Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pentax 15mm?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Pekka_Visala, 1 Tammikuu 2014.

Minkä moinen on kyseinen linssi laadultaan? Eli Pentaxin oma 15mm f4 SMC DA ED AL,
    vai onko Pentaxin 14mm f2.8 järkevämpi vaihtoehto?
    Tässä vain mietin hyvää vaihtoehtoa kiinteälle laajakulmalle..

1. markku55

markku55 Active Member

2. Rutanen

Rutanen Member

667
    0
    16
  3. Vs: Pentax 15mm?

Lenstip
    Photozone
    ePhotoZine

ja hyviä vaihtoehtoja Pentaxin omille : Samyang 8mm fisu + Samyang 14mm rektilineaarinen f/2.8 - noista tuo 8mm fisu jäi omaan laukkuun ja 14mm lähti kiertoon.

Hotsittaisi tilata Samyangin uusi 16mm f/2.0 pikkukennoiselle Nikonille,  se kun antaisi 24mm kinovastaavan kuvakulman.

4. Vs: Pentax 15mm?

Omistin joskus 70-luvun loppupuolella tuollaisen "mulkosilmän".
    Filmille kuvatessa oli aika ainutlaatuinen peli (Pentaxilla). Terävyys himmennettynä riittävä eikä muistaakseni vääristellyt kummemmin. Myytyäni jäin kaipaanaan ja kun Nikon julkaisi 14-24:n niin sellainen tuli ostettua osin tuosta syystä.

Filmille tehdyn toimivuudesta digillä en osaa sanoa, todennäköisesti aika softia jälkeä verrattuna nykyisiin. (-> ei pikselipiippaukseen)

5. Vs: Pentax 15mm?

No sitä Samyangin 8mm on kyllä kehuttu.. Siinä olisi kyllä varteenotettava lasi. Olen pitkän monimutkaisen pähkäilyn tuloksena tullut siihen tulokseen, että pysyn vielä kroppikennoisessa kamerassa, ja jos ei vaihda täyskennoiseen ei mun tapauksessa kannata vaihtaa merkkiä. Pysyn Pentaxissa.. Ja nyt mulle sopiva lasikokoonpano olisi hyvä laajis, sit keskialueen polttoväli ja lopuksi 300mm f4? (+tele jatke)

Samyangit ovat varmaa laatua, vaikkakin ilman tarkennusta. Velipojalla on 14mm Samy ja sano et macro ja maisemakuvaus toimii hyvin, mutta muutamiin merihin on vaikea tai mahdoton saada tarkaksi? Mutta nyt jos hommaisin siihentarkoitukseen Vaikka Samyangin 85mm f1.4, niin mietin tässä kuinka helppo se on tarkentaa vaikka kasvoihin? Toisaalta voisi olettaa että tuolla polttovälillä manu tarkennus jo paljon helpompi? Tällä säästäisi rahaa aika paljon ja kuvan laatu olisi parasta mahdollista..
    Sitten jäisi jäljelle Penan 300mm f4, niitä ei vain tunnu käyttyinä olevan liikaa tarjolla.

6. markku55

markku55 Active Member

Vs: Pentax 15mm?

Oletko edes harkinnut laajiszoomia, saisit käytännössä samaan hintaan jonkun 10-20mm tai 12-24mm jne., vaihtoehtoja on monia joiden joukosta löytyy ihan hyviäkin.

7. Rutanen

Rutanen Member

667
    0
    16
  8. markku55

markku55 Active Member

Jos 15mm ei ole se raja, niin voisin suositella mm DA 16-45mm jonka parhaat arvot on juurikin lyhyessä päässä.
    Sonyn sovitteella mulla on Sigman 10-20mm "hitaampi" malli, ja täytyy sanoa, että ei mitään moitetta toistaiseksi, 15mm ja 10mm ero kroppirunkoisessa on huima, ihan todella huima, sitä ei usko, ennen kuin kokeilee.
    Mulle ei mm valovoima ole ollut laajiksissa mikään ongelma, nyky rungoilla kun herkkyydet riittää, niin käsivarakuvaus on ok hieman himmennettynäkin, itse en käytä superlaajiksia tilannekuvaukseen, joten nopeat ajat ei ole kovin tarpeen nekään.

9. Vs: Pentax 15mm?

Mulla toistaiseksi on 16-50mm, että jotta siitä laajiksesta olisi varsinaista hyötyä liikutaan tosiaan 8-15mm välissä? Tottakai zoomikin käy, joskin ainakin Penan oma on aika kallis.. Kun en ikinä ole kuvannut kalansilmällä, tässä mietin kuinka rajusti se eroaa laajakulmasta ja kumpi olisi parempi maisemakuvaukseen? Samyangin 8mm kin olen harkinnut, koska lasina varmaa laatua ja AF ei ole pakollinen tuossa masemahommassa ja tosiaan sillä valovoimalla ei niin merkitystä.. Samyangilla on tullut uusi 10mm laajakulma? Se on jo sitten vähän kalliimpi.
    Täytyy miettiä tuota Sigmaa, voi olla että kuitenkin kallistun 8-12mm polttoväli alueelle? Kiitos kuitenkin tarjouksesta, olisin mielellään hieronut kauppoja, jos en nyt empisi vielä laajempaa kulmaa:)
    Sen nyt vasta alkaa hahmottaa, kun olen kohta vuoden kuvaillut, mitkä polttovälialueet itseä kiinnostaa! Toki hakee vieläkin kun ei ole päässyt kaikkea kokeilemaan. Onkohna kellään ylimääräistä 8mm tai vastavaa?

10. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 447
    441
    83

Tokina 10-17 ? Tais olla Pentax:n piirtämä lasi.

Laajassa päässä enempi fisu ja suppeammassa sit normalisoituu. Jos itsellä olis pikkukennonen runko niin sigma 10-20 ohella todella varteenotettava vaihtoehto.

11. Vs: Pentax 15mm?

Kiitos vinkistä, näkyy olevan kohtuu etulinnekin.. Tuossa löysin tuollaisen verkkokaupan kuin: Eglobal Sentral. Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Lenses - Pentax Mount

€429.99 ja Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Lenses - Pentax Mount

€299.99 Hinnat ovat kohdallaan, mutta uskaltaakohan ostaa? Näky olevan Samyangin 8mm kin 214e..
    Mutta tosiaan voi olla järkevä tuo uusi f3.5 10-20mm!

12. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 447
    441
    83

Olen käyttänyt paljon vanhempaa sigma 10-20 4-5.6. ja se oli hyvä. Laajassa päässäkin nurkat on pystyt. Joten jos löydät käytettynä, niin varmaan irtoo edullisesti. Suosittelen.

13. Vs: Pentax 15mm?

Varmasti on hyvä kampe. Täytyy katella mistä löytyy. Tuossa kun kirjuutin et uskaltaakohan ostaa, niin tarkoitin sitä kyseistä verkkokauppaa.. Voi tosiaan putkahtaa käytettynäkin jostain.. Olen kyllä mieluimmin laajakulman kuin
    kalansilmän kannalla kun maisemaa etupäässä kuvaan..

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla oli minoltaan tuo sigman 10-20/4-5.6 ja oli kyllä erinomainen optiikka.
    Suosittelen. Käytettynä löytää varmasti aika edullisesti..
    T Jukka

15. Vs: Pentax 15mm?

Nyt kun Tamronilta on vastaava:

Pentax K, Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD, Käytettynä, 430e niin kumpikohan on parempi Sigman se vanhempi 10-20 vai tuo Tamron. Uus Sigma kun on läpeensä f3.5 on varmasti näistä paras..

Nyt siis kilpailee samalla viivalla hintansa puolesta Samyangin 10mm, sitten tuo vanhempi Sigma ja Tamron?

16. komit

komit Member

358
    3
    18

Itsellä oli tuo Sigma 10-20mm f/4-5.6 ja piirto oli keskeltä kyllä aivan loistava, reunoilta ei ollenkaan loistava. Vaihtui sitten 15mm Limitediin ja takaisin en vaihtaisi, vaikka reunapiirto ei huippua ole siinäkään. Mutta jos kerran (DA*?) 16-50mm löytyy jo niin liekö sitten järkeä 15mm hankkia kaveriksi, sanoisin että mieluummin laajempi. Jos malttaa ootella niin Penalta on jossain vaiheessa tulossa myös uusi laajiszoomi (http://www.ricoh-imaging.co.jp/japan/pr ... t_Lens.pdf"]http://www.ricoh-imaging.co.jp/japan/products/lens/images/K_Mount_Lens.pdf), voi vaan kestää pitkään julkistuksen kanssa...

17. markku55

markku55 Active Member

Minulla siis edelleen tuo vanhempi Sigma ja on minusta loistava peli, tosin siis Sonyn bajolla. Jos ei ole varma mistä pitää, niin käytetty on aina parempi ratkaisu, ei kauheasti häviä vaikka joutuis luopumaankin. Noilla 8-10mm alueilla muuttuu kuvakulmat aika nopsaan ja samoin vaikutelma, en siis lähtisi pelkän 8mm kiinteän perään, vaan hankkisin paljon joustavamman vaihtoehdon, eli 10-20mm zoomin, siinä kun on mukana aika paljon kuvakulmia nykyisen 16-50mm alapuolella ja usko tai älä, niitä tulee kaikkia kokeiltua, eli ovat tarpeen.

18. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Kiinteissä objektiiveissa kropille ei taida ollakaan 8mm polttovälillä kuin fisuja. Sigmalla on sensijaan 8-16mm zoomi.

19. Vs: Pentax 15mm?

Sigman 10-20 3.5 voisi olla hyvä peli ja sitä juuri mietinkin että onko siitä hyötyä että on kyseessä zoomi? Eli jos nyt kuvaan vaikka 20mm, niin kuinka sen vääristymä vähenee verrattuna 10mm päähän. Tarkoitan käytännössä sitä että haluan maisemakuvaukseen 10mm ja pieni vääristymä ei siinä lienee ogelma, mutta sitten kun kuvaan ihmisiä sisätiloissa se merkkaa jo paljonkin. Eli häviääkö vääristymä suppeamalla aluella ja onko esim kasvot ok kuvassa, kuvattaessa vaikka 20mm alueella?
    Tuo Samyangin 10mm kieltämättä houkuttelee, se on valovoimainen, vääristymäkorjattu ja luultavasti toimii hyvin vastavalossa..