Millä järjestelmäkameran peiliä uskaltaa puhdistaa jos on päässyt pölyyntymään, vai kannattaako muutaman pölyhiukkasen vuoksi kajota koko peiliin?
Puhaltelemalla pitäis lähteä. Jos sillä ei lähde, niin sitten voi käyttää samoja aineita ja metodeja kuin kennon puhdistamisessa. Ja jos pöly näkyy etsimessä, niin silloin se on oletettavasti tähyslasin pinnalla, tältä se lähtee myös puhaltelemalla.
Peiliin uskaltaa tarvittaessa ihan koskeakin, kunhan ei voimaa käytä, ettei saranat yms. kärsi. Sama tähyslasin kanssa.
Ei peili ole sen kummempi, kuin sun vessan peilikään. Puhaltelu on siitä kurja metodi, että sillä rojut saattavat mennä johonkin hankalampaan paikkaan. En silti ehkä laittaisi Andyä ja Sinipiikaa peiliinkään.
En kyllä lähtisi tähyslasiin koskemaan millään puhdistuspensseliä tukevammalla esineellä, jos roska ei puhaltelemalla lähde. Se on käytännössä aina muovia, ja siihen jää naarmu jo kynnellä hipaisemalla. Tähyslasin muovi ei kestä mitään liuottimia, joten sen peilin puhdistamisessa kennon puhdistukseen käytetyillä aineilla pitä olla todella tarkkana. Ettei sitä puhdistusainetta nimittäin pääse tippaakaan tähyslasille tai ettei sillä puhdistusaineess olevalla lastalla edes hipaise tähyslasia. Tähyslasi ei tule paremmaksi edes irroittamalla, ja pesemällä vedellä ja pesuaineella. Ne mattalasin harjanteet menevät näköjään kasaan jo kosketuksesta ja lopputulos ei ainakaan näkymää paranna. Eli älä kokeile, minä kokeilin jo. Tai jos haluat oppia kaiken vaikeimman kautta.....
Heh, hyvä että vastasit tuohon. Samanlaisia kokemuksia myös itsellä, kerran olen puhdistellut tähyslasista pinttyneen lian veteen kostutetulla pumpulipuikolla. Kovemmilla välineillä en lähtisi säätämään tuon kanssa juuri tuon pehmeän materiaalin takia.
Itse asiassa syy miksi alunperin esitin peilinputsauskysymyksen on se että aikanaan kun mulla oli 300D vaihdoin ulkona objektiivia ja joku ötökkä onnistui tietty huomaamattani lentämään kameran sisään. Muutaman räpsäisyn jälkeen se oli siististi liittautuneena sekä peiliin että tähyslasiin. Tähyslasin onnistuin pilaamaan pumpulipuikolla ja peilin naarmuttamaan mikrokuituliinalla, joten ei ne tosiaan hirveesti kestä. Onkohan se peilin matsku yleensäkään mitään lasia näissä kameroissa?
No ainakin naarmuuntuu ihan eri tavalla kun vessan peili Muistan joskus 70 luvulla purkaneeni jonkun vanhan kinojärkkärin ja siinä peili oli ihan tuhtia lasia.