Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Peilittömät (mini) järkkärit.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana anssijokunen, 5 Elokuu 2010.

    Kokemuksia - suosituksia - moitteita - uutisia - kysymyksiä, peilittömistä järkkäreista, sillä ne taitaa vallata markkinat.
     
  1. Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    .
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Minulla D700 ja GirlFriend 20 mm pannarilla + 7-14/4. Vedostelen juuri näyttelyyn Pannarilla otettuja kuvia A2-kokoon. On seassa ISO 1000:lla kuvattua matskua.  Ehkä ei niille kuuluisille p-piippareille kelpaa, mutta minulle se kuvan laatu on ensisijaisesti sisältöön painottuva. Ja kuka nyt tuon kokoista kuvaa kymmenen sentin etäisyydeltä tiiraa? Mukava on kantaa reissussa tuommoinen.

    kapa
     
  3. Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Joo, se paperirullien rahtaaminen onkin ammattilaisten hommaa - ei, en ala siihen. Tossa tuli esiin toi fiiliskysymys - se on tietty tärkeää, tuntee olevansa oikea kuvaaja, vai? NO, minä eikä moni muukaan harrasta / aloittelija ole päässyt fiilistelemään oikealla kunnon ammattilaisvehkeellä - eli jos ei tierä, niin ei kaipaakkaan. Mutta eikös näiden peilittömien kuvanlaatu riitä aika vaativiinkin kuvauksiin. Itse arvostaisin nimenomaan sitä pientä kokoa. Mulla oli kokeiltavana kaverin canon 40d, mutta on se aika iso kuljetella mukana esim. fillarointireissuilla, varsinkin jos on pari objektiiviä mukana. Pen , sony, panasonic - niistä kait se mun tuleva kamera löytyy. Panasonicilla tietty kiinnostais se G2- uutuus, mutta onko se niin paljon pienempi, kuin oikee järkkäri, en ole päässyt vielä kokeilemaan. Sonya odottelin innoissani, ja kävin heti hypistelemässä, mutta vaatis vähän enemmän aikaa perehtyä. Hitsi, kun noita sais vaikka päiväksi testiin jostakin, niin olis helpompi tedä päätöksia. Nettisurffailubn tuloksena osui silmiini myös näitä superzoom kameroita - ei tarttis objektiivejä vaihdella.

    But anyway - nämä uudet tulokkaat tulevat syrjäyttämään nämä ei ammattilaisille suunnatut pelijärkkärit, näin uskon.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Kuvanlaadusta pieni vs.  iso kenno. 
    Hasselblad H2 with Phase One P45+ back vs. Canon G10
    Kidding - Luminous Landscape
     
  5. J.HBach

    J.HBach Member

    988
    0
    16
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Jos ei kuvanlaatuun oteta kantaa, niin kokonsa puolesta jotain todella upeeta, tyylikkäitä, kevyitä. Hinnat NAURETTAVIA. Itse jätin ajatuksen hankkia moinen, euroille on parempaakin käyttöä.

    vertailun vuoksi että esim olympuksen e-420 peilijärkkäri 25mm f2.8 pannarilla maksaa uutena noin 350e. Toki vanha malli, mutta pieni ku piru myös.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Totta.  Esimerkiksi  Olympus PEN E-P2  + ZUIKO 14-42mm + VF-2 etsin. Noin 900€.

    Mutta Pen EP-1 zoomilla 400€.  Kuitenkin taitaa pannari maksaa enemmän kuin zoomi.

    Ja Panasonic Lumix http://www.vertailu.info/kamerat/?tuote=Lumix+gf1+kit&hinnat=
     
  7. Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Jos nyt pitäisi hankkia osuisi valintani Panasonic DMC-GH1 -malliin. Pienehkö - ei tietenkään taskuun mutta ei tarvitsekaan ja boneksena kääntyvä, erittäin hyvä näyttö. EVF tämän hetken paras tarjolla olevista ja tykkään ihan aidosti siitä, että mukana on käyttökelpoinen 1080 video. Kenno on Dx0Markin mukaan hippasen Panan GF1 ja Olyn EP2 edellä mutta se ei nyt tässä ratkaise.

    Zoomilla tuota aina tarjoillaan, mutta 25-millinen olisi mukava sen tilalla. Tykkään käyttää isoa aukkoa f/2-f/2.8 jos se on hyvä, joten herkkyydet voisi pitää kurissa pienehkön kennon vuoksi. Toinen mukava voisi olla Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    5 kk sitten hankintani päätyi tähän: Oly Pen E-PL1 kittizoomilla jonka osuus hinnasta oli noin 100 e. Lisukkeeksi Panan 20/1.7 ja (eBaystä käytetty) optinen VF1 etsin. VF2:n on hakusessa. Ai niin ja Olyn ulkoinen mikrofoni (se on hyvä) kun videoin yhden häävalssin.
     
  9. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Noin 1kk kokemukset panasonicin G2:sta. Käytettävyys ja säädettävyys hyvällä tasolla. Kosketusnäyttöä käytän lähinnä tarkennuspisteen siirtoon. Siihen tuo tapa on nopea. Rinnalla oli vähän aikaa Pen E-P2 mutta tympäännyin siihen kun oli melko hidas tuon panan käytön jälkeen. Kuvanlaatu on erinomainen, vertaan esim canon 7D ei pana häpeä yhtään. Eritoten 20mm pannari ja 7-14mm laajis toimivat upeasti. ISO 1600 on kelpo tavaraa. Dynamiikka leikkautuu kyllä ja täähän ei taida olla muuta lääkettä kun filmi tai täyskenno..

    Peilijärkkärille häviävät tarkennuksen nopeudessa ja eihän sähköinen etsin tai takatelkkari kovassa auringossa ole peilijärkkärin etsimen veroisia. Samoin puuttuu valovoimainen potrettilasi. 20mm on nappasen lyhyt siihen. Nyt olen kasvopotrettia kuvannut 45-200mm:llä ulkona ja yllättävän nättiä jälkeä tulee.

    Täyden kennon rungosta haaveilen dynamiikan takia mutta croppiin on turha ehkä lähteä enää. Dpreviewn liukuasteikolla kun vertailee m4/3 resoluutiota niin yllätys yllätys, ei häviä esim D300s:lle .
     
  10. Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Maybe, varsinkin jos hinnat menevät joskus reilusti niiden alle. Ammattilaiskamerat lienevät tässä nyt niitä keskikoon yksisilmäisiä...
     
  11. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Käytössä tällä hetkellä Nikon D80 ja muutama Nikonin putki. Olisi halua ihan harrastuksen ja koulun puolesta videokuvaukseen, mieluiten 720p laadulla tai paremmalla. Tuo Panasonicin GF1 on himottanut siitä lähtien kun tuli markkinoille, tuolla 20/1.7 pannukakulla. Mitä sanotte, kannattaako siirtyminen/nikonin rungon vaihtaminen tuommoiseen? Sovitepalalla sitten vanhat nikkorit kiinni?

    Matkustelua tulee kuitenkin aika paljon ja tämä D80 on aika iso kannettava sekä se pelottaa ihmisiä (tämä aiheuttaa ongelman potrettikuvissa.)

    On nyt semmoinen ongelma että oikein häiritsee...
     
  12. Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Miten olisi videokamera?
     
  13. duuso

    duuso

    77
    0
    0
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Ei mielestäni. Itse hyppäsin m43-kelkkaan hetki takaperin gf-1:n ja pannukakun muodossa, runko käytännössä samalla tasolla kuin ep-1. Jos kameralla tuntuu olevan tarvetta niin osta pois. Photokina alkaa 21.9. ja tulee varmaan jotain aiheeseen liittyviä julkistuksia –> käytettyjen hinnat saattavat tippua. Onhan tuossa rajoitteensa verrattuna isoon järjestelmään mutta ne pitää oppia tuntemaan ja kuvata sen mukaan kuten muillakin vermeillä...

    Panasonic on näemmä julkaissut uuden pannarin, 14 mm f/2.5. Kyllä kelpaisi, itse en ole toistaiseksi oppinut kuvaamaan ~35 millin polttovälillä. http://www.43rumors.com/ft5-some-details-about-the-new-14mm-f2-5-panasonic-lens/
     
  14. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 711
    59
    48
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Mitenkä tarkennus toimii manuaalilasien/adaptereiden kanssa tuolla gf-1:llä, sekin olisi vaihtoehto!?
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Olen kokeillut E-PL1:n ykkösen kanssa (manuaalista) Micro-Nikkoria. Mutta käsivaralta, LCD-näytöltä ei käsintarkennus oikein onnistu. Ensin pitäisi saada näytön katseluetäisyys sopivaksi, sitten liikutella kameraa niin että tarkentuu, katseluetäisyyden muuttumatta. Sähköisellä VF-1 -etsimellä voisi onnistua paremmin, mutta mulla  ei ole ollut tilaisuutta kokeilla.
     
  16. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    (Jos alat katsella sellaista tai tehdä eBay-impulssiostoksia, niin sen sähköisen mallinimi on VF-2. VF-1 on E-P1:n kanssa julkistettu optinen "lasinpala"-etsin, josta ei ole mitään iloa tarkentamisessa.)
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Peilittömät (mini) järkkärit.

    Ooops, muistin väärin. VF-1:n mulla jo on (ostin käytetyn eBaystä noin 1/3:lla uuden hinnasta), eikä siitä todellakaan ole apua tarkentamisessa.