Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pentacon 6 - Kiev 6C/60

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana villevee, 3 Elokuu 2006.

1. villevee

villevee Member

154
    0
    16
    Tämä keskustelu käytiin jo silloin vanhaan hyvään aikaan. Koska ne vanhat hyvät keskustelut ovat hukassa, toistetaan vanhoja samoja asioita.

Pentacon 6 oli aikanaan tunnettu itäsaksalainen 6x6-kamera. Tämän kameran pohjalta Neuvostoliitossa tehtiin Kiev 6C ja Kiev 60 -kamerat, joiden modifikaatioita ovat Arax, Hartblei ja Wiesen kamerat. Lisäksi Saksan liittotasavallassa valmistettiin Exakta-kameraa, joka oli läntinen versio Pentaconista.

Internetissä liikkuvien huhujen mukaan kannattaa ennemmin ostaa Kiev kuin Pentacon. Pentaconit kuulemma hajoavat herkästi ja niitä on vaikea korjata. Saammeko näille väitteille jotakin tukea tältä foorumilta? Ja mikä olikaan Pentacon 6:n tyyppivika?

Huomatus: Tällä foorumilla on juuri myynnissä Pentacon 6 -kamera. Tällä viestiketjulla yritän laskea tuon kameran arvoa, jotta muita ostajia ei olisi ja jotta saisin sen itselleni halvalla. Minulla on siis oma lehmä ojassa. (Mahdollisille muille ostajille: tehkää korkea tarjous Pentaconista, jotta minun ei tarvitsisi sitä ostaa)

Samalla voisin kysellä objektiiveista. Kuinka monella on Carl Zeiss Jena 4/300 -objektiivi? Tuon tötterön massasta on erilaisia arvoja Internetissä. Uudemmat versiot ovat ilmeisesti vanhoja kevyempiä. Onko tuon objektiivin omistajilla vaakoja ja voisiko niitä mitattuja massoja julkistaa vaikkapa täällä foorumilla?

2. Anonymous

Anonymous Guest

Vs: Pentacon 6 - Kiev 6C/60

Vanha aihe, mutta vastataan silti. Tutkin itse eilen useita nettisivuja ja kolusin Ebaytä läpi etsiessäni CZJ-objektiiveja mun Kiev 60:een. Törmäsin siinä sitten tällaiseen sivustoon, josta löytyy myös CZJ Sonnar 300mm/4:n paino eli miehekkäät kaksi kiloa.

http://www.praktica-users.com/lens/p6lenses/czjson4_300.html

Pentacon Sixin tyyppiviat taitaa liittyä filminsiirtoon ja kuvalaskuriin. Samat ongelmat koskee Kiev 60:stä, mutta Kievin filminsiirron pystyy "kalibroimaan". Mitä olen lukenut mm. Kiev Reportin foorumia ja muita sivuja, Kieviä pidetään yleisesti luotettavampana ja vahvemmin rakennettuna. Pitää tietysti ottaa huomioon, että kyseessä on kuitenkin Neuvostoliittolainen tuote. Niitä pitää ymmärtää ja hoivata.

3. villevee

villevee Member

154
    0
    16

Aihe oli ikivanha ja kertaalleen käsitelty, mutta uuden tiedon toivossa käsittelyä jatketaan.

Kyllähän minä tuon sivun tiesin enkä hetkeäkään epäillyt siellä esitettyä tietoa. Mutta onko tuosta objektiivista myöhempiä ja kevyempiä versioita? Tämä on se mieltä askarruttava kysymys. Jostakin olin lukevinani, että myöhempien versioiden massa olisi vain 1,8 kg. Ja joku käytettyjen putkien kauppias taisi mainostaa noin 1,5 kg:n massaa (lienee viritetty vaaka). Tuo 2 kg on jo sen verran miehekäs massa, että pitäisi ottaa miehekäs itä-BMW pois paketista, jotta objektiivin saisi kuskattua kuvauspaikalle. Ja tiedettehän te, että EMV:n autot eivät kerää miesten suosimia kuvauskohteita toisin kuin aidot länsi-BMW:t...

Jotakin tällaista muistelinkin. Saksassa on muutamia yrityksiä, jotka ihan oikeasti lupaavat korjata Pentacon 6 -kameran. Näihin kuuluu kameran alkuperäisen valmistajan perilliseksi ilmoittautuva Pentacon Dresden GmbH, joka lupaa korjata jokaisen kameran uusilla osilla - jos osia vain on varastossa. Onko tällainen 'neue baugruppe'-filminsiirto parempi kuin vanha? Saisiko tehdaskunnostuksella kamerasta Kieviä paremman ja ikuisesti kestävän? Minä ymmärrän ja hoivaan niin itäsaksalaisia kuin neuvostoliittolaisiakin tuotteita ihan koko sydämestäni.

4. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113

Juu tällainenkin on ollut. Onneksi ei enää. Paperipainona hyvä, kamerana njoooo....

5. Vs: Pentacon 6 - Kiev 6C/60

Hyvä, että löytyy - nimittäin lupaajia. Pelkästään Pentaconsixistä on ainakin viisi erilaista mallia, joiden sisusten ihmeellisyys selviää vasta avatessa; päällepäin mallieroja ei näy (ja valmistusnumeroistakaan ei välttämättä löydy totuutta).

Mutta ehkä tuolta perillisiltä löytyy apua.

6. Vs: Pentacon 6 - Kiev 6C/60

En ole ollenkaan varma, ongelman aiheuttajan oli aikoinaan filminsiirtohampaiston liian pieni moduli (ja mahdollisesti raaka-aineetkin) eikä muutama ratas tahtonut kestää. Varsinkin Suomen kylmässä filminsiirto jäykistyi ja rattaa rikkoutuivat. Ja jon ne rattaat on vanhaa tuotantoa, niin samaa ainetta ja samaa kokoa. Siitä Exakta nimellä myydystä en tiedä olisivatko vaivautuneet rattaistoa uusimaan.

Sama rattaisto-ongelma on myös Pentx 67, vaikka se tulee esille paljon harvemmin. Ideana on kai se, että sama ratas välittää voimat sekä filminiirtoon että sulkimeen ja koneiston pitäisi vielä olla kauniisti matalan kannen alla...