Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Vaikea on lähteä moittimaankaan pohjoisvaloa, että läpeensä paska juttu. Se sopii johonkin, mutta ei korvaa mitään. Ei yhtään sen enempää. Tämä on osa sitä perustekniikoiden tuntemista, mistä olen kirjoitellut. Kuten olen yllä maininnut, niin johonkin vanhanaikaisuutta tavoittelevaan kuvaussessioon se voi soveltua. Kuriositeetti se on nykyaikana ja sellaisena pysyy.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Nykajan pohjoisikkuna on Elinchromen Octa, se iso. Joe Craig esitteli asiaa olessaan Suomessa Finlandiakuvan kutsumana (?) Vanhassa satamassa kymmenkunta vuotta sitten. Ostin Octan silloin, ostoksia joita ei ole tarvinnut katua. Oivallinen kokovartalokuviin (hää, ym.) mutta m. ihan perinteisiin "head&shoulders" -juttuihin. Mikseipä interiööreihinkin. T. K.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Kattimat, lähes ainahan valolla pyyhkäistään mallia, ei suoraan päin pläsiä. Silloin samaa valoa voi käyttää moneen muuhunkin. Mielenkiintoista keskustelua. T Jukka
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Mutta toisaalta se on juuri sitä peruspohjaa valaisulle, joka pitäisi ymmärtää, että voi lähteä rakentamaan enemmän luonnonvalosta poikkeavaa kokonaisvalaisua. Itse jotenkin koen, että ensin pitäisi hallita yhdellä valolla lähes kaikki eri tyylit, ennen kuin valolähteitä lähtisi lisäämään, koska ne tekevät erittäin paljon lisää vaikeusastetta, varsinkin jos jää epäselväksi päävalon merkitys.. (siis yksi valo ja 1-2 heijastinta, sekä mahdollisuus pimentää tilasta muu valo, vaikka tummin verhoin sekoittamasta tavoitteita.)
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Sääli ettei minulla ole enää tuota Profoton opaskirjaa, mikäli muistan oikein, oli noilla kahdella Tukholmalaisjampalla periaatteena luoda salamajärjestelmä jossa lähtökohta oli mahdollisimman lähellä suoraa auringonvaloa eli Profoton paljas valopää jossa mattavalkoinen pieni suojalasi. Siitä lähti suoraa ( polarisoimatonta) 5000 kelvinin keskipäivän auringonvaloa. Sitä sitten kerätttiin ja kohdistettiin erilaisilla hopea, mattavalkoinen tai ihan lasi ( spotti) heijstimilla ja kuupilla. Eteen saattoi asettaa softboksin, sateenvarjon, hopeoidin tai kullatun sontsan. Striplightin, jossa oli vielä hunajakenno edessä, sen eteen ison Leen suodinkalvon, ploarisaatiokalvon jne. Täten muodostettua valoa sitten rajailtiin, heijastettiin isojen reflejen kautta tai laitettiin eteen erilaisia "varjoja" eli mustasta taustapaprusta leikattuja epäsäännöllisiä kuvioita jotka loivat vastaavasti aika eläviä varjoja. En väitä että nykykuvaajat olisivat lahjattomampia tai laiskempia valaisijoita, mutta väitän että kun silloin tarvitsi kaiken toteuttaa yhdellä posatutksella, siihen panostettiin aika lailla. OK aikaa ja polaroideja kului, mutta onneksi se oli sellaista mistä pääsi laskuttamaan...
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Kehittyneeseen keskusteleen sopisi että tämän tiedon olisi myös jakanut, kun ilmeisesti oikea vastaus tuli threadin ulkopuolelta.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Totta mooses. Monet innostuivat aiheesta ja selittivät miten asiaa ovat lähestyneet. Oikea (hehheh) vastaus tulikin sitten nurkan takaa "valonomistajalta" ja jätettiin pokkana pimentoon - varmaan patentoitu ;D http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,46573.0.html (Kärpäsestä härkästä, mutta kun joulurauha meni jo! )
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Joo, sain sellaisen neuvon, että laitetaan vain vaikka softboxin eteen toinen valo esim. normaali hopeinen kupu hunajakennolla. Niin valo näyttää tulevan samasta lähteestä. Kovalle valolle hyvä lähtökohta on 1/2 aukkoa kirkkaampi, itse ajattelin lähinnä korostaa sillä kasvoja ja näin eilen teinkin. Varmasti muitakin tapoja on, esim. tietyt valonmuokkaajat. Kiitoksia kaikille neuvoista. T Jukka
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Kun kotona ei tietokone ollut kytkennynä remontin takia, siitä vastausviivästys. T Jukka
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Mä olen taas pohjoisen valon kannattaja. Siinä on herkkyyttä ja luonnetta yhtä aikaa. Joskus vaan nousee mieleen, että härpäkkeiden ostaminen on kuvaamisen sijasta se pääasia.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Tätä olen joskus käyttänyt, eli ihan softboxin viereen kupu+hunis tai jopa snootti. Vinkin sain ihan ansioituneelta ammattilaiselta.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Pohjoinen valo on "luojan lahja", suora flassivalo "helsingin energian" ( lasku tulee perässä...) taidetan olla tapiolan kanssa tuon edellisen kannattajia, syystä tai toisesta...
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Mulla on ikkunat pääosin lounaaseen. Kalliiksi tulis kääntää valo pohjoiseen Siksi flässit.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Tuota opetettiin mm. VVI:ssä joskus 80-luvulla vai milloin se oli. MJK oli jopa tehnyt Elinchromeen erikseen softboksin, jossa oli keskellä luukku hunajakennoa varten. Aika moni sen ajan ammattikuvaajista ehti käydä siellä opissa, periaate on kaikille tuttu.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Mä käsitin siten, että suoraan softboxin eteen. Toimi ainakin mulle, tosin valojen suhde hieman epäonnistui mulla. Ansiotuneelta ammattilaiselta mäkin neuvon sain T Jukka
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Matti J Kaleva ??? Voihan vinde... Pyöri hesassa aikansa ja paasas miten sillä on muutama vuosi aikaa enää, en tiedä miksi, Sitten häippäs tampereen suuntaan, en tiedä jäikö sinne ??
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Oisit vaan Jukkis sanonu että laitoit mulle tekstarin ja vastasin siihen pienen tutoriaalin tapaisella. Se että on erillinen valopää näissä kahdessa erilaisessa valossa on just se pointti, voi säätää ja tuunata efektiä, softin ja terävän suhdetta. Mutta kannatta huomata että silmä ja kamera reagoi aika eri tavalla, katsoo tarkkaan mitä tekee ja sitten tarkastaa ruudulta mitä tulee. Tästä syystä Proot aika paljon kuvaa "tethered" eli suoraan näytölle, voi oikeesti tsekata missä mennään.
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Jäi: http://matinmietteita.blogspot.com/2010/12/taidetaito-vastuullinen-arviointi-osa.html
Vs: Pehmeän ja kovan valon yhdistäminen Mitäs mitäs, jotain pahaa sanottavaa Matista?? Aikamme legenda. Ei ole maailmassa montaa samanlaista.