusi hieno kamera ei kuvaa itse jos puhutaan kuvaajan osaamisesta. Uudet verneet ovatkin lähinnä niitä ja niille jotka hyödyntävät automaattisia asetuksia ja eivät tiedä valon ja varjon suhteesta juuri mitään. Onko siis järkeä ostaa hieno ja kallis jonkun uuden ja hienon ominaisuuden takia.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 427
    3 056
    113
    Vs: Pentax 645D halpenee

    No voi nyt juku!  Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että digikameran arvo voisi ajan mittaan laskea!  Kaikkea sitä sattuu!  Ennenkuulumatonta, tosiaan.
     
  18. Vs: Pentax 645D halpenee

    +1
     
  19. Vs: Pentax 645D halpenee

    jamahome: minua hieman hämmästyttää se, että "syyllistät" myös kauppiasta hintojen laskusta. Jos oletetaan että kauppiaan pieni prosentti pysyy vakiona saa hän mistä tahansa tuotteesta enemmän kate-euroja jos hintataso säilyy. Hintojen alentaminen ei noin vain lisää volyymiä.

    Nykymenolla hintojen jatkuva lasku kaikilla merkeillä tarkoittaa kylmästi selvää tappiota, mikäli on hankkinut hyllyyn muutaman kappaleen liikaa tiettyä runkoa. Se on pirun paha tilanne ellei tehdas maahantuojan välityksellä tule vastaan ja anna kompensaatiota, koska katteet kameroissa ovat muutenkin surkeita.