Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Värivedostus diasta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukka Lehmus, 19 Huhtikuu 2007.

    En ole vedostanut värikuvia ikinä, mutta nyt rupesi kummastuttamaan yksi asia. Lueskelin vähän aikaa sitten Ullmanin kemiaraamattua valokuvauksesta (90-luvulta kai) ja siellä kun lueteltiin eri valokuvapapereiden menekkejä ne oli jaoteltu kolmeen ryhmään eli mustavalko, väri ja väri "reversal". Jälkimmäisen osuus käytöstä oli 2%, en muista oliko se vain Japanin markkinat vai Amerikka.

    Eli onko tuo "reversal" -paperi tarkoitettu värikuvien tekemiseksi dioista suoraan? Onko siinä kehitykseen joku oma prosessi? Onko se niin hankala ettei sitä sen takia käytetä?

    Kysyisin apugista tätä mutta kun en osaa oikeita termejä niin munaanpa itseni täällä.
     
  1. Vs: Värivedostus diasta

    ilfochrome, ent. cibachrome
     
  2. Vs: Värivedostus diasta

    Katselin b&h:sta paperien hintoja, ompa kallista tavalliseen väripaperiin verrattuna. 10-kertainen ero
     
  3. Vs: Värivedostus diasta

    kyllä. tunkee itsensä kurssille jossa hintaan sisältyy matskut niin näkee että kannattaako alkaa tilailla...
     
  4. Vs: Värivedostus diasta

    Materiaali on opettelemisen ja hintansa väärti.
     
  5. Vs: Värivedostus diasta

    voiko niitä vedoksia kehitellä altaassa vai tarvitseeko siihen välttämättä kehityskoneen?
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Värivedostus diasta

    Voi, pimeässä.
     
  7. Vs: Värivedostus diasta

    Kätevin tapa on käyttää sitä varten tehtyä rumpua, joka on ihan samanlainen kuin 5-6 kinofilmirullan kehittämiseen tarkoitettu kehityspurkki. Valotettu arkki taitetaan rullalle ja laitetaan rumpuun (kehityspurkkiin), jonka jälkeen labraan voikin jo  laittaa tavalliset valot päälle. Kemiaa tarvitaan hyvin vähän, sillä idea on pyöritää rumpua pitkin esim. pöydän pintaa ja kehite vain huuhtelee kuvan pintaa. Sitten valkaisu/kiinnitys ja loppuhuuhtelu voikin tapahtua valossa.
     
  8. kto

    kto Well-Known Member

    2 604
    103
    63
    Vs: Värivedostus diasta

    Mulla on varmaan joku ylimääräinen Ilfordin Ciba-rumpu vaidettavissa esim. halvimpaan rose-viiniin tms.

    Onko muuten kellään pääkaupunkiseudulla vankkaa kokemusta Ciba.. sori Ilfochromesta? Kiinnostaisi saada opetusta ja vinkkejä, tietty pientä korvausta vastaan. Kesän lomakuvat olisi pitkästä aikaa tarkoitus kuvata dialla ja syksyllä voisi kokeilla vedostamista. Kaikki tarvittavat laitteet pitäisi löytyä.

    Mahdolliset opet, laittakaan yv:tä!
     
  9. Vs: Värivedostus diasta

    Joo kiitos tiedoista. Tavallisen värivedoksen kehityksen mä tiesinkin jo teoriassa. Pitää varmaan kokeilla ensin tavallista värivedostusta kun ei tosiaankaan ole noihin Ilfochromen materiaaleihin ihan äkkiseltään varaa. On muuten ihan s-tanan kallista tavaraa.
     
  10. Vs: Värivedostus diasta

    niin vielä, lueskelin pure silver listan viestejä ja siellä oli tänään juuri tästä aiheesta, Ilfochrome-muistelmia

    Mainittiin prosessi R-3. Onko se siis sama kuin Ilfochrome (nee Cibach.) vai joku Kodakin oma?
     
  11. Hirvi

    Hirvi Member

    97
    0
    6
    Vs: Värivedostus diasta

    Joo kallista on, sen takia mullakin on ilfochromevedostukset loppuneet. Ja diakuvauskin melkein. Mutta jälki on ilfochromella hiton hienoa ja mielestäni helpompi saada sävyt kohdalleen kuin värinegasta.
     
  12. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Värivedostus diasta

    Kun tuo vedostaminen diasta tulee aika kalliksi, niin mikä olisi kohtuuhintainen keino saada (huippu)dioista esittelykelpoisia vedoksia? Ajattelin, että ei olisi pahitteeksi kasata omista dioista vaikka pieni näyttely tänne peräkylille...
     
  13. Vs: Värivedostus diasta

    Asiasta ja toteutukseen liittyvistä käytännön ongelmistahan en tiedä mitään, mutta voisiko dian kopioida negalle ja vedostaa siitä?
     
  14. kto

    kto Well-Known Member

    2 604
    103
    63
    Vs: Värivedostus diasta

    Jos tavoitteena on optimoida analogisen värikuvan laatu, tuossa ei varmaan ole mitään järkeä, vaikka mahdollista onkin. Negasta saa hienoja vedoksia RA-4 prosessilla ja diasta Ilfochromella. Dian kopiointi värinegalle korostaa dian heikkouksia eikä hyödynnä värinegan vahvuuksia. Kaupallisessa toiminnassahan tuota on tehty iät ajat, mutta lopputuloksen kustannuksella.
     
  15. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Värivedostus diasta

    Skannaa ja teetä vedokset digitaalisesti jossain liikkeessä... tai vie ne diat sinne liikkeeseen samantien jos et halua skannata itse.
     
  16. Vs: Värivedostus diasta

    Ei, R-3 oli vanhempi tavallisten värikuvien kehitystä, RA-4:n edeltäjä. R-3:lla tehdyt 70-luvun värikuvat tunnistaa perhealbumista ankaran oranssinruskeiksi tms. muuttuneista väreistä, RA-4:llä tehtyjen värit eivät tuhoudu aivan yhtä nopeasti.
     
  17. Vs: Värivedostus diasta

    Hyvä kun selvisi tuokin. Kansanomaisesti ainakin minulle on lapsena opetettu että värit muuttuivat kun kameraa käytettiin etelänmatkalla.
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Värivedostus diasta

    Kertokaas vielä tästä omakohtaisia kokemuksia jos on.. Netistä olen hehkutusta lukenut. Itse olen nähnyt vain muutamat (ilmeisesti) "jämävedokset" kerhon pimiöllä, enkä nyt niistä pysty vielä ihan kamalasti eroa sanomaan ihan RA-4 -kuviin. Jääkaapissa olis "ikivanhoja" papereita ja kemioitakin, mutta niillä tuskin kovin optimaalista tulosta enää saavuttaa..

    Tosiaan yks kaveri kokeili RA-4 -kääntökehitystä ja sai diasta kuvia, vihreää vaan olisi pitäny saada lisää, joten ens kerralla sit filtteriä objektiivin eteen :)

    Jan Eeralan sivuilta on muuten poistunut suora linkki Ilfochrome-vedostuksen osalta. Mahtaako enää tehdä? googlen kautta tuo Ilfochrome-sivu kyllä vielä löytyy.

    Olisipa kiva nähdä jossain esim. näyttely (tai muuten kunnon vedoksia) tälle materiaalille, kun sitä niin ylistetään.
     
  19. Vs: Värivedostus diasta

    1970-luvun puolivälissä siirryttiin muovipaperiin ja uuteen kemiaan suurkuvalaboratorioissa. Opettelun seurauksena onkin melkoinen määrä 1975-80 -välisen ajan kuvista muuttaneet värejään toisin kuin sitä ennen tehdyt kuvat. Onneksi skannauksen jälkeen saa magentanvihertävästä kuvasta korjattua hämmästyttävän hyvän version.

    Toinen syy oli/on erittäin suosituksi tulleet muovisivuiset kansiot, joiden materiaali saattoi olla ihan mitä vain. Tuohon aikaan ei Museovirastoa lukuun ottamatta juuri kannettu suurta huolta perhekuvien säilymisestä.

    Ja nyt ollaankin taas päästy aikakauteen, jolloin on todellinen syy olla huolissaan siitä miten käy perhekuvatiedostojen ajan kanssa. Kaikki tiedostomuodot muuttuvat joka tapauksessa, eikä paljon puhutuista raw-tiedostoistakaan ole sen enempää apua todellisessa elämässä.