Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Peilitön lokakuu

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 15 Marraskuu 2014.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Kuten varmaan joku täällä on huomannut, meikäläisellä oli peilitön lokakuu (tarkemmin 8.10-8.11.)
    Täytyy vähän purkaa sitä kun vieläkin pyörii mielessä
    Ajatus lähti kaluston keventämisestä, ei mstään muusta. Pistin vaihdossa 5&30 D Canonit ja ostin Olympuksen OM-D EM-1:n, akkukahvalla, 12-40mm zoomilla ja salamalla. EF 70-200/2.8 L IS:n olisin vaihtanut 40-150 olyyn, jos niitä olis saanu.
    Olympuksessa kiehtoi moni asia, 4:3 kuvasuhde, sähköinen etsin ja kuvanvakaaja ynnämuuta. Nämä asiat olikin ihan kivoja eikä mitään murrattavaa niissä ollut.
    Kuvasin sillä vajaa 4000 kuvaa, töitä ja humpuukia. Yleensäottaen kaikki meni ihan hyvin.......mutta ratkaisevassa kohdassa se petti. Sekavalo ja 1600 ISO kirkossa sai sen kuvalaadun romahtamaan, vaikka sillä muualla otetuissa sekavalo-olosuhteissa tuli ihan mahtavia kuvia. Tämän takia sillä lähtölaskenta alkoi.
    En oo välittänyt mistään retrojutuista, mutta kieltämättä olin ihastunut Olyn olemukseen ja ulkonäköön. Se oli pieni, mutta kokoonsa nähden aika raskas ja samalla heppoinen. Namiskuikelit eivät loppujenlopuksi sopineet kunnolla käteen. Vaikka tuunattavat toiminnot on periaatteessa OK, niin en silti ihastunut niihin. Osa mulle tärkeistä toiminnoista olivat syvällä valikoissa....ja pysyivät siellä. Takanäyttön valikot ovat Canoniin verrattuna tosi epäselvät.  Muistikorttipaikan kansi on heppoisen huono eikä siinä ole kätevää virtakytkintä niinkuin canonissa, toki oly pitää aina sammuttaa ja canonia tarvii sammuttaa tuskin koskaan.
    Olyn tarkennus toimi tyydyttävästi, kasvontunnistus on ihmeen kätevä. Vaikka etsin on melko suuri, sen tiiraaminen oli välillä tuskaa. Salamalaite olyn oma, mallia en muista, on pienine nappuloineen hankala käyttää, ei kiva.

    Lähtölaskennalle tuli loppu kun olyn ostopaikkaan tuli myyntiin melko uusi C 5D mk3, vähän kirpaisi, mutta jälleen on kaikki hyvin. Senverran kaluston kevennyksestä tuli totta, että pystykahvaa ei vielä ole. Mk3 on vähän toisin muotoiltu kuin edeltäjänsä, että koitan elää ilman kahvaa, voi olla vaikeaa.
    Mk2 verrattuna on tapahtunut melko paljon. Melkein oon saanut toivomani 4:3 kameran, semmosiahan se ottaa....mutta pakanavie se se  näy etsimessä, voituhnu.  2 muistiorttipaikkaakin on kiva ja uusi tarkennus.

    Olyn koko oli ihan liipasimella, vaikka vitonen tuntui kauheelta möhkäleeltä, se on lähempänä työkalua jolla homma hoituu, nappuloista tapahtuu se mitä tarvitaan eikä niitä tarvi tuunailla. Valikkovierailut  on selvempiä ja helpompia ja ylänäytöstä saa perusasiat säädettyä.

    Toivottavasti tämä avautuminen ei haittaa ketään. EM-1 ja 5D Mk3 ketjut on niin vanhoja etten niihin viitsinyt kirjoitella.

    Jos onnistumisen pakkoa ei olisi, niin Olylla kuvaisin
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Ei haittaa, päinvastoin oli kiinnostavaa luettavaa. Tuo 12 - 40 zoomi oli ilmeisesti sekä polttovälialueeltaan että laadultaan sinulle sinällään riittävä myös työhommiin?
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Peilitön lokakuu

    Hyvä avautuminen. Näin meidän pitäisi enemmänkin kertoa minkälaisia käyttökokemuksia on. Ei tartte mollata tai fanittaa sen enempää.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    On hienon terävä. Vähän arvellutti jossain netin esimerkkikuvissa pimeässä otettujen kuvien kirkkaiden valopisteiden hehkuminen, ei siitä mulla mitään suurempaa haittaa ollut. Objektiivi kelpaa kyll tositoimiinkin.
    Vastavalosuoja tuossa zoomissa on lapsellinen. Kävelin Helsingin kaduilla 200 m etsiskellen pudonnutta tötsää. Onneksi löytyi, nappasin sen pyörätieltä liikenteen vilinässä mukaani.
    Muotokuvaajana studiokuvista jäi vähän mieltä vaivaamaan  kuvan lopullinen terävyys. Tuntuu etten välttämättä saanut kuviin sitä viimeistä potkua, kun ottamissani kuvissa oli himmennetty hieman liikaa, kuva oli liian läpiterävä. Tarkemmat testaukset jäivät tekemättä (lähipiiri on niin kyllästynyt olemaan mallina enkä vieraita malleja viittinyt haaskata).Mk 3 testikuvissa tuli taas mukava hallittu syväterävyys ja samalla terävät kohdat näyttävät suhteessa terävemmilta epäterävään.

    Olyn etsinsysteemi on kyllä valtava. Sillä olis mahtava ottaa ulkona salamallakin kuvia, näyttö alkais vilkuttamaan kun olosuhteet muuttuu ja joku kohta (vaikkapa taivas) alkaa palamaan puhki ja salaman säädön vois sitten tehdä niinkuin muillakin.

    Kääntyvää takanäytttöä en oo kaivannut, mutta tuommoiseen peilittömään vehkeeseen se sopii kuin nenä päähän. Otin sillä kuvia myyntiinkin käännetyn näytön kautta. Canonin kiinteä kelpaa mulle.

    Olyn vakaaja on kyllä huippu. Jos olis ollut vielä valovoimaisia kiinteitä niin vielä parempi, onneksi en päässyt kokeilemaan ;)

    Ja valikoista.
    Olympus alkaa aina alusta. Joka kerta sama kelaaminen.

    Canon alkaa siitä mihin on viimeksi jääty, ja jonkun toiminnon päälle laitto ja poisto käy aikä vähillä kelaamisilla. Mk3 on vaan enempi valikoita, joten se on hitaampi käyttää kuin mk2, siitä miikkaa. Mk3 valinnaisia valintoja on tosin muutettu paremmaksi kuin vanhojen.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Tästä tulee sellainen viesti vahvasti läpi minulle, että OMD olisi aivan loistava jos siinä olisi isompi kenno. ed. Ihan eri järjestelmä siitä tietysti tulisi sitten, muutenkin isompi. 
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Kyllä se niinkin on, mulle sais olla himpunverran enempi kokoakin......toisille varmaan ei.
    Itse vähän epäilevänä lähdin vaihtamaankin, jos kuvan värit ja kohinat kirkkokuvissa olis toiminut, kuvaisin sillä vieläkin. Toisella foorumilla joku oli törmännyt samaan ilmiöön, ja se oli löytänyt jonkun kameraprofiilin LR:ään jolla homma toimi paremmin. En kuitenkaan tykkää että justiinjajustiin saa tekemällä kelpaavaa kuvaa jos se toisella onnistuu huomattavasti helpommin. Kuvaushetkillä oli sentän helpohkot olosuhteet, pilvinen päivä. Jos siihen olis vielä paistanut kirkas auringonvalo osaan kuvaa.....niin ruuvaisin niitä kuvia varmaan vieläkin.


    Vitos-canonit on mun käteen liian suuria, kympit on sopivia.

    Lisäämpä vielä.
    Oly oli hieman hidas ottamaan kuvia. Henkilökuvissa viive vaivaa ilmeiden tallennusta ja silmiä oli usein kiinni. Viive ei ole suuri, mutta havaittava.
    Hiukan piti opetella tilannekuvauksessa herättelemään pienokainen ajoissa ettei tilanne mennyt ohi, torkkumaanmenon ajan säädöillä siihen pystyis vaikuttamaan.
     
  7. Vs: Peilitön lokakuu

    Eli siis kesti liian kauan ottaa kuva kameran käynnistämisen jälkeen? Vai niin että kuvan ottamisen ja laukaisimen painamisen välillä on viive? Itselläni on E-M5 käytössä ja laukaisuviive on ainakin olematon. Käynnistymisestä ensimmäisen kuvan voi ottaa noin 1,0-1,5s jälkeen mikä on noin 0,5-1,0s pidempi aika kuin Nikonin seiskasatkulla.

    Pystyisitkö laittamaan jakoon jotain esimerkkikuvaa missä tuo sekavalo-ongelma tulee näkyviin (raw tai jpg)? Itse en ole E-M5:n kanssa moista huomannut. Joskus tuntuu siltä että tämä ei pelaa keinovalon kanssa niin hyvin kuin D700 mutta en ole pystynyt havaitsemaan värisävyissä ongelmia ikinä kun olen ottanut kuvat molemmilla kameroilla samassa valossa.

    Muoks.
    Ja mitä studiokuviin tulee niin oon siinä käsityksessä että optimiterävyys saavutetaan laadukkaiden ND-filsujen kanssa.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilitön lokakuu

    Hienoa ja informatiivista keskustelua, jatkakaa ihmeessä.
    Itse olen vekotinhulluna ajatellut hankkia E-M1:n, mutta jos E-M5:lla saa yhtä hyviä kuvia yhtä helposti, niin ehkä tuossa hankinnassa vois säästää. Etsinhän on hemmetin hyvä tuossa E-M1:ssä, eli jos sittenkin se...
    Niin, ja ne esimerkkikuvat ongelmatilanteista olisi todella arvokasta infoa!
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Käynnistymisessä ja torkulta heräämisessä on pienet viiveet, tottunisen jälkeen sen kanssa pytyy elämään.
    Laukaisussa napin painamisen ja kuvan oton välillä on ihan pieni viive, yleensä sekään ei haittaa mutta vähän enemmän tulee kuvia joissa silmät on lurpallaan. Siinähän on valikoissa säätö josta saa valittua laukaisuviiveen, oli mulla käytössä sekä-että asennoissa.

    En viitsi laittaa esimerkkikuvia, ovat muutamat hautajaiskuvat joissa koko kuvan näkeminen on oleellista.
    Ja ongelmat tukevat tilanteessa joissa on paria mallia hehkulamppua, taustalla loisteputkenvihreää, (pilvisen päivän) luonkonvaloa ja kaiken kukkuraksi pitää käyttää liikettä pysäyttävää salamavaloa. Siis aika kinkkinen juttu mistä Canonit 20D:tä lähtien suoriutuvat tyydyttävästi. Kirkas suora auringonvalo olis ollut vielä vaikeampi.
    Kuukauden aikana en muussa tilanteessa tuohon törmännyt, mutta kun samaan tilanteeseen törmään todennäköisesti jatkossakin niin vehjes pitäis toimia.


    Lisäystä:
    Studiossa mulla on salamat joiden teho voidaan pudottaa 9 Ws asti. Jos olis ollut aikaa ja mahdollisuuksia testata kunnolla niin ainakin telttaretkikuvauksella syväterävyydet olis ollut passeleita kun Olyssa laittaa ISO 100 päälle.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Lisää tarinaa.
    Alunperin ajattelin ostaa OM-D:n pikkunäpsyksi näppäräksi tapahtumien tallennusvälineeksi. Millä olis helppo kuvata suuremmin paikalla olijoita häiritsemättä. Harmi vaan kun niissä valaistusolosuhteet ovat useinmiten hanurista. Salamaa käytän ujostelematta mutta kuitenkin vähän, sekään ei aina ratkaise kaikkea. Esim. Olyn hieno etsin ei etukäteen voi näyttää kuinka valotus onnistuu kun sekaan pistetään salamaa. Eli justiin siihen mihin olin sitä hankkimassa ilmestyi pieni epävarmuuden kukkanen.
    Jos olylla valottaa insinöörimäisen tarkasti, niin varmaan onnistuu tilanteessa kuin tilanteessa. Jos tuossa ongelmatilanteessa käyttäisi kiinteää valovoimaista optiikkaa ja pienempää herkkyyttä niin varmaan onnistuis. Kiinteiden käyttö vaan ei ole niin yksinkertaista. Oon kokeillut kahdella kameralla ja kiinteillä kuvata mutta on se vähän liian sähläämistä. Tuossa mun kuvaustilanteessa pitäis olla 3 polttoväliä ja aika vikkelästi pitäis pystyä niitä vaihtelemaan. Ei kiitos.
    Itse en ole mikään virtuoosi valottamaan kuvia mitä ihmeellisimmissä nopeissa tilanteissa, onneksi canonin mustasta päästä voi kaivaa jotakin esiin, tuntuu että Olyn kuvista ISO 1600 ei löytynyt oikein mitään. Uudet Nikonit varmaan sopis mulle, mutta en kyllä viitsi siihen ruveta vaihtamaan.

    Itse oon vuosien varrella taistellut salamoiden kanssa. Nikon D100:ssa oli siihen sopiva salama mutta sen kuvat oli muuten aikalailla kuraa. Kerran kesken tilanteen SB 80 DX fläsähti oikein kunnolla, sen jälkeennolikin ihan mykkä......joku kondensaattorimikälie meni särki ja loppuajan olikin remontissa. C20D valotti TTL:llä 580EX:llä ihan päin seiniä.....kunnes vaihdoin obektiivin, sitten homma toimi hienosti. Myös 30 D ja 5 D valottivat tarkasti mutta 5Dmk2 valottaa taas enempi arvalla, yleensä alle. Mk3:ta ei oikein vielä tiedä, eikä Olykaan tuntunut kovin tarkka olevan.

    Objektiiveista.
    Olyn 12-40mm  on tilannekuvaukseen ihan hyvä, skarppi alusta olkaen ja pikkukennolla syväterävyyttä riittävästi.
    Canoniin mulla on 24-105/4 L, tuntuu ettei mikään kovin skarppi ole. On kuitenkin vakaaja ja soppeli polttoväliaue kinolle. Aika usein tulee kuvattua aukko auki valon vähyyden takia, usein syväterävyyttä sais olla enempi. Vakaajan puutteen takia en oo kovin kiinnostunut EF 24-70:tä, kriittisemmät kuvat otan toisilla objektiiveilla kuitenkin.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Peilitön lokakuu

    Noista ei niin jaettavissa olevista kuvistakin voisi ehkä rajata vain sopivan levyisen raidan jossa olisi noita tarpeellisia valotusyksityiskohtia mukana, mutta ei niitä henkilöitä - tämä vaan ehdotuksena.
     
  12. Vs: Peilitön lokakuu

    Ok. Itse en ole havainnut tällaista.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Kuvailemasi tilanne kuulostaa valokuvaajan helvetiltä. En usko että omat Nikonitkaan selviäisi kyseisestä tilanteesta kunnialla jos värikuvia halutaan. Näissä tilanteissa tappaisin kaiken vallitsevan valon salamoinnilla koska toi värilämpötilojen sekamelska näyttää vaan niin karsealta kalustosta riippumatta.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Salamalla valon tappaminenkaan ei oo kovin helppoo. Kirkko on isohko, 2500 istumapaikkaa ja salamahan ei riitä kuin siihen lähialueelle, onneksi kirkko on aika valoisa mutta usein suora auringonvalo vaivaa.
    Kun salaman edessä on oranssi värikalvo niin se synkkaa lähimmälle tärkeimmälle alueelle, mutta kauempana olevien naamataulut on vähän mitä sattuu.
    Onneksi loisteputket on vähän kauempana, mutta oman mausteensa se taustalle luo. Kauempana olevat hehkulamppualueet on myös usein karmaisevan sävyistä kuraa....onneksi niistä ei mitään näyttelykuvia tarvi tehdä.
    Sama juttu tietysti toistuu vihkitilaisuuksien kuvissa, niissä ollaan yleensä vielä kriittisempiä.
     
  14. hesee

    hesee Member

    47
    0
    6
    Vs: Peilitön lokakuu

    Tuo tilanne on todellakin kameran painajainen. Olympus tuottaa kyllä hienoa kuvaa, mutta tuollaisissa tilanteissa valotuksen pitäisi osua kohdalleen. Salaman takia valotusta ei näe suoraan, eikä elävän tilanten takia voi huikata taustalta "uudestaan", niin parempi tosiaan käyttää kameraa, jossa on enemmän korjailuvaraa.

    Se mainittu parempi väriprofiili on täällä Huelight Camera Profiles, toisin se maksaa sen 15 taalaa. Ennen ostoa kannattaa ennenminkin kokeilla olympus vieweriä. Hidas ohjelma ja ei mitään toivoa ylivalotuksen korjailusta. Jos sillä saa värit kohdalleen, niin vika on on adoben profiilissa. Ellei, niin ei tuo huelight korjaa ongelmaa.

    Sitten tuo takapaneli, kannattaa aktivoida valikoisa se ns. super control panel. Sen jälkeen takanäytöltä voi säätää lähes kaiken tarvittavan. Olympuksen vakio näyttö on vähän karsittu.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Juu.
    Ja vaikka salamalla valaisu menee nappiin, niin hetkessämatkaa on jotakin kohtaa joka saattaa alivalottua ja sehän on sitten mitäsattuu pikselipuuroa.

    Itse oon kameroilleni tehnyt profiileja DNG Profile Editorilla, jos tuohon syventyis enempi  niin vois saada parannusta aikaan itsekkin.
     
  16. kiuruja

    kiuruja Member

    64
    0
    6
    Vs: Peilitön lokakuu

    Mielenkiinnolla luen näitä kokemuksia, kovasti itse jahkailen E-M1:n, Fujin X-T1:n ja pienen peilijärkkärin välillä.

    Mitä luulet, olisiko Olyn valikkohelvettiin saanut mainostetuilla pikavalinnoilla ja kustomoinnilla järkeä, jos olisi ollut enemmän aikaa perehtyä ja säätää?
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Ehkä on kuitenkin väärin puhua valikkohelvetistä, mutta jonkinsortin vaiva siitä henkilökohtaisesti oli. Multa jäi esimerkiksi selvittämättä omien kuvaussäätöjen ohjelmointi muistiin, siitä on varmaan monelle riittävä apu.
    Itse jouduin eniten kaivamaan säätöä millä sai etsimen tummumisen valotuksen mukaan pois päältä studiokuvauksessa....ja sitten taas laittaa päälle kun alkas kuvaamaan muuta. Ja jotakin muita pikkujuttuja piti kaivella säännöllisesti valikoista.
     
  18. Vs: Peilitön lokakuu

    Tuon eri valolähteiden sekamelskan korjaamiseen eivät kameran säätövalikot voikaan toimia. Enkä edes tiedä miksi pitäisi toimiakaan. Itse kohdehan on kuitenkin kaikkein tärkein. Omalla tavallaan vähän samanlainen problematiikka, jossa laskevan auriongon lämmin sävy korjataan pois, koska se ei ole "neutraali sävy".
     
  19. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön lokakuu

    Ei siihen mikään säätö tietysti toimikkaan. Jotenkin vaan Olyn värit sekosivat enemmän mitä Canonin vastaavat. Lopputulos ei kummallakaan ole hyvä, mutta canonin kuva on siedettävämpi vähemmällä vaivalla. Canon sietää paremmin kuvaajan töpeksintää, siksi se on mun valinta.

    Olympus on hyvä valinta valotusinsinöörille, sillä saa tosi mahtavia kuvia. Sävymaailma on ihana kun kohdalle sattuu..ja aika usein sattuukin.
     
  20. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Peilitön lokakuu

    Ei varmaan liity pellittömään lokakuuhun tämä mutta kerron isojen poikein kertomuksia silti. Noissa vanhemmissa Olyissä on liian punainen kuva. Se on kuulemma Aasian markkinoille tehty. Sen saa säädettyä kohdalle. Näissä uusimmissa se ilmeisemmin on jo hoidettu kohdalle.