Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Keni, 29 Maaliskuu 2010.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Noin 25 vuotta sitten vanhentuneen filmin kokeilua: Kodak Solar Flare Patrol ISO 25.
    Kehitetty Acufinessa 3 min. ja skannattu Epson V750 Prolla.

2. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa

Jaaha, jälleen on kuvia avattu suhteellisen ahkerasti mutta eipä heru kommentteja. Eihän tässä mitään järkeä ole. Mun postaukseni olivat nyt tässä, jatkossa seuraan lähinnä myyntipalstaa silloin tällöin. Moro.

3. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

4. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Jos kuvien lähtökohtana on otsikointisi, niin miksi niitä kommentoimaan? Kuvan kommentointi pitäisi lähteä sisällön, ei tekniikan kautta, varsinkaan kun tuo tekniikka ei välity näyttöruudun kautta.

Otsikon prioriteetit ovat väärän suuntaiset. Joskus on kiva leikkiä marttyyria:

"Mun postaukseni olivat nyt tässä, jatkossa seuraan lähinnä myyntipalstaa silloin tällöin. Moro."

kapa

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

No minkälaisen pitäisi otsikon, olla joka kattaa viisi kuvaa, kun en nyt jokaisella erikseen halunnut teitä vaivata? Eikä kuvia tarvitse kehua, voi myöskin antaa sitä ns. "rakentavaa kritiikkiä". Olisitko sitten kommentoinut jos olisi ollut joku "ovela" otsikko? Välillä tuntuu siltä että kuvan otsikko on täällä tärkein kriteeri. Tekniikka ei taas tunnu monia kiinnostavan ollenkaan, vaikka kamerafoorumilla ollaan. Oikeasti uskon että kiinnostaa hyvinkin, mutta siitähän ei galleriassa saisi puhua sanallakaan. Totta helvetissä saa, ja totta kai tekniikka kiinnostaa!

6. mad

mad Member

433
    0
    16

Nuorena innokkaana pojankloppina menin tietysti, kuvaamisesta ja kameroista kiinnostuneena, Kalevankadun Matti Pitkäsen studioon katsomaan sen hienoja Lapin maisemia, jotka oli siellä näyttelyn muodossa. Matilla oli silloin assarina siellä tuleva lupaus Pentti Sammallahti, vähän päälle kakskymppinen taidekuvaajan alku. Katselin Matin kuvia ja Pentti seisoi siinä vierellä; muuta en osannut kuvista kysyä kuin millä nää on otettu, johon Pentti: Hasselbladilla. Selkeyttikö se kuvia - ei, tekniikka on sivuasia kuitenkin, väline, jolla kuvat on otettu, siksi maininta millä esimerkiksi skannattu on melko lailla turha - kun vieläpä webbikuvissa se on vielä merkityksettömämpi. Xpan tuottaa pitkulaa kuvaa, laajaa, hasselin normi, tai normi-rollikko neliötä; so what, kuvaa katsotaan ja jos on testikuvia, niitä mielellään katsotaan mutta kommentointia ei välttämättä tarvitse odottaa tai saadakaan. Kapan linjoilla olen kyllä. Jos tekniikka saa yliotteen tai liiallisen painoarvon jää sisältö helposti ohuemmaksi, sisällyttömäksi. - Keni, järjestetään pääkaupunkiseudun pimiökierros, olisi ihan kiva nähdä laukkulaisten pimiöitä ihan livenä - tutustua siihen sinunkin kellaripimiöön ja keskustella eri ratkaisuista ja - tekniikasta. Onneksi ehdin, niinkuin kuulemma sinäkin näkemään JW:n pimiön, persoonallinen valokuvaajan olohuone. Myyntipalsta - tylsintä luettavaa?

7. Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa

Minä pidän panoraama formaatista. Kuviasi katselen mielelläni ne ovat yleensä harkitusti otettuja. Tästä setistä olisi mielestäni voinut nuo viimeiset junakuvat jättää pois. Ne ovat mielestäni sisällöltään selvästi heikoimmat.

8. Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa

Samaa mieltä Kallionkunkun kanssa. Hienoja kuvia ja junakuvat tässä setissä heikoimmat. Niissä ei ole juurikaan muuta kuin panoraamakuvan tuoma visuaalisuus, mutta itse pointti puuttuu.

9. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Onko yleensä kuvissani tekniikka saanut yliotteen tai liiallisen painoarvon? Kerron millä kuva on otettu, filmivalinnan, kehitteen ja millä skannattu. Kyseessä on puhtaasti inforivi jonka voi lukea jos haluaa. Olen yleensä pyrkinyt tekemään riviä niin näkymättömäksi kuin forumin softa sallii, pienimmällä kirjasinkoolla.

Ilahdun aina kun joku vaivautuu mainitsemaan mitä filmiä tai kehitettä on käyttänyt, eikä tämä tieto mitenkään vaikuta millään lailla kuvan arviointiin. Kuvan taustatiedot antavat minulle kiinnostavaa lisätietoa jota voin itse hyödyntää omissa kuvissani. Tämä on syy miksi olen Kameralaukussa viettänyt aikaa, ja miksi itse olen kuvia tänne ladannut. Olen ajatellut että joku muukin ehkä hyötyy tiedoista. En minä täällä käy pelkästään huvikseni kuvia katselemassa, tieota ja ideoita haen, ja yritän oppia uutta. "Kameralaukku - keskustelua valokuvauksesta" kerrotaan heti forumin etusivulla.

Nyt tulikin jo pari kommenttia että junakuvat ovat setistä heikoimmat. Tällaisesta palautteesta on jo hyötyä, itse kun on joskus omille kuvilleen sokea. Kiitos näistä!

10. kb

kb

2 235
    0
    0

Toi laivakuva mun mielestä tukee panoramaaformaatin käyttöä. Ehkä, jos tällaisia kaupunkimaisemia kuvaa, pitäisi hahmottaa mikä tekee näkymästä panoraamalle "sopivan"? (en ole miettinyt vastausta tähän).

Sisältö on osittain hiukan triviaalia, vähän sellaista kameran ulkoiluttamista. Suoraviivaista nähdyn dokumentointia. Ei paha asia, mutta ei välttämättä haasta palautteeseenkaan, vaikka kuvista nauttisikin. Sulla oli se rolleiflex-katukuva tuossa paria päivää aikaisemmin. Mainos ja ohikulkijat. Vaikka on jäänyt kommentoimatta (koska näin sen vasta nyt kun katsoin muita kuviasi ja tutkin niiden kommentoimattomuutta) niin se on hyvä esimerkki "vähemmän triviaalista" katukuvauksesta. Ehkä yritän kommentoida iltasella.

Olisi kuitenkin mukavaa jos jatkossakin pistäisit kuviasi esille. Nämäkin katsoin mielelläni läpi.

11. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Mukavaa settiä

12. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Tämä kommentoimattomuus on täällä aika yleinen vaiva. Varsinkaan sellaisten kuvia,jotka eivät ole valtavan innostuneita ns. p*rseidennuolijoita ja teeskentelijöitä, ei juuri kuvien suhteen kommenteilla lahjota. Eihän tämä, ikävä kyllä olekaan valokuvausfoorumi, vaan lässytyskerho. Tämän seikan todellisen luonteen paljastumisen -jo kauan sitten- jälkeen olen ottanut kaikin tavoin ("täällä") löysi rantein. Kauneimmat kuvani (ja ajatukseni) mieluummin vaikka -asioiden näin ollen- syötän Jokisen Paten helvetin rumalle bulldogille, kuin laitan esille tänne,vittuiltavaksi ja vaiettavaksi. Tässä linjassani olen ollut jo kauan johdonmukainen. Ja siinä pysyn. Ei helmiä vittuilijoille enää !!!

On ikävistä ikävin juttu (tämmöiselle "valokuvaus"kerholle) jos esim. juuri erittäin sympaattinen Keni nostaa kuvallisesti kytkintä. Täällä ei montaa arvostettavaa VALOKUVAAVAA persoonaa ole pyörinyt.

Pidän myös kuvistasi, mutta ne ovat liian rehtiä kamaa tähän paskanjauhantanettilässytyskamerahinkkauskerhoon.
    Ei täällä voi OIKEITA valokuvia OIKEASTI kommentoida. Ympäristö ei ole sen arvoinen. Ottakaa tämä kehityksellisenä argumenttina, jos teillä on milliäkään henkistä selkärankaa, älkääkä taas -VOI VOI- loukkaantuko litratolkullisen verisesti.

Ystävällisesti ja pyytäen peruuttamaan osittaisen poislähtöuhkauksesi (sillä mitä on valokuvausfoorumi ilman OIKEITA valokuvia ja myös teknisistä seikoista keskustelemista, perkeleen miiteistä sopimista ja senssipalstaa vai mikä hemmetti?)

No niin, modet, poistakaahan tämäkin teksti ja olkaa tekopyhät.
    Keskustelkaa vaikka siitä mitä "murkinaa" tänään tungitte ruumiiseenne, eiks je ?

Missäs mun "banaanit" viipyvät ?
    HAHAHA
    Kivaa Pääsiästä Kaikille, Tunkeutukaa Itseenne, SYVÄLLE !
    - Erska

Edit: Typoja.

13. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Kyllä.

- Erska

Edit: Typoja

14. Jaakko

Jaakko Active Member

1 176
    12
    38

Minä olen samaa mieltä kuvistasi.

15. Perzzza

Perzzza Member

121
    3
    18

Kivaa jälkeä tekee filmisi! Suosittelen liittymään Flickriin ja lyömään kuvia sinne, siellä saa palautetta ja rakentavaa kritiikkiä. Sellaista en ole juurikaan tältä palstalta saanut.

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Hieman keskustelua on ainakin syntynyt, mikä on erinomainen asia. Enkä nyt tarkoita pelkästään kuvista vaan aiheesta. Sillä on tämä Kameralaukun Galleria hieman seisahtanut, minkä on moni muu ennen minuakin todennut. Avaudutaan nyt kunnolla kun kerran aloitettiin.

Jos kommentoinnin peruste on otsikointi, kuten Kapa alussa vihjaa, on tilanne todella surkea. Pitäisi olla joku helvetin copy ja keksiä nokkelia otsikoita että joku viitsisi kommentoida. Jos nyt sattuu keksimään kuvalle jonkun fiksun nimen, hyvä niin - mutta se on kuitenkin vaan kuvan nimi. Hyvä kuva ja huono nimi: ei kommentteja. Huono kuva ja hyvä nimi: runsaasti kommentteja. Näinkö pitää olla?

Ja perisynti Galleriassa, kaikkein pahinta mitä voi tehdä, on kysellä taustoja millä kuva on otettu. Oitis tulee kymmenen vastausta "Ei ole mitään merkitystä millä on otettu, kuva puhuu puolestaan". Paskat sanon minä. Haloo, tämäkin on keskustelua ja osoittaa puhtaasit kiinnostusta KUVASTA ja miten se on tehty. Itse olen ainkin imarreltu jos joku kyselee tarkemmin. "Kamreralaukku - Keskustelua valokuvauksesta", vai miten se meni?

Perzza, Flickrissä olen jo, ja sinne lataan kuviani jatkossakin.

17. Jukka H

Jukka H Well-Known Member

1 965
    45
    48

Jos ei kuvat herätä mitään ajatuksia, ei niistä varmaan kommentoidakaan. Kivoja kulmia. Toi lasten rattaiden alaosan leikkautuminen pisti vähän silmään.

18. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Kun minut on nyt todettu hengen linttaajaksi ja harrastuksen tappajaksi, niin sanon vielä, että ei niinkään otsikko, vaan sen alla oleva teksti:

"Noin 25 vuotta sitten vanhentuneen filmin kokeilua: Kodak Solar Flare Patrol ISO 25.
    Kehitetty Acufinessa 3 min. ja skannattu Epson V750 Prolla."

Eikö tuossa ole jo lähtökohdat sille, että kuvista ei haluta kuulla mitään? Fontin kokokin oli sitää samaa, mitä muillakin.

Mitä siis haluat kommentteihin:

Hyvin näyttää vielä valottuvan, kehitekin on toiminut. Onko skannaus jotenkin epäonnistunut, vai photarointi? Yläpää aika sävytön, esim. eka kuvan lumi ei voi johtua sumusta. Varjopääkin tukossa.

Satama-kuvassa on aineksia. Siinä panoraamamuoto tukee sisältöä.

kapa

p.s.

Avokkinikin suututin äsken, kun olin juuri vedostanut grafiikan vedokset (2xHahnemuehle-arkin kokoisen) ja kysyi mielipidettä vedoksen laadusta verrattuna aikaisemaan. Ajattelin olla rehellinen. Ei olisi pitänyt.

Älä Keni ota liian vakavasti vanhan huru-ukon hörinöitä. Jatka vaan ja nauti tekemisistäsi. Laittele tännekin välillä jotain. Paljon olet mielihyvällä katseltavia antanutkin

19. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

En minä ole kenellekään henkilökohtaisesti suuttunut. Mutta on turhauttavaa kun kuvia klikataan auki satoja kertoja, eikä tule ensimmäistäkään kommenttia.

Miksi ihmeessa tuo alku antaisi ymmärtää että en halua kommentteja? Ellen halua kommentteja, jätän kuvat postaamatta. So what jos on vanhan filmin kokeilua. Kuva se on kuitenkin, ja se on esillä arvioitavana. Jos olisi puhdas tekniikkakysymys olisin tietenkin postannut sen filmiketjuun.

Ja juuri tuollaisia kommentteja kaipaan, Kapa. Olet vanha alan ammattilainen ja tiedät mistä puhut. Mikä ei kuitenkaan tarkoita että aina olisin samaa mieltä. Mutta se on toinen asia.

Kuvat eivät ole raskaasti photaroituja, oikeastaan tosi vähän. Negat olivat yllättävän kontrastirikkaita, skannauksen jälkeen löytyi oikeastaan enemmän sävyjä mitä olisin uskonut. Ehkä kehitin aavistuksen liian kauan Acufinessa, kun hatusta vedin kehitysluvun 3 minuuttia. 2,5 olisi ehkä riittänyt. Toisaalta en tällä hakenutkaan mitään Tri-X jälkeä, vaan jotain hieman erilaista.

20. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Ai? Niinkuin tällaisia:

"woah!  I love it!  faved!  :D  Ciao!"
    "Wonderful blues bokeh, great light! "
    "Interesting bokeh."
    "Nice tones, great shot "
    "so beautiful! "
    "This is awesome! "
    "Stunning!!! Very beautiful work! "
    "wow! :) this is great.. "
    "Wonderful sunrise shot complete with bird! Just lovely."
    "Beautiful Composition, Excellent Color Balance, Great Detail "
    "Love the color and composition! Great scene! "
    "oh.. these colors are fabulous!! "
    jne. jne.

Sekun pikaisesti bongasin joidenkin ottamia jotain perus kivakaunis luontoräpsyjä joita mahtuu tusinaan ainakin 20 ja noi kommentit on niistä (sen kummemmin valkkailematta). Flickr + kommentoinnin laadukkuus ei kyllä mene käsi kädessä. Ehkä sielläkin mahtuu asiaa sekaan, mutta 99% on tollaista iha turhaa .

EDIT: mac + chrome heittää edelleen rivivälit ihan päin persettä! Tai siis nyt se jätti kaikki rivivälit kokonaan pois. EDIT: Ei näköjään kestä olla erikokoisia kirjaimia tai heittää rivit päin mäntyä.