Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Peilittömien tulevaisuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Narmer, 5 Joulukuu 2013.

    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    No, Revox on Revox ja muutenkin kelanauhoilla on hieman isommat magnetoinnit ja paremmat kopioitumisominaisuudet. Mutta kyllä niissä on sitä mikä puuttuu täysin muistitikulta kaivetusta MP3sta...
     
  1. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Sama kysymys pyörii mielessäni.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    C-kasetissakaan ei ollut peiliä.
     
  3. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Eikä kameraakaan, mutta peilin siihen saa liimattua, mikäli joku sellaisen historian hämärään hävinneen kasetin jostain kellaristaan löytää.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Optinen etsin c-kasetissa sentäs on.
     
  5. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Joo, ja c-kasetin tulevaisuus on helppo ennustaa eikä moni siinä varmaankaan erehdy.
     
  6. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Voi hyvin myös ennustaa, että 30 vuoden kuluttua peilikameroita on erittäin harvassa.
    Ei siksi, etteikö niillä saisi hienoja kuvia aikaiseksi (kuin Revoxin B215 + c-kasetti nykyisin), vaan siksi, että tuotannon halpuus ajaa peilittömään ratkaisuun.

    Kurvi tullee olemaan kuitenkin aika pitkä, paljon ja pitkään kuvanneet ovat suurelta osin konservatiivisia. Paljon riippuu myös Canikonin strategiasta. Jos isot valmistajat alkavat oikeasti satsaamaan peilittömiin niin, että semi-pro sarjat tulevat ilman prismaa niin muutos voi olla aika nopea.

    Olen muuten ihmetellyt miksi etsin peilittömissäkin on keskellä runkoa, tämä ei jätä isolle klyyvarille kunnon tilaa. Vasemmassa kulmassa oleva etsin olisi mielestäni optimaalisempi paikka. OM-D malleissa perinteinen ulkonäkö on ilmesisesti katsottu tärkeäksi.
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Fujilla ja panasonicin gx7:ssa on vasemmassa yläkulmassa.
    On kyllä hyvä näin isonenäiselle.
    T Jukka
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Keskellä oleva etsin on tasapuolista kohtelua, oikealla ja vasemmalla silmällä tiiraileville yhtä hankalaa.
     
  9. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Perinteinen ulkonäkö on OM-D:n valmistajalla ollut mielessä. Uutta muotia ilmeisesti, Nikon Df yhtenä esimerkkinä myös.
    Eihän se etsimen paikka keskellä kameraa mikään hyvä ole. Ja aika paljon ulkona viileässä tulee kuvattua takanäytön kautta. Pysyyhän siinä näyttökin kuivana. :)
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Etsinjärjestelyissäkin on vielä kehitysmahdollisuuksia. Esim. etsin silmälaseihin, josta bluetooth (tms.) yhteys runkoon. Tuota voisi testata vaikkapa Olyn Pen-rungolla ja VF-2:lla, kunhan löytäisi sopivan välipiuhan. Ovat perhanat käyttäneet jotain HDMI:n näköistä liitintä, joka ei kuitenkaan ole HDMI...

    Rungossa voisi olla käyttäjän nenän mukaan muotoiltava kolo, joka antaisi tukea...
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Tästä vois olla apuja nenäkololle ja muulle:

     
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Minulla on nyt ikää (kewäällä) 55 vuotta. Aktiivista kuvausaikaa siis elintavoillani maksimissaan 20 vuotta. Minä lupaan, että sinä aikana en tule omistamaan kameraa, jossa etsin ei olisi keskellä laitetta, optinen ja peilillä.

    Urho Kekkonen sanoi että niin on, jos siltä näyttää. Kamera näyttää ja tuntuu kameralta jos siinä on etsin objektiivin kanssa linjassa. Digijärkkäreilläkään en ole koskaan ottanut kuvaa takanäytön kanssa, enkä ota.

    Tämä ei siis ole kannanotto peilittömien tulevaisuuteen, tämä on kannanotto minun tulevaisuuteeni.
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    M-sarjan Leica ei sinusta näytä ja tunnu kameralta?
     
  14. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Arvasin kyllä, että tämä tulee esiin. On varmaan hieno peli, olen minä niitä nuorempana katsellut ja ihaillut, kuvannut olen vain R:llä eikä sekään ollut oma.
    Mutta vastaus on siis kyllä, ei tunnu. Ei sillätavalla, mikä minun suhteeni kameroihin on. Ja valokuvaamisen lisäksi siis rakastan kameroita, ne ovat hienoja laitteita samalla tavalla kuin parhaat piiput ovat hienoja esineitä. Ja niissä on peili, minun kameroissani.
     
  15. V-M

    V-M Member

    123
    0
    16
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Etsin pitää olla. Ja oikeastaan ihan sama onko peiliä vai ei, mutta kunhan ajat ja aukot näkyy kameran päältä katsottuna(on sitten kamerassa virrat päällä tai ei), niin on hyvä. Tietysti koolla ja painollakin on oma vaikutuksensa. Johonkin kun on tottunut, niin ei sitä vaan osaa tottua muuhun.
    Digillä jpegin laatu ja sen helppo säätäminen on myös itselle tärkeä asia, kun tuo koneella näprääminen ja istuminen ei aina luonnistu.
     
  16. Pelari

    Pelari Active Member

    945
    62
    28
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Leica M3:lla ja Fuji X-E1:llä kuvaavana en kaipaa keskellä olevaa etsintä.
    Aina lasi, tai takaseinä huurussa keskietsimillä kuvatessa.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Juu ja rään keräily kaukalo olisi hyvä kans...
     
  18. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Toki, räkänokkamallit erikseen.
     
  19. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Etsin vasemmassa reunassa on parempi myös vasenta silmää käyttäville. Jää enemmän tilaa otsalle kuin silloin jos etsin olisi keskellä. Kilpa-aseesta (olipa sitten vaikka ilma-ase) löytyy optimaalinen kahvakulma ja kahva alemmaksi kuin muu runko, etsin vasemmalle niin ylös kun kehtaa laittaa. Siitäpä se muotoutuu.

    Edit:

    Kylyyvarin tippakupin voi sitten sjoittaa kääntyvän teleskooppivarren päähän niin saa säädettyä aina käyttäjän mukaan.