Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Peilitön lokakuu

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 15 Marraskuu 2014.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Varmaan värintoisto riippuu valitusta kameraprofiilista. Jos laittaa canonin tai olyn portraitin päälle, niin varmaan on punaista ja kylläistä. Jiipekeistä mulla ei pahemmin oo kokemuksia kun oon vain RAWtä kuvannut.
    Minä tein Olyynkin heti oman profiilin DNG Profile Editorilla ja sillä ihonvärit ja muutkin sävyt näyttivät ihan kivalta. Itse oon tottunut tutkimaan ihonvärejä CMYK-väreillä ja olyn ihonsävyt sillä näytti paremmalta kuin canonin. Yksilöllisestä  ihonväristä riippuen keltaista pitäisi olla jonkinverran enemmän kuin magentaa, canonin värit ovat helposti sama tai toisinpäin.

    Vanhan digijääränkin pitää muuttaa tapojaan.Yli 10 vuoteen en oo jiipekkiä kuvannut, mutta nyt välillä otan niitäkin, jotta saa kattella langattomsti tabletista.

    Olyn wi-fi oli tietysti kiva, mutta en onnistunut siinä mitä olisin halunnut:kuvaan normaalisti kamera käres ja kuva putkahtaa tabletille näkymään. Olyn ohjelma oli tehty enempi etäohjaukseen.
    Ostin nyt tohon markkolmoseen Eye-fi kortin parilla kympillä, ja nyt kuva ilmestyy tabletille niinkuin haluan. Hienoa.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuuo

    Jospa jatkais tätä tarinaa.

    Olympuksen akkukahvaan menee 1 akku ja toinen pitää laittaa runkoon. Mun mielestä ei oikein kiva systeemi vaikka saakin valittua kumman käyttää ensin. On vähä työläs vaihdettava ja pikkuisen kameran hennot rakenteet eivät oikein herätä luottamusta jatkuvassa käytössä. Itse käytinkin akkua vain kahvassa.
    Canonin kahva on isompi ja tukevampi mutta onhan niitäkin rikki ruuvattu.
    Itse olen sitä mieltä että pystykuvauskahva pitäis olla kiinteä jolloin rakentaasta voitaisiin tehdä mahdollisimman kevyt, pieni ja tukeva.

    Olympuksen säätörullat ovat tavanomaiset, mutta ne heiluvat epäilyttävästi ja tuntuu siltä kun voisivat napsahtaa yhtä-äkkiä poikki. Ei ne varmaan mene, mutta semmonen mielikuva niistä jäi.
    Canonissa tuokin homma on tukevampi ja sen peukalopyörästä tykkään kovasti,  sillä saa asioita kelattua yhtäjaksoisesti tavisrullan nytkytyksen sijaan. Peukalopyörän sujuva käyttö vaatisi ehdottomasti pystykahvan.

    Olympuksessa oli kiva kun otetun kuvan näki etsimessä heti sen ottamisen jälkeen. Kohti liikkuvan kohteen kanssa pitää olla tarkka, että ei jää alle  ;)
    Nyt vieläkin Canonilla kuvatessa odottaa kuvan ilmestymistä etsimeen......mutta aina pitää pettyä....lokakuu meni jo  :(

    Kun on peilitön kamera, voi tulla mieleen että se olis äänetön. Se ei pidä paikkaansa. En tiedä kuinka Olyyn saatu noinkin kova ääni, ei se kuitenkaan mua haittaa.
    Antiikki ja vanhamarkki klopsuttaa rehellisesti  sen mitä tarvitsee kuvan syntymiselle.
    Kolmoseen on saatu joku ihmeen pellisaundi.....mutta onneksi siitä löytyy hiljainen tila jolloin se taitaa olla  Olympustakin hiljaisempi. Mieleen hiipii että onko se tehty kestävyyden kustannuksella, luultavasti kuitenkaan ei.

    Olympuksen sisältä kuuluu käynnistyksen yhteydessä klapsahdusksia, mahtaakohan se olla kunnossa vielä 5 tai 8 vuodenkin päästä? Canonin hiljaisempaan rakenteeseen on helpompi luottaa.

    Kolmosmarkun tarkennuspisteen valinta jurppii, en ainakaan itse oo löytänyt valintaa mistä sen saa suoraan joistikilla valittavaksi. Se joistikki on yhtä huono kun se o ollut 20tä asti. Sen muotoilijalle pitäis antaa potkut.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Peilitön lokakuu

    Se on luultavimmin saatu aikaan insinöörien huolellisella suunnittelutyöllä. Kun perhekameroissa äänen voimakkuutta voi vähentää, pitää "ammattilaismalleihin" suunnitella enemmän ääntä, sillä ns. tyhmäkin tietää alitajuisesti, että hiljainen väline ei voi olla "tehokas". Tietenkin, jos runko on tosi iso, on taas varaa olla hiljainen.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Taidat taas olla oikeassa.
     
  5. hesee

    hesee Member

    47
    0
    6
    Vs: Peilitön lokakuu

    Hmm. Minusta tuo E-M1 ei pidä kovaa ääntä, en tiedä onko sitten yksilöeroja, vai onko Canonin ääni sitten vain miellyttävämpi. C'T Digital Photographyssä oli viime numerossa testi kameroiden äänenvoimakkuuksista kuvattaessa, tässä vähän otantaa:

    E-M1 52.2dB
    Canon 6D 54.4dB
    D810 57.5dB
    5Dmk3 58.3dB
    4Ds 68dB

    Pohjat veti Pentax Q7 38.7dB. Toisin Quiet modessa esim D4s on 21.8dB ja 5Dmk3 48.1dB. Eli tuon perusteella Olyn suljin pitää kovempaa ääntä, mutta kun peilin kolahdus tulee mukaan, niin peilikamerat saavat kovemmat lukemat. 3dB lisäyshän kaksinkertaistaa äänenvoimakkuuden.

    Tuosta punaisesta väristä. Olyn valikoissa on valkotasapainon asetuksissa "Keep warm colors", se kannattaa ottaa pois päältä. Muuten kaikki on aina vähän liian punaista.

    Ynnä My Set asetuksia kannattaa käyttää, niihin saa siis tallennettua kaikki asetussetit. Itsellä on vain 2kpl käytössä: ETTR raakakuville ja toinen jpg kuvaukselle, jos pitää vain nopeasti napata nettiin/puhelimeen kuva.

    Periaattessa pitäisi tehdä vielä tehdä sarjakuvaukselle ja mustavalkokuvaukselle omat moodit. Valikot on kyllä hiton sekavat ja niistä voi tunata vähän kaikkea. Mysettien ja supercontrol panelin avulla tuosta tulee jo käytettävä. Valikoista kaivamalla homma menee liian työlääksi.
     
  6. Vs: Peilitön lokakuu

    Oisko siinä ollut joku jaappanilainen demoni, kun noin käyttäytyi kirkossa? Pappi tai joku pirkko olisi varmaan voinut manata sen ulos?

    Mitä aukkoa käytit, kun noinkin korkeilla ISOilla kuvasit?
     
  7. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Peilitön lokakuu

    Mä taas olen tykännyt oly-väreistä niin kovasti että olen tehnyt LR:lle kohtuu hyvin niitä matkivan presetin =)


    Canonillakin kuvaavana täytyy tunnustaa, etten ole canonin omia värejä (jpeggiä) koskaan tullut kokeilleeksi. Napsahti LR:stä mulle niin hyvät värit että niillä on menty kirkkaita yläsävyjä suosien. Olyllä en ole saanut säätämällä vastaavaa fiilistä aikaiseksi.
    Kameroissa + RAW-konverttereiden toteutuksissa on yllättävän paljon eroja.
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Peilitön lokakuuo

    Mitä kautta joudut sen valitsemaan? Rullillako?
    Mulla menee suoraan joikkarilla, mutta en muista ulkoa mistä sen aikanaan säädin. Ilman ohjekirjaa asetus kuitenkin löytyy melko helposti menusivuja kelaamalla.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    2.8 aukko oli kysymyksessä. Pimeitä pilvisiä päiviä. Canonilla oon kuvannut F 4 ja ISO 3200.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Ei Oly kovin kovaa ääntä pidä vaan olisin luullut vielä äänettömämmäksi.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuuo

    Kyllä pisteen pystyy joistikilla valitsemaan, mutta ensin pitää painaa AF-pisteen valintanappia. Saako sen muutettua niinkuin vanhoissa on, pelkästään joistikista painamalla?
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Peilitön lokakuu

    G1X ei sano mitään. Tai no painonapista taitaa sellanen pieni naks kuulua, ja ehkä jostakin muka sulkimesta.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Joskus  digikameroitten alkuaikoina ei ääntä vielä ollut tehty kaikkiin pokkarimalleihin.

    Lainasin jollekin ulkomaan työpajalle  maahantuojilta digipokkareita, porukalla oli vielä etupäässä rainakoneita siihen aikaan.  Yksi rouvashenkilö tutki aikansa jotain Fujin tai Nikonin mallia, tuli sitten sen kanssa bussin perälle ja pääsi yhdellä kysymyksellä työpajojen legendojen kastiin:  "Mistä tietää, että sitä on painettu tarpeeksi syvään, ja että se on varmasti lauennut?".
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilitön lokakuu

    :))
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Sen ajan  pokkarit olivat kyllä aika hämääviä.  Tarkennuksen lukittuminen lukitsi näytön, taisi käyttää jopa pimeänä, ja oli helppo luulla, että kamera otti jo kuvan, vaikka se vasta tarkensi.  Äänitehoste oli ihan  tarpeellinen lisäys, on aika outoa napsia kuvia täysin äänettömällä kameralla.
     
  16. Vs: Peilitön lokakuu

    Olen jonkin aikaa kuvannut Panan GH3: lla ja jos siinä olis vakaaja rungossa niin en kaipais Olympusta. Kuvan laatu aika saman tasoinen mutta tietenkin video-ominaisuudet eri luokkaa. Videota varten sen alunperin hommasinkin mutta on nyt matkassa useammin kuin täyskennocanoni. Tosin maisema- ja työkuvat vielä varmuuden vuoksi Canonilla.
     
  17. Vs: Peilitön lokakuu

    Kuvaan harrastukseksi, joten vastaus tulee tulkita sitä taustaa vasten


    Kuvasin kolmekymmentä vuotta Canonin peilikameroilla ja kolmisen vuotta sitten aloin miettiä vähän kevyempää järjestelmää. Sähköinen etsin on ihan ok, mutta en ole vielä valmis siirtymään siihen. Käytännössä, jos Leican jättää pois, niin ainoa vaihtoehto on Fujin X Pro1. Sitä saa tällä hetkellä kohtuullisella hinalla, kun uuden mallin huhutaan tulevan alkuvuodesta.

    Pari vuotta nyt Fujilla kuvanneena en ole pettynyt. Kaiken lisäksi kamera paranee vähä vähältä, kun softapäivityksiä tulee.

    Erityisen hyvää on (mikä pääosin pätee kaikkiin peilittömiin), että kolmellakin objektiivilla kaluston paino pysyy aisoissa. Pannarilla kamera mahtuu jopa taskuun. Pienikokoinen kamera ei aiheta agressioita lomamatkoilla.

    Kaikki ei ole pelkästään positiivista. Etsin on sähkösyöppö, kun sitä käytetään elektronisena. Kymppi Canonilla mukan oli vara-akku, nyt on parikin, joita joutuu myös käyttämään. Manuaalitarkennus on kökkö pääosalla Fujin objektiiveista.

    Tarkennus on parantunut uusilla softaversioilla, mutta tarkennus on mielestäni yhä peilittömien akilleenkantapää. Siihen viittaa myös se, ettei kummallakaan varteenotettavalla järjestelmällä (micro 4/3 ja Fuji) ole hyvää f/2.8 ja/tai f/4.0 300 mm teleä. Kaikkeen muuhun alkaa peilittömienkin tarkennus olemaan ok, mutta liikkuvat kohteet hämärässä ovat yhä pro ja semipro peilikameroiden heiniä.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Onko Olympuksella kuvaavat tosiaankin niin herkkänahkaista porukkaa että niiden kaluusta ei saa kirjoittaa rehellisesti sitä miltä ittestä tuntuu?
    Tuntuu että tulee joka tuutista kaiken maailman uhkauksia ja henkilökohtaisia haukkumisia päälle.
    Ei ymmärrä mä.
     
  19. Vs: Peilitön lokakuu

    Aha, multa jäi nuo huomaamatta, varmaan jo poistettuja viestejä...
     
  20. kiuruja

    kiuruja Member

    64
    0
    6
    Vs: Peilitön lokakuu

    Sama. Ketjua tullut kuitenkin aika aktiivisesti seurattua. Noh, minusta tuli Fujisti. X-T1:n etsin on tosiaan upea. Kovin monesta rungosta ei kokemusta ole, mutta minusta se on huomattavasti parempi kuin vanhemmissa croppi-canoneissa.

    Pieni koko on harrastelijalle upea asia. Kädet on kokoa melkein lapio, mutta kyllä tässä alkaa näpit asettua jo oikeille näppylöille.

    Parin tuhannen kotialbumiräpsyn jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen.