Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Peilitön harkinnassa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 18 Huhtikuu 2015.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Ja tänään menit ja myit Nikon-runkos, ainakin siltä näytti.  Mitä siis seuraavaksi?
     
  2. Vs: Peilitön harkinnassa

    Tarkkavaisuutesi palkittiin, myin tosiaan molemmat D7100 rungot ja ostin D7200 tilalle. Kiinnostus peilittömään lopahti, raahataan järkkäriä ja tilannekuvissa Olyn X20 edelleen.
     
  3. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Eipä se ihan noin suoraviivaista ole. Peilitön järjestelmä on pääosin pienempi ja edullisempi kuin peilillinen. Lisäksi sähköinen etsin on paljon optista parempia hämärässä valossa ja MF-objektiivit ovat helpompia tarkentaa 10x suurennuksella.

    Itse olen kokenut sähköisen etsimen ainoaksi haitaksi sen nykimisen liikkeessä. Sillä ei tosin ole suurtakaan välilä, että kuva ei ole täysin priima, kun etsin on vain sommittelua ja ehkä tuota manuaalitarkennusta varten.
     
  4. Vs: Peilitön harkinnassa

    Olen eri mieltä D700/D750 ja E-M5 käyttäjänä. Sähköetsin on mielestäni täysin ylivoimainen kun kameraa käytetään käsisäädöillä juurikin tuon valotuksen arvioinnin vuoksi. Valotuksen saa osumaan täydellisesti viidessä sekunnissa ja mun kokemuksen mukaan E-M5:n kuvat vaatii paljon vähemmän valotuksenkorjailua jälkikäsittelyssä mitä peilikameroiden. Onneksi isokennoiset peilivehkeet kestää tuon nätisti.

    On tietysti tilanteita jossa ei ole viittä sekunttia aikaa säätää valotusta ja sillon isokennoisten kameroiden isommat toleranssit hakkaa Olyn.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Itse törmäsin EM-ykkösellä tilanteeseen missä etsimen varoitusväri näytti ylivalotusta jolloin säädin yhden naksahduksen tummempaan päin jolloin lopullisessa kuvassa oli reikämustia alueita tummassa päässä, ei edes kohinaa...vaan reikämustaa. Samassa tilanteessa Antiikkivitosella Canonilla olis selvitty heleposti.
     
  6. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Lisätään vielä se, että sähköisellä etsimellä voi syväterävyyttä (aukkoa) säätää niin, ettei kuvan kirkkaus muutu. Tämä on erinomainen ominaisuus, jos haluaa irroittaa kohteen taustasta.
     
  7. Vs: Peilitön harkinnassa

    Jos dynamiikka ei riitä niin eihän sille sitten mitään voi. Onhan näitä tilanteita kyllä, sitä ei käy kiistäminen.

    Toi on kuitenkin pienen kennon rajoite eikä sinällään liity sähköetsimeen mitenkään.
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön harkinnassa

    No lisätään sitten että optisella etsimellä voit tiirailla kohdetta vaikka ei olisi virta päälläkään, ja valmiustilassa oleva kamera ottaa kuvan käytännössä heti eikä hetken klonksuttelun ja kakomisen jälkeen. Ei ole niin väliä vaikka virta jäisi pidemmäksikin aikaa päälle, sitä riittää.

    Kun olylla kuvasin niin ihastelin sen pientä kokoa ja painoa ihmetellen kuinka 5D olikin niin suuri.....mutta hetken pähkäilyn jälkeen tajusin mikä kamerassa on minulle tärkeintä. Käteen sopivuus ja toimivuus......silloin Oly sai lähteä.

    Alunperin lähdin peilittömälle retkelle kaluston keventäminen mielessä, nyt se painaa enemmän kuin ennen mutta olyn seuraajan ominaisuudet on kyllä sen arvoiset.
     
  9. Vs: Peilitön harkinnassa

    Samanlaisia aatoksia, mutta eri lopputulos. Fujin X Pro1 on ollut rajoituksineen oikea valinta. Optinen etsin oli ehdoton ja hybridietsin on pelkkää plussaa.

    Luulin sanovani hyvästit eläinkuvaukselle, kun päädyin peilittömään, mutta Fuji parantaa koko ajan. Katsotaan, tuleeko markkinoille kunnollinen f/2.8 tai edes f/4.0 300 mm. Sillion täytyy vakavasti harkita nuoruuden harrastusten pariin.
     
  10. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Itse vaihdoin juuri canon eos5DMklll:sen, olympuksen om-d e-m1:seen.
    Kuvasin kojusta canonilla ja peilinronksotus karkoitti linnut. Canonissa kyllä virtaa riittää paremmin ja hyvä optinen etsin ja suuremmilla isoherkkyyksillä parempi kuva.
    Olympus todella hiljainen ja hieno kuvata kosketusnäytöllä kojusta ei tartte etsimeen tihrustaa. Sarjakuvauskin vain vaatimattomat 10k/s. Olympuksen vaihdoin ensin tohon 5D Mklll:seen ja kuvittelin että siinäpä kone, mutta noin 2kk kokeilujen jälkeen päädyin takas olyyn. On muuten skarppi lasi toi zuikon 40-150 f2,8 vertasin ef 300 f2,8l is usm:ään terävyys jopa ehkä parempi, mutta canonissa miellyttävämpi sävy.
    Kyllä se pikkuhiljaa taitaa vanhat peilijärkkärit olla historiaa,  niisä kun ei ole tullut mitään uutta pitkiin aikoihin, paitsi kennot ja kuvan prosessointi.
    Ja Olyn kuvanvakain pesee kyllä canonin is.sät.
    Kolme halpaa vara-akkua(tarvike) mukana, niin virtaakin riittää.
    Itsellä  myös iso käsi ja sopii olympukseen(akkukahva) niinkuin nenä päähän ja kustomoitavat säätimet just kodallaan.
     
  11. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Vs: Peilitön harkinnassa

    On se vaan niin hienoa, että kun valinnanvaraa on niin paljon, kaikille löytyy sopiva kamera tarpeiden mukaan. ;)
     
  12. Vs: Peilitön harkinnassa

    +1

    Totta. Ja peilittömissä on muitakin kuin Oly.

    Esim. Samsungin NX1 on todettu toimivaksi laitokseksi, Fujin X-T1 päivitys nostanee kameran käyttöarvoa melkoisesti. Sonyn FF-kennoisiin tulee koko ajan lisää huippuoptiikkaa ja näköjään joku on vasännyt nopean adapterinkin niille, jotka haluavat käyttää EF-optiikoita µ4/3-kamerassaan...

    http://www.dpreview.com/articles/3671169066/fujifilm-x-t1-users-to-get-significant-boost-in-autofocus-performance-and-function

    http://petapixel.com/2015/05/11/kipons-ef-to-mft-adapter-has-impressive-af-speed/

    Itse olen perinteisen prisman kannalla hyvinkin pitkälle, mutta jos jostain syystä isompikennoiset tai paremmin piirtoympärää hyödyntävät mallit tulevat markkinoille (niin µ4/3, APS-C tai FF-malleihin), on peilin ja sitä myötä prisman kasvattaminen turhaa. Varsinkin kun tulossa on taas teräveämpiä ja nopeasti päivittyvää EVFää.