Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Peilittömien tulevaisuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Narmer, 5 Joulukuu 2013.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    16:9-kuvasuhteen sanelivat tuotantologistiset seikat, eikä käyttäjien tarvekartoitusta tarvittu tällä kertaa ;)
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Enpä usko, että pätkääkään.  Saattaahan niitä jokunen käyttää, mutta valmistajan kannalta ratkaisee, onko riittävän suuria markkinoita vai ei.  Muutama ammattikuvaaja tarkoittaa muutamaa myytyä kameraa, ei niistä tehtaiden kokoonpanolinjalle ylitöitä aiheudu.  Suuret ostajamäärät ratkaisevat, ja jos massat ostavat jotain muuta.....  APS-kennoinen kompakti saattaa olla monelle houkuttelevampi aikaa myöten.

    Ken elää, näkee.
     
  3. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    MOT
     
  4. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Kuka käsittelee kuvia 12", ja kuka haluaa katsoa elokuvaa siitä? Eiköhän valtyaosa kuitenkin ole niiden kanssa netissä.

    Niin, tuskin jaksoit katsoa mun opasvideota asiasta...
     
  5. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    kään kertaa...
     
  6. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Mikähän se C-kasetin vaihtoehto oli? Et kai ehdota kelanauhaa? LP pysyi hienosti mukana.

    --
     
  7. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    C-kasetin vaihtoehtoja: Amerikkalaisten kasiraituri (8-track tape) 60-luvulta, SONY EL-kasetti (Elcaset) 70-luvulta. Molemmat ovat vähintään yhtä hyviä äänen laadun puolesta kuin sanalukoneisiin suunniteltu c-kasetti oli käyttönsä alkuaikana.
     
  8. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Kumpikaan noista ei voi kilpailla C-kasetin kanssa kätevyydessä. Käsittääkseni kasiraita suunniteltiin ainoastaan toistomediaksi autosoittimiin. Elcaset puolestaan tuli liian myöhään voidakseen syrjäyttää C-kasetin, jonka äänenlaatu jo siihen mennessä oli huimasti parantunut. Sitä paitsi Elcaset oli C-kasettia paljon suurempi.  C-kasetilla on ilmeisesti vieläkin vankka jalansija kehitysmaissa.  Telefunken et al. lanseerasivat epämenestyksekkäästi oman DC-kasettinsa hieman C-kasetin jälkeen. (Ostin muuten kerran kirpparilta tällaisen DC-soittimen kasetin kera.)
    Tavallinen kuluttaja ei halua laadukasta ääntä, vaan kätevyyttä. MP3:n suosiokin todistaa tämän.

    (Edit: korjattu kirjoitusvirhe)
     
  9. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Joo, samaa mieltä. Taloudessa vieläkin kolme toimivaa kasettidekkiä joita silloin tällöin käytän vanhojen nauhojen kuunteluun. Hyvältä kuulostaa edelleen, useampikin kuuntelija on yllättynyt kun vertailutan CD:n, C-kasetin ja LP:n. Ei se CD niin koivn hyvä olekkaan...
     
  10. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Eikä usein voi ollakan, kun saattaa hyvin olla lp:ltä kopiotua kamaa joka on kompressoitu kelvottomaksi. Kaikkien kolmen suurimmat ongelmat ovat mekaanisia.
     
  11. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    C-kasetti kehittyi huimasti alkaen kannettavista rantanauhureista Nakamichin huippunauhureihin. Dolby-C:llä tai dbx:llä varustettuina ja oikein säädettyinä revittiin C-kasetilta hämmästyttävän hyvä dynamiikka ja hieno ääni.

    Tämä siis teknisesti.

    Oikeasti paras puoli oli ehdottomasti se, että se lähes pomminvarmana kulki mukana melkein missä vaan. Korvalappuvimpaimesta radionauhurin kautta hifilaitteisiin. Kysymys ei ollut hetrzeistä, huojunnasta, S/N-suhteesta, taajuusalueesta tai keskeismodulaatiosäröstä, vaan musiikista silloin kuin sitä haluaa oikeasti kuunnella. Siihen hommaan C-kasetti oli ja on olisi edelleenkin helvetin hyvä :)

    MP3 on yksi paha puoli maasto-olosuhteissa. Se on digitaalinen. Sori.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Eli elokuvien ja videoiden formaatti syntyi tuotannollislogistisista seikoista? Nyt kyllä toivon hieman selitystä tuohon mielipiteeseen.
    Onko 16:9 kuvasuhteen näyttöjen teko jotenkin tuotantologistisesti helpompaa kuin 4:3 suhteen näyttöjen?
    Itse asiassa en ymmärrä mitä logistiikalla on asian kanssa tekemistä, siihenkin voisi antaa hieman selvitystä?
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Samaa mieltä, itsellä on Yamahan kahden kasetin räkkisoitin, piti olla huippua aikoinaan, ja on varmaan edelleenkin. En ole edes huomannut sitä murheeksi mainittua läpikopiointia, eli magneettisuus muuttuu eri kerrosten välillä ja sotkee äänen.
    Muistelen alkuaikojen ongelman, eli halvoille laitteille tehdyt äänitteet oli korostettuja siten, että huonosti matalia ja korkeita ääniä toistavat laitteet soivat edes kohtuu hyvin kun molemmat ääripäät oli ylikorostettuja. Kunnollisissa laitteissa noiden äänitteiden laatu oli ala-arvoinen.
    Itse äänitin monia LP levyjä "laatuvehkeillä", ja niiden kuuntelu on edelleen ihan miellyttävä kokemus.
     
  14. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Joo, muistan, kun Teacin pro-nauhureilla säädeltiin äänipään kulmaa, esimagnetointivirtaa ja kompression määrää... Olihan sekin puuhaa mutta niin nautittavaa. Sitten kuunneltiin korvat pitkällä :)

    Mutta kyllä kuunteluelämys yhdistettynä visuaaliseen kokemukseen on kelanauhuri kun se pyöriin kympin ja vartin keloilla ja musiikki tulvii... Siinä musiikki saa ikään kuin visuaalisen ilmentymän :)
     
  15. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Mitäs tällä muuten on tekemistä peilittömien kameroiden kanssa?
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Mulla on Yamahan dekki mutta koskaan en tykännyt sen äänestä joka on jollainlailla samea, joten mitään suurta kuuntelunautintoa ei syntynyt. CD:ltä kuuluu paremmin.
     
  17. Vs: Peilittömien tulevaisuus

    RB: uskonpa, ettei äänipää atzimuuttikulma ollut oikea ja/tai esimagnetointivirta ihan kohdallaan eri nauhatyypeille. Useimmissa nauhureissa myös Dolby B ja C -kohinanvaimennuksen korjaus ei välttämättä ollut ihan optimaalinen, jolloin korkeiden äänien toisto jäi joko vajavaiseksi tai korostuneeksi. Itse asiassa aika herkkiä pelejä nuo paremmat C-kasettidekit.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Varmaan jotain semmosta, oli takuuaikana sen takia huollossakin mutta ei ne varmaan siitä mitään ymmärtäneet  :(
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Erittäin paljon varsinkin kun kysellään tulevaisuutta.  Tulevaisuutta voi paremmin ennustaa kun on nähnyt menneisyyden.

    Itse huollatutin Alpinen kasettidekin, jonka olen ostanut 80-luvun alussa ja jolla äänitettyjä nauhoja on laatikollinen hyvässä kunnossa.  Etsin käsiini Alpineita taannoin huoltaneen jo eläköityneen spesialistin ja hyvä tuli. Nauhurini oli alunperin säädetty TDK AD nauhalle ja käytin Dolby C:tä.  Vähitellen jo silloin aktiivikäytössä diskantit heikkenivät, mutta soittamalla Dolby B.llä Doldy C äänityksiä oli taas hyvä.  Ja edelleen enemmän diskanttia tulee kun ottaa dolbyn pois kokonaan. Ja nauhakohinaa.

    Oli kuulemma aika kulunut jo äänipää.  Sen voisi kuulemma hioa taas hyväksi - noin vaihtoehtona uuden asentamiselle jota ei kuulemma löytynyt.  Vaan on ollut kiva kuunnella vanhoja nauhoja ja on sitä moni ihmetellytkin kuinka hieno on ääni eivätkä kuulemma voisi uskoa että C-kasetilta. 


    edit.  Sehän oli sellainen juttu että taannoin Hifilehti teki kasettidekkien huoltotestin josta läpäisi puhtain paperein vain Alpinen silloinen huoltaja.  Ainoa minkään maahantuojan merkkihuolto, jossa edes tehtiin väitetyt ja laskutetut toimenpiteet!
     
  20. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömien tulevaisuus

    Tämä nyt ei liity enää otsikkoon mutta menköön...

    Mielestäni C-kasetin suurin heikkous on ohuen nauhan huono mekaaninen kestävyys ja säilyvyys. Yritin äskettäin kuunnella vuosia käyttämättömänä hyllyssä ollutta C-kasettia. Ei onnistunut kummallakaan C-kasettinauhurilla (aikoinaan "laadukkaita"). Nauha oli jämähtänyt niin ettei kumpikaan pystynyt sitä pyörittämään. Vertailuna, samalla tavalla säilytettyjä 70-80 -luvun 1/4" kelanauhoja, jotka vielä toimivat ihan OK (vaihdatin muutama vuosi sitten Revoxin kuivuneet konkat). Vain vähäistä läpikopioitumista oli taukopaikoissa havaittavissa.