Oletteko tehneet patinaa keinotekoisesti negatiiveihin, esim. naarmuttaneet negoja? Millaisia keinoja olette käyttäneet? Olen nähnyt kuvia, joissa esiintyy valkoisia naarmuja. Jos negaa naarmuttaa, eivätkö naarmut näy vedoksessa mustina? Miten ihmeessä valkoiset naarmut saadaan aikaiseksi? Mitenkäs filmin reunan saisi kätevästi vedoksiin näkyviin? Jos negatiivin asettaa vinoon negatiivinpitimeen suurennuskoneessa, näkyy reuna mustana, eikä negatiivin reunan reikiä käytännössä näy. Tuleeko reunareikien vedostamiseksi lisätä suurennuskoneeseen toinen negatiivi tätä varten? Tätä "apunegatiivia" uskaltaa naarmuttaakin helpommin kuin sitä oikeaa negaa.
Vs: Patinaa vedoksiin Pöly näkyy valkoisena, hiuksista saa hyvä, leikkaa vain sopivan mittaiseksi. Negatiivin reunat (jos tarkoitat numeroita) saa esiin käyttämällä suuremman negakoon pidintä. T Jukka
Vs: Patinaa vedoksiin Ne missä on epämääräisiä valkoisia jälkiä on rutatut kopiot jossa kuva skannattu uudelleen tasoskannerissa.
Vs: Patinaa vedoksiin Onko tässä patinoinnissa oletuksena se, että negatiivit naarmuuntuvat vanhetessaan? Parempi olisi minusta keskittää tuhoaminen vedokseen, jolloin negatiivi säilyy ennallaan uusia yrityksiä varten. Minulla on yli 80 vuotta vanhoja negatiiveja, joissa ei ole mitään vikaa, koska ne on säilytetty asianmukaisesti.
Vs: Patinaa vedoksiin Aikoinani tein tuollaista paljonkin.Kuvasin kohteesta 3-5 kuvaa, ja jätin vähintään yhden ruudun koskemattomaksi. Kokeilua ja mielikuvitusta peliin. Minä käytin välineinä kirunginveistä, erittäin hienoa hiekkapaperia, kumisia kengänpohjia, vesiliukoista tussia jne... Negan emulsiopuolelle tehty naarmu on lopullisessa kuvassa aina tumma. Toiselle puolelle tehty monesti vaalea tai molempia, riippuen tekniikasta. Mustasta kumipohjasta jäi kumia kuoppiin, joten naarmut näkyivät vedoksessa vaaleina. Uriin kun hieroo tussia tai vaikkapa lyijykynästä grafiittia, niin saadaan myös niitä vaaleita naarmuja. Negaa voi taitella tai leikata palasiksi ja teipata takaisin ja sitten hieroa vaikka sitä lyijykynää teipin reunoihin. Katkokela antaa mukavan sahalaidan. Anna mennä ja opettele, mieleinen tekniikka kllä löytyy, jos vain kokeilumieltä ja mielikuvitusta riittää. Tuossa yksi esimerkki, minkä tähän hätään löysin. Kapa