Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Peilitön harkinnassa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 18 Huhtikuu 2015.

    Peilitön pikkujärkkäri harkinnassa, tuota alla olevaa olen katsellut. Mitä hyvää/huonoa ja parempia vaihtoehtoja kaipailisin. Pieni kennohan tuossa on, mitä herkkyyksiä mahtaa kestää kohisematta?

    http://www.rajalacamera.fi/panasonic-lumix-dmc-gx7-20-1-7-musta.html
     
  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Paljon on kiinni sitä, mitä kuvalta haluat. Itse olen viehättynyt peilittömiin niiden pienen koon ja keveyden takia, mitä on ehdoton etu reissatessa.

    Suurimmat keksimäni erot ovat tuon koon lisäksi kennokoon määrämä syväterävyysalue ja kuvan tekninen laatu. Esim. tuossa m4/3-jäjestelmässä kuvat ovat luonnostaan syväterävämpiä kuin isommissa kennoissa, johtuen lyhyemmistä polttoväleistä, mutta onko tämä haitta vai etu on kokonaan mielipideasia. Ja osin ero on tasoittunut, kun isoissa kennoissa voi käytää hyvin suuria herkkyyksiä ja pieniä himmenyksiä. Huippulaatua etsiville iso kennokoko on etu.

    Kolmantena erona esim. täyskennoisiin voisi sanoa edullisemmat objektiivit, vaikka maksavat nuo m4/3-objektiivitkin melkoisesti, jos ostaa pro-laatua.

    Olympuksen OM-D on itselläni yksi varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi kameraksi, tai hieman suurempi Fuji X-T1. OM-D:tä puoltaa ominaisuudet ja jo-olemassa olevat objektiivit, Fujia taas näppärät säätimet manuaalivalotusta harrastavalle.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Kestäminen riippuu ihan halutusta laatutasosta.
    Huonoa tuossa on kitin kiinteäpolttovälinen objektiivi. Yleiskäyttöisempi kokonaisuus olisi kitti, jossa on mukana zoomi.
    Vaikka kyseessä on tarjoushinta, olen ymmärtänyt, että tuo malli on koettu ylihintaiseksi ja niinpä muut listahinnaltaan selvästi halvemmat esim. Olympukset ovat ihan yhtä hyviä.
     
  3. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Kaikki kennot kohisevat, mutta kyse on siitä, mihin vedetään se hyväksytyn kohinan raja. Täydellisiä järjestelmiä ei analogisessa reaalimaailmassa taida olla. :)
     
  4. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Meikäläisellä on tämä runko käytössä. Omaan makuun ja käyttöön varmasti parasta mitä on tarjolla, hyvä kuvanlaatu, sopivan kokoinen runko, nopea ja täsmällinen tarkennus, myös melko hämärässä (pl tämä 20mm mukana tuleva objektiivi joka on hidas), runko on laadukkaasti viimeistelty (vrt esim sony a6000), riittävästi vapaasti ohjelmoitavia fn-painikkeita, loistava kosketysnäyttö, kaksi rullaa, ihan asiallinen vakaaja kennolla jne..

    Herkkyys kai on makuasia, kuka sietää minkäkin verran? Oma toleranssi menee tämän kameran kanssa niin että ISO 6400 on maksimi, toisille tuo on varmaan jo täysin käyttökelvotonta.  Kuvanlaatu ei ole vielä minun käytössä tullut vastaan, päin vastoin. Syväterväyyden kanssa tulee joskus tuskailtua, mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Toistaiseksi isompi kennoisissa peilittömissä ei ole vastaavaa yhtää hyvää minun käyttööni tarjolla. Tuo Rajalan 299e hinta rungosta on täysin lyömätön. Huhhuh.

    Siis mitä ihmettä, 20mm on edelleen yksi parhaista optiikoista mitä m43 järjestelmään on saatavilla, ainoastaan onnettoman hidas tarkennus on tuossa ongelmana. Ylihintainen tuo voi olla listahinnoiltaan mutta tämän rungon kanssa mielestäni todella kohtuuhintainen. Polttoväli on makuasia, minä pärjäsin pelkästään tällä objektiivilla reissatessa 3 viikkoa amerikassa, mutta jokaisella on omat mieltymykset toki.
     
  5. Vs: Peilitön harkinnassa

    Ainakin tuossa on etsin. Itse menin vipuun ja ostin raivostuttavan GM1:n jossa ei ole.
     
  6. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Sama juttu. PENiin saa onneksi irtoetsimen, joka on näppärä hiemankin kirkkaamalla ilmalla. Seuraavassa kamerassani on ehdottomasti hyvä kiintoetsin. Irtoetsin kun on koko ajan vaarassa tippua ja aika kohlon näköinenkin.
     
  7. Vs: Peilitön harkinnassa

    http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=panasonic_dmcgx7&products=oly_em5ii&products=fujifilm_xe1&products=fujifilm_xpro1

    Itse tein tuon jumpan vajaa kolme vuotta sitten. Mietin pitkään Canonin 5D mark III:sta, koska siihen olisi ollut lasitavara lähes valmiina. Halua saada kevyempi järjestelmä voitti lopulta. Silloisista kameroista vertasin Leican (liian kallis), Fujin X Pro1:n ja Olyn OM-D E-M1:n. Panaa pidin enemmän hyvänä videokuvauksessa, joka ei ole minulle tärkeä. Päädyin Fujiin.

    Silloin (jos unohdetaan tuo Leica) parhaat objektiivit olivat Fujilla. Nythän tilanne on tasoittunut, kun Fuji on tuonut markkinoille huonompiakin objektiiveja ja vastaavasto m4/3 objektiivitarjonta on parantunut. Tuota mukana tulevaa kakskytmillistä on pidetty ihan hyvänä. Itse olisin ehkä päätynyt silloin noihin Leica yhteistyönä tehtyihin promeihin, jos valinta olisi ollut m4/3.

    X Pro1 oli kuvan laadussa riittävän lähellä Canonin 5D:tä. Erot tulevat esiin hyvin hämärässä. Fujin tapa käsitellä kennoa on tällä hetkellä lyömätön valokuvissa, mutta aiheuttaa haasteita videoissa. YouTubessa on muutama video, joissa vertaillaan Fujjin X T1:n ja Olyn OM-D E-M1:sen eroja.

    Fujin tarkennus oli huono vielä vuosi sitten. Se hävisi mm. Olylle. Fuji on saanut tarkennuksen toimimaan, ainakin X Pro1:ssä ja X T1:ssä vähintään yhtähyvin kuin Olyn toimii, viime syksyn firmis päivityksessä. Eroa peilittömillä on yhä hyviin peilijärkkäreihin, minkä vuoksi Peilittömiin ei saa vielä hyviä pitkiä teleobjektiiveja. Jotain suttuzoomeja on, mutta niiden jälki on sitten mitä on.

    Olen ollut kaikin puolin tyytyväinen valintaan. Kolmen objektiivin järjestelmä menee LowePron reppuun, joka on tarkoitettu ydelle rungolle ja yhdelle normaalizoomille. Kuva on pois luettuna ihan hämärässä yhtä hyvää kuin monessa täyskennoisessa. X Pro2 on tulossa syksyllä, joten X Pro1:stä saa tällä hetkellä hyviä tarjouksia. Objektiivivalintaan kannattaa paneutua ja m4/3:ssa erittäin tarkkaan, koska pieni kenno on aina kuvanlaadun suhteen krantumpi lasitavaran laadusta kuin suuri kenno.

    Eli tekisin valinnan jos painotus on video niin silloin Pana ja jos taas valokuva, niin silloin Fuji. Olykaan ei ole pois suljettu, jos saa hyvän tarjouksen. Valinta tarkoittaa velä tällä hetkellä, että luovut pitkistä teleobjektiiveista, mutta ainakin Fuji on ilmoittanut työstävänsä tarkennusta niin, että niitäkin olisi tulossa markkinoille tulevaisuudessa.
     
  8. Vs: Peilitön harkinnassa

    Mikä Olympus on hinta/laatusuhteeltaan kilpailuvertoinen tuon panan kanssa?
     
  9. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Miten peilin olemassaolo liittyy teleobjektiiveihin? Olisiko kuitenkin enemmän markkinakysymys?
     
  10. Vs: Peilitön harkinnassa

    Kyse on siitä, miten, kuinka paljon ja minkälaatuisia tarkennuspisteitä kamerassa on. Pelkkä kontrastitarkennus ei ole kovin hyvä. Asiasta joku kirjoitteli täällä vähän aikaa sitten ihan hyvän jutun.

    Kun tarkennus saadaan toimimaan, mitä ainakin Fuji tavoittelee, tulevat pitkät prime teleobjektiivit ajankohtaisiksi. Ne pystytään rakentamaan kevyemmiksi ja edullisemmiksi kuin kinokoon kameroissa on.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Fuji X-M1:llä ja Fuji XC 50-230mm f1:4.5-6.7 OIS-objektiivilla tällaiset Targan tyyppiset kohteet menevät mukavasti, vaikka valoa ei ihan älyttömästi olisikaan, mutta fudis-matsista ei valitettavasti tullut kyllä mitään näytettävää :)
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Mitäs Olyn 40-150 /2.8 Pro?
    Jos olisin jatkanut Olylla, olisin sen hankkinut.
    Noihin pikkupeilittömiin en suostuisi itse paljon 2.8 pimeämpää pötkylää hankk6maan.
     
  13. Vs: Peilitön harkinnassa

    Ei vielä selvää vastausta :)
     
  14. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
  15. Vs: Peilitön harkinnassa

    Olyltä E-M5 on varmaan lähin vastine ja sen oleellinen etu on erinomainen kennosta löytyvä kuvanvakaaja sekä sääsuojaus (vai onko GX7:ssa sitä?).

    Olyn laitteet ovat Fujiin verrattuna mielestäni nopeampia käyttää koska käyttis on moderni kaksirullainen ja valotuksen varoitusvärit helpottavat käsisäädöillä kuvausta todella paljon. Lisäksi m43 lasitavara on paljon pienempää kuin Fujilla (esim. http://j.mp/1Dxe1VM).

    Mitä kohinaan tulee, niin isolla kennolla kohinaa ei hyvässä valossa käytännössä ole lainkaan iso100 ja iso200 herkkyyksillä (esim. D700). E-M5:n kuvissa löytyy rae kaikilla herkkyyksillä valon määrästä riippumatta. Tämä vähän yllätti kun rupesin tällä kuvailemaan, mutta ei tuo paha ole. Normaalissa katselukoossa (A4 tai A3 printti) se perusherkkyyksien kohina ei mielestäni haittaa
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
  17. Vs: Peilitön harkinnassa

    Oon kuullu juttua sellasesta, että joku olis joskus kuvannu urheilua myös käsitarkennuksella ja vieläpä filmille :)
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Peilitön harkinnassa

    Eikä? :)
     
  19. S-aaraK

    S-aaraK

    4
    0
    0
  20. Vs: Peilitön harkinnassa

    Mielenkiintoista mutta alan kohta olla vähemmän kiinostunut koko peilittömästä :)